Jag har spårat ur totalt känns det som.
Var alkoholfri i 54 dagar och köpte vin förra veckan på torsdag. Efter pepp härifrån så tänkte jag att okej jag hittar tillbaka, men nu sitter jag här och druckit fyra folköl och känner mig totalt misslyckad.
Jag vet vad som triggar mig och trodde jag skulle klara det själv men inser nu att jag behöver hjälp.
Jag gick för 3 år sedan hos en mycket bra terapeut men det är så dyrt. Jag är pensionär sen snart ett år tillbaka.
Tänk att hemska barndomsminnen kan påverka en så mycket i min ålder,
önskar att dom bara försvann för alltid. Jag verkar ta med mig minnena i graven oxå😒

@Lyckan65 skrev:"Tänk att hemska barndomsminnen kan påverka en så mycket i min ålder,
önskar att dom bara försvann för alltid. "

Ja, upplevelserna under barndomen tar man med sig hela livet. Man lär sig bara att maskera sina känslor. Jag personligen hade en otrygg uppväxt tills jag var 3 år eller så. Min mamma var väldigt ung när hon fick mig ( 16 år) och lämnade mig ensam. Min pappa var nästan lika ung och brydde sig inte. Jag fick bo i fosterfamilj. Det har format mig negativt med en rädsla att bli övergiven hela livet och inneburit att man fått dåligt självförtroende och stannat i ett destruktivt dåligt förhållande i alldeles för många år.
Vi testade att gå till familjerådgivning en gång under vårt äktenskap då vi försökte lappa ihop det efter en av alla hennes otroheter. Jag kommer aldrig att glömma vad psykologen sa den gången.
Hon började fråga mig om min barndom vilket jag tyckte var helt irrelevant. Varför ska vi prata om det frågade jag. Vi ska ju prata om varför min fru varit otrogen med en av mina vänner. Vad är det för fel på henne?

Psykologen ville hellre prata om mig och varför jag var så nedbruten och förstörd. Visst, klart man är ledsen när man blir bedragen men för mig var det som om hela jorden gått sönder. Jag tog det helt enkelt hårt.
Psykologen drog paralleller med att jag blivit övergiven som barn av min mamma och att den skräcken jag kände att förlora min fru ( som jag egentligen aldrig älskade på riktigt har jag insett nu) gjorde att jag tog sveket "hårdare" än vad man kanske ska göra? Vad vet jag?

Jag sa att det där ju var över 40 år sen.. Men psykologen sa "kroppen kommer ihåg". Det glömmer jag aldrig.
Jag har insett att hela min uppväxt och vuxna liv där jag känt mig konflikträdd och osäker har mycket med de första åren i mitt liv att göra.
Alkoholen har dämpat känslorna. Fått mig att inte bearbeta den där tiden.

Förlåt det här blev en lång historia.
Tycker det är jättegrymt att du hållit upp 54 dagar.. Det är stort! Heja dig!

@Lyckan65 Bra att du tar tag i det på en gång👍🏻 Du är inte misslyckad utan är på rätt väg. Oftast blir det någon avstickare innan man ser att alkoholen inte hjälper. Det värsta är nog att ha någon alkohol hemma om man får för sig att ta ett glas.
Har du funderat på att gå på något AA möte och träffa likasinnade? Jag ska själv gå på mitt första om ett par veckor, enbart för kvinnor. De har haft stängt under semestern. Lite pirrigt men jag tror att det är bra i längden.
Du skulle oxå behöva prata om ditt barndomsminne som du inte kan släppa.
Det är dyrt med terapi, kanske din vårdcentral skicka en remiss så det inte blir så dyrt.
Jag tycker du är en kämpe 💪🏼 Livet är inte lätt.
Styrkekram sländan 💕

@Sländan Å tack snälla för ditt svar, det stärker. Jag vill verkligen komma på rätt spår igen, mådde såå bra under dessa 54 dagar utan alkohol. Det var nära ibland i början men fixade ju det och fick styrka av det. Jag ska komma dit igen, jag kan och jag vill. 🤗

@Lyckan65 Du kan det här. Du vet att de första 10 dagarna är värst. Alla dina erfarenheter av nykterheten har du med dig. Skriv plus- och minuslistor. Skriv fyra listor - två för att dricka och två för att vara nykter. Då får du alla fördelar på pränt och det boostar din motivation.

Ditt bagage har du bättre möjlighet att bearbeta efter en tids nykterhet. Men viktigast först - vara nykter!

Kram 🐘

@Lyckan65 stämmer in i kören - bra a att du stannar upp och tar tag i det på en gång 🏆
Tips är också att kontakta vården. Jag har fått fantastisk hjälp genom både e-stöd och beroendecentrum. Det kostar som ett läkarbesök och har du frikort gäller även det.
Ha en fin nykter onsdagskväll 💝