Dag 13 idag. Det rullar på, jag tycker fortfarande att Campral har en god effekt och även om suget finns där så är det hanterbart. Jag är lite nervös inför helgen. Jag ska umgås (på ett Covidsäkert och ansvarsfullt sätt, såklart) med människor som gärna dricker vin, och jag känner att det kan bli knepigt - dels såklart risken att bli frestad att dricka, men dels även att jag inte vill hindra någon annan från att ha roligt och dricka alkohol om de vill det, och dessutom att jag verkligen inte har lust att diskutera varför jag inte dricker!

Delar av helgen kommer att tillbringas på min hemmaplan så det är liksom jag som sätter ramarna. Om jag INTE skulle bjuda på någon alkohol så skulle de erbjuda sig att gå och handla, alternativt säga att det går lika bra ändå, fast jag VET att de egentligen hellre skulle vilja ha vin. (de är såna människor som ALLTID har alkohol att bjuda på själva och som verkligen uppskattar god dryck - de har inga missbrukstendenser vad jag vet utan verkar helt enkelt vara intresserade av god mat och dryck). Så min plan just nu är att köpa ett par flaskor av något gott vin som jag tror att gästerna skulle uppskatta, och så har jag bunkrat upp med alkoholfria alternativ som jag tycker om och som känns festliga.

På ett sätt känns det helt korkat - varför ska jag gå och köpa vin fast jag hatar tanken på att ha vin hemma? Men samtidigt så är det ju det att jag har bestämt mig för att inte ändra NÅGOT av det jag gillar, förutom promillehalten i de drycker som jag själv dricker! Och jag vill ju faktiskt kunna umgås med andra människor på samma sätt som innan, och middagar med ett glas gott vin (för dem som vill ha det) är ju ett jättemysigt sätt att umgås!

Jag skulle vara jättetacksam om ni ville dela med er av några tankar kring detta!

Hej @Katten Jansson! Å vad jag kommer att brottas med samma sak i sommar! Det är ofta hemma hos mig vi ses i mitt gäng, och jag njuter verkligen av att ha dem här. Den av mina vänner som jag fortsatt umgås inomhus med under Corona brukar få i uppgift att ta med sig vin (jag är alltid den som lagar mat, och försöker göra det till lite knyt istället för att inte ruinera mig). Då har hon fått ha koll på hur mycket som ”behövs” - redan där har mängden minskat lite…
Jag tänker att jag gör samma med de andra vännerna - de fixar dryck och jag fixar mat. Vi får se! Problemet för mig blir förstås att inte hänga på i deras takt…

Hej,
Skönt att nykterheten tickar på. Det känns lite ovant i början, att bjuda hem folk som dricker när man själv är nykter, men min erfarenhet är att det går oväntat smidigt. Men det är nog bra att tänka igenom hur man gör med eventuell överbliven alkohol, så man inte riskerar att frestas av att ha hemma. Sen har jag märkt att folk dricker mindre när jag inte går i täten och gasar på. Att säga att man testar en vit period för hälsan/sömnen/träningen kan ju vara både sant och enkelt att säga. Sen att man gör det av fler anledningar än så kan man ta upp en annan gång om man vill.

@Katten Jansson skrev:"varför ska jag gå och köpa vin fast jag hatar tanken på att ha vin hemma? "
Jag bestämde mig på en gång att alkohol kommer jag inte köpa och bjuda på. Det är emot mina principer nu. Men vill människor ha de får de köpa de själva. Det gör mig inget om de dricker, så länge folk inte blir påtagligt berusade.
Jag säger att jag bjuder på mat men dricka får folk ta med sig själva. Då blir det lika för alla.
💕 sländan

åh vad jag känner igen mig! Det där med att ta tag i saker man inte gjort pga alkoholen och den där ambivalensen i att inte helt vilja (våga?) sluta dricka men samtidigt känna att det inte är ett alternativ att fortsätta. Jag sitter här skakig med ångest efter en helg med alldeles för mycket alkohol och känner att jag inte vill ha det såhär längre. Vid 19-tiden var jag nära att gå bort till den lokala puben och ta ett par glas vin bara för att dämpa värsta ångesten, men är glad att jag stod emot. Vid 20-tiden tänkte jag gå bort till hemköp och köpa folköl, stod emot det med.

Grattis till ditt beslut och bra kämpat!