Franzen

Absolut livrädd. Fick en gråtsnefylla i onsdag satt och slängde i mig mina 9-10 öl igen tror det var 20 dagen mer eller mindre i rad. Corona och hemarbete i nästan två år har gjort resan ner bara snabbare när man inte ens behöva spela nyckter inför chefer och kollegor.

Så hittade några kort ifrån förr innan jag ens hade en aning om att 20 år senare skulle jag ha bokstavligen supit bort familj, vänner, ekonomin, kärleken och min hällsa.

Så nu är det fredag kl är 20 tråkigt som fan och är rädd för att livfarliga biverkningar samt om jag inte dricker vem är jag nyckter nästan 20 år med fylla, bakfylla, ångest och löngner har jag inte den blekaste vem jag är utan alkoholen.

Så jag är livrädd just nu för allt.

@Franzen hej och välkommen!
Det låter inte som du mår något vidare. Alkoholen förstör så mycket för oss. Men det går att vända och får ett fint liv igen.
En bra början är att du är här. Här är du med vänner.
Hoppas jag får läsa mer från dig😊

@Franzen jag är rätt ny här och har varit nykter 13 dagar. Jag var också livrädd för allt men tänker att det svåraste men viktigaste steget är att ta beslutet att sluta dricka. Mådde skit första 4-5 dagarna med mycket ångest, skuld och skam men det lättade sen. Detta forum har hjälpt mig oerhört mycket och jag har läst andras resor och hur de kämpat/kämpar för att besegra det bedrägliga alkoholmonstret! Ta all hjälp du kan! Du kan också ringa alkohollinjen och få råd.
Kämpa på!🌺

Franzen

Har läst lite här på forumet. Mycket man kan själv känna igen.

Själv känner mig själv ganska tom på känslor eller njaa kanske inte riktigt sant. Hjärnan går på högvarv men kroppen är helt slut. Stoppar hjärnan innan den går bananas med ångest eller tankar fyllda med drömmar eller minnen det som alltid har dämpats av alkohol.

Ha en trevlig kväll alla!

@Franzen Hej o välkommen hit!
Så skönt att du verkar må mycket bättre idag 👍
Jag kan också rekommendera alkoholprogrammet, massor med frågor att fundera över. Jag tar lite i taget, inte så lätt att orka ta ställning i alla frågor jag förträngt... Ha en fin dag!
🤗

Franzen

Söndagen var helt ok dock aningen långsam och det blev segare och segare ju längre dagen gick. Jag vet om att det finns en massa saker att göra för ute för att hålla tankarna på rätt saker men jag vill ta det i min takt och som jag själv lagt upp min plan för att orka det i det långa loppet.

Dock så tror jag att jag inte fixar helt och hållet själv att bygga upp mitt självförtroende och självkänsla som är i 1000 bitar. Ensamheten skrämmer mig något enormt och allt man hör och läser hur farligt det är ger mig panik. Tänkte ringa VC men vet inte om jag vågar öppna alla luckor på en gång även om dom hänger ihop.

@Franzen ja allt är lite segt i början. Drickandet tar mycket tid i anspråk och är en aktivitet. Helt plötsligt finns massor av tid när man inte dricker. Man får skapa sig nya vanor som fyller dagarna. Jag började hos en psykolog lite innan jag slutade dricka. Till slut berättade jag om mitt beroende och det var så jävla skönt att få ut skiten som plågade mig, alkoholen. Sedan gick jag med i detta forum. Ska träffa psykologen igen nästa vecka och då kan vi börja ta itu med men ”ryggsäck” men i ett nyktert och klart tillstånd. Det är skönt att få lätta på trycket och prata med en utomstående om sitt mående. Ta all hjälp du kan, det är svårt att klara detta ensam. Jag läser boken ”depphjärnan” av Anders Hansen. Den förklarar på ett bra sätt hjärnans roll i depression och ångest. Nu förstår jag på mycket bättre sätt hur hjärnan och känslor samt beteende sätts igång vid tex panik. Gå till VC, det är ett bra steg på vägen.
Sköt om dig💕