Jag har varit deprimerad i flera år. Växt upp med alkolism i familjen, aldrig själv kunnat hantera alkohol utan alltid druckit för mycket. Det senaste åren har det av och till varit ohållbart.

De senaste veckorna har jag mått så dåligt. Jag dricker för att hantera ångest. Vet inte Varför jag mår så dåligt. Ligger vaken på nätterna när jag druckit och hatar mig själv svär att jag Aldrig mer ska dricka och sen dagen efter dricker jag igen.

Känns som en spiral där min familj nu är på väg att fara illa då jag bara är arg och disträ då jag antingen anklagar mig själv eller har druckit och för tillfället mår "bra" en stund. Hatar mig själv.

Hur fan hamnade jag här? VARFÖR kan jag inte bara sluta dricka alkohol?

Jag vill må bra, att min familj ska må bra och inte vara oroliga för mig.

Dag ett här alltså. Min plan är att vara alkoholfri. Har inte haft uppehåll med alkohol annat än under graviditet och amning så jag vet att jag ju Egentligwn kan hitta motivation.

Men hur gör alla som klarar det när suget kommer?

Bra beslut. Jag är ingen förebild utan kämpar själv. Just nu på dag4. Lyckades vara nykter ett år sen började återfallen hagla tätt. Jag har pluggat på mycket om hjärnan och sjukdomen beroende vilket hjälpt mig i vissa perioder. Just nu har jag hoppat in i AA igen vilket verkar vara den bästa lösningen för mig.
Min första insikt om alkohol och problem med drickandet fick jag när jag läste boken ”Skål ta mig fan”, kan verkligen rekommendera att läsa den. Den tar upp massa olika typer av problemdrickande från en tillfrisknande alkoholist.
Många tipsar också om att surfa på suget. Det går över bara man håller ut. Eller tar en promenad eller annat.
Lycka till!

@dennadagenettliv Välkommen hit!

@dennadagenettliv skrev:"Men hur gör alla som klarar det när suget kommer?"

Jag har funderat mycket på den här frågan. Alla har ju sina olika knep som att se till att man inte har något hemma, undvika att hamna i situationer man vet historiskt har lett till sug, hitta avledningsmanövrar för det tillfällen man vet är tuffare. Det kan ju vara individuellt men har man t.ex. fredagssug efter jobbet och har för vana att storhandla och gå på systemet samtidigt, boka ett spinningspass eller något annat man tycker är kul direkt efter jobbet och kör det och storhandla först när systemet är stängt, alternativt byt till affären/köpcentret utan systembolag. Kommer suget på ändå sedan så kan man fylla sin tid med något, gärna fysiskt aktiverande som avledning.

Varför jag har funderat på detta är dock att jag inte kan erinra mig om senaste gången jag hade ett sug ens. Då kanske du tänker att jag nog aldrig hade samma förhållande till alkohol som andra, men det kan jag försäkra dig om att jag hade. Alkohol var mitt allt, under många år, och jag kunde inte tänka mig ett liv utan. Sen försökte jag länge att dra ner, vilket gick bra stundtals men det kom sug och det blev förhandlingar i min hjärna och jag var tillbaka på ruta ett.

Hur kommer det sig att jag inte känner sug längre nu då? Det går nog inte att få reda på helt men jag skulle tro att en stor del av det har att göra med att jag bestämde mig för att inte dricka alkohol mer. Därmed satte jag stopp för den där förhandlingen med alkohol som dyker upp. Det finns liksom inget att förhandla om. "En liten..." Nej! Nu dyker de i princip aldrig upp av sig själva längre, men jag kan framkalla en romatiserande bild av alkohol, som väl suget/förhandlingen oftast börjar mer, i mitt huvud och bara betrakta den för att sedan släppa den och inte tänka på den något mer.

Sen är ju alla olika och jag vet att många har varit nyktrare längre än mig och får sug och förmodligen är det väl så att vi alla fungerar väldigt olika också. Men jag tror att det har varit en nyckel för mig.

@dennadagenettliv Hej! Vad bra att du bestämt dig för att vara alkoholfri.
Har du hållit upp något nu eller?
Frågar för att om du får abstinens så är det jobbigt i början, men efter 3-4 dagar så har det lugnat sig.
För det första så måste man riktigt tala om för sig själv att "jag dricker inte alkohol längre"
Sen får du inte ha alkohol i hemmet,, har du det, då klara man sällan av att låta bli.
Kontakta vården, eller beroende enheten på kommunen,, dom har blivit riktigt bra nu på senare tid.
För min del så bestämde jag mig för att inte dricka mer,, och detta forum har fått mig att låta bli spånken nu i snart 5 veckor.
Vi är ju alla olika i vårt beroende,, men ett tips från mig är att du läser lite av trådarna här, så ser du hur vi hjälper och stöttar varandra.
Vi känner inte varandra och vi är alla olika,, men vi har samma sjukdom allihopa.

@dennadagenettliv Hej! Välkommen hit. Låter som du har det väldigt tung och tufft just nu. Du dricker för att dämpa din ångest för att du mår så dåligt men du vet inte varför. Du är arg och disträ och du är orolig för att din familj far illa.

Ja, en riktigt ond cirkel du är i. Alkoholen skapar ett beroende och din tolerans ökar hela tiden, du måste dricka mer. Du måste dricka mer för att dämpa ångesten, du mår bättre en kort stund, men sen måste du ta mer igen för att må bättre för att ångesten ökar ännu mer. Saken är den att du mår aldrig bättre hur mycket du än dricker, ångesten går inte bort, men det skapar ett beroende till att dricka hela tiden. Din hjärna är helt ur kontroll och är programmerad till att hela tiden dricka för att dämpa ångesten. Din hjärna mår väldigt dåligt.

Det enda du kan göra är att sluta dricka för att bryta denna onda cirkel, låta hjärnan få en chans till att återhämta sig och få balans igen och programmeras om. Sedan skulle du behöva ta reda på varför du mår så dåligt, det kan vara orsaken till din ångest och att du dricker för att dämpa och glömma, men det fungerar ju inte. Alkoholism i familjen kan vara genetiskt och föras vidare till nästa generation.

Ta all hjälp du kan få, det är inte lätt att bryta detta själv. Du kan ringa alkohollinjen, nummer finns i detta forum för råd. Du kan ta kontakt med VC för råd eller beroendecentrum. Många berättar om hur bra hjälp de fått i forumet. Ta till dig de råd du redan fått från andra här. Jag har varit nykter i drygt 10 veckor och har också sprungit runt i den onda cirkeln som en hamster i sitt hjul, det är först när hjulet stannar som det blir lugnt.

Lycka till!🌸💕

@dennadagenettliv Okej,, då måste du först fråga dig varför du inte mår bra,, och ev söka hjälp för det hos vc el liknande.
Jag har ingen erfarenhet av psykologhjälp men jag tror att många av våra kamrater här kan ge mer info ang detta.
Det är som @vår2022 säger, det blir en ond cirkel alltihopa, ett hamsterhjul som aldrig stannar,
Du måste själv stanna det hjulet och kliva ur.
Kämpa på💪

Hej! Jag känner igen mig i din historia. Dricker också för att döva ångest. Har slutat sen 4 dagar nu, och känner redan nu att jag faktiskt hanterar ångesten bättre nu UTAN alkoholen. Börjar nu ifrågasätta mig själv lite, har jag verkligen druckit för att slippa ångest eller har i själva verket drickandet ökat ångesten och sedan lett till mer drickande? 🙄
Vi får heja på varandra och kämpa sida vid sida du och jag 💪

Har du förresten funderat på att medicinera din depression och ångest?
Heja dig 💕

Hej! Också jag känner igen mig. Haft ett jättejobbigt sista halvår med svarta tankar, självförakt, total trötthet på mig själv. Så fort jag slutade för två veckor sedan blev det bättre. Oron liksom lägger sig. Nu gäller det bara att söka hjälp så att man är lite rustad och börjar deala med beslutet. Men jag tänker nu: nu har jag fått en riktigt fet chans, detta är på allvar! Det kommer att gå bra! Forumet är jättebra för man kan gå in närsomhelst. Aa är jättebra som komplement.

@rakel87 hej. Ja jag följs gärna åt o detta. Jag medicinerar redan mot depression. Så det är annat som måste till. Men nu har jag bestämt mig. Har aldrig gjort det förut. Jag har slutat röka oxh snusa på samma sätt och inte gjort det igen. Så jag Vet att jag har kapacitet. Tror jag verkligen behövde bestämma mig. Nu är det bara "görandet" kvar. 👍

Igår var första dagen på mitt nyktra liv. Kändes superbra. Jag laddade ner mindfulness app. Tog en promenad. Kände in kroppen på många sätt. Första målet är 90 dagar utan alkohol. Sen fortsätter jag.

Börjat i terapi för annat också. Så jag hejar på mig själv. Min sambo kör också 90 dagar utan alkohol. Han är också helt med på att vara alkoholfri framöver. Så det är också okej. 🌟

Härligt att höra! Jag har ej satt något mål om hur länge än. Har en tendens att tappa all motivation när jag väl nått målet och det vill jag ju inte ska hända.
Kämpa på idag! Vi fixar detta 💪💕

Åh gud. Tänkte idag. Shit. Detta var ju enkelt. Sen satt jag i bilen och var på bra humör varpå jag direkt tänkte "åh. Ett glas vin när jag kommer hem". Sådär jävla automatiskt. Haft såna tankar av och till. Lyssnade på ett mindfulnessavsnitt om att surfa på suget. Så nu försöker jag bara vara i det och se att vågen kommer ebba ut. Och att det är okej.

Men jag är lättirriterad och trött.
Känns som jag varit alkoholfri i flera veckor och känner för att fira det med alkohol 😅 så jäkla sjukt.

Det är dag 2.