@Natalia

Jo jag har olika vänner men förut så hängde jag mest med fok som drack o tog skit rent ut sagt.
Jag umgås med andra nu (även om de är en mindre skala)
Men hellre de än de andra människorna.

Ta hand om dig 🌷

@vår2022

Tack 😊🌷 snart uppe i tre månader utan kokain och jag bör vara stolt över det nu. Tror det märks i mig att jag vart utan för jag blir lite lugnare och känner mig mer glad nu när tiden gått mer framåt.

Du har rätt i att tankens kraft är enorm 👌

När det kommer till att vid senare tillfälle kanske kunna ta nåt glas utan att falla tillbaka på droger kommer jag skriva om i ett nytt inlägg ( de har hänt lite)

Satte mig på årets första uteservering. Ja jag drack vin och mådde toppen
På kvällen träffa jag en kille som vet om mitt problem och är en bra kille så jag hade de i tanken att träffa han.
Vid ett tillfälle så försökte jag få tag på en av de gamla kontakterna som jag köpt kokain av men drog mig snabbt undan att ta kontakt... Tror att det var pga att killen som skulle komma skulle gått om han hade sett mig vart påverkad av det, att det stoppade mig. Så nu kunde jag styra bort det själv 🤔

Jag gissar att tiden vart min vän och goda sällskap som gör att jag inte tagit drogen på snart 3 månader.....
Jag har inte mått dåligt idag dagen efter och känner att om jag kan ha det så här så är det bra så....
Att dricka vid nåt tillfälle och sedan va nykter 2 till 3 veckor emellan är vad jag anser mindre än va normen dricker alkohol.
Jag vill kunna ha kontroll, så som jag hade nu, dock hade det vart ännu bättre om jag inte tänkt på drogen o velat ha vid några minuter... Så visst va det riskabelt!!!!!

@Wind Ja, kan ju inte annat säga än att det verkligen är riskabelt…ingen erfarenhet av kokain men vet att droger ger bra mycket mer kickar än alkohol och att hjärnan vill ha det som den erfarit gett mest kickar. Risken är att när du dricker alkohol så drar du igång hjärnans belöningssystem och att du nästa gång tar kokain för att ge hjärnan den kicken den vill ha. Att det forfarande är att spela rysk roulette vid intag av alkohol…

Vad bra att det gick bra denna gång fast tanken fanns att ringa kontakten💕🌷

@Wind Det är skönt att slippa den tunga känslan och det ledsna. Jättebra att du är uppe i tre månader nu utan kokain, det är din hjärna så tacksam för😁. Riktigt bra jobbat!

Sköt om dig!💕🌷

Ringde beroendecentrum igår för att fråga om mitt beteende sist...

..... Du bör låta tiden gå lite längre och isåfall ha någon med dig om du dricker vid nåt tillfälle.

Jag berättade att jag drack i tisdags och att jag kunde stoppa mig själv denna gång när suget flög förbi. Jag visste en vän skulle komma och det gjorde att jag valde bort kokainet i tisdags.

Är jag beroende frågade jag!? Ja menar om jag var det av kokain då hade jag väl ringt och köpt det tänker jag 🤔
Nja sa hon.... Eller jo du missbrukat och har ett liggande beroende... Det kan bli att du faller tillbaka och du lever lite för farligt, du leker med elden.

Jag noterade att hon sa aldrig nåt om att jag ska sluta dricka för all framtid, utan att gav mig ännu en gång råd att vara med någon, ringa någon så jag inte smög ut själv.

Jag berättade att jag dricker inte ofta, att det kan gå 2 veckor o sen 1 vecka och kanske 2 igen.... Att det är inte som en vanlig svensk att nu är det fredag och aw. Men att i mitt fall finns kokainet där och lurar.

Hon sa att det är jätte bra jobbat att det är snart 3 månader utan kokain. Och att med tiden så kommer det bli ännu lättare men se upp

Skriver av min irriterande känsla

Igår pratade jag med 1 nära vän... Låt henne heta lisa...
Lisa är en kvinna i snart 50 års åldern och är kvar i åldern där det ska ses vid ca 19 tiden hos henne, väljas kläder o sen dricka till 22 helst 23 o sen är det ut på krogen o hem vid stängning, ja sånt jag gjort tusen gånger vid 25.....

Jag är i hennes ålder och redan gått igenom de där faserna i livet,( hon är skild sedan 2 år) och är inte mycket för att göra det hon vill just nu, så nu gav jag henne ett förslag (som jag tidigare gjort men knappt resultat) med att ses vid solig uteservering då folk är glada, och inga stökiga fulla människor hunnit sig ner... Men hon envisas om att oj så tidigt som efm kom de mellan raderna.

Nu tänker jag på mig ( folk får ofta sin vilja igenom när det kommer till mig o det slutar ofta med att jag tar stryk, tappar energi, blir jätte full o jätte besviken på att jag än en gång, låter mig påverkas av människor jag känner.
Men nu blir det inte så
Jag skrev till Lisa att
NEJ jag kommer inte komma över för att JAG vill sitta i solen kl 15
Så du är välkommen att göra mig sällskap....

Fick svar vi hörs imorgon

Jag känner en kamp i mig....
Jag MÅSTE stå på mig...
Detta är min önskan och jag vill inte gå hem till henne idag, men det kämpas inom mig som att jag måste slåss för mig själv

@Wind Du berättar att Beroendecentrum svarar att du har ett liggande beroende, att det innebär att du kan falla tillbaka, att du lever farligt och leker med elden. Att ju längre du håller upp med kokain så kommer det att bli lättare att avstå, men se upp. Att det som är farligt är när du dricker alkohol som kan trigga till att ta kokain. Du noterade att hon sade inget om att du ska sluta dricka alkohol för all framtid men gav rådet att du inte skulle vara själv när du dricker, vilket kan hindra dig från att fixa kokain. Jag tänker att det innebär att det är du som ska ta beslut om hur du vill göra med alkohol, dricka eller inte dricka, att det bara är du som kan ta detta beslut, ingen annan. Att det endast blir verksamt om du själv beslutar detta, att det då blir integrerat inom dig och hållbart över tid. Beroendecentrum berättar om vilka konsekvenserna kan bli och varnar för dem. De säger också att ju längre du håller upp desto lättare blir det att avstå. Vet inte riktigt om de menar att ju längre du håller upp med alkohol och kokain desto lättare blir det att avstå kokain, det låter rimligt.

Bra gjort av dig att inte göra som din vän önskar, att du står på dig och följer din vilja och önskan. Du vet vilka konsekvenserna kan bli för dig om du gör som din vän vill, blir för full, jättebesviken, mår dåligt och kanske sugen på kokain. Det är lätt att vara egoistisk och din vän bryr sig bara om sig själv, att hon ska få det hon vill ha och göra. Hur det blir för dig bryr hon sig inte om. Kanske kan du berätta för henne vilka risker det innebär för dig att göra som hon önskar?

Hur som helst, stå på dig! Du vet vad som får dig att må bra och vad som får dig att må dåligt. Att välja det dåliga är verkligen osunt och självdestruktivt. Ju fler gånger du står på dig, desto starkare kommer du att bli i dina beslut och känna dig nöjd med dig själv. Det kanske finns andra vänner du kan umgås med som det känns bra med.

Kämpa på för dig själv!💪🌷💕

Det vart tokigt igår vår22 🥺

Jag drack och vart pressad i 2 situationer och efter de ville jag ta kokain... Jag ringde efter de o försökte på alla plan men efter en stund klarnade hjärnan till och tiden vart min räddare. Jag sa nej åt de efter ruset lagt sig av alkoholen

Idag är jag besviken, ledsen och förtvivlad att jag inte kan göra som andra normala... Att ta en aw i solen utan att få problem med droger 🥺🤭😑🥺

Jag tittar på film själv
Jag tränar själv (vill de)
Ute o går själv ( helst själv)
Går på stan själv ( folk har annat för sig)

Men så fort det näms alkohol då har alla tid att ses, det är bara för mig att gå ner på vilken krog/restaurang i min stad o där känner jag både gäster (arbetar inom restaurang själv) personalen/ och en del vänner sitter där från mån-Sönd

Jag blir ledsen, frustrerad snälla!!!! kom inte med råd det finns annat att göra jag är fullt medveten om det och som ni ser Ovan så ser ni jag gör annat.

Jag bli väldigt ensam. Tror ni en Sönd morgon att någon jag känner är fräsch idag?! Vill äta lunch på stan!? De ligger bakis. Detta är sanningen i vardagen för oss som inte ska/vill/får dricka

@Wind Ja, jag förstår det att det känns väldigt ensamt om alla dina vänner och bekanta ligger bakis. Att nöjen går ut på att dricka, festa och bli bakis. Kanske ligger en del även med ångest och vånda över att de drack. Du vill inte ha råd att göra annat och jag vet inte vad annat råd jag kan ge än det. Kanske är det för att du själv jobbar inom restaurang som gör att du mest träffar folk som festar och dricker. Kanske finns det andra sammanhang där du kan träffa folk som utövar någon sport, intresse eller dylikt? Att vidga vyerna för andra alternativ än att dricka och ligga bakis.

Kanske också att se positivt på att du bryr dig om ditt mående och kropp, att du inte vill förstöra den med droger. Att du är duktig och stark som tar dig an ditt beroende innan det gått för långt och mycket svårare att ta sig ur det. Dina vänner kanske inte har kommit till den punkten än, men du har gjort det! Du gör det bra!💪😁🌷

@vår2022
Jo jag vet ja är duktig
Men vi människor behöver umgås och jag lider i ensamheten. Jag får göra det mesta ensam och ännu mera nu när alkoholen inte finns. Det ska vara hjälpsamt mentalt också och den skrämmer mig och gör mig ensam och frustrerad.

Mitt liv består av ständig ensamhet. De ända gångerna jag får umgås är
På jobbet eller 1 timme på tex friskis under ett träningspass. Jag har försökt träffa folk utan alkohol o då har alla annat att göra eller de frågar om fester mm. Tar jag på mig rollen jag har inom restaurang o party så känner jag de flesta i stan, o de vet vem jag är. Snälla förstå mitt dilemma...jag tycker om att vara utan alkohol o droger MEEEEEN då ska också annat fungera... Mitt liv ska inte ta slut, bli ensamt o straffas att jag inte har någon vän

Hej Wind,
Att de gamla festarvännerna vill ses på ert gamla vanliga sätt är svårt att förändra, de har ännu inte kommit till den insikt du har fått..
Det är nog så att du behöver släppa vissa vänner och göra utrymme i ditt liv för nya. Det tar så klart tid, men ha tålamod. Finns det någon social hobby du kan ägna dig åt? Eller någon annan vän du tappat kontakten med? Gå din egen väg och ta hand om dig, det kommer att bli bra!