Det kan ta ett bra tag, veckor eller månader. I början har du en massa sömn att ”sova ikapp” typ. Sen är det också så att du har använt alkoholen som startgas och utan den känner du hur trött du faktiskt är. De första månaderna var jag otroligt kvällstrött, och då gick jag och la mig tidigt. Jag var trött dagtid också och jag tog en höneblund så fort tillfälle gavs. För att jag behövde det.

Efter några månader hade väl den värsta tröttheten lagt sig, men jag är fortfarande kvällstrött och jag tar gärna en höneblund. För att min kropp behöver sömn och återhämtning. Tröttheten är kroppens sätt att signalera att vi ska dra ner på takten - och det är viktigt att vi lyssnar på den.

Kram 🐘

Som @Andrahalvlek säger så kan det ta ett bra tag och det varierar väldigt mycket från person till person och hur mycket man har druckit. Sen är det såklart andra faktorer som spelar in samtidigt, som hur snabbt man får återhämtning.

Det jag gjorde var att sätta fasta tider för mina läggdagsrutiner. Jag hade en tid att passa när jag skulle ha borstat tänderna och gjort det ena och de andra av saker som jag gör innan sängdags. Ett lugnt schema hade jag som jag lätt hann med utan stress och jag följde det många månader och jag vet inte egentligen hur lång tid det tog innan jag hade vilat ikapp mig, eller vad man nu ska kalla det. Om jag kände mig trött en dag så försökte jag den kvällen lägga mig lite tidigare istället och gå upp på samma tid, istället för att ta en tupplur.

På senare tid och speciellt semestern har jag börjat slarva, men får komma tillbaka till en bättre rutin igen. Nu är jag ju generellt oerhört mycket piggare än vad jag var för ett år sen, men det är nog bra med sovrutiner i alla fall.