@annacananda Jag har också tänkt mycket på att ”bära korset”, att bära även andras bördor så mycket jag orkat, även sådana som inte varit sunda för mig och som tyngt börda enormt. Tack för den! Detta kom upp i ett nytt ljus för mig. Nu blir det en kedja/process som håller ihop, ett kretslopp. Nu har korset burits hela vägen till sin korsfärstelseplats. Man hängs upp på korset och dör, för att sedan återuppstå. Man måste sluta dricka, beroendet måste dö, för att man ska få ett nytt liv. Ett nytt nyktert liv med insikt, konsekvenserna av drickandet och beroendet tar fart, med så mycket mer styrka, förståelse och visdom. Man tar tag i alla övriga delar av sitt liv som behöver ordnas upp för att må bra. Säkert kommer jag att hjälpa till att bära korset fler gånger, men med min nya styrka och visdom kommer bördan att vara lättare att bära och jag kommer vara med aktsam med vems kors jag bär. Som att först ge mig själv syrgas för att sedan kunna hjälpa andra bättre😁.

Tänk vilken fantastisk och härlig ny upplevelse du kan få på din semester genom att vara nykter. Att med alla sinnen observera det du är med om och se nyanserna. Njuta av det vackra och känna dig tacksam.

Så bra att du kan lämna dina ”undvikande beteende” tankar och handla genom att ta en stund i taget. Det kommer att leda dig framåt. Typ lite exponeringsterapi😁. Ha en fin dag❤️

@annacananda Du gör helt rätt som tänker på semestern redan nu. Det är bra att genrepa i skallen innan. ”Jag kommer dit och blir bjuden på fördrink och då frågar jag om den är alkoholfri, annars säger jag nej tack…” osv. Då är chansen stor att det blir precis så.

En sak ska man tänka på och det är att undvika ordet ”inte” som i ”Jag ska inte dricka alkohol”. Hjärnan är nämligen kass på negationer och risken är stor att den istället uppfattar det som ”jag ska dricka alkohol”. Tänk då hellre: ”Jag ska dricka alkoholfritt bubbel.” Precis som du gjorde ovan!

Jag hoppas att det finns ett gäng lite mer hälsosammare pensionärer dit du ska flytta. Några som ni kan hänga med istället. Fy så ledsamt när pensionärstillvaron blir ett enda långt drickande 😢

Kram 🐘

@vår2022 Jag har burit alla möjliga kors även sådana som ingen bett mig bära!! Skönt att kunna ”leka” lite med orden och begreppen även om det ligger så mycket allvarlig sanning i dem. Jag tror att någon/några jordbor har mått som vi tidigare…😉 kanske redan på 0-talet…

Ja, verkligen exponering idag och jag mediterade på bussen hela vägen. Att sluta ögonen hjälpte en hel del. Ibland tror jag att jag behöver vila från intryck, speciellt via synen. Hörseln kan jag mer stänga av och stänga ute ljud som jag inte behöver. Jag jobbade mina åtta timmar och känner mig väldigt nöjd även om jag är supertrött. När jag var på väg hem konstaterade jag att detta är en känsla jag brukade dricka på - tanken passerade och jag valde choklad, chipsrester och en glass istället. Jag har varit ensam hemma ikväll så det fick bli min kvällsmat. Tänker att det var bättre än vin och att det får vara så nu. Sugen var jag men definitivt inte på vin. Det känns lite förvånande och väldigt lovande. Imorgon blir det fullvärdig kost även till kvällsmat. 😊

Önskar dig en skön natt! 🤗

Godkväll,
Kikar in och hejar på! Så fint att dina tankar och livet rör sig framåt i sån bra takt. Bort från alkoholen, så småningom blir det som en prick långt borta. Troligen kommer tiden då den inte syns alls, jag är inte där, men alkohol stör aldrig mitt liv längre.
Min andlighet och tro har kommit att betyda mycket för mig under tiden som nykter. Att vara nykter är ju just att leva livet som det är, med alla de starka känslor som ryms. Det blir inte ”gladare” eller ”mindre deppigt” som man kunde inbilla sig att vinet bidrog till. Jag lever livet som det är. I den acceptansen kommer också livet med en väldig kraft. Allt från små-njut till känslor av ensamhet eller till och med utsatthet. Men allra allra mest har det inneburit en insikt om det stora och mäktiga i att få leva, och att hedra det livet. Plikt och ynnest. Jag har en så djup och grundläggande tro på livets storhet, och det fanns inte i min bedövade värld - iaf inte lika starkt. Jag har fått öva upp min tillit ”allt kommer att bli bra”. Tröst i att tro på det goda, eller om det är Gud.
Nykterheten är en så spännande och utvecklande resa, som innebär olika saker för oss. Det är spännande att följa dig! Kram 🥰

@annacananda Tack, på väg i säng nu, men det kom ett gammal minne ang vårt snack om bördor jag måste berätta.

När jag var i 20-års åldern hade jag och mina kompisar ett uttryck som vi fått från tv ”lätt är bördan som med lust är buren”. Det var några tjommar i tv-rutan som drack, rökte och visade filmsnuttar som myntat uttrycket. Vi tyckte det var coolt och snodde citatet. När vi handlade vin och öl i mängder till olika fester sade vi om våra tunga kassar ”lätt är bördan som med lust är buren” och asgarvade😂. Jo du, några årtionden senare så var inte den kassen längre en lätt börda som bars med lust. Tvärtom, en tung börda som bars med ett ok över axlarna.

Men, mirakel händer! Nu bärs här inte längre några tunga kassar och det finns inte längre ett ok över axlarna med denna börda. För nu har den bördan lättat och den bärs med livslust😁.

Sov gott!❤️

@Se klart Tack för besök i min tråd - det är så betydelsefullt! 🌷

Jag hoppas att du inte blir ledsen över att jag skämtar lite om andligheten. Som du kanske förstår så har sett en del av kyrklighet missbrukas, enligt mig. Jag är själv är övertygad om att det finns något större och någonting bortom alla ord. Det stärker mig att få nya vinklar på t ex kristendomen och att se allt det goda som jag upplevt som förvrängt.
Det är aldrig min mening att såra någon utan ett sätt för mig att närma mig något viktigt. Så mycket gott och vackert som finns i andligheten. Att skoja om visa bilder ger mig lite avslappning och ett humoristiskt sätt att se på en ganska sträng uppfostran.

Hoppas du vill berätta för mig om jag uppfattas som okänslig och raljerande!! Det är inte min avsikt!

Stor kram och tack för att du finns här på Forum! 🧡🧡🧡

@vår2022 Jag minns så väl och tror att det bl a var Svante Grundberg. Jag var lite för ung för att vara uppe och se men jag dröjde mig kvar när min äldre bror satt och kollade. Tror till och med att både mor och far skrattade åt skämten. Vilka förebilder!!

Jag får inspiration av dig att börja teckna alla de bilder som kommer fram vid dina liknelser…önskar jag hade lite talang….eller så är det bara mod som saknas. Tänk om jag skulle ge mig själv en grundläggande teckningskurs som julklapp när jag når mina 3 månader som nykter på julafton!!!

Ha en riktigt fin dag! ❤️

@annacananda Ja, så hette han! Ja, det är inte klokt hur detta påverkade och hur ”rumsrent” det var.

Du ska absolut prova att teckna/måla😁. Ge dig en kurs som belöning. Jag målar mycket bilder i huvudet och tycker om visuella bilder. Ofta gör jag en visuell bild för att förstå sammanhang bättre på jobbet. Jag har provat på att måla, teckna, inte så lysande men kul. Skapar mest genom att pyssla i olika former som dekoration, renovering men även i mina olika växtland.

Ha en fin fredag❤️

@annacananda En teckenkurs låter kanonroligt! Som nykter behöver man hitta nya hobby 😍 Teckningskurs blev jag också sugen på nu… Men jag håller mig till körsången tills vidare. Jag måste ju fokusera på att komma tillbaka på jobbet på heltid också. Den lilla detaljen.

Kram 🐘

PS. Jag stickar och virkar också. Perfekt sätt att sysselsätta händerna framför tv:n, och det lär vara återhämtande för hjärnan att syssla just med handarbete. Det är något med att det är lite pilligt, att man får anstränga sig, och att resultatet efter lite övning blir bra. Precis som med teckning!

Hej ! Hittade in i din tråd och blev fast för jag känner igen en hel del.
Jag är nykter dag 85 idag huvudvärken kommer allt mer sällan och kroppen börjar återhämta sig efter flera år av vindrickande.
Jag önskar dig allt gott i ditt tillfrisknande för det är vad det är vi skall tillfriskna 😊

Halloj här,
Jag upplevde verkligen inget sånt som du beskriver ovan @annacananda 😄 fick mig att fundera över hur jag uttrycker mig… 😍 Här tänker jag att friheten är stor att pröva tankar och förhållningssätt, så som vi gör här! Jag ville bara dela med mig av något som varit positivt med min egen nykterhet. Kram på dig 🥰

@Se klart Så skönt!! Jag är ju ny här och så glad för gemenskapen. Vill ju absolut inte verka stöddig!

Jag gillade verkligen ditt inlägg och jag är helt öppen för alla livsåskådningar - alkoholen har dövat mitt intresse och min nyfikenhet i så många år. Kram tillbaka 😍 🌻

@Helahea
Vad skönt att höra att du tillfrisknar - tänk ändå så fantastisk kroppen är! Jag ser fram emot att uppleva det du upplever nu - mindre huvudvärk och att kroppen hittar sin form.
Tack för att du tittade in!
🌻🌻🌻

Igår gjorde jag något som är stort!
När jag var inne här på morgonen kom min tonårsson och satte sig bredvid mig.
Han frågade: Vad är det?
Jag svarade: Ett community för människor som har alkoholproblem.
Han sa: Jaha.
Jag sa: Jag har slutat dricka vin. Har du märkt det? Vi har inte haft vin på fyra veckor idag.
Han sa: Ja, vad bra.
Han log på sitt finaste sätt och gjorde tummen upp, Sedan gick han och åt frukost.

Nu finns ingen återvändo i min nykterhet! Den blicken och den tummen upp kan jag aldrig svika. Det skulle vara att svika mig själv. (Igen)
En liten stund senare kom ett rus av lycka genom min kropp! En lycka som har varit så sällsynt de senaste åren. Ett litet, kort rus, en sensation som sedan lämnade ett lugn efter sig. En belåtenhet.
Idag har jag tackat nej till en trevlig utflykt för att bara landa i min nykterhet. Komma ikapp lite här hemma och plugga med min tonåring. Han har en tendens att skjuta upp allt (känns igen) och jag vill vara det stöd som gör att han kommer igenom skolan på ett hyfsat sätt. Har själv erfarenhet att plugga på komvux i flera år för att kunna söka in på högskolan. Det gick ju men det var onödigt. Det är en lösning om man klantade till det som jag, men inte att föredra om man kan samla sig och få ihop sina betyg. Ingen vet vad vi vill i framtiden. Bra att ha många dörrar öppna.

Det är så här det är att vara i kontakt med allt som finns inom mig. Bra och dåligt. Utan alkohol en närvarande mamma som kan ge det stöd som jag innerst inne önskar.

Stor kram till alla er som stöttar här på vägen!! ❤️❤️❤️

majken_r

@annacananda Vilken fin stund du och sonen hade🙏🏼 Ler stort och blir varm inombords av igenkänning av dina ord om närvarande mamma, en enorm motivation och belöning. Önskar dig en fin dag 🍂🤎

@annacananda ”Den blicken och den tummen upp kan jag aldrig svika.” Så fint ❤️

Känslor av nöjdhet, belåtenhet, lycka kommer liksom spirande i nykterheten. Som om de tar i sakta från tårna, kryper sig stadigt uppåt och sedan blommar ut i mage och bröst. När känslan väl kommer känner man sig helt uppfylld, som om man står och strålar som en bygglampa. Man tror nästan att det ska synas på en. Och sedan finns känslan kvar länge, om än på en mycket lägre nivå.

Den uppfyllande lyckokänslan slår ”ruset” efter ett glas alkohol tusen gånger om.

Kram 🐘