@Fiktiv det går rätt bra, jag har inte haft några tankar på A idag. Men märker att mitt humör fortfarande är lite svajigt, har lätt för att bli irriterad.. Men hoppas det ger sig snart.

Är du säker på att han inte är mer beroende än du trott? Med tanke på att han bara klarade 4 dar utan A?
Men huvudsaken att du håller dig nykter!

Kram Mamsen 🌺

Grattis till en nykter vecka. Du och jag har slutat samtidigt och jag vet precis vad du går genom.
Kom och tänka på hur det var när jag var gift med en kvinna som drack väldigt mycket. Jag hade ju tankarna redan på att sluta/trappa ned då vi drack för mycket och ungarna var ju mycket mindre då.
Det gick sådär kan jag säga. Eller, det gick inte. Hon ville inte sluta. Det är inte kul när man sitter och det dunkar i kroppen efter en öl eller nåt annat och så sitter ens fru och sipprar på ett glas vin.
Tror man måste vara jävligt stark och bestämd för att klara det då.
En annan sak jag minns är att det kommer gliringar efter ett tag. "En öl kan du väl iallafall ta"
Det en alkoholist absolut inte vill är dricka bredvid någon som inte dricker. En alkoholist vill kunna fylla på glas efter glas utan att någon ifrågasätter det och ger dom dåligt samvete.

Jag tycker du ska säga till din man på skarpen att han inte ska dricka en enda öl framför dig under en tid. Om han respekterar ditt val och dig som människa så gör han inte det.

@trött_och_less_72 håller helt med! Jag hade inte klarat av att min man tog nåt med A i detta läge.. Så småningom vet jag att det kommer vara ok att han tar nån whiskey ibland (för det gillar jag ändå inte) men inte nu. Och troligen kommer vi aldrig kunna köpa hem vin mer.
Man måste sätta sin egen nykterhet och hälsa först.

Hoppas ni får en fin måndag!

Idag har ja varit nykter i två veckor! Herregud! Det har jag inte varit på många år! Känns ganska skönt men saknar att kunna ta ett glas vin till maten eller så. Men tänker att det kan jag inte just nu. Då kommer jag trilla dit igen. Nästa delmål är nykterhet i en månad. Känner att jag numera är ganska tråkig? Är det så? Annars mår jag väldigt bra. Har fått tillbaka lite ork och energi. Samt tålamod. Idag är en bra dag att ha en bra dag ❤️

@Fiktiv Grattis till två nyktra veckor! 🥳🥳🥳 Tråkig är nog bara en känsla hos dig just nu, att det känns lite tomt och ovant. Det lättar. Min erfarenhet är att alla mina känslor blir starkare i nykterheten, negativa såväl som positiva. Jag skratttar mycket hjärtligare nu för tiden, jag kan skratta så jag kiknar på samma sätt som när jag var barn.

Kram 🐘

@trött_och_less_72
Idag har jag varit nykter 16 dagar 😊. Min man har dragit ner sitt eget drickande betydligt och dricker inte när jag är närvarande. Dock tyckte jag ändå att det är tufft om jag jobbat kväll och kommer hem och han luktar alkohol. Samt att jag hela tiden vill veta hur mycket han druckit vid varje tillfälle. Blir liksom en grej av det hela. Såklart en störning hos mig. Men har därför bett honom att hålla uppe en månad tillsammans med mig, både för att han själv skulle behöva en paus (och jag ser att han klarar det) samt att det hjälper mig att fokusera på annat.

Hur går det för dig? 🌺

@Fiktiv För det första grattis till ditt beslut och grattis till 16 dagar nykter!
Min fru har sagt att hon ska sluta dricka helt, nu när jag sagt att jag slutar. Hon dricker sällan och aldrig, och dricker kanske en eller två cider de gångerna hon dricker. Jag sa att hon behöver inte sluta för min skull, jag kommer inte bli läskad, jag har fått såna äckelkänslor för alkoholen efter fredagen den 13/8 i år, jag betedde mig som ett svin i fyllan, varit elak och otrevlig, dock ej fysisk, men det är ingen ursäkt. Vi ska ge bort den alkohol vi har hemma till den som vill ha det i vår bekantskapskrets.

@Fiktiv Varmt grattis till 16 nyktra dagar!
Jag tänker att var och en måste klara sin nykterhet själv så småningom men i början är det fint om man kan stötta varandra genom att var nykter en längre period. Var beredd på att din make har svårare än du tror att avstå.
Vanans makt är stor och det kan dölja sig svårigheter även i ett utåt sett måttligt bruk.
Jag hejar på dig!

@Fiktiv skrev:"Hur går det för dig? 🌺"

Tack som frågar. Det går bra här också. Inte en droppe sedan den 31/7 så det bör väl bli 18 dagar nu.
Det är helgerna och speciellt fredagar som är jobbiga. På veckorna är det faktiskt inga större problem.
Men, jag har ju ingen som frestar mig heller och det är ju en stor fördel. Jag minns allt för väl hur det var tidigare när X drack på vardagarna. Det första man hörde när hon kom hem från jobbet var ett "plopp". En flaska rött öppnades. Efter nån timme öppnades ofta en till. Det gjorde det väldigt svårt att motstå.

@Nykter2021 skrev:"Var beredd på att din make har svårare än du tror att avstå."

Jag håller med. Alla här inne har nog säkerligen varit med om att man kommit överens med sin livskamrat att man ska trappa ned och ta det lugnare ett tag. Hur länge håller det om man håller det svävande?
När det gäller alkohol så tror jag på att man måste bestämma sig för att sluta helt och hållet ett tag.

Hej på er! Nu närmar sig månadsdagen 😀 och sambon har en vecka. Han upplever trötthet men häranleder det till att ha börjat jobba igen 😆 samt huvudvärk. Mitt är borta. Är piggare än nånsin och har mer energi!

Hej allihopa! Hoppas allt är bra med er! Själv mår jag toppen och har varit nykter i EN HEL MÅNAD!!! Jag är så glad och stolt över mig själv! Imorgon börjar jag studera och jg kan säga att jag tänker knappt på alkohol längre!

Hör gärna hur det gått för er andra!

Kram från en lycklig en ❤️