Jaha, där kom han. ”Han” som jag har undvikit i 6 veckor och som inte verkat vilja övertala mig heller. Jag trodde att jag var fri. Trodde att det var lugnt. Trodde att ”jag klarar det här”. Har varit förvånad att det gick så lätt att sluta, så lätt att avstå. Men jag borde förstått att den jäveln lurpassade på mig. Men varför nu? Varför idag på en måndag? Tankarna på att köpa vin kom strax innan jag skulle gå hem från jobbet. Varför? Absolut ingenting hade hänt för att trigga igång beroendet, däremot en längtan till att varva ner, landa i ett bomullsmoln och inte tänka på någonting.
Jag dividerade med mig själv hem från jobbet. ”Du är bara hungrig, är något så försvinner suget”. ”Äh, jag har ju varit alkoholfri 6 veckor vad spelar det för roll om du köper en flaska vin”. ”jag kommer ångra mig i morgon, jag kommer att vara så besviken på mig själv”. Fram och tillbaka gick mina tankar och det slutade med att jag gick in på Systembolaget och köpte 2 flaskor skitdyrt vitt vin. Skulle jag få ett återfall så skulle det i alla fall vara ett vin som var ”fint”.
Så där är jag nu. Första 2 glasen….gott…avslappnande? Ja.
Hur dömande kommer jag vara i morgon när jag vaknar tror ni?

Jag tänker att du är nära lösningen ändå. Kanske lägga till ett steg nästa gång, att du tänker (och gör) "jag får dricka, men först ska jag äta, vila en halvtimme och läsa lite på forumet. Då tror jag du står emot helt nästa gång.

@Cinamon Du ger ett tydligt exempel på hur en förhandling kan se ut när man tror att man är ”säker”. Och hur svårt det kan vara att vinna förhandlingen. Känslohjärnan som triggar beroendet, är den starka och dominanta parten och vill få en kick direkt. Pannloben, där faror, risker och konsekvenser på kort och lång sikt bedöms och behandlas, är ur leken och har körts över. Ett återfall sker. De första glasen är säkert goda och avslappnande, du har fått kicken känslohjärnan ville ha och som den har lärt sig ger kickar och avslappning. Den långsiktiga konsekvensen och risken som finns är att det leder till att du kommer att fortsätta dricka, kanske inte imorgon men kanske om några dagar. Viktigaste är att du funderar ordentligt på vad detta kan leda till framöver och hur du vill att det ska vara. Att du tar kommandot och bestämmer över ditt liv. Hur dömande du kommer att vara imorgon är bara du som vet. Du kommer att göra det som är rätt för dig💕

Gjorde slut på 1 och en halv flaska vin och somnade framför tv:n. Hur patetiskt är inte det
Var det värt det? -Nej
Kommer jag fortsätta? -Nej, inte om jag tillåter MIG SJÄLV att bestämma.

@Cinamon Det är bra, det är du som bestämmer och du säger att du inte vill fortsätta. Ta med dig denna erfarenhet och på hur du ska hantera det om det händer igen. Tror det är viktigt att snabbt försöka slå bort tankar på alkohol, de kan annars leda till känslor av sug mm och slutligen till en handling, man köper vin. Försök att inte döma dig för hårt, om du gör det, shit happens! Ta nya tag och gå vidare!💪🌷💕

majken_r

@Cinamon då vet du det, spara i erfarenhetsbanken och ta fram när nästa ev sug kommer. Ta hand om dig och var snäll mot dig. Kramar❤️

Det var en tung dag idag. Att vakna och känna sig sliten och med dåligt samvete var inte roligt. På något sätt var det nog bra att jag fick ett återfall så att jag verkligen fick känna av att det INTE är så här jag vill må.
Om några dagar ska det vara AW på jobbet, men jag kommer att ta bilen dit den dagen. Vill inte riskera att Förhandlaren dyker upp igen.
På lördagkväll ska några väninnor komma och de kommer antagligen vilja dricka vin. Vete 17 hur det ska gå. Kanske ska trycka i mig några alvedon så att det inte går att dricka alkohol?

Hej, bra att du tar bilen till aw. Angående lördagen, egentligen behöver det inte vara svårt, ha en flaska alkoholfritt framme och drick av den. Men eftersom du har farhågor, kan du inte säga till de andra (eller bara en av dem) att du inte vill dricka? Så de vet i förväg? Släpp inte taget nu, hitta ett sätt att få det att funka. Sen tror jag vi förstorar betydelsen av att inte dricka. Vi tänker att vi beter oss så annorlunda genom att tacka nej. Jag försöker tänka att det är lika dramatiskt som att avstå typ ostbågar. Inget som någon annan behöver bry sig om, alltså. Och jag ska inte behöva offra min hälsa för att passa in...

majken_r

@Cinamon instämmer med @Kennie. Håll i och håll ut. Köp alkoholfritt bubbel tex. Min erfarenhet är att det är precis i början det är är värst. Sen efter en stund så släpper suget taget. Jag har också bokat av träffar när jag känt mig för skör. Har också dragit en vit lögn om typ antibiotika som gör att jag avstår. I vilket fall, tänker du klarar detta ❤️

@Cinamon Bra att du tar bilen till AW. Vad det gäller lördagen tänker jag att det är viktigt att du funderar på vad du vill. Du säger att du inte vill måste du gjort igår, vaknat bakfull med dåligt samvete och sliten. Som jag uppfattar så vill du inte dricka för då kommer du att må så. Det är viktigt att du följer din vilja och inte vad du tror andra vill. Om det skulle veta att du mår så dåligt efteråt skulle de nog inte vilja att du dricker, de är ju dina vänner och vill att du ska må bra. Ett sätt är att rakt upp och ner berätta att du bestämt dig för att ta ett uppehåll. Köp alkoholfritt till dig, kanske berätta i förväg om detta. De flesta bryr sig mest om sig själva, när jag tagit alkoholfritt har ingen brytt sig till min förvåning. Sätt dig själv, din vilja och ditt mående i främsta rummet, det är ditt liv som du ska leva.

Lycka till🌷💕