Hej
Kommer mest vara inne och läsa

Jag har nu nästa vecka vart både kokain och alkoholfri i 2 månader.
Jag har inte drukit mängder, men kokainet och alkoholen är bästa vänner, och vart det några år nu så jag håller mig ifrån att dricka... Gör det på egen hand!!
Är aldrig som tur är sugen på drogen vid nyktert tillstånd, utan den vill hänga med när jag tillför de röda viner jag tycker om.

Jag har börjat äta massa skräp, socker mm, men hellre det

/Wind

Försökte redigera, ville få med att jag har fått information av beroendecentrum att eftersom jag missbrukat kokain, tillsammans med alkohol så kommer jag få leva med att suget kan dyka upp när jag blir berusad, men kan variera menar de på. Att risken finns!!! Jag är införstådd med det, och därför håller jag mig nykter nu, och ska vara det så mycket jag kan. Jag kommer aldrig stänga dörren till alkohol, för jag anser att gör man det, står man utanför den och vill ha upp den.
Jag kommer alltid ha stor respekt för alkohol, och skulle jag dricka om 1 månad och suget tar över och jag faller dit efter så långt uppehåll då får jag ta ett större beslut.

@Wind Bra gjort att du på egen hand varit utan kokain och alkohol i snart två månader!🥳. Låter verkligen riskabelt att suget på kokain kommer vid alkoholintag. Att stänga dörren till alkohol kan nog upplevas olika, jag har stängt den och vill verkligen inte ha upp den igen. Jag har gått iväg från den för gott. Den dörren är livsfarlig för mig för om jag öppnar den riskerar jag med 100% att börja dricka igen. Det beror på jag förstört min hjärna, mitt belöningssystem för gott. Minsta droppe alkohol och belöningssystemet går bananas på att belönas med drogen alkohol igen, inget annat kan överträffa denna belöning. Håller jag dörren stängd återhämtar sig mitt belöningssystem och nöjer sig med att belönas som vanligt med god mat, träning mm och jag mår bra. Så i mitt fall riskerar jag aldrig att öppna dörren igen för jag vet vad som händer, återfall och misär. Dörren är igenmurad och jag har ingen som helst önskan att det skulle vara på annat sätt, för nu mår jag bra igen och lever på riktigt med äkta känslor i sanning.

Ha det gott!🌷💕

@Wind Hej!
Bra gjort med ett så långt uppehåll från både alkohol och kokain, verkligen bra kämpat 💪
Det med att stänga dörren till alkohol upplevs nog olika, min dörr dit är stängd, igenbommad och låst för gott. Varken vill eller kommer öppna den igen, den är i det förflutna och stannar där.

Ha en fin lördag 💕

Tack för ni läst och att ni delar med er av era tankar och val
Jag respekterar era val att stänga dörren och jag kan förstå att det fungerar bra och att den behöver vara stängd 🙏⭐

Jag har förstört min hjärna med att veta att det kan uppstå ett sug av kokain. Jag skulle verkligen aldrig ha tagit det igen för 5 år sedan.... För innan det så kunde jag dricka små mängder, tex en aw utan att vilja ha drogen men jag har förstört det hela. Det vore fantastiskt om jag tex provar nåt glas efter mitt mål att va utan allt och inte få nåt sug av drogen, men den kan komma...

Så är det värt de tänker jag!?
Jag kommer testa om nån månad, och blir det övergripande sug, då kan det bli att även jag bommar igen dörren...
Tiden får avgöra ♥️

@vår2022
Ja det är tråkigt och en rysk roulette jag spelar ( beroendecentrum sa just att prova dricka är en rysk roulette för mig)
Kokain är verkligen lurig, den är stark och otroligt beroendeframkallande. Jag trodde aldrig jag skulle tappa kontrollen, som är otroligt stark, envis, målinriktad person men den lurade tom mig...
Jag skulle aldrig ens be någon testa den ens 1 enda gång

@Wind Ja, det är det som är det luriga. Drogen pajar hjärnans belöningssystem hos människan oavsett om man är svag eller stark, envis eller målinriktad. Det sker helt kemiskt oavsett vilka egenskaper man har och skapar ett ohyggligt beroende. Det samma gör alkohol men kokain ger bra mycket större dopaminkickar. Det är väl därför beroendecentrum sade att dricka är som rysk roulette för dig för att hjärnan är förstörd och för att alkohol också triggar belöningssystemet som kan trigga igång suget efter kokain.

Var rädd om dig själv🌷💕

Hej!

Förstår dig fullt ut. De där två har klart bäst effekt tillsammans!

Jag har inte haft ett problem med ladd
men däremot ett tablettmissbruk som avslutades tvärt för drygt 7 månader sedan. Jag valde att inte heller stänga dörren till vin. Men det har slagit tillbaka på mig. Även om mina tabletter inte alls förknippade med vin, har det blivit lite så att jag istället börjat dricka på tok för mycket vin. Och så även om jag faktiskt inte gillar att vara full eller bakfull. Hatar tröttheten det skapar och inverkar på vardagen. Är tyvärr lite så att om man har en beroendeproblematik är det lätt att den byta ut till något annat.
Hade dock ett varje-dag-användande av tabletter. Och dricker inte vin varje dag. Men det ät otrevligt när man själv upplever att det blivit mer än man vill. Har fortfarande inte stängt dörren helt men jobbar på att inte låta det bli för ofta.

Det är jättebra att du är försiktig 🙂
Hur mår du annars nu när 2 månader passerat?
Det är jättebra gjort av dig!

@Natalia
Bra gjort att sluta med tabletterna
Ja förstår att det känns tomt utan och det är ju så lätt att ta till någe annat.

Bra koll på vin och föra vecko ranson är nåt jag gjorde förut.

Hur jag mår...
Ja är piggare, knappt ångest, lust till livet, mer känslor men jobbigt det med, gladare på ett sätt, mer kontroll, och mer kvicktänkt

@Wind

Visst är det skönt att få känna sig som sig själv igen! Och att man vet att beslut man fattar, saker man gör och känslor man upplever är på riktigt.
Tycker det känns jätteskönt!
På både ont och gott är det skönt att uppleva känslor. Men framförallt att veta att man är klar och rationell i tanken.

Låter bra att du har koll. Du ska vara stolt över det du gör 🤘

Hur upplever du dina helger efter avslutet?

Jag va full igår

Jag ville testa o se om jag behöver stänga dörren... Bomma igen den..

Jag vart arg, ledsen, senare på kvällen, och ville ha droger 😔
Jag fick inte tag på de som tur är.

Jag skäms inte för att jag drack tidigare än mitt mål... Jag bestämde noggrant att dricka, ville testa mig själv. Däremot är jag ledsen för jag bråkade med en kille som jag vart med ibland

@Wind

Godkväll Wind!

Kan helt klart slå fel när man dricker alkohol. Och första perioden är det inte alltid lätt att hålla ett gott humör när det starka suget slår på oavsett om man är nykter eller ej. Alkohol är ju för dig direktförknippat med ladd. Inte alls konstigt att upplevde alla de där känslorna.

När jag var några månader in efter mitt tablettavslut blev jag på ett hemskt humör när jag drack. Nu var inte alkohol förknippat med tabletter men jag var rätt instabil första tiden i lång abstinens och obalans i hjärnan.
Blev både ledsen, arg, fick ångest, ville dö och fick så skeva tankar. Bråkade med killen jag träffade och mådde alltid dåligt över mitt agerande dagen efter.

Förstår dig och vill att du ska förlåta dig själv och ha en förståelse för att ditt humör och mående brast. Kanske går det att prata med killen och reda ut det hela?

Alkohol är ju direktförknippat med ladd för dig och du gick väl ett jag-skiter-i tänkt just där och då. Men det låter dom du är glad över att du inte kunde lösa nåt igår.

Ny dag imorgon.
Kram på dig 🌸

@Wind Låter som det är väldigt tufft för dig just nu. Att dricka alkohol på känslor brukar bara förvärra situationen och dessutom ge dig sug på droger, bra att du inte fick tag på något. Att orka vara i dina känslor nykter vore det bästa för att få tag på dina äkta känslor och försöka reda ut bråket. Alkohol förvärrar och förvränger känslor.

Hoppas du mår lite bättre nu, ny dag nya tag🌷💕

@Natalia
Jo jag har skrivit med den killen och det va ingen fara.

Menade du jag låter glad av att jag inte fick tag på droger?
Det var ren tur, som tur va när berusningen avtog så hörde en av sig och hade det. Eftersom min hjärna var mer vaken då, lyckades jag faktiskt säga nej, vilket inte är något nytt. (som jag nämt tidigare så vill jag inte ha sånt när jag är nykter)

Jag är inte stolt över att jag drack, men jag är ledsen... Det är nåt jag får ut när jag dricker, släpper ut nåt... O nu kan jag inte det 🤔
Jag har en sorg o ilska i mig, den kommer fram vid berusning, o nu låser jag in den, hur ska jag kunna få fram den utan alkohol 🥺

@Wind Du säger att du låser in sorg och ilska när du är nykter och att den kommer fram vid berusning. Har du provat på att gå hos en psykolog för att få hjälp med detta? Det kan vara svårt att klara detta själv om känslorna sitter så djupt inom dig.