Första dagen här på stödforumet. Jag undrar så hur jag hamnat i den här sitsen, varför jag inte kunnat ge upp alkoholen. Jag har bra jobb, fina barn, en man jag vill leva med. Utåt fina gatan. Men .. Alkoholen har kommit smygande men med raska steg lett mig mot något otroligt destruktivt. Från några glas vin på helgen till numera präktiga helgfyllor, minnesluckor och det slutar med att jag uppför mig som att jag blivit galen. Jag blir arg, gormar på min man och säger så klart fruktansvärda saker, gråter ibland hysteriskt och dagen efter minns jag inget. Jag dricker tills allt är näst intill slut, slutar först när jag gått ner i svart. Barnen sover oftast när det går för långt, men de ser ju att jag dricker vid middagen. Men efter helgens fadäser får det vara färdigt med det här, inser att jag behöver stöd av andra, att jag inte behöver vara stark själv hela tiden. Har ingen fråga egentligen känner mig trött, ångestfylld och om någon känner igen sig i min berättelse får du gärna dela, skönt att veta att man inte är ensam i detta. ❤️

@Tinto-74 Hej.
Jag har varit precis likadan i mitt alkoholbeteende. Argsint, elak, offerkofta och gråtande, och dricker tills allt är slut. Vaknar med ledsna barn och sambo, ångest samt minnesluckor.
För 5 månader sedan kände jag att nu får det vara nog och det var det bästa som hänt för mig. Jag har inte lyckats vara helt alkoholfri men är på god väg.

Välkommen hit. Det här forumet är ett bra verktyg. Du är inte ensam ❤️

Du är inte ensam! Jag tog all hjälp jag kunde få, här i forumet och från läkarvården. Första dagarna kan bli kämpiga med tanke på abstinensen och sedan mot vanans makt. Kämpa på. Det är så värt det!

Du är långt ifrån ensam! Känner igen mig i din berättelse. Blir en helt annan person när alkoholen går in i kroppen, ångesten efteråt är hemsk. Känner också att det räcker nu, bra att du insett att du behöver stöd av andra, ensam är inte stark i att bryta ett beroende.

Tack för att du delar med dig. Nej ensam är inte stark och det är ju så mycket skam inblandat. Jag är inte där ännu men om några månader kanske jag vågar berätta för fler. Allt är formulerat i mitt huvud redan. @less12

@Tinto-74 ett bra sätt att bena ut sina tankar är att skriva av sig här. Bara att sätta ord på sina tankar och känslor hjälper. Lika så att Få input från andra. Om jag går tillbaka i min tråd kan jag nog upplevas lite hittan och dittan 😂 men det är just det som är bra. Att lära sig känna sina egna behov. Också att lära sig att acceptera att det tar tid. Rom byggdes inte på en dag och vägarna dit är inte alla spikrak. Ska bli spännande att följa din resa och ha en till "reskompis" på vägen 🌷💕

Idag var det lättare än igår och i förrgår som var ångestdrypande. Men efter träningen idag så ja kan man tänks sig... suprise, suprise då smyger suget på igen redo att slå till. Men nu har jag några här att hitta stöd i. Helt fantastiskt, wow!

@Tinto-74 ja vart är jag, bra fråga. Mitt mål är att bli helt alkoholfri. Det har det varit från början. Jag hade 4 månader nykter innan jag tog ett återfall. Nu har det idag gått en månad sedan dess. Jag är på en plats där jag i vardagen inte sliter alls med sug och särskilt många tankar på alkohol så länge dagen går som det är tänkt. Jag ser framemot en nykter semester, första gången på 4-5 år.
Ofta känns det som det går för lätt. Så jag är i en skrämmande del på vägen. Där jag har börjat vacklar tidigare och tänkt att jag inte har problem. Jag romantiserar fortfarande en del men har lärt mig att spela hela filmen så att säga. Att jag sällan blir så underbar som jag tror.

Men jag har lagt bort vardagsfyllorna helt, inget jag saknar. Jag kan sakna "helgmyset" men försöker fylla min nyktra tid med sånt som betyder mer.
Jag har blivit mer ödmjuk och snäll mot mig själv och uppskattar livet på ett annat plan.
Vet inte om du blir nåt klokare på min nuvarande destination men där är jag 😂

Ja, svamlande svar. Jag önskar jag kunde säga att jag är framme, ofta känns det så men samtidigt litar jag inte 100 procent på mig själv.

@Argbiggan Det låter som du kommit en bra bit på din resa och att du hittat ett stilla lugn och börjat ta ut en riktning.Jag börjar nog sakta inse vidden av detta beslut men ser nog ännu inte allt och befinner mig lite varstans i tankarna. Ikväll tog mannen en öl med det vuxna barnet som kom och hälsade på. Båda har en sund relation till alkohol lär påpekas. Då kände jag att jag inte riktigt visste vad jag skulle göra. Blev mest rastlös men inte sugen. När hittar jag tillbaka till att hänga utan att bli berusad? När kommer jag på vad ja ska göra med tiden? Kan ju inte träna hela kvällar och halva nätter liksom. Många frågor just nu, men glad att suget klingar av för varje dag och jag är som du , pepp på nykter semester. För exakt, när hände det? Tack för att du delar med dig😊