Ja så var denna helvetes helg över. Jag drack i fredags, alldeles för mycket såklart, började grina, mannen blev arg, jag grät ännu mer, blev sådär "på" och desperat bara för att få förlåtelse. Och så har det hållit på, jag var nykter i lördags och idag. Gått på AA möte, det hjälper. Men jag har fastnat, jag kommer inte vidare. Jag kan inte tänka en dag framåt i taget. Jag tänker bara på alla fel jag gjort och att jag inte höll mitt löfte. Jag ältar och ältar, ber om hans förlåtelse om och om igen. Jag får den (vad ska han säga annars). Men det känns ändå inte bättre. Vad ska jag göra, hur ska jag tänka. Jag kan be om förlåtelse om och om igen, men det känns ändå inte bättre. Jag sitter fast i skuld och skam. Än är inte allt förlorat, men om jag fortsätter så här med mina tankar och känslor och tröttar ut honom med det, då förlorar jag snart allt. Hjälp mig med råd.

Hej Simon,
Lider med dig, det är jobbigt att misslyckas. Att klanka ned på sig själv är lätt, och man tror någonstans att man behöver straffa sig själv genom att tänka på hur dålig man är. Men, jag tror att det i längden gör att man löper större risk att trilla dig igen. Till slut tröttnar man på sin inre översittare och dricker igen bara för att jävlas med den. Så den långsiktiga lösningen tror jag är att arbeta med sin självkänsla. Lära sig älska sig själv för allt bra man vill och försöker göra, och förlåta sig själv för att man inte är fullkomlig. Om det var en vän till dig som skrivit ditt inlägg, hur skulle du råda hen då? Kanske behöver du samtalshjälp för att komma vidare? Ta hand om dig, du är värd att må bra!

@Kennie Tusen tack för ditt svar, jag är verkligen inne i en ond cirkel som jag måste ta mig ur. Ja visst är det självkänslan, och för varje återfall blir den sämre. Jag ska gå på AA möten varje dag nu, jag bor i samma hus som AA har sin möteslokal. Självkänslan, min självkänsla är grunden i denna kamp. Jag går även i behandling hos öppenvården, jag ska ta upp det med min självkänsla. Tack för ditt svar, bara att få läsa det hjälpte väldigt mycket.

Hej Simon,
Vad glad jag blir att du blev hjälpt av mitt svar. Och toppen att du tar tag i detta med självkänslan och går på möten! Ha tålamod och medkänsla med dig själv, du är på rätt väg tror jag.