Alkoholfri i 56 dagar.

Det här är 3:e gången jag "för gott" slutat dricka.
Sista svängen med alkohol som min närmaste vän började spåra ganska kraftigt. Tyckte att 12-15 starkö/cider per dag inte var så mycket att tjoa över, men det blev med tiden ännu mer... det blev nätter, tidiga mornar, och då och då på jobbet. Jag visste att "Fortsätter jag så här så dör jag"...
Började dagligen kolla mig i spegeln i väntan på att ögonen och huden skulle börja gulna.
På något sätt lyckades jag sköta jobbet, men var på senare tid tvungen att ha med mig en "nödraket" i väskan ifall dagen skulle bli ohanterlig utan alkohol.
Den 16:e november kom chefen och ställde mig mot väggen då han under en tid anat oråd, och då som en blixt ifrån klar himmel kapitulerade jag totalt. Jag erkände för min chef men framför allt för mig själv att jag är alkoholist. Jag insåg i samma stund att jag aldrig mer kommer att kunna dricka med livet i behåll.

Redan dagen efter hade min chef ordnat möte med företagshälsan där jag fick börja med att prata med en läkare, lämna ett antal olika prover och sedan göra upp en handlingsplan.
Redan dagen efter ringer min läkare med en allvarlig ton och säger att provsvaren såg illa ut och ville träffa mig så fort som möjligt.
Jag hastade mig dit för att få domen... Samtliga provvärden var skyhöga, och att levervärdet var så högt att han tvivlade på att min lever skulle kunna återhämta sig, och ville därför göra en akut uppföljning med prover flera dagar i veckan. Efter några dagar såg han att levervärdena var på nedåtgång, och ständigt sjunkande värden på proverna efter det, och i dagsläget är samtliga värden 99% bra.
Jag tackar ovan att jag fattade detta beslut när jag gjorde det, annars hade spelet varit över.

När abstinensen efter några dagar lagt sig så känns livet bara bättre och bättre dag för dag. Jag vaknar pigg, slipper ljuga, kan se folk i ögonen, slipper såra mina nära och kära och slipper viga mitt liv åt den dryck som höll på att ta livet ifrån mig.

Jag kommer inte säga att jag aldrig mer kommer att dricka, men min önskan och målsättning är att aldrig mer göra det.

Tack för ett bra sida och med ett forum med många fina och tänkvärda inlägg.

Ha det gott.

@Detvardå Välkommen hit! Måste bara säg, fan vad bra gjort! Grattis till dina 56 dagar! 🎉💫. Du kommer att kunna ge inspiration till många som vill och kämpar med att komma ur en jätte tuff situation.

Fortsätt kämpa på så bra som du gör💪🌷

@Detvardå grattis och bra kämpat till 56 dagar. Vad skönt att höra att dina värden ser bättre. Fortsätt kämpa, tror det är bra att inte säga aldrig, men istället ha mer kortsiktiga mål för att sedan i slutet ha nått aldrig.

@Detvardå Välkommen hit! Här finns mycket att ta del av /läsa/kommentera ...
Du har ju redan många a-fria dagar - Grattis till dom o önskar dig många till 👍
Jag har varit här på forumet en tid o har bestämt mig för ett a-fritt liv. Ser inget annat alternativ o hitintills har det tickat på... Jag har en egen tråd jag skriver I mest varje dag för att minnas min väg...
Fint för dig med en stöttande chef o arbetsgivare!
Lycka till o kram från mig 🤗