Jag vill inte leva så här längre

Profile picture for user trött_och_less_72

Jag är trött på att leva så här som jag gör och gjort så länge som jag kan minnas.
Redan som 14 år var vi ute och drack nästan varje helg och fick minnesluckor. Ha ha. Kul tyckte man då.
Sen fortsatte festandet. Som 18-åring var det standard att dricka varje helg. Det var alltid fest någonstans.
Det är väl kanske ganska vanligt och tillhör ungdomen. De flesta lägger ned det där sen och börjar ta ansvar när dom skaffar familj. Inte jag dock. Familj/jobb skaffade jag men mina vanor fortsatte och eskalerade.
Jag träffade en kvinna som drack lika mycket som jag. Vi har tre barn tillsammans. Vi höll ihop i 20 år innan vi skilde oss. Innan henne så drack jag aldrig mer än en gång per vecka men med henne blev det standard att dricka både fredag och lördag och det gjorde vi i alla år vi var tillsammans. Hon drack dock inget när hon var gravid.

De sista åren vi var tillsammans eskalerade drickandet från standard fre-lör till att bli en dag extra. Man började helgen på torsdag liksom. Sen blev det standard också. Sen fortsatte det.. På slutet av äktenskapet var det säkert 4-5 dagar i veckan. Jag skäms så otroligt mycket över detta. Att jag varit full inför barnen så många gånger.
Hursomhelst så träffade hon en annan, var otrogen och lämnade på ett vidrigt sätt som tog mig väldigt hårt. Jag svor då att jag aldrig skulle dricka för att bedöva smärtan. Det höll naturligtvis inte även om jag drog ned till att endast dricka på helgerna.
Min son som idag är 13 säger att han inte vill att jag ska dricka de helger dom är hos mig. ( vi har varannan vecka) men jag kan ändå inte hålla mig från att dricka. Jag dricker mig inte redlös men dricker ändå en 5-6 50 cl starköl varje fre-lör för att bli lite lugn. I söndags kraschade jag och började gråta i duschen. Jag skäms så otroligt mycket.
Jag vet att jag är en alkoholist men när helgen närmar sig så hittar jag alltid på ursäkter... Ni vet.. Det är ju fredag!! Jag har jobbat hela veckan och förtjänar en öl osv. Efter en öl som jag sveper från kylen till sopnedkastet är det kört.

Idag är jag 49 år. Fyller 50 nästa år. Det längsta jag hållit upp var i 3 veckor. Det var i vintras. Fick en impuls bara att ta en vit måndad. Det gick även om helgerna blev oerhört långa men jag minns att det kändes väldigt konstigt och att jag fick en väldig energi som jag inte känt på evigheter. Orkade t om städa ur källaren på en söndag förmiddag och sådana saker som jag skjutit upp. Det var när jag inte ens klarade en månad då som jag erkände för mig själv att jag behöver hjälp.
Jag vill ha hjälp!! Alkoholen har förstört så oerhört mycket i mitt liv men jag vet inte hur jag ska bära mig åt. Jag har inga nära vänner kvar som man bara kan hänga med. Dom har flyttat långt bort och när vi umgås några gånger per år så dricker vi. De som bor i närheten är gamla par vi umgicks med som gifta. Träffar man dom ibland så dricks det. Jag träffade en kvinna ett år efter äktenskapet. Det var trevligt såklart. Hon bodde 20 mil bort. När vi träffades så dracks det. Vi blev mer polare som drack än ett par till slut.
Jag hatar det här. Det känns som att vad man än gör eller ska göra så måste det drickas. Hur står man ut ensam en fredag utan barn utan att sitta framför stereo/tv och dricka öl?

Det här är ju väldigt osammanhängande och det är nog ingen som läser det här. Jag får nog kanske göra det här till min egen dagbok. Hur som så är det nu iallafall den 2:a Augusti och jag har som första mål att jag ska vara nykter hela den här månaden. Det är 4 helger. 8 fyllor som jag vill slippa. Vill slippa den här huvudvärken. minnesförlusten man får om man är ensam och det spårar ur och blir upp mot 10 öl en kväll. Det dåliga samvetet. Jag har märkt att jag fått dåligt minne de senaste åren.. Disträ... Dåligt självförtroende mm mm.. jag tror att det är den där jävla alkoholen som ligger bakom nästan allt.

Profile picture for user Nykter2021

@trött_och_less_72
Välkommen hit! Din text är inte alls osammanhängande utan fullt begriplig! Bra att du tar tag i din situation. Det måste komma inifrån.
Jag har varit här sedan december 2020 och tillhör dem som envist håller fast vid att dricka måttligt. Trots det så vill jag ändå råda dig att ta en nykter period om minst 3 månader så att du får uppleva att vakna utan huvudvärk, få tillbaka minnet och öka på ditt självförtroende. Du behöver inte bestämma dig för mer än så just nu. Kanske måste du ta en dag i taget. Läs och fundera - det är det du kan sysselsätta dig med när du är ensam en fredag och inte dricker. Det är väl investerad tid - jag lovar.
Under Stöd hittar du programmet här på alkoholhjälpen och där får du även stöd av rådgivarna. Det har varit ovärdeligt för mig. Varför inte testa och se om det är något för dig! Läs i trådarna och skriv din dagbok - den är guld värd när du behöver se tillbaka och reflektera.
Lycka till!

Profile picture for user Arktos

Läst. Du skriver redigt och bra och har kommit på något väldigt bra, att du inte vill supa. Jag är ny här och har knappt något socialt nätverk och därmed inga suparkompisar. Det gäller att umgås med personer som är bra för en och rata resten. Jag har fått lov att vända ryggen åt mina syskon i processen.

@Nykter2021
Tack för svaret. Ja 3 månader kanske är ett bättre mål än endast 1 månad? Just nu känns det som att endast en helg utan giftet är ett stort steg.

@Arktos skrev:"Jag har fått lov att vända ryggen åt mina syskon i processen."
Jag kommer att få vända typ 95% av alla jag känner i den här processen. Mina föräldrar brukar jag träffa ganska ofta nu för tiden. Det blev så i och med skilsmässan. Dom var ett stort stöd i början. Tyvärr dricker min mor en hel del. Hon öppnar en BiB och dricker tills hon stupar typ.. Pappa sitter och muttrar och är sur för det men gör inget åt det. Så blir det varje gång så det är inget roligt att umgås med dom.. Min mor blev skadad i tsunamin 2004 0ch förlorade en medlem i familjen så hon har sin egen historia. Hon är inte samma människa som innan det är helt klart.

Mitt problem är som många andras. Jag kan inte sluta dricka när jag börjar.. Ut och ta en öl med en kompis betyder att vi går ut och dricker tills vi (jag) typ stupar. Man har alltid varit typ fullast vid bordet vid familjemiddagar med x-frun sedan man tappat kontrollen. Vaknat dagen efter och inte vetat när eller hur man kommit i säng eller vad som hänt. Livrädd att man gjort eller sagt nåt idiotiskt. Lovat sig själv att inte dricka så mycket igen. Tills nästa gång. Fy fan vad jag föraktar mig själv för hur jag levat. Så förbannat jävla svag och patetisk.

Det ska bli ändring nu.

Det jobbar en gammal klasskamrat på systemet. Jag ber till gudarna varje gång att hon inte jobbar eller ser mig när jag går dit varje helg. Men, det gör hon oftast känns det som. En trevlig kvinna. Jag undrar varje gång vad hon tänker när hon ser mig där eller om hon räknar hur mycket jag köper och håller räkningen för att se hur mycket jag dricker? "stackare" "patetiskt"? usch....

Profile picture for user Arktos

@trött_och_less_72 En dag i sänder, tänker jag, och ser hur många dagar som gått. Det är som en kamp, och när man klarat en dag känns det som en seger. Jag har PTSD sedan jag blev kroniskt sjuk i 4-årsåldern och traumatiserad i vård och medföljande utanförskap. Även om tröskeln kan vara hög och vi är ju inte mer än människor kan vi försöka göra bra val. Det kan ta tid att lyckas. Jag är inte där än men har nu flera dagar sedan senaste misslyckandet. Jag slutar inte heller när jag kommit igång, tappar minnet och blir korkad. Tufft, men kanske det inte är bra att du träffar din mor medan du jobbar med dig själv. Man måste verkligen fundera över vad som är bra för en och vad man ska undvika. Man behöver allt stöd i världen, känner jag det som, och det tog lång tid det jag insett om mina syskon innan jag tog steget, och en börda lättade från mina axlar.

Jag lägger in min text även i min tråd, vill spara som dagboksanteckning.

God morgon!
Tänker att en dag i taget är en bra kortsiktig strategi, så även en månad. Första 10-14 dagarna är för jävliga enligt mig och många andra som du kommer att läsa här inne. Sedan lättar det något. Om du använder Alkoholkalendern under Stöd så får du något att hålla dig i. Det finns också bra appar om man gillar det.
Du kan göra det här! Det vittnar ett stort antal personer här inne om!
På tal om Systembolaget så finns ett riktigt bra stöd på deras hemsida med fakta och råd som kan vara mycket hjälpsamt.
Lycka till idag!

Funderar över hur jag ska göra med alkoholen som jag har hemma. Jag handlade på mig rejält för nån vecka sedan eftersom jag skulle på en fiskeresa med en kompis.
Jag har 1,5 back 50 cl starköl liggandes i källaren i kylrummet. 1 flaska absolut och nåt annat i barskåpet.
Jag dricker väldigt sällan ren sprit ( förutom whiskey) men det har liksom känts bra att ha spriten som "reserv".

Just nu känns det som att det bästa vore att helt enkelt bara åka och kasta bort skiten men får panik vid tanken på att inte ha något som helst hemma.
Jag inbillar mig att viljan är starkare än köttet och att jag utan att tveka kommer att stå mot. Men idag är det tisdag och rätt lugnt. Framåt Torsdag vet jag hur det blir.... Snart helg... Äntligen... Första jobbveckan... Ta dig en bira nu kompis och fira att du överlevde... samma jävla tramstankar..
Ett som är säkert är ju att om jag inte har alkohol hemma så KAN jag inte dricka. Men å andra sidan så kommer det finnas ett annat lugn om jag vet att det finns "uti fall att"..

hmm..

Profile picture for user starten på det nya

Godmorgon och välkommen hit.
Alla är olika vissa klarar att ha alkohol hemma och inte ta till den, jag skulle aldrig klara det.

Du kommer troligen ha ett par tunga dagar framför dig med abstinensen, men din kropp och du klarar det bara du har bestämt dig. Du har rätt att du troligen har ett annat lugn men det är också alldeles lätt att ta till det när kroppen och hjärnan kräver det, det kan också bli så att du utan att tänka på det plötsligt sitter där med en öl i handen.

Angående mål så tänkte jag till en början timme för timme dag för dag, nu har de dagarna blivit 29 dagar och jag klarat 3 helger. Nu har jag dessutom semester första hel nyktra någonsin. Det jag vill ha sagt med det är att det går bra att sätta små del mål på vägen också och då känner man sig duktig när man når dem.
Ett annat tips läs på forumet det finns många här som gjort samma resa som vi håller på att göra och det är inspirerande att läsa och tänka kan de så kan jag..

Profile picture for user Fiktiv

@trött_och_less_72 Hej! Jag är också ny här. Är inne på dag nr 3. Har också massor med alkohol hemm du vi nyligen varit i tyskland. Men det jag/vi gjorde var att ställa undan det så det åtminstone inte syns. Eller lägg det så det blir svårtillgängligt. Känner inte heller att jag vill slänga det för flera tusentals kronor. Vilken dag är du på? Kämpa på! Du klarar det!

@Fiktiv
Jag är på dag 4.. I lördags var jag faktiskt nykter. Bara det är stort för mig. Men innan hade jag varit på en resa och drack öl och whisky varje dag. Fan, när jag tänker efter är det inte många dagar på hela denna semester som jag varit nykter.
I söndags hände nåt. Jag bröt i hop i duschen. Hela kroppen kändes helt trasig. Ont i skallen och samma äckliga självförakt man känner när man vet att man krökat hårt länge.

Jag har bestämt mig nu att det får vara nog. Tänkte minst en månad men 100 dagar är nog ett bättre val.

Tror att mycket av mitt begär efter alkohol sitter i vanor och jag hatar det.
Solen skiner - vi måste fira med en öl!
En extra ledig dag! Vi firar med en god middag!! = Blöt fest, fylla.
Lite ont i halsen... = huskur, ta en whiskey ( som blir många fler)

Allt är så förknippat med alkohol i mitt liv. Det är väl jag som styr mitt liv och mina val? Idag är det alkoholen som styr. Ser faktiskt lite fram mot denna helg och vara nykter. Samtidigt så fasar jag för jag vet hur mycket det suger i öltarmen efter lunch på fredagar.

@starten på det nya skrev:"nu har de dagarna blivit 29 dagar och jag klarat 3 helger. Nu har jag dessutom semester första hel nyktra någonsin"

- Grymt!! Hoppas jag är lika stark som du!

Profile picture for user Maja71

@trött_och_less_72 först och främst, välkommen hit 💝
Jag rekommenderar varmt att ta hjälp. Själv har jag varit nykter i över 3 månader nu! I våras fick jag bara nog. Har haft kontakt med beroendecentrum och kört KBT online. Det bästa jag har gjort! Nu sover jag som en prinsessa, känner mig fräsch men det bästa är att jag känner mig fri. Slippa allt "jobb" som det innebär att dricka mycket. Nu får jag (enligt min egen plan) dricka igen men jag är inte sugen. Trodde ALDRIG jag skulle kunna känna så.
Stort lycka till du kommer att klara det 💪🙌❤

Igår ringde jag och avbokade en kräftskiva som ska gå av hos min bästa vän i början på September.
Dels för att det är många mil att åka dit och dels för att jag vet att det blir sprit i överflöd. Han är rätt glad i sprit och det skulle inte vara roligt att åka dit och vara nykter. Jag känner redan nu att det skulle vara outhärdligt så jag är hellre hemma.

Jag sa som det var att jag inte kommer att dricka på ett tag. Jag orkar inte tänka på nu vad det innebär för vår vänskap för vi dricker ju alltid och mycket de gånger vi ses. Tänker att om jag kommer till ett läge i mitt liv där alkoholen inte har sådan stor plats så kommer det inte spela någon roll. Åtminstone hoppas jag det. Just nu känns det faktiskt tomt. Hur ska jag kunna umgås med en enda människa utan att bjuda på en öl?
Jag inser, inte för första gången, att alkoholen varit en självklar del av i stort sett allt jag gjort i hela mitt liv. Det får mig att känna mig ledsen.

Profile picture for user TappadIgen

@trött_och_less_72 Jag förstår din oro, men det kommer att ge sig med tiden, tänker jag. Visst var alkohol en stor del av många vänskaper, men det ska ju gå lika bra utan också, eller så kanske just den vänskapen var så mycket att bygga på ändå. Man kan ju inte hålla på att dricka bara för att bibehålla en vänskap? Om du håller dig nykter så ska du nog se att du kan vara en inspiration för de andra och såklart kommer det att påverka er vänskap och hur ni umgås, men på ett positivt sätt, tänker jag. Det har det gjort för mig i alla fall.

@TappadIgen skrev:"Om du håller dig nykter så ska du nog se att du kan vara en inspiration för de andra och såklart kommer det att påverka er vänskap och hur ni umgås, men på ett positivt sätt, tänker jag. Det har det gjort för mig i alla fall."

Jo jag hoppas det också även om det idag känns lite tveksamt. Mina bästa vänner bor många mil från mig nu. Vi hade alltid bra kontakt tills vi blev 25-30 sådär. Sen händer ju livet. Alla flyttade nedåt till olika ställen i Sverige och en flyttade till Norge. Jag flyttade "hem" igen till mellersta Sverige för över 10 år sedan och om vi ska träffas så blir det ofta över en långhelg. Antingen hemma hos någon eller nån stad som passar alla.
När vi träffas så är/blir det ju naturligt att vi skålar med en öl. Det har alltid varit så. Det är så förknippat med oss de senaste 20 åren eller så att vi dricker när vi träffas. Det är det när jag tänker efter även med de få vänner som jag har kvar här i närheten.
Det här är ju egentligen helt galet. Varför ska man inte kunna träffas utan att dricka alkohol?
Jag hoppas att jag kommer att tänka på ett helt annat sätt om jag varit nykter i ett halvt år eller så. Jag antar att hjärnan ställer om sig? Det som pratar nu är ju bara mitt beroende, jag vet det egentligen. Visst har du rätt i att om en kompis inte vill umgås för att man är nykter så är det ju egentligen ingen kompis. Frågan är väl om en annan vill umgås med människor som sitter och dricker och dricker en hel kväll? Man är ju inte speciellt trevlig när man druckit för mycket. Tjatig, upprepar sig 50 gånger och skriker mer än man pratar. Den där "perfekta fyllan" när man bara mår bra och känner sig salongsberusad finns inte längre. Det tåget har gått för över 15 år sedan. Nu för tiden blir jag ALLTID för full. Somnar i stolen etc...... jävla fyllgubbe helt enkelt.

Profile picture for user Sländan

@trött_och_less_72 skrev:"Jag inser, inte för första gången, att alkoholen varit en självklar del av i stort sett allt jag gjort i hela mitt liv. Det får mig att känna mig ledsen."
Försök att inte tänka så mycket på de, utan tänk framåt det är nu ditt nya liv börjar. Det som varit går inte att göra något åt.
Jag är övertygad att du som så många andra kommer att kunna umgås med dina vänner. Det kanske blir på ett annat sätt. Jag hittar på och gör mycket istället för att dricka. Ofta får jag med mig någon gammal vän.
Självklart är det en förändring i början som är lite jobbig, innan man hittar sin egen väg.
Om du kan dricka alkoholfritt öl utan att trigga igång något sug är det jättebra, annars finns det mycket bra alkoholfria drycker som är roligare än läsk.
Se det som en utmaning, gå dit nästa bjudning och tänk att du är så jäkla bra, tänk att du är stark och mycket bättre person när du är nykter. Visa de andra att det går precis lika bra utan alkohol 👍🏻💪🏻
💕 sländan

Idag känns allt bara skit. Seg i kroppen. Vill bara sova. Känns som om det pågår ett krig i kroppen. Jag VET att jag inte kommer att dricka på ett bra tag. Jag har bestämt mig och jag VET att jag kommer att hålla det - no matter what. Det känns precis som att kroppen straffar mig. Trött och hängig. Kan det vara min hjärna som liksom börjar våga tro på mitt beslut och släpper taget ett tag och kräver riktig vila?
Just nu skulle jag kunna sova i flera dagar känns det som.

Lite löjlig statistik men ok.. Dag 6.
Inget ovanligt egentligen men ändå.

@trött_och_less_72
Det är bra med lite statistik - den ljuger inte för dig. Bra jobbat med 6 dagar nykter - en dag till och det är en hel vecka!
Du behöver sova, kroppen behöver återhämta sig. Den här helgen händer det - du vänder skutan. Det kommer att vara jobbigt men du står som en segrare på lördag morgon, på söndag morgon och upplever något helt fantastiskt.
Fortsätt skriva här, ta timme för timme. Bra att du bokade av kräftskivan. Jag och maken har tackat nej till årets stora fest, kräftskiva, som vi vet blir ett fylleslag utan dess like. Det är inte roligt längre…har inte varit roligt på många år…

Varmaste lycka till med en nykter helg!

@Nykter2021

Tack för pepp..
Jag har ingen att prata med om sånt här. Jag skulle aldrig våga vara såhär brutalt ärlig mot någon jag känner som jag varit på det här forumet. Jag har inte ens varit det mot mig själv.
Jag har läst ganska mycket på forumet och är väldigt imponerad över er som lyckats ta tag i problemen och alla demoner och det där suget. Fasen vad grymma ni är!
Kom och tänka på en dag i somras i början när jag hade semester. Jag hade med mig ungarna till havet och badade. Det var otroligt varmt ute. Vi hade det trevligt. Badade och spelade minigolf. Vi pratade om vad vi skulle göra för gott till middag.
Vi parkeringen ser jag en kvinna gå med en burk öl i handen. PANG!! Jag kollade på klockan... En timmes bilkörning hem. 1,5 timmar tills systemet stängde.. Allt jag kunde tänka på var att jag måste hinna till systemet och köpa öl. Jag skulle t om köpa samma märke som kvinnan hade.. Jag nästan dreglade och skakade...

Det behövs så lite för att få en att begära. Fan alltså.. Det här kommer att bli tufft.. Men, jag kommer att klara det.. Nu tar vi bara den här helgen. Det är alltid värst när det närmar sig helg. Fredagar är värst/hemskast av alla dagar.
Återigen... jag tackar för allt stöd..

@trött_och_less_72
Fredag idag och det är idag du vänder blad. Skapar något annat.
Det är bara skönt att kunna stötta och kanske vara till hjälp. Jag har inte orkat tidigare och tänker att jag är på väg att tillfriskna när jag nu lyfter blicken…

@Nykter2021
Japp, idag vänder det!!! :)

Känner mig lite orolig. Jag har lärt mig att man i början ska undvika "triggers". Mitt problem är ju att i stort sett allt jag gör är "triggers" ha ha ha...

Jag brukar ha som rutin att på fredagskvällar ha en tvätt och strykkväll. Hela veckans tvätt som ligger i en hög och skall strykas. Jag har en dotter som bor heltid hos mig och är 15 år så ni kan ju tänka er hur mycket tvätt bara det blir endast av hennes kläder. Jag har dessutom två pojkar + mina egna kläder.

Vi snackar nu ett par timmar av strykning. Detta är konstigt nog en av höjdpunkterna på min vecka. Jag står och stryker, lyssnar och sjunger till musik i hörlurar och dricker öl.

Ikväll får det bli samma sak fast med en flaska alkoholfri tonic istället. Just nu ser jag fram mot det med skräckblandad förtjusning. Den där jävla alkoholen ska inte styra mitt liv och vad som ger mig tillfredsställelse.
Det är jag och inte alkoholen som styr mitt liv...

Lite tankar så här in för helgen. Inte ett dugg sugen nu faktiskt trots att det är fredag men klockan är ju bara 08:38 på morgonen också...
Önskar er alla en trevlig helg!

Liksom jävla typiskt att det måste vara 24 grader varmt och sol ute så här på en fredag.
Hade hellre sett att det vräkte ned regn och blåste kallt.

Jag var ned till centrum på lunchen och genast kom tankarna... "hörru", ska du inte skjuta upp dom här dumheterna med nykterhet när det är så fint ute? Åtminstone till nästa helg?"
Skamkänslorna man känner när man inte har en aning om hur mycket mjölk det finns kvar till ungarna som är hemma på sommarlovet men att man har stenkoll på att det finns 2 st öl i kylen. Du vet t om exakt på vilka olika platser dom står i hyllan.
Kom igen nu!!

@Nykter2021
Hej!!

Jo men det gick bra!!! :)
En ovanlig kväll. Önskar jag kunde säga att jag mår skitbra idag och är helt klar i skallen men det är jag inte. Känner mig trött och uppspeedad på samma gång. Kanske hjärnan som undrar vad som är på gång? Är ju alltid bakis på lördagar.. Alltid..
Jag har alla barnen och min plan var att laga middag och sen ned till tvättstugan. Hällde upp ett glas tonic istället för öl och skulle sätta igång med middagen men fick en känsla av tomhet så vi tog oss till restaurangen här nere istället.

Jag drack loka citron! Kändes som om alla okända människor där inne tittade på mig och noterade att jag inte drack.. ha ha ha... Otroligt vad man inbillar sig saker.
Ikväll har jag lovat att både skjutsa och hämta min dotter ikväll hos en kompis på andra sidan staden. Nu "kan" jag inte dricka även hur mycket jag än skulle vilja. Ser fram mot att vakna imorgon och veta att jag fixat en nykter helg.

Lite statistik för mig själv. Dag 8.

@trött_och_less_72
Bra jobbat 💪👊 Fnissade lite igenkännande när jag läste om kylen ...
Jag drack vin igår, första gången på mer än tre månader. Idag ångrar jag mig. Verkar fortfarande inte som jag vet hur man tar TVÅ glas vin. Well blev inte tokmycket heller men tillräckligt för att jag känner av det idag. Glad att jag nu längtar efter en alkoholfri kväll! Gårdagen gav inte mersmak.

Keep up the good job ⭐

Sådär.. Helgen avklarad utan en droppe. Var egentligen inte ens sugen på att dricka nåt eftersom jag hade bestämt mig.
Helgen har gått i trötthetens tecken. Dessutom lite småirriterad på ungarna Jag brukar ju leka lite med dom och härja omkring lite när man är lite småfull. Nu skyllde jag på att jag känner mig sjuk och låg mest som ett kolli i soffan. Jag känner mig som en dålig och tråkig förälder men jag kanske tänker lite annorlunda sen när tröttheten försvinner? Dom slapp ju iallafall se sin pappa sitta med en öl framför sig som vanligt.

jag känner mig lite besviken faktiskt. Jag hade inbillat mig att man skulle vakna tidigt, studsa upp ur sängen, full av energi... Fånga dagen. Jag är lika trött som vanligt, om inte tröttare faktiskt?

Igår vräkte jag i mig chips och åt av ungarnas godis. Jag tycker egentligen inte om godis och äter det sällan. Igår mumsade jag i mig som aldrig förr. Kanske därför man mår som man mår av allt socker?

Men.. Jag drack inget och det är ju det som är huvudsaken. Utan att vara nån expert så misstänker jag att den här tröttheten är nåt som är normalt. Annars är jag sjuk på riktigt. Jag menar, en vanlig söndagsmorgon kan summeras med att under helgen druckit kanske 15-16 st 50 cl starköl och då är jag inte speciellt mycket tröttare än nu?

Imorgon går jag in på dag 10. Det känns lika stort som att ha en fre-lör utan alkohol av nån anledning. Åtminstone för mig. I veckan här nu ska jag släpa mig till träningsgruppen igen och gruppträna. Var ett tag sedan nu. Har betalat 500 kr i månaden för ingenting nu ett tag.
Den här veckan kommer att gå ut på att samla kraft att hålla mig nykter även nästa helg. Då är jag barnfri. Det känns som att det kommer att bli eldprovet. När jag är ensam utan nåt speciellt att göra är ölen min bästa vän. Känner mig inte så ensam då. Varför sitter jag här och oroar mig redan nu för nästa helg? Jag borde ju vara skitglad just nu att jag fixat denna helg? Nä... Nu får jag rycka upp mig!

Profile picture for user Blenda

@trött_och_less_72 Många som blir nyktra upplever en nästan förlamande trötthet i början, ibland ända upp till månader efter alkoholstoppet. Det är helt normalt och lyssna på kroppen som vill vila så mycket som du kan. Godisätande, ibland gränsande till hetsätning, kan också många skriva under på. Och irritation hör till (post akut) abstinens.
Du är helt enkelt helt normal och håller på att tillfriskna :)
Håll ut, det går över! Grymt jobbat. Härligt för dina barn att få en nykter pappa!

Profile picture for user Mamsen

@trött_och_less_72 bra jobbat med 10 dar! Jag är på dag 6.
Håller med om att helgerna är värst, och nu när man har semester.. Du kanske skulle lägga upp en plan för din barnfria helg? Planera in lite saker som håller dig sysselsatt?
Har dina barn kommenterat nåt om ditt drickande? Eller är de för små för det? Min yngsta är 10 och så här jag 2 tonårsbarn, ingen har sagt nåt men jag tycker att jag känner av vissa vibbar ibland... eller så är det inbillning pga dåligt samvete..! Nu när jag slutat med A märker jag att det är viktigt för mig att poängtera att det är alkoholfritt i glaset/flaskan.. nästan lite maniskt 😂.
Men huvudsaken att man är nykter!
Hoppas du har en fin söndag!
Kram Mamsen 🌺

Profile picture for user Se klart

Hej och välkommen lite sent. Otroligt imponerad av ditt fokus, så bra gjort.
Helgerna ÄR jobbiga i början.
Tröttheten ÄR mycket värre än de flesta tänker sig, den första tiden.
Läs och skriv mycket här, ta vara på alla småsmå fördelar.
Tålamod och styrka kommer här! 🤗

@Mamsen skrev:"Har dina barn kommenterat nåt om ditt drickande? Eller är de för små för det? Min yngsta är 10 och så här jag 2 tonårsbarn, ingen har sagt nåt men jag tycker att jag känner av vissa vibbar ibland... eller så är det inbillning pga dåligt samvete..! "

Hej Mamsen. Mellangrabben som nu är 13 år har kommenterat flera gånger. Han brukar säga "inte ska du dricka öl ikväll pappa" och sådana saker. Jag brukar replikera med att "bara en eller två" och sen smygöppnar jag ölen. Hur sjukt är inte det liksom?
Han är en ganska känslig grabb och han tycker inte om alkohol. Jag vet inte hur det är hos hans mamma men jag vet att hon och hennes nya dricker. Förmodligen dricker dom var och varannan dag. Det skulle inte förvåna mig eftersom det ibland kommit saker från barnen som får mig att förstå att det kanske är så.

Dessutom så vill barnen vara mer hos mig och bo hos mig på heltid. Jag har funderat mycket på det under de tre år vi varit skilda. Beror det på att dom känner sig otrygga där eller är det för att jag inte bor med någon kvinna och att dom får mer uppmärksamhet av mig? Hos mamma och hennes nya finns det pengar i överflöd, sommarstuga och restauranger och resor hela tiden. Jag har inte råd med sådana saker men ändå väljer dom mig.

Jag vill kräkas av skam när jag tänker på att jag varit full framför dom och att dom behövt väcka mig när jag somnat i soffan och sådär. Dom förtjänar en riktig pappa som finns där hela tiden.
Jag vet det där och har dåligt samvete så du anar inte. Ändå har jag inte kunnat låta bli att öppna en öl på fredag.

Kändes väldigt bra igår. Jag kände mig stolt över mig själv för första gången på väldigt länge. Jag är övertygad om att mycket av det här drickandet sitter i dåliga vanor.. Man dricker bara för att man alltid gjort så.

Ja, undrar om man nånsin blir av med det dåliga samvetet?!
Men jag försöker säga till mig själv att det enda jag kan påverka är framtiden! Och så det ju, det blir inte bättre för att vi gräver ner oss i det som varit. Även fast det är svårt ibland.
Så bra jobbat med att klara av helgen!
Jobbar du nu eller har semester fortfarande? Jag har sista semesterveckan nu.

Ha en fin måndag!

@Mamsen skrev:"Jobbar du nu eller har semester fortfarande? Jag har sista semesterveckan nu."

Jag började jobba förra måndagen och det var då jag bestämde mig att sluta dricka.
Den här semestern har jag druckit mycket. Mer eller mindre varje dag.
Det är skönt att ha börjat jobba igen tycker jag och med rutiner. Det är så lätt annars att man går ut och sätter sig på verandan när solen skiner och en öl liksom bara hänger med i farten.

Det bästa med den här helgen, trots tröttheten, var att känna att jag var tillgänglig.
Jag kunde skjutsa och hämta utan att komma med nån ursäkt. Jag slapp smyga iväg och öppna en ny öl utan att det skulle höras etc.

Det är alltid en planering för mig de veckor pojkarna är hos mig. Ska dom vara hos en kompis eller ha en kompis hemma hos oss? När ska dom hämtas? Ska nån förälder hämta kompisen?
Jag vill inte vara påverkad av nåt om någon ska hämta. Även om jag själv inte tycker jag är ett dugg påverkad efter 3 öl så tror jag det syns. Jag har försökt styra allt det där i ett egoistiskt syfte så att jag kan dricka mina jävla öl i lugn och ro. Mina barn förtjänar en förälder som de vet att dom kan lita på, speciellt nu när jag är ensam.
Dom ska inte behöva växa upp och känna att pappa sitter och super varje helg eller att en högtid alltid betyder att pappa är full.

Profile picture for user Kennie

Härligt att läsa din tråd, vilken beslutsamhet du visar! Nu när jag inte längre dricker njuter jag verkligen av att kunna vara den där trygga vuxna personen som barnen alltid kan räkna med. Och jag märker att de är mer öppna mot mig, de litar på mig. Det är värt så mycket!

Profile picture for user Körsbärsblomman

@trött_och_less_72 Bra jobbat!!! Jag hade också en sjuk trötthet i början. Funderade ett tag på om jag kanske hade någon mystisk dold sjukdom 😂😂.
Är på dag 41 nu och tröttheten är mycket bättre men orken tar slut emellanåt och då behöver jag pausa.
Tror att jag egentligen skulle behövt pausa även när jag drack, men det är lättare att ignorera kroppens signaler med lite promille i den.
Kämpa på!!!

Igår var en ganska tuff kväll. Pojkarna ( 10 och 12) åkte till mamma efter en vecka hemma med full fart hela tiden. De bråkar om allt. Ni som har barn i den åldern vet vad jag menar. Det blir så otroligt tyst när dom åker.
Som vanligt när jag känner att jag kan slappna av lite så går tankarna till alkohol. Lugnet en kväll ska firas med en öl eller nåt. Jag brukar i normala fall inte känna nåt sug efter nåt på måndagar. Tvärtom är det en dag då man fortfarande känner ångest för allt skit man hällt i sig under helgen. Igår sög det.. Kroppen har inte fått alkohol på 10 dagar och undrar väl vad fan jag håller på med? Jag vägrade att köpslå och tänkte på hur jag skulle må idag. Ångesten och den där känslan av uselhet som gör att man t om undviker att se sig själv i spegeln när man borstar tänderna på morgonen.
Jag tänkte ta en promenad på några kilometer men tog istället en ipren, hämtade istället täcket och spenderade hela kvällen framför netflix.
Idag är jag sjukt trött. Ont i huvudet. Känner mig bakis fast jag inte druckit nåt. Den här tröttheten.... Den är jobbig.

Det här är bara en försmak av hur jag kommer att känna på fredag. Jag vet att den kommer att bli tuff men jag ska inte ge vika. Jag ska inte ge efter.

Dag 11 idag

Profile picture for user Andrahalvlek

@trött_och_less_72 Håll ut! Tröttheten i början är vidrig, och jag hade också huvudvärk. Det senare tror jag är lite fysisk abstinens. Tröttheten beror på att du använt alkohol som startgas och fartdämpare. NU känner du hur trött du är. Vila, vila, vila - orken kommer tillbaks.

Min erfarenhet är att den nyktra resan till 70-80 procent handlar om vanor. Man måste skaffa nya nyktra vanor. Ta sig an det nyktra livet med nyfikenhet. Du kommer att belönas rikligt 😍

Alkoholen tar ifrån oss möjligheten att känna glädje i vardagen. Sen jag blev nykter njuter jag av småsaker mest hela tiden.

Kram 🐘

Lugnt på jobbet nu så jag har tid att sitta och reflektera lite över det är med beroende.

Jag är en stor konsument av nikotin. Jag började röka när jag var runt 12-13 år och när jag gick i 8:an var jag en riktig rökare. Det här var på det glada 80-talet och vi var många som stod på rökrutan på rasterna. Ha ha.. Helt sjukt att tänka på idag att ett gäng 14-åringar står och röker på skolan.

Jag gick sen över till snus och jag har väl snusat en dosa om dagen i hela mitt liv typ.

För 5-6 år sedan så slutade jag. Jag hade för högt blodtryck när jag var till företagsläkaren. Jag sa att det var snusets fel och fick nåt läkemedel utskrivet som skulle hjälpa mig att sluta. Vad jag utelämnade då var att jag drack alkohol 4 till 5 dagar i veckan och sa att jag var en normal konsument. Jag skämdes såklart. Lättare att skylla på nikotinet.

Ska säga att jag är VÄLDIGT beroende av nikotin. Jag var iallafall väldigt motiverad då minns jag och jag lyckades att sluta. Jag hade gett mig fan på att lyckas. Min fru snusade men det berörde mig inte så mycket minns jag eftersom jag ju slutade för min egen skull och inte nån annans.

Jag känner likadant nu. Jag vill sluta med alkohol för min egen skull.

Jag höll upp med snuset i 2 år. det sista året kunde jag t om sätta näsan under en dosa snus och bara känna äckel inför lukten. Det var en otrolig känsla av att vara fri.
Tyvärr, tyvärr så började jag snusa igen när vi skilde oss. Jag ville ha nåt som lindrade. En snus för att lugna nerverna liksom. Det var inte ens gott när jag tog snuset men efter 2 dagar var jag lika fast som tidigare.

Jag tror ( tyvärr, måste jag säga) att det är lika med alkohol. Känns så nu åtminstone. Om gudarna är goda och låter mig bli fri från det vidriga begäret så tvivlar jag på att jag någonsin kommer att kunna ta en öl bara för att svalka mig. Demonen kommer att vakna direkt och hälsa mig välkommen tillbaka och kräva mer och mer.

Känns väldigt jobbigt att tänka på just nu att jag aldrig kanske mer kommer att kunna njuta av en kall med gott samvete.

@trött_och_less_72 Alkoholstoppet kommer att göra underverk med ditt blodtryck! Jag snusar också, och har inga planer på att sluta. Just nu. Blev liksom du hooked på cigg i rökrutan i mitten på 80-talet. Blev inte av med ciggen förrän jag började snusa i 30-årsåldern. Jag försökte dock sluta röka många hundratals gånger. Under långa perioder slutade jag varje måndag och började igen varje onsdag. Sorgligt.

Kram 🐘

Hej
Kikar in med lite pepp, och tips att inte tänka så överdrivet mycket på hur allt ska bli ”sen”. Det är rätt drygt att kämpa på en dag i taget, när vardag och stress kommer.
Jag kunde inte tänka tanken ”aldrig mer” när jag slutade mina 100 dagar. Men till skillnad från när man slutar snusa ger det a-fria livet enorma fördelar som inte går att riktigt se från början.
Så ta en sak i taget och känn dig riktigt nöjd med dina dagar! ☀️

Idag känns det lite vemodigt, mina tankar snurrar och jag tänker mycket på alkohol. Läser här och blir avundsjuk när jag ser hur bra ni mår idag. Önskar att tiden kunde gå fortare och att jag varit nykter i 66 dagar eller nåt och att livet kändes toppen. Känns som om jag är på väg upp för ett berg nu med tung packning. Trött och sliten men ändå har stigen uppåt bara börjat.
Jag ska väl inte säga att jag är sugen på att dricka direkt. Det vore överdrivet. Däremot så blir jag galen av den här tröttheten och av alla känslor jag har i kroppen. Svårt att förklara. Känns som att det är något som vill ut. Något som jag för allt i världen inte vill konfronteras med. Jag har alltid när jag tänker efter varit lite smådeppig. Aldrig riktigt lycklig på riktigt. Alltid lite negativ. Jag vet inte om det är så jag uppfattas utåt men det är så jag alltid mått inombords. Inte när jag dricker dock. Då är jag rolig. Leker och härjar med barnen och vi har vårt speciella småtokiga sätt att kommunicera ibland. Jag vet att barnen älskar mig för att jag kan vara lite tokig ibland.

Jag vill inte känna såhär. Jag känner mig nästan gråtfärdig idag av allt som bubblar i mig. Det dåliga samvetet och hur egoistisk jag varit ibland. Det är så mycket jag kunnat göra med barnen. Kvalitetstid när dom var mindre där jag hellre föredrog att halvhjärtat vara ointresserad och hellre koncentrera mig på att dricka mina öl och sitta och filosofera över samma menlösa saker om och om igen.

Avundsjukan jag alltid känt över familjer som tycks ha "allt". Som alltid verkar ha ork att göra saker med barnen. Familjer som semestrar och åker ut och gör saker utan att dricka alkohol.
För mig ( och oss när vi var familj) var det inte så. Vad vi än gjorde så var det alltid alkohol och berusningen som verkade vara viktigast. Som om en middag på en kväll med en massa vin och alkohol var höjdpunkten på en dag som hade blivit så mycket bättre om vi lagt den kvällen på barnen istället för att sitta och surra samma gamla struntsaker och ta glas efter glas.

I vanliga fall hade jag svalt den här ångesten eller vad man ska kalla det jag känner nu i en vetskap att det känns bättre när du har ett par öl i magen. Ångesten över hur du lever ditt liv kan du ta sen.
Jag håller på att bli tokig känns det som. Jag vet inte hur jag ska fixa allt det här utan att bedöva mig.

Jag har en väldigt god vän. En kvinna som betyder väldigt mycket för mig som jag träffade efter skilsmässan. Hon kom att betyda nästan allt för mig under en tid, och jag för henne för den delen då hon också skilde sig. Vi blev varandras tröst och stöttade varandra i vårt och torrt.
Tyvärr så drack vi mycket när vi träffades.
Nu har jag undvikit att prata med henne. Hon skulle egentligen komma och hälsa på mig tidigare i veckan här och sova över men jag har medvetet inte hört av mig. Jag mår skit över det. Känner mig som en dålig vän men jag vet att det inte kommer att funka att träffa henne. Vi dricker. Vårt förhållande har alltid inneburit bubbel och öl och jag klarar inte det nu. Vill inte riskera nåt och kasta bort den här starten jag fått. Jag vet hur lätt det är att falla. Jag är nåt av en expert på det om jag ska vara ärlig. Jag är på dag 12 nu. Önskar jag kunde säga att kroppen känns lättare, att jag vaknar pigg och att livet känns lite bättre. Det gör det inte. Det känns bara konstigt och jobbigt med alla känslor.

I helgen SKA jag vara nykter. Det finns inga andra alternativ. Min dotter åker till mamma så fredagen blir jag helt ensam. Jag har tagit ett pass gruppträning kl 16:30. Det är den värsta tiden som finns annars. Sen är min plan att klippa gräsmattan och sen gå och lägga mig. Jag SKA inte dricka.
På lördag kommer en gammal vän jag inte träffat på länge som inte dricker. Vi ska äta middag och glo på nån film. Känns som att jag fixar den dagen faktiskt när det inte är uttalat att det ska vara alkohol till middagen.

Nu är jag sen till ett teams-möte. Ha en bra dag alla och tack för att ni läser och stöttar i allt mitt nonsens.. ha ha..

Jag tycker inte det är det minsta nonsens utan väldigt likt det jag och många många fler upplevt. Men det som blir tufft är när allt kommer över en på en gång. Tids nog processar man nog det mesta, men en bit i taget. Att ställa in sikten på litet kikarsikte kan vara nödvändigt. Precis som du beskriver din helg, bra att planera och det ger trygghet och tillit.
För oss som använt alkohol så länge är det ett extremt jobb att ställa om.
Jag vet inte om du lyssnar på engelska böcker men på Storytel finns The Alcohol Experiment av Annie Grace, där hon dag för dag går igenom vad som händer i kropp och psyke. Den lyssnar jag fortfarande på ibland- för att påminna mig.
Något du med säkerhet vet är att om du håller i nu, då är du snart en av dem som passerar dag 66. Och vidare. Det kan du bestämma, coolt va?
Efter skit-dagar kommer ofta bättre dagar.
Det är en forum-sanning 😊
Heja dig!

Annie Grace är en av mina husgudar. Hon har så klokt sagt: ”Alkoholen tar ifrån oss förmågan att känna glädje i vardagen”. Och det är sant - mitt förra liv var en enda lång transportsträcka till nästa fylla. Så är det absolut inte nu. Tvärtom njuter jag av små och stora saker mest hela tiden 😍

Den nedstämdhet du upplever just nu är typisk abstinens. Alkoholdjävulen i din skalle vill omedvetet övertala dig att ”bara ta en öl”. Ge INTE efter!

Craig Beck på youtube är ett tips också. Han och Annie Grace har i princip samma tänk, det som jag brukar kalla ”faktametoden”. Man måste hjärntvätta sig med nyktra fakta.

Kram 🐘

Profile picture for user Torn

@trött_och_less_72 Hej! Kriga på bara säger jag, det blir bättre! Det tar tid för kropp och knopp att vänja sig att fungera utan alkohol. Jag läste att du liksom jag har varit lurad av skiten i många år. Jag fick nog samma år som jag fyllde 50, och har varit nykter i 19 månader nu. Det är det bästa som har hänt mig. Jag trodde inte man kunde må så här bra.😍 Aldrig mer alkohol för min del! Så jäkla skönt att slippa giftet. Jag hejar på dig!

💪

Mina planer för helgen är spikade. Om det blir så som jag planerat kan man ju aldrig veta såklart men jag kommer oavsett hur det blir gå in hit på söndag och skriva ned hela sanningen även om jag kommer skämmas som en hund för mig själv.

Jag har garderat mig med saker.
Fredag - ska iväg och träna på gruppträning. Skitjobbigt och jag kämpar som ett as för att försöka komma igång till att köra 3-4 gånger i veckan. På kvällen ska jag iväg och äta pizza med min son från ett tidigare förhållande. En pizzeria som ligger 7 km härifrån = bil = ingen öl.

Lördag. En gammal bekant kommer som inte dricker alkohol. Vi ska käka middag och bara hänga lite. Skulle aldrig falla mig in att öppna en öl och dricka när jag inte får skåla med någon. Skulle jag göra det skulle det sluta med att jag drack 6-7 öl och blev full och det vill jag inte.

Det senaste året eller så har jag sett fram mot att vara ensam hellre än att umgås med folk de helger jag inte har barnen. Jag har ljugit för mig själv att det är en bra sak. Att vara ensam utan att känna sig ensam. Fattar ju såklart att det är a-jävulen i hjärnan som vill ha mig för sig själv så att jag kan öppna öl på öl på öl utan att skämmas för nån annan människa.

@trött_och_less_72 Bra att du planerar! Nykterhet är ingenting som bara sker av sig själv - det krävs hårt jobb inledningsvis. Till 70-80 procent handlar det om att skapa nya nyktra vanor.

Kram 🐘

Den där ”goda ensamheten” har jag också erfarenhet av. Inte bra. Men bra med dina planer! Bra att du skriver hur det än går. Men glöm inte att det faktiskt bara är du som bestämmer hur det går. Ingen ”osynlig hand ”höjer något glas eller dricker. Du kan också planera in hur grymt stolt du kommer vara på måndag morgon. Den känslan är svår att slå. Heja!

@trött_och_less_72 Bra där! Att planera in aktiviteter är jättebra. Känner också igen det där tricket att vara själv ... Jag måste också komma igång med träningen. Får följa dig och få inspiration ☀️

Nu märks det att det är fredag eftermiddag.

A-jävulen brukar vid den här tiden göra sig lite mer påmind. "Hej kompis!! Om ett par timmar är du hemma. Visst ska det bli gott när vi sprättar upp en öl?"

Förra veckan gav jag den jäveln en rak höger i solar plexus så han blev golvad och gjorde inte allt för mycket väsen av sig resten av helgen.
Idag är han dock uppe igen. Mycket starkare än förra veckan. Det märks att han är rädd nu och undviker skickligt mina försök att golva honom. Han försöker få mig att ta reson. Försöker förklara vad mysigt vi kan ha det ikväll tillsammans. Det kommer ta bort den här krypande känslan i kroppen jag känner just nu. Känslan att inte kunna koncentrera mig eller tänka på nästan nåt annat än dom där kalla ölen som fortfarande står kvar i kylen.

Jag kommer inte att dricka!! Fattar du? Gå tillbaka och göm dig igen din jäkla ynkrygg! Jag är starkare än dig. Du kan bli förbannad på mig och du kan göra livet surt för mig ett tag, men jag vet att jag är större än dig. Jag vet att du inte kan plåga mig hur länge som helst. En dag är du helt betydelselös för mig. Jag längtar till den dagen.
Jag hatar dig!

@trött_och_less_72 heja dig! Du kommer klara den här helgen också!
Känner av lite rastlöshet just nu, anar att det kan vara pga A men vågar inte riktigt analysera det...
Hoppas du får en fin fredagskväll!

Sådär. Helgen är över och kan summeras med att fredagen var jobbig på eftermiddagen och lördagen var lång.
Men jag har inte druckit en droppe. Känner mig jäkligt stolt över mig själv.

Jag och dottern var och tränade på fredagen. Ett hårt pass med tyngd på armarna. Jag var sugen som inåt helvete på att ta en öl när jag kom hem klockan 16. Det har ju liksom alltid varit så. Det hjälpte enormt med att ha en plan med att ha något att göra. Hädanefter kommer jag att lägga in ett pass samma tid varje fredag. Istället för ett sug efter alkohol på kvällen så hade jag en "skön" värk i armarna. Tog en lång dusch och hade en lugn kväll med lite chips och Tonic framför tv´n. Somnade tidigt.
På lördag hade jag besök. Visst kom tankarna att jag ville vara ensam och dricka öl det ska jag inte förneka men det är bara att gilla läget och hålla ut. Jag vet att det kommer att bli bättre i framtiden. Blev en del godis igen som jag egentligen inte tycker om, men va fan. Jag drack ingenting och det är det som är huvudsaken just nu.
Min trötthet börjar kännas lite bättre.

En kul sak upptäckte jag. Jag var och handlade på willys kl 19;30 i går. Det var nästan tomt i affären. Jag har inte handlat på en lördag kväll på många många år. Minns inte ens när jag gjorde det sist. Jag har ju alltid varit full vid den tiden.

Riktigt bra, och så skönt att du kan lita på att dina planer håller.
Önskar dig en bra måndag! För mig var vardagen tryggare än helgen i början. Skönt med lite ”lunk” och inte så många frestelser. Heja dig!

Idag går jag in på dag 17

Tredje lördagen jag är nykter och mer än halvvägs mot mitt första mål om en hel nykter månad. Jag har som mål nu att vara nykter 100 dagar och vägen dit känns lång just nu.
Kanske känns det bättre efter en månad? Jag har läst att den här segheten och tröttheten kan sitta i så länge.
Jag känner inte nån jätteskillnad egentligen än så länge. Är fortfarande trött även om det börjar kännas lite bättre. Jag längtar tills den dagen man känner att man vaknar och är full av energi. Jag är rätt säker på att den dagen kommer bara man håller i nu. Det är ju över 30 års ovanor man ska bryta så det är inte så konstigt egentligen.

Jag tog ännu ett steg igår. Jag berättade för ännu en vän att jag hade problem med alkohol och inte ville/kunde träffas på ett tag. Jag sa att jag behövde vara för mig själv och reda ut en massa saker med mig själv istället för att fly in i dimman.
Hon var väldigt förstående och godtog och förstod varför det varit så tyst från mig de senaste veckorna. Det kändes skönt.

Nu ser jag fram mot en ny nykter vecka.

@trött_och_less_72 Bra jobbat och grattis till dag 17! Just tröttheten kan sitta i ett tag. Inte konstigt som sagt, kroppen har en hel del att reparera efter alla års misshandel av den. Ha-ha, att åka och handla sent på fredag och lördagar tyckte jag var skithäftigt. Väldigt ovant, men gött med folktomt och korta köer. Det uppskattar jag fortfarande, bara att ta bilen kl 22.00 en fredag kväll och inhandla något man missat, eller är sugen på.

Jag tror du kommer fixa det här galant, jag tycker mig kunna se det tydligt. Det handlar mycket om tålamod i början. Men det ger resultat, och är värt det så det står härliga till!

Flikar in; fördelar med nykterheten kan komma både stötvis och lite osynligt. Man får ha förstoringsglas på och verkligen höja upp alla små fyndigheter.
Vad många inte tänker på när de jämför det nyktra livet med det med alkohol är att alkoholism är en progressiv sjukdom. Och dödlig. Så VARJE dag och litet steg i nykterhet är stor.
Tänk inte på 100 dagar nu, det var förfärligt i början att tänka så långt fram. Jag trodde jag skulle ledas ihjäl av att inte få koppla av nånsin mer.
Idag visar min app 587 dagar. Kopplar av mer än nånsin, men det måste man upptäcka på egen hand. Kram!

Jag försöker att inte fokusera så mycket på just antal dagar, utan tänker istället att det här är " det nya normala " (om du förstår vad jag menar!) Att försöka fylla dagarna med bra saker och lite nya vanor för att forma det nya. Så det inte finns plats för några tankar på A. Inte ge det så mycket utrymme i alla fall.
Hoppas du får en bra m, nykter, måndag!

Kram 🌺

Profile picture for user Ingesmart

@trött_och_less_72 kämpa på jag har också oftast supit tills drickat tagit slut, eller tills jag stupat, det är inte många gånger jag bara varit salongsberusad senaste åren. Och varje öl eller drink man tar, går bara snabbare att dricka.

Profile picture for user Ingesmart

Läste att dina barn hellre vill vara hos dig, än hos Mamma med nya killen, trots att de har pengar i överflöd. Visst går barn att köpa med pengar, en stund i alla fall, men vad hjälper pengarna, om man inte mår bra, eller känner sig trygg?
Tänk bara en sådan sak som när du skrev att du körde och hämtade din dotter från en kompis, vilken trygghet för henne, riktigt bra gjort. Och ett riktigt bra skäl till att skippa alkoholen. Hon kan vara trygg, och du kan vara trygg att hon kommer från a-b och tillbaka säkert.
Jag tror barnen känner en större trygghet i dig, och vill därför vara hos dig. Ta till vara detta, var nykter och gör saker med dom, det kommer du och dom att må bäst av, och eran kontakt kommer bara bli bättre.
Har läst igenom denna tråd, och du jobbar på bra, riktigt grymt!

Den här veckan har gått väldigt bra. Är fortfarande väldigt trött på kvällarna men jag har lagt in flera gruppträningar istället för att ligga framför tv´n. Känns skönt.

Helgen närmar sig och den fruktansvärda fredagen.
Har tagit ett pass lö 16:45 på fredag, mitt i den värsta tiden. Det funkade bra förra fredagen.
På lördag ska jag upp rätt tidigt och åka iväg och köpa kläder till mellangrabben på ett köpcentrum 10 mil härifrån.
Härligt det ska bli att kunna sätta sig i en bil på förmiddagen och vara helt 100% säker på att inte ha alkohol kvar i kroppen. Polisen kan stoppa mig hur mycket dom vill! :)

På söndag ska vi till mina föräldrar och äta middag. Dom bor 4 mil bort så det blir en heldag också.

Just nu känns det som att jag kommer att fixa helgen galant! Känner mig väldigt stolt över mig själv att jag kommer att äta middag med barnen utan att dricka öl.

Profile picture for user Pianisten

Riktigt smart att du bokat in ett pass när du vet att det är en kritisk tidpunkt. Det är en jättebra strategi och du har massor av hjälp av de positiva träningshormonerna för att dämpa suget till kvällen. Du kanske kan använda en liknande strategi imorgon? Att bryta mönster när man vet att det kommer bli jobbigt är som sagt väldigt effektivt, suget är väldigt kopplat till platser och tidpunkter.

@Pianisten skrev:" Att bryta mönster när man vet att det kommer bli jobbigt är som sagt väldigt effektivt, suget är väldigt kopplat till platser och tidpunkter."

Ja precis. Det var det som var så skönt förra fredagen. Istället för att öppna en öl direkt efter jobbet så lades tiden på att byta om till träningskläder. När man kom hem var man trött i kroppen och inte så sugen på att förstöra nyttighetskänslan med en öl.

Jag hade svårt att sova inatt. Tänkte mycket på morgondagen ( idag fredag).
Fredagarna har ju varit en dag att längta till. Att få ta en efterlängtad öl ( med inbillat gott samvete).
Nu är det borta. Jag kände mig rastlös och orolig.

Det här är ju bara helg nr 3 utan alkohol så det är ju fortfarande i starten så jag borde väl kanske inte förvänta mig nåt annat heller?
Det är fascinerande hur ens hjärna försöker övertyga en att bryta sina löften man gett till sig själv. Hur den försöker förminska de saker som man vet man mått så dåligt över så länge.. "shit happends" "ta det inte så allvarligt" "Dom var inte mycket bättre än dig" osv osv osv.

Igår försökte min hjärna få mig till att besluta att vi ska njuta av en bira idag.
Visst har du lite problem men det är många som har det värre. Du dricker inte varje dag. Livet är väl till för att levas och få njuta lite ibland?

Jag vacklar inte och tänker inte lyssna men gud så jag längtar till den dagen när dom här tankarna och det här begäret försvinner.

idag går jag in på dag 21. Känns sådär men det är ju Fredag också. Helgen känns väldigt lång just nu.
Det är bara att hålla ut!

Profile picture for user Liten tjej

@trött_och_less_72 jag förstår precis hur du känner för jag gör detsamma. Min hjärna tycker inte det är helg på riktigt utan ”mysvinet” det är fruktansvärt vad man gjort mot dig själv. Du har kommit mycket längre än jag då jag inte gjort något längre uppehåll ännu utan försöker dra ner på antal gånger jag väljer att dricka och att dra ner på glasen vid de tillfällena. Jag är själv inne i en riktig depperiod just nu men försöker peppa mig så gott jag kan. Jag har börjat med löpning nästan varje dag så jag hoppas jag ska få ut lite av de snart.

Fortsätt kämpa och ha en fin fredag. Du är grym👊🌟💙

@trött_och_less_72 Jag håller med @Pianisten om att bryta mönster när man vet att det kommer bli jobbigt är väldigt bra. Egentligen det allra viktigaste den första månaden enligt mig. Varför göra det jobbigare om det går att undvika liksom. Gör vad som helst för att undvika situationer där du tror att du kan få sug. Bilkörning och promenader tex. Mitt i natten om det behövs! 😅 Tids nog kan du börja träna på att utöva sådant där du normalt sett drack alkohol förr. Du är snart där!

@Liten tjej skrev:"försöker dra ner på antal gånger jag väljer att dricka och att dra ner på glasen vid de tillfällena. "

Jag har försökt det där också.. Varannan vatten, max el eller 2 öl i timmen etc.

Det är en jävla plåga. Enligt mina erfarenheter så funkar det inte heller nåt vidare. Efter ett x antar öl så tappar jag omdömet och bryr mig inte.
Jag vet hur obehagligt jag alltid tyckt det varit vid nån finare middag och vid jultider där sällskapet tycks sitta med sitt vinglas eller öl hur länge som helst utan att fylla på. Hur man sugit i sig sin redan typ innan alla satt sig. Sen har man suttit och försökt komma på hur man ska kunna ta en till lite sådär obemärkt utan att nån reagerar.

Ju längre kvällen gått har man liksom tappat det där omdömet och bryr sig inte.

fy fan vilken skam jag kan känna för hur det varit.

Profile picture for user Liten tjej

@trött_och_less_72 så bra att du kommit till insikt att det inte funkar. Jag tror vi alla har lite olika resor att ta oss igenom vad gäller det här med alkohol. Jag har kommit en bit påväg åt det håll jag vill men vet att jag har problem och alltid måste vara på min vakt. Jag har också lärt mig att det finns tillfällen när jag inte ska dricka så dem får jag hoppa vilket jag hittills gjort eller så får jag vara nykter. Det får jag leva med för resten av mitt liv men det börjar kännas ok vilket det inte gjorde först.

Önskar dig en fin och alkoholfri kväll☀️

@trött_och_less_72 Lista en topp-5 över fyllesynder som du kan drämma i skallen på alkoholdjävulen när han börjar viska i ditt öra. Tids nog blir hans pip och gnäll både glesare och tystare - håll ut!

Kram 🐘

Ja- fyllesynder är utmärkt moteld. Och att spela hela filmen, vad händer efter första, femte glaset?
Jag tror på dig och precis så I DETALJ måste man vara, närstrid. Inget flaxande med helikopterperspektiv, då går man bort sig- oj det kanske inte gällde mig?
Det gjorde ju det. You can do this!

Ännu en helg. Lång! Helgerna känns som en evighet numera. Jag antar att det kommer att kännas positivt inom en snar framtid. Det slumpade sig så att jag fick hela lördagskvällen ensam. Ungarna skulle iväg och fira morfar och kom inte hem förrän sent på kvällen. Vad skulle jag göra av all ensamtid?

Jag drog på mig gympaskorna och tog en rask promenad i skogen i 75 minuter. Var helt slut när jag kom hem. Tankarna på en öl var som bortblåst och jag låg och halvsov när barnen kom hem 21.30. Trött men helt nykter..

På tal om tröttheten. Den är bättre. Den här helgen har jag vaknat upp utan att känna mig sådär dödstrött, nästan bakis som jag gjort tidigare trots att jag varit nykter. Dessutom såg jag att jag behöver göra ett extra hål i skärpet. Jag har inte vägt mig sedan jag slutade dricka men det vanliga hålet på skärpet är för stort nu..Det känns iallafall positivt. När jag tänker på det så rör jag mig faktiskt mycket mera nu också.

Känns rätt bra nu. Jag fixade helgen.. Om jag klarar nästa helg så har jag klarat en hel månad..En hel jävla månad!

@trött_och_less_72 Heja dig! Nu börjar fördelarna med nykterheten ramla in och du gör helt rätt som verkligen glädjs åt dem, även om det känns lite ovant. Håller med om att helgerna känns dubbelt så långa när man slipper lägga tid på att dricka och vara bakfull, så det gäller att hitta en ny hobby eller återuppta en gammal. Själv har jag lärt mig paddla SUP i sommar och det är verkligen kanonroligt!

Kram 🐘

Profile picture for user Sländan

@trött_och_less_72 skrev:"Jag har försökt det där också.. Varannan vatten, max el eller 2 öl i timmen etc.

Tänk så skönt att vi nyktra slipper det där nu 🤗 jag känner så väl igen mig i hur du beskriver fina middagar mm och man sitter med en liten skvätt kvar i glaset.
Det kan verkligen vara plågsamt, synd bara att man inte förstod de för länge sedan hur mycket enklare det är att låta bli helt 👍🏻😃
Kram💕sländan

@Andrahalvlek skrev:"jälv har jag lärt mig paddla SUP i sommar och det är verkligen kanonroligt!"

Vad är det för något? Alltså paddla vet jag men "SUP"?

Har hört det tidigare nånstans, är det nåt nytt populärt påhitt? Typ som Padel, paddel eller hur det nu stavas. Tennis med studs i väggen.

Allt nytt som man kan upptäcka är roligt. Allt är bättre än att trött och nere och bara vänta in nästa fylla.

Jag har lite konstiga symptom. Det kliar som tusan på mina armar och händer.
Det kliar så mycket så att jag rivit sönder lite och börjat blöda.

Jag kan inte minnas att det gjort det tidigare någon gång i mitt liv. Har dock fått en allergisk reaktion för många år sedan som dom trodde berodde på en korsallergi med gråbo och min hund.

Jag är lite orolig faktiskt om det är min lever som inte mår bra eller nåt.
Jag tror inte det egentligen och dessutom så vore det väl konstigt om den skulle säga nåt nu när jag inte druckit på 24 dagar? Den borde fan vara glad?
Jag har inte heller druckit dagligen och inte känt av nån värre abstinens förutom en "tomhet" på helgerna.
Absolut inget skakande eller nåt sammanbrott eller så. Är inte ens sugen på alkohol på vardagarna faktiskt.

Är det nån som känner igen sig?

@trött_och_less_72

Att det kliar är ju ett ganska diffust symptom, men att det kliar så mycket att du river sönder är ändå anledning att kolla upp det, tycker jag. Tyvärr är ju en möjlighet att det kan vara ett tecken på att din lever kämpar lite i motvind just nu. Man vet inte exakt mekanismerna som ligger bakom, men det finns en del teorier och ny forskning som pekar på att det kan vara en högre halt av fosfolipider och ett visst mRNA i blodet. Dock säger själva kliandet i sig, om det är på grund av levern, ganska lite om hur trött levern är. En del som har leverproblem får aldrig problem med att de kliar och andra får det som ett väldigt tidigt tecken.

Att den säger något efter 24 dagar är egentligen inte så konstigt. Det tar tid för levern att återhämta sig. Googlar du så kan du få lite olika resultat, men jag vet fall där man efter 10 år av nykterhet äntligen fortfarande återhämtar sig. Det beror ju på hur mycket man har druckit också, såklart.

Sen finns det ju många andra anledningar som kliandet kan bero på, och ett är ju en brist på mineraler och vitaminer. Järn t.ex och dessa balanser kan också ta en lång tid att rätta till och då kan man ha symptom från det länge.

Ett annat alternativ är att du har gallsten. Vad jag förstår sägs det att det inte är relaterat till alkohol, men jag känner till ett par olika fall med människor som slutat dricka och sedan ett litet tag efter börjat klia och till och med fått lite gul hy, trott att det var levern men så har det visat sig vara gallsten, som man ju ändå relativt enkelt kan fixa.

Har du några andra symptom? Jag skulle inte vara så värst orolig om det just nu bara är kliandet, men samtidigt så tycker jag att det är bra om du kollar upp vad det kan vara. Har du gallsten t.ex. så är det ju något som du bör fixa. Om du skulle upptäcka att ögonvitorna gulnar så ska du ta dig till akuten snarast.

@trött_och_less_72 Har du kontaktat en läkare? Jag tänker att oavsett vad det är så kan det vara bra att få det utrett. Jag tänker att det inte egentligen borde behövas att påminnas om, men jag har ingen medicinsk utbildning och medicinska råd du får på ett forum är inte en ersättning för att prata med vården. Med det sagt så känns det ändå nästan troligast att du har en gallsten som har fastnat.

Om du söker på internet så brukar man få till svar att gallsten inte orsakar av alkohol. Ändå känner jag som sagt till ett par stycken fall där man fått problem ett tag efter alkoholstopp. Jag vet inte om det skulle kunna vara någon annan mekanism bakom kanske, som gör att det redan finns gallsten av andra orsaker men när man slutar med alkohol så fastnar den av någon anledning i gallvägen och förhindrar flödet av galla. Detta orsakar i sin tur att det kliar, oftast över hela kroppen men alla upplever det olika. Armar och händer är det vanligt att det känns intensivt i. Andra symtom du kan få då är gulnande hy/ögonvitor, feber, illamående och ont på höger sida av buken under revbenen.

Nu vet jag ju inte som sagt och har ingen medicinsk utbildning men det känns som att du borde kolla med en läkare varför det kliar. Får du dessutom feber, gula ögonvitor, eller kraftig smärta så är det ju ett akutbesök som gäller.

Jag hoppas att det går bra för dig!

@TappadIgen Tack för att du bryr dig!
Klådan har gått över. Vet inte vad det var men det måste varit nåt tillfälligt.
Jag besökte ju mina föräldrar förra helgen och dom har en hundvalp så det kanske var därför? Jag är nog kanske känslig mot hundar? Jag ska tänka på det nästa gång jag träffar dom och hunden. Får jag klåda då igen så vet jag ju vad det beror på.

Annars rullar det på här. Dag 26-27 nu och jag är inte ett dugg sugen på alkohol. Imorgon fredag har jag som vanligt säkrat upp med ett träningspass kl 16:45 och jag funderar faktiskt även på att ta ett pass på lördag förmiddag.

Man känner ju sig lite nyttig när man tagit ett pass och bara vetskapen om att man slitit och svettat ned sig i onödan genom att på kvällen hinka öl blir då lite motbjudande.
Jag är barnledig så jag har tänkt att spendera lördagen med att vila och sova. Jag känner fortfarande att jag behöver mycket sömn.

En förändring som jag känt den senaste veckan är att jag inte tänker på alkohol så mycket. Jag är iallafall just nu inte lika orolig inför helgen. Jag vet ju nu att jag fixar en vit helg. Det känns skönt.

@trött_och_less_72
Skönt att klådan har gått över. En allergisk reaktion är såklart också en möjlig orsak. Jag kom bara att tänka på de som hade fått besvär med gallsten efter alkoholstopp, trots att det inte ska finnas något samband och att det började med kliande och åtminstone en av personerna just armar/händer främst. Jag hoppas att jag inte gjorde dig orolig, men gallsten är ju inget farligt om det bara behandlas.

Det är ju troligt att det var en allergisk reaktion, men var på din vakt ändå. Om det skulle visa sig vara gallsten kommer du nog känna att något uppenbart är fel, bland annat genom en smärta på höger sida under revbenen.

Skönt att du inte tänker på alkohol så mycket. Det blir ju mindre och mindre av det med tiden, förhoppningsvis. Det sköna är ju när det blir en ickefråga!

@Ingesmart

Tack. Känner mig inte sugen. Mer en tristess liksom. Idag är jag utan barn. Brukade ju ha trevligt tillsammans med alkoholen dom helgerna. Det var t om så att jag sökte ensamhetens för att dricka själv. Känns tomt.

Väntar ff på att bli sådär pigg. Det är jag inte ännu men hoppas det vänder.. imorgon har jag varit nykter i en hel månad. Det har jag nog inte varit på 30 år! Satt och räknade lite och kom fram till att denna månad har min kropp fått ca 70 -75 starköl mindre att jobba med. Helt sjukt vilka mängder man förstört kroppen med. Jag ska iallafall iväg på ett träningspass om en timme. 4.e gången denna vecka. Hoppas få se och känna ett riktigt resultat snart.

Måste berätta.

Jag var och käkade på stan med min äldsta son som är 25 år. När vi var klara så skulle han in på systemet och köpa några öl. Han blev lite förvånad när jag sa att jag inte skulle ha nåt. Han dricker väldigt sällan alkohol men vet ju att jag är en öltunna. Hursomhelst så hängde jag med in då han ville ha tips på goda öl.

Har inte varit där på över en månad nu och skulle aldrig gå in dit frivilligt heller var planen. Nu blev det så ändå..
Jag gick där och försökte känna efter hur jag kände. Skulle jag bli sugen?
Det jag kände var ingenting! Jag var inte ett dugg sugen. Detta trots att jag gick förbi goda ölsorter.

Känner mig jävligt stolt nu och med en större tro på att jag fixar det här.
Nu ser jag framemot en lugn kväll med ett glas tonic i glaset istället för öl!

Idag har jag varit nykter i en hel månad. Det har jag aldrig varit i hela mitt vuxna liv. Vet inte ens om jag varit det sedan jag varit 15-16 år, alltså på 35 år!

Mitt drickande genom åren har gått från och till genom att dricka "för mycket" till "skadligt mycket" till "för mycket".
Alltid för ofta och alltid för stora mängder. Jag tappade kontrollen över mängden redan för över 20 år sedan. Skammen och baksmällan som gör att mer kontrollerade människor drar ned på alkohol ett tag försvann på vägen. Det är ju alltid lättare att skratta bort saker och nonchalera idiotiska saker man gjort och sagt när man dricker alkohol. Till slut förlorar man den man är som människa utan alkohol. Däremot så ligger det där självföraktet alltid kvar i en tills man tror att alla människor ser genom en som en öppen bok. Dom ser att man är en svag människa, en ynklig figur som sitter och super ned sig varje helg. Man vill göra en förändring och bli bättre men vem är man om man inte får dricka sig berusad?

Den här månaden har väl gått "bra". Mycket bättre än jag trodde när jag bestämde mig för att det fick vara nog den 31/7.
Det har känts tomt såklart och tröttheten är fortfarande där även om den blivit bättre. Jag trodde faktiskt på allvar att jag var i stort sett klar med suget efter den tredje nyktra helgen. Jag trodde iallafall att suget inte skulle lamslå mig. Jag vet nu att jag hade fel. Det är nog inte över på ett bra tag.

I lördags var jag t om in på systemet med min äldsta son. Han är 25 och skulle in och köpa några öl. Vi hade käkat ute och han ville ha lite råd på goda öl. Helt oplanerat men jag hängde med in och blev förvånad över att jag inte blev ett dugg sugen. Jag blev otroligt glad och jäkligt förvånad. Att sluta dricka är ju inga problem liksom.

Sen kom kvällen. Ensam utan de mindre barnen. Kolsyrat vatten i glaset och tiden segade sig fram. Ingen lust att kolla på tv. Ingen lust att läsa. Jag hade redan gått nästan 10 000 steg den dagen. Kände mig uttråkad och jävligt rastlös.
Då kom det ett sug från helvetet! Jag visste att allt skulle kännas så mycket bättre om jag bara knäppte en öl. Kalla öl har jag hemma i överflöd. Det var liksom bara att gå och hämta. Varför sitta där och ha tråkigt när en öl eller 7 skulle få en att må bra igen.
Jag vacklade. Hade ju trots allt hållit upp en månad som var mitt första mål. Mission accomplished!

Jag gick aldrig och hämtade den där ölen. Jag lyckades stå mot. Jag visste nånstans inom mig att om jag skulle göra det så skulle jag aldrig kunna se mig själv i spegeln igen. Jag skulle såklart lura mig själv med att säga att jag ändå varit duktig och hädanefter så dricker vi bara en gång. Bara på fredag. Inte på lördag.. Du är ju bara människa. Efter ett par veckor skulle jag sitta där igen och sänka nästan en hel back varje helg.

Jag borde som sagt känna mig stolt idag. En månad. Det är ju stort. Det är kanon! Det vet jag men inom mig känner jag mig bara helt trasig av det kraftiga suget som ens fick mig att överväga att överge det jag lovat mig själv.
Jag är nu livrädd för hur det ska bli senare i veckan. Det där suget vill jag inte uppleva varje vecka.

Jag ska väl inte sitta och gnälla egentligen. Det är ju bara jag och ingen annan som försatt mig i den här situationen. Jag har ju vetat om det här i så många år men skjutit upp verkligheten hela tiden.

Lite måndagsångest trots en helnykter helg. Det ska iallafall bli fint väder i veckan! :)

Profile picture for user Ase

@trött_och_less_72 grymt jobbat med en månad!
Suget kommer nog komma och gå som i vågor.
Har inte läst hela din tråd men gör du programmet här på alkoholhjälpen? Där finns en uppgift vad man kan ha för strategier när suget kommer.
Tänkte också på om du behöver ha a hemma? Kanske du kan be någon förvara det om du inte vill hälla ut.
Jag har också a hemma men hade jag fått välja så hade jag inte haft det.

Grattis till en månad!💖

Du ska vara jättestolt. Att klara av den första månaden är en bragd särskilt som du också jobbat med strategier och tanke-verksamhet. Det är jobbigt, ibland övermäktigt när sug kommer. Men det blir bättre! Det är 100% säkert. För varje gång du klarar av att inte börja förhandla bygger du på din erfarenhet av just det.
Att bli nykter efter att under så många år sagt ja- är en stor omställning. Ha respekt för det arbetet och ligg lite lågt med andra krav.
Jag läste ett väldigt bra och klokt inlägg i Blendas tråd om råd hon fått av sin behandlare. Att nykterheten behöver gå före allt annat. Så är det för mig, och den acceptansen har hjälpt mig mycket.
Heja dig! 🌸

Grattis till din första nyktra månad! 🥳🥳🥳 Suget kommer och går, men det blir svagare och kommer allt mer sällan för varje nykter vecka.

Jag gjorde en topp 5-lista över fyllesynder som jag drämde i skallen på alkoholdjävulen när hen började viska i mitt öra. Då tystnade hen direkt.

Kram 🐘

@Andrahalvlek skrev:"Jag gjorde en topp 5-lista över fyllesynder som jag drämde i skallen på alkoholdjävulen när hen började viska i mitt öra. Då tystnade hen direkt."

Jo jag har en som jag aldrig talat om för en enda människa. En grej som jag förträngt ( som vanligt) Kan tala om det här eftersom jag är anonym.
Jag var på besök hos en kvinna jag träffade. Vi drack alldeles för jävla mycket båda två. Jag blev helt aprak-dyngfull.

Pinkade på mig på natten. Blev lite blött.
Hon märkte inget som tur är för det torkade.

Skäms som en hund bara av att skriva det här. När jag vågat tänka på det så är det endast när jag druckit och då avfärdat det som "sånt som händer"..

Nä, det är inte nåt som bara händer. Inte om man är en vuxen människa med lite jävla respekt för sig själv och vad fan man gör mot sin kropp.
Finns andra saker också såklart. Människor man sårat. Avfärdat. Saker som satt sig på kontot som heter -självförakt!

Min riktiga far var alkoholiserad. Han dog tidigt i sviterna av cancer. Endast 64 år gammal.
I min uppväxt fanns han aldrig även om vi fick en bättre kontakt när jag var vuxen. Jag visste inte hur djupt i skiten han var för det var hysh-hysh om det. När han dog så tänkte jag att jag aldrig vill hamna där. Han var rätt framgångsrik utåt. Jag vet att han höll på att supa ihjäl sig för 25 år sedan och hamnade på ett behandlingshem. Han ringde då mig ( och det var väldigt ovanligt då) och bad om ursäkt för att han aldrig funnits där och önskade att vi fick bättre kontakt. Han var yngre då än jag är nu. Jag vill inte hamna där men inser nu att om jag inte ändrar mitt sätt att leva så kan det vara jag som inom en snar framtid.

Jag vill verkligen förändra mitt liv.

@trött_och_less_72 Och du är på god väg! Var stolt över att du har förändrat ditt liv - att du har slutat traska i din farsas fotspår. Alkoholism är en progressiv sjukdom, det blir bara värre och värre. Du har satt stopp nu. Grymt bra gjort!

Min pappa söp också ihjäl sig och han dog vid 61 års ålder. Jag fyller 52 år i höst och jag har slutat traska i hans fotspår. Det enda jag ångrar är att jag inte gjorde det tidigare.

Kram 🐘 (min app Nomo visar att jag varit nykter 568 dagar, tjoho!)

@trött_och_less_72 Stort grattis till 1 månad! Jag var så fokuserad på att inte dricka i början så jag kom inte till skott att starta min tråd förrän jag hade varit nykter i ca 1 månad.😬 Tragiskt med din och Andrahalvleks farsor. ❤️ Där ska vi inte hamna.

Kämpa på !

Nu börjar det dra sig mot helg igen. Känner mig inte så överdrivet sugen men är inte så kaxig som jag var förra veckan. Kände mig inte sugen då heller men var nära att kröka ändå på lördagen.
Jag har aldrig varit med om nåt liknande tidigare. När suget kommer så kraftigt så är det som att man blir helt paralyserad. Hjärnan upphör att tänka rationellt och det var som att jag nästan var på väg att resa mig själv och gå som en autopilot för att hämta en öl. Nästan som en dröm. A-jävulen tog liksom greppet om hjärnan.

Det där gör mig förbannad som fan.

I helgen har jag iallafall barnen och då inbillar jag mig att allt blir lite enklare. Det är väl en sak om man sviker sig själv men om man sviker andra så dras skammen upp till en helt annan nivå.
Nu har jag inte sagt till barnen att jag inte dricker längre rakt ut men jag vet att dom märker det och blir tryggare.

Fredag: Ett hårt träningspass kl 16:00. Lovat att göra chickybits med pommes på kvällen och dricka coca-cola.

Lördag: Träningspass kl 09:45 vilket betyder att jag måste kliva upp rätt tidigt. Lovat ungarna Högrevsburgare till middag. JAG SKA INTE DRICKA PÅ KVÄLLEN!!! Ska hitta nåt att sysselsätta mig med.

Söndag: Ska spela bilbingo med ungarna. Brukar inte dricka på söndagar men om det skulle vara så att jag är ett vrak och kroppen begär alkohol ändå så har jag nu tagit bort det alternativet.