Jag döpte min användare till vad som fick mig att bestämma mig för att sluta.

Jag är en ganska vanlig man på 44 år med fru och barn. Jag har druckit på tok för mycket sedan 25 år tillbaka och nu är det nog.

Morgonen efter sista gången jag drack upptäckte jag en smörad bordstablett med skinka och ost i köket. Jag hade alltså gått upp på natten, fortfarande full och tagit fel på en macka och en bordstablett.
Då kände jag att nu är det nog. Man måste ju nästan vara hjärnskadad för att bre smör och lägga på pålägg på en bordstablett. Så sedan dess har jag inte druckit och mår utmärkt. Har börjat träna. Varje lunch tränar jag och så går jag promenad på kvällarna.
Men jag är ju såklart sugen på att åka till systemet. Imorgon är det fredag, blir jobbigt. Jag räknar ner timmarna tills systemet stänger om kvällarna.
Men jag ska klara detta.

@bordstabletten Välkommen hit! Och grattis till snart 3 nyktra veckor! 🥳🥳🥳 Kan inte låta bli att skratta åt din dråpliga historia bakom ditt nick 😂 Man måste skratta åt eländet, och du får ju verkligen en rejäl påminnelse varje gång du skriver ett inlägg. Ditt nick tillhör de mer kreativa om man säger så 😉

Kram 🐘

Tack för alla glada hejarop! Det värmer.

Hade det jobbigt förut. Min fru ville ha skumpa till kvällen och jag var ändå ute, så jag åkte till systemet och köpte en flaska bubbel till henne. Lyckades stå emot frestelsen att köpa massa till mig själv. Köpte 3 flaskor alkoholfritt öl. Faktiskt riktigt gott. Sen hann jag gå en promenad till en fornborg på cirka 5 kilometer. Jag kollade lite på stenröset och läste lite informationsskyltar och sen på väg till bilen var det som att jag gått bort suget efter alkohol.

Välkommen @bordstabletten ! 🤗
Det var starkt gjort av dig 💪🏼 Alkoholfri öl är helt ok. Att gå ut Och gå är det bästa mot rastlösheten och sug. Man mår så bra när man kommer tillbaka och tankar på alkohol är borta.
💕 sländan

Skrattade också när jag läste, hjälp tänk om vi alla hette som våra fyllesynder- vilket patrask. Välkommen hit och riktigt bra med sån krishantering- fornborg 🙌🏻 A-fri öl drack jag mycket i början, liksom tonic light med is och citron. Nu är dryck inte sådär vrålviktigt men maten smakar godare än förut. Win och win!

Tack återigen för era svar.

Helgen klarad utan en droppe alkohol. Imorgon är ju systemet stängt och eftersom det är min enda kran så ser jag helgen som klarad.
Men en konstig grej är att jag drömmer om att jag är full. Vaknade precis upp ur en sådan dröm.
Det är inga sköna drömmar, ej heller mardrömmar. Jag drömde nyss om att jag och min familj var i London. Min mobil försvann och jag lämnade familjen kvar på hotellet och irrade ut i london-natten på jakt efter min mobil. Jag var full och började härja med ett gäng ungdomar. Dom skrek gubbjävel efter mig, på svenska. Kan verka konstigt, men det var ju en dröm Sen anklagade jag nån oljeshejk för att ha en fake Rolex. Väl tillbaka på hotellet utan mobil var min familj sur på mig.
Jag vaknade nyss med en känsla av skam men det var riktigt skönt att inse att det bara var en dröm. Detta är tredje gången jag drömmer om att jag är full och gör bort mig. Inga extrema grejer, jag bara är en stöddig allmänt jobbig full gubbe i drömmarna.

Är det vanligt att drömma att man är full när man slutar dricka?

Det är väldigt vanligt att man drömmer om alkohol de första månaderna. Det är ditt undermedvetna som processar ditt beslut. Det är bra! Det är där dina ryggmärgsreflexer och vanor bor.

För att förbli nykter är det just det undermedvetna som vi måste påverka - genom att nöta in nya nyktra vanor.

Att du drömmer är dessutom ett frisksymtom. Bara friska hjärnor drömmer. När vi dricker söver vi istället hjärnan, som en slags lättare narkos. Våra hjärnor behöver processa, sortera, fixa och dona nattetid för vår psykiska hälsas skull.

Keep up the good work!

Kram 🐘

@bordstabletten Jag har skrivit lite om drömmar när jag har haft dem i min tråd. Jag gjorde ju också om mina sovrutiner så jag började sova oförskämt bra efter en tid som nykter, ett privilegium som jag är oerhört tacksam för, men som också gjorde att jag drömde en del. Jag kollade på min sömn nu i appen och rekordet denna veckan är 5 timmar och 1minut djupsömn av 8 timmar totalt, som jag fick en natt. Men i alla fall, jag vet att jag har skrivit att jag varje natt en vecka i streck drömde om att få tag på alkohol och det var alltid lite bekymmer med att systemet skulle stänga och saker och ting blev försenade. Jag har även drömt kring många andra teman kring alkohol och såklart även om att jag har varit onykter.

Jag minns inte drömmen nu men jag drömde om alkohol på min årsdag som nykter. Jag vaknade dock helt utan sug men jag har ju börjar fundera på om de någonsin kommer ta slut. Sen dess har jag dock inte haft någon dröm som jag kan minnas fram till inatt, men temat var ett helt annat. Det var någon typ av festival i drömmen och det var inte så att alla drack alkohol, men en del gjorde det. Så träffade jag på ett gäng gamla bekanta och någon av dem drack vin, men ingen var onykter, men de är väl vana vid att när de träffar på mig på tillställningar så dricker jag alltid alkohol men då berättade jag för dem stolt att jag inte har druckit alkohol på över ett år och inte tänker göra det i fortsättningen heller och de tyckte inte att det var något märkvärdigt med det och diskussionen gick vidare.

Så jag vet inte om det är någon slags vändpunkt nu att jag slutar drömma om själva drickandet.

Tl;dr Jag drömde jättelänge om alkohol, men mindre ofta med tiden. Dock så sent som ett år som nykter men nu kanske det har vänt.

@bordstabletten skrev:"Helgen klarad utan en droppe alkohol. Imorgon är ju systemet stängt och eftersom det är min enda kran så ser jag helgen som klarad."

Ibland ser jag reklam för systemet där de förklarar att de inte har öppet hela tiden och att det är av en anledning. På fejsbuck ser jag ofta kommentarer från folk att det är dumt med sådana öppettider för alkisar köper på sig så att de har och att det bara hindrar vanligt folk. Jag vet inte vad ni tycker, men jag är väldigt tacksam för att det stänger tidigt på Lördag och inte alls har öppet på Söndagar. Just nu kanske det inte gör någon skillnad för mig, men det har definitivt gjort det. Hur ser ni andra på det?

Så får jag väl passa på att säga Grymt Jobbat också, @bordstabletten.

majken_r

Jag har också drömt att jag är berusad, på ett väldigt verkligt sätt. Även vaknat till och trott jag är bakfull. Obehagligt men skönt att vakna till dock och inse att det inte var sant 😅 @bordstabletten

Tack ni som svarade angående drömmar om alkohol! Jag läser alla svar och det är jätteintressant och skönt att veta att man inte är ensam.
Jag saknar en "like-knapp" :) En tumme upp alltså.

En mer skrämmande sak som jag drabbades av ofta natten efter en fylledag, alltså inte samma natt som följde på en full kväll utan natten efter den. Det är sömnparalyser. Jag hade ofta långa, obehagliga sömnparalyser. Detta pågick under många år. Till slut lärde jag mig hantera dom och så att säga interagerade i drömmen, eller i paralysen. Skulle kunna skriva mycket om detta, men det är lite off topic. Dock förknippar jag sömnparalyserna med alkohol. Sedan jag slutade dricka har jag inte haft en enda. Och det uppskattas.

Exempel på normal veckokonsumtion för mig var :
Måndag 1.5 liter vin , varav sista halvlitern dricks när resten av familjen sover.
Tisdag : Migrän, dåligt humör, hög puls, trött, jobbar hemifrån ifrån soffan
Onsdag : 8 starköl (gärna 6% eller mer) ( min fru kanske tror jag dricker 3-4 stycken, hon har ingen koll)
Torsdag : Ingen alkohol, migrän, dricker en massa treo
Fredag : Vill inte dricka, men min fru vill ha nåt vin så åker till systemet och kan inte motstå att köpa några mer öl till mig själv. Dricker även upp resterande 1.5 liter vin från måndagens bag-in-box.
Lördag : Ingen alkohol, men trött som fan och inaktiv, försöker gå en hundpromenad men avbryter efter nån kilometer pga svettningar och hjärtklappning. Vill bara hem till soffan.
Söndag : Möjligen några slattar. Mår allmänt pissigt.

Tilläggas skall att jag jobbar hemifrån 100%. Sedan 2002 har jag jobbat hemifrån cirka 70% av tiden. Så för mig är det inget nytt att jobba hemifrån. Vissa ser det som en lyx. Och visst kan det vara skönt, men det är också perfekt för den som vill dricka på kvällarna och slippa köra på morgonen.
Konstigt nog är jag högpresterande arbetsmässigt och mycket omtyckt av kunder och kollegor i branschen. Jag är senior på mitt område och är väl ansedd. Folk skulle bara veta hur packad jag var i veckorna.

@TappadIgen : Jag är kanske egentligen ingen vän av statliga monopol och pekpinnar av olika slag. Men när det gäller alkohol är jag glad för att vi har ett statligt monopol med begränsade öppettider. Jag tycker det är underbart när systemet har stängt för kvällen och är jätteglad för de begränsade helgöppettiderna. Alla alkisar bunkrar inte. Inte jag i alla fall. Många är de lördagar då jag vaknat upp och tänkt att denna helg blir nykter, sedan har jag likt förbannat rusat in på systemet 14.55 och lastat korgen full med nervgift.
Det störande nu är att i den stora staden några mil bort har ett systembolag öppet till 20 på kvällen, ALLA dagar i veckan. Det tar mig 25 minuter att köra dit.

Bra att du skriver ner alla dina tankar och minnen. Det kommer tider då alkoholdjävulen viskar i ditt öra: ”Så farligt var det nog inte, en öl kan du nog ta.” Då kan du ta för vana att gå in och läsa din tråd från början. Då tystnar hen nog 😉

Kram 🐘

En liten varning om öl som säljs som alkoholfria men som egentligen inte är det...

Detta kanske låter larvigt... Men såhär är det.
Jag har varit alkoholfri i 4.5 veckor nu. Redan från dag 1 snöade jag in på alkoholfritt öl. Jag köpte en platta billigt blask med 0.00% alkohol på Willys som heter Emdbräu. Skräp enligt experterna. Helt OK törstsläckare enligt mig.

Men denna helg köpte jag några flaskor "finare" alkoholfritt öl, ett par flaskor IPA. Drack igår kväll 3 stycken av dessa flaskor och kände alkohol-demonerna nosa mig i nacken. En skön känsla infann sig i kroppen, filmen jag kollade på blev lite bättre än den egentligen var, jag kände mig lite varm i kroppen och avslappnad. Ville ha en flaska till ,men hade ingen. Så jag började rota runt hemma efter nåt annat, nåt med alkohol i. Jag tänkte att nånting kan jag unna mig när jag varit så duktig. Men jag har tömt hemmet på alkoholhaltiga drycker så tji fick jag. Somnade med en gnagande irriterande känsla. Hade ju verkligen varit gott med nåt mer....

Nu på morgonen när jag kastade IPA-flaskorna ser jag att de faktiskt innehåller 0.5 % alkohol medans det på blasket från Willys står 0.00%.

Så min teori är att denna pyttelilla mängd alkohol i dessa tre flaskor triggade igång nånting i min hjärna som OM jag hade haft nåt starkt hemma hade fått in mig i ett återfall. Jag är ytterst glad att jag inte hade nåt annat hemma.

Så i all välmening : Varning för alkoholfritt som inte är alkoholfritt!

Hej,
Skönt att du varit klok och rensat bort alkoholen! Tror som du att den lilla mängden triggade beroendet. Och nu vet du ju till en annan gång att det är 0.0% som gäller. Och att njuta av en nykter hjärna som slipper migrän och får vila. Det finns så mycket liv att njuta av när man vågar släppa sargen... Vi behöver inga snuttefiltar. Styrka och tålamod till dig!