Har druckit mer eller mindre dagligen de senaste 10 åren. Smakade vin första gången när jag var 7 år. Drack mig full på folköl som 12-åring. Haft en historik av missbruk men lyckats sluta med alla droger förutom alkoholen. Alkohol och droger har förstört så mycket i mitt liv.

Min pappa söp ihjäl sig förra året. Han valde alkoholen framför sina barn. Jag har knappt några vänner kvar. Vinet har blivit min bästa kompis. Har lyckats skaffa mig en utbildning men sa nyligen upp mig då ångesten blev för stor. Jag inser att jag måste bli nykter. Att ingenting blir bättre av att dricka. Men alkoholen fyller en tomhetskänsla och på vinet får jag många bra idéer och självförtroende, men dagen efter är samma tomma känsla tillbaka och ingenting blir gjort.

Jag vill sluta dricka men är rädd för ensamheten och tomheten.

@Odågan Hej ! Ja du tomheten är något jag med kämpar med men jag försöker hjärntvätta mig med att göra saker jag tycker om och kan bli uppslukad i . Jag har inte druckit hela livet och hade många intressen bla träning, språk , resor , dans och dessa intressen är ju svåra att utföra när man är full eller bakis. Nu har jag börjat hitta tillbaka till dessa. Men motivation måste komma inifrån. För mig var de de hemska bakfyllorna i kombination med att jag följde nyhetena om kriget dygnet runt som fick mig att göra ett helhjärtat försök att sluta . Idag tänkte jag på ett glas rosé och en cigg men tänkte de får bli en annan dag .

Vad starkt av dig att ta tag i detta. Jag tror att du kommer hitta bra saker att fylla tomrummet med när du väl blivit av med beroendet. För mig försvann mycket ångest av att jag slutade dricka. Är mycket lugnare nykter, och gladare. Första tiden försökte beroendet lura tillbaks mig med att livet är sorgligt och så vidare, men vada igenom det första träsket så väntar fast mark och sommarsol på andra sidan.

@Suburra Sant! Mycket prioriterar man ju bort på grund av alkoholen. Jag har tränat mycket innan och har en annan hobby som jag älskar, så får börja med det igen sen när jag har fått tillbaka lite energi. Ser fram emot en nykter sommar.

@Kennie Ja, vi får hoppas det. Tänker också att man blir gladare när man slutar dricka men tycker ändå att livet är rätt sorgligt. Tror nog att vissa människor är lite mer molokna än andra på grund av livsomständigheter osv. Men det gäller ju att hitta den acceptansen bara..

@Odågan jag är I samma situation som du. Är rädd för att ensamhet och rastlöshet tar över och då kan hemska saker hända.
Är inne på dag 3 med bakisångest.

@Lill Bra kämpat. Motivationen sviktar minst sagt. Känns som om jag är bäst på att rättfärdiga mitt drickande. Får ta en dag i taget.

Sen har jag ju ångest även när jag inte är bakis men det blir kanske bättre med tiden. Eller får en lära sig att leva med den..

Tack odågan, jag känner igen detta. Ångest är ofta en trigger. Lyckats sova 7 Tim nu men oroligt. Försöker komma ur sängen ,för att ta mig in i duschen. Inte varit där på 3 dygn, inne på det 4:e. Men iaf inte druckit alkohol.
Nu hoppas jag bara ta mig igenom denna dag.

Vi får kämpa på @Lill! En dusch gör susen tycker jag. Inne på min tredje dag, men känns som en vecka. Men har många åtaganden på jobbet nu sista veckorna och vill ändå lämna med flaggan i topp och ett leende på läpparna. Blir så mycket gladare utan alkohol märker jag redan, men har lite svårt med känsloregleringen och där fungerar A dämpande. Ja, äta regelbundet är bra, jag körde cola zero i går kväll!

Önskar dig en bra dag!

@Odågan jag känner också att något fattas när jag inte dricker längre. Det svåra är att fylla det med något annat som ger en kraft eller ett välmående. Kolsyrat kallt vatten funkar bra för mig. Det dämpar. Även att ha nåt att tugga på stimulerar och hjälper. Små grejer. Hitta anledningar till varför du är nykter. Jag värdesätter att jag mår bra på morgonen. Att jag kan köra när jag vill lagligt. Att jag kan träffa folk som betyder nåt för mig och som bryr sig. Hur många återfall jag än har haft har alltid någon funnits där när man försöker ta sig ur skiten. Alkohol är ett gift som äter upp kroppen och psyket. Det är helt sjukt att vi låter nåt sånt få bryta ner oss gång på gång. Men det går att bli av med den ovanan. Kämpa på! Finns här.