Idag är dagen jag slutar dricka alkohol.
Har alltid tagit hand om alla vardagssysslor allt från arbete barnens aktiviteter och egen träning.
Tyvärr har jag sedan 16års ålder druckit alkohol tills idag 35år. Inte varje helg men var och varannan . När jag dricker så blir jag alltid stupfull samt extremt impulsiv vilket har lett till att jag tagit väldigt många dåliga beslut genom åren som påverkat min familj negativt även om jag aldrig har erkänt det. Känner att det måste få ett stopp, att det börjar äta upp mig invändigt. När jag tränar så stärks självkänslan och vips så har jag skakat av känslan om ett alkoholberoende. Sen kommer Fredag kvällen, en känsla av rastlöshet infinner sig och på en timme är jag redo för att gå ut och supa ner mig igen.
Nu blev det en ganska lång text men tänkte försöka skriva här då jag blir rastlös för mig själv som ett sätt att få ut lite tankar och minska alkoholstressen.

@Nicke123 precis så man ska använda forumet - som en dagbok! Kam vara bra att gå tillbaka och läsa vad man skrivit när det känns svårt.
Så bra att du tagit beslutet!
Hoppas du får en fin söndag!

Hej och välkommen hit! Vilket bra beslut du har tagit för dig och din familj - att sluta dricka. Känner igen mig i att det inte blir så ofta men när det blir blir det alltid för mycket, så har jag också varit innan. Nu är jag nykter sedan snart sex månader och ångrar inte mitt beslut för en enda sekund. Superbra att du redan identifierat två saker som kan hjälpa dig på vägen; träningen och att skriva här. Kan du planera in träning på fredagskvällen kanske? Så är du nytränad och fräsch när suget sätter in, det kanske kan göra det enklare? Heja heja, detta fixar du! 💪🏼

@Gullranka .
Mitt stora problem är när rastlösheten och impulsen kommer mot kvällen på helgen, jag vet att den känslan går över efter ca 2 timmar problemet är att jag oftare agerar på impulsen och går ut och blir full. Dricker snabbt och hejdlöst finns inget stopp sen vaknar man med ångest. Jag är en väldigt aktiv förälder som umgås mycket med mina barn, för några år sedan då tyckte jag mitt krökande var okej med anledning att jag ändå gick upp kl 10 även om jag klampade in 05 på morgonen. Alltid hittat en ursäkt för mitt festande. Idag sover jag ofta bort hela/halva dagen efter och bara mår piss. De gånger jag lyckats stå emot impulsen och stanna hemma så känner jag alltid varför gör jag inte alltid så här.

Tack för tipset!

@Nicke123 skrev:"jag vet att den känslan går över efter ca 2 timmar problemet är att jag oftare agerar på impulsen och går ut och blir full."

Det där med att suget är övergående känner jag igen. Kan du kanske göra så att du sätter en timer på mobilen när det drar igång på 2-2,5h och bestämmer dig för att tills timern är slut så gör du nåt annat? Leka med barnen, träna, promenera, lyssna på poddar eller nåt? Och så utvärderar du hur det känns när timern är slut? Min upplevelse är precis som din att står man bara emot just den perioden som är jobbig så är det inga större problem sen. Och som du säger; man ångrar aldrig att man varit nykter dagen efter!

Nu har en vecka gått, gick bra inget sug alls. Oroar mig för nästa vecka då jag kommer ha större möjligheter, och mer press från vänner.
Hur som så ska jag kämpa vidare med veckan som kommer och använda mig av förslagen som dykt upp i tråden.

@Nicke123 Grattis till första nyktra veckan! 🥳🥳🥳

Min husgud Annie Grace har ett bra recept på hur man ska bli och förbli nykter:

1) Tro på att du klarar av det.
2) Lyft allt positivt som nykterheten innebär till skyarna, från smått till stort.
3) Identifiera dig som en person som inte dricker.

Jag jobbar själv på för fullt med trean just nu. Den första tiden är det klokt att inte utsätta sig för frestelser utan istället lägga all sin energi på att skapa nya nyktra vanor. Till 70-80 procent handlar det om vanor. Skulle du kunna avstå från att utsättas från press från dina kompisar? Sjuk kan man alltid bli, vita lögner är helt okej i början om det gynnar ens nykterhet. Tids nog blir du stabil i din nykterhet och kan då utan problem umgås med andra som dricker utan att frestas.

Kram 🐘 (nykter dag 559 idag, tjoho!)

@Andrahalvlek
Ja du lyfter upp ett par punkter som kan vara bra att förhålla sig till. Jag börjar som vanligt känna efter 2-3 nyktra veckor att jag inte har några problem alls med alkoholen. Jag har varit nykter hela mitt liv 1-4 veckor från en fylla till nästa. Dock blir jag nästan alltid kanon full. När jag var yngre orkade jag dock gå upp dagen efter hyffsat tidigt och göra saker. Idag ligger jag bara med ångest 1-2 dagar. (Tvingar mig själv upp ibland för mitt dåliga samvete mot kidsen) men jag är ju typ som ett svart moln inombords. Imorgon är det fredag och redan nu börjar jag dividera med mig själv, ska jag gå ut eller inte. Det brukar jag aldrig göra, det brukar vanligtvis bara komma en impuls under kvällen, vi gör inget speciellt hemma, nån kompis hör av sig och så är jag ute i full gång till 5-7 på morgonen. Jag ska ta mig genom den här helgen nu, och försöka ha lite kul utan att tänka på att släppa spänningarna huvudet som får en att slappna av genom alkoholen.
Förmodligen en helt obegriplig text men det var lite spontana tankar från mig just nu.

Bra jobbat, då närmar du dig 2år av nykterhet. Har det inte varit lite tråkigt i mellan åt att inte kunna få ta ett par kalla med kompisar eller kollegor?

@Nicke123 Det är ovant i många sammanhang att vara nykter, men aldrig tråkigt. Jo, det kan vara tråkigt att uppleva andra fulla men då väljer jag att gå hem. Jag upplever att jag lever närmare mina känslor och att jag är duktigare på att göra sådant som jag mår bra av, istället för att göra sådant som jag tror att andra tycker att jag ska göra.

Jag har ärligt talat druckit min beskärda del av öl och vin och sprit historiskt. Det var kul då, men nu är nu och jag trivs toppenbra med mitt liv som det är precis nu. Jag ger mig själv en ordentlig chans att leva längre och friskare också. Sjukdom rår man inte på, men att sluta dricka alkohol är nog den viktigaste friskvårdsfaktor som man själv rår över. Kombinerat med motion och bra kost blir det vinn-vinn-vinn.

Kram 🐘

Då har 2 veckor passerat, kändes lite tungt en kort period i helgen men var aldrig nära på att dra ut. Det har varit skönt att slippa ångest och bakfylla. Ny vecka nya tag!

3dje veckn har flytit förbi, varit upptagen med arbete.
Nu kommer jag vara ledig ett par helger så blir en utmaning. Speciellt när det är tungt i relationen. Men bara försöka biti i och göra det här för sig själv och inte för någon annan.

Då kom återfallet, packad och kom hem kl 9 på morgonen fyfan för mig. Jag skulle möta upp en väldigt god vän som haft det lite tufft på senare, så tänkte nån enstaka öl gör inget så kan vi snacka lite(Vi brukar bli skitfulla och hitta på spontana saker tillsammans). Som vanligt slutade det med öl sprit och diverse skit. Varför lurar jag mig själv? Jag tänker jag kommer kunna vara nykter ett par månader nu och rensa ut alla dåliga vanor. Klarade 3 och en halv vecka. Spyr på mig själv just nu för den människan jag är.

@Nicke123 jag vet hur det känns och hur dåligt man mår. Dina 3,5 veckor har du fortfarande och nu har du gjort ett snedsteg. Försök att vara snäll mot dig själv. Och skriv här, det finns nästan alltid någon som ser det man skriver och fångar upp en när det är tufft.
Kram💖

@Ase Tack för de fina orden.
Så oerhört trött, ingen kontakt med en av mina föräldrar pga sjuka saker som kom fram för ca 4år sedan, min lillasyster som var 11år yngre än mig gick bort för drygt 1år sen. Min ena förälder har druckit sig riktigt full hemma 1-3 gånger i veckan under min uppväxt. Under vissa perioder 5- 6 gånger i veckan. Det eskalerade när mina föräldrar skildes när jag var ca 13 år. Bodde sedan med den alkoholiserade föräldern och hans nya som också var alkoholist med allt som det innebar. Har ingen kontakt med min alkoholiserade förälder idag. Själv som jag tidigare skrivit fick jag alkohol hemifrån från 15års ålder vilket ändå är ganska vanligt. Har alltid druckit mig full när jag dricker alkohol, dock har jag valt att i princip aldrig ha alkohol hemma då jag inte vill att mina barn ska se mig dricka pga egna dåliga erfarenheter. Så jag har alltid festat /barhängt med kompisar och kollegor. Fram till ca 3 år sedan så drack jag oftast bara till kl 2-4 på natten och gick sedan hem. De tre senaste åren har jag som 30+ umgåtts väldigt mycket med en barndomsvän som flyttat till min stad. Vi känner varandra väldigt väl och kan alltid vara oss själva till hundra. Tyvärr så blir det alltid krök ute som leder till efterfest själva eller med andra som har inneburit att jag hållt på med annan skit senaste 3åren med samt kommer hem runt 05-8på morgonen. Fattar inte hur jag hamnat här aldrig varit intresserad av droger innan i mitt liv. Har alltid varit väldigt impulsiv som människa men har ändå lärt mig att kontrollera mig själv på ett hyffsat plan. Förmodligen för att jag fick barn tidigt i mitt liv som har tvingat mig att göra vissa framsteg. Har en högskoleutbildning som jag arbetar med och trivs utvecklas på jobbet som jag tycker är väldigt givande. Tycker synd om min sambo som jag förmodligen inte förtjänar och nu håller jag verkligen på och super bort min familj iaf min sambo som jag älskar. Har så svårt att hålla mig nykter mer än 4 veckor i sträck. Mått dåligt med ångest så många dagar och tänkt nu får det vara nog, precis som just nu, ändå faller jag dit gång på gång. Jag kan se ett mönster att jag dricker mindre senaste 6 månaderna än innan då var det minst varannan helg. Nu hinner det ofta gå 3 veckor i mellan gångerna. Som att jag hinner göra massa bra saker allt är påväg att bli bättre hemma och precis då så händer det igen och igen. Jag vet att det redan kanske är försent att rädda mitt förhållande men kanske kan det gå. Men då måste jag vara helt nykter och det är så jävla svårt, lurar mig själv gång på gång. Funderar på om jag är svag psykiskt, är stark när det kommer till jobb träning osv men tydligen jäkla svårt med alkoholen. Ångrar att jag dessutom öppnat andra dörrar nu som 30+. Vilken jävla vuxen människa börjar med sånt skit på fyllan helt plötsligt. Är jag trasig som människa, många frågor jag ställer mig själv, vad behöver jag göra för att förändra mig. Vad kan jag berätta hemma utan att det ska belasta för mycket, just nu så är min sambo riktigt arg ledsen osv som så många andra gånger. Vill såklart inte att det ska vara såhär. Vill inte vara så egoistisk men hamnar där bara från en sekund till nästa känns det som. Nu blev det faan en bok heja Sverige

Bra att du skriver av dig! Fortsätt skriv. När vi skriver tvingas vi sätta ord på det vi tänker och känner, och då kan vi analysera och ifrågasätta våra tankar. Kan det verkligen stämma det jag tänker och känner?

Du inte trasig, det är alkoholen som gör att du beter dig trasigt. Pausa bekantskapen med kompisen ett tag och satsa på tre nyktra månader så ska du få uppleva hur mycket mer stabil du blir psykiskt. Tyvärr är alkoholism ärftligt. Du har att brås på och det är därför viktigt att du är extra försiktig. Du kan backa från stupet, innan det går ut över sambo, barn, din egen hälsa och arbete.

Kram 🐘

@Andrahalvlek
Det du skriver stämmer, jag har flyttat fram gränserna betydligt senaste 3 åren. Försökt skylla på min systers bortgång och allt möjligt. Men det är inte sant, min sanning är att jag skiter i när jag blir full bryr mig inte så mycket om nåt förutom att få kraftigt rus som gör att hjärnan slappnar av. Samtidigt så låter jag impulser styra väldigt mycket för stunden. Nu börjar ångesten komma varje gång jag druckit och det tar normalt sett 1-2 veckor innan jag är helt tillbaka inombords, nu senast tog det 3 veckor. Jag vill inte leva mitt liv så här. Måste få ett slut på det här beteendet. 3 månader är längre än jag någonsin klarat av, ska verkligen försöka kämpa mig till 3 månader nu och se hur jag känner mig om jag lyckas uppnå det målet. Tror du det blir lättare att stå emot akoholen efter 3 månader?

@Nicke123 Efter tre nyktra månader har du haft en chans att verkligen uppleva hur mycket bättre du mår utan alkohol. Man kan inte läsa sig till det, man måste uppleva det själv. Då har du en mer rimlig chans att ta ett nytt beslut om framtiden.

När jag verkligen förstod fullt ut att jag inte drack för att lindra min ångest - utan att det var alkoholen som gjorde så att jag fick ångest och depressioner gång på gång - så var valet lätt. Jag firar min 19 nyktra månad idag, tjoho! Kan jag så kan du ❤️

Kram 🐘