Jag har druckit varje dag i ungefär 7-8 år. Har ett högpresterande arbete inom
En mkt intensiv bransch och representation är en mycket stor del av detta. Jag gillar inte att bli för berusad, men vid varje tillfälle dricker jag i alla fall 3-5 öl. Ibland fler. Har familj och ingen i min familj vet eller misstänker att det är så här. År 2021 lyckades jag ha en vit månad med stor framgång. Mådde mycket bättre och allt var egentligen perfekt, men så fort den var slut firade jag med att börja dricka ännu mer än tidigare. Nu försöker jag ha en vit månad till, men klarar inte det. Känns helt hopplöst. Ofta äter jag nästan ingenting på dagarna, utan dricker endast öl som föda, så att säga. På något vis får det mig att känna mig renare i kroppen, vet inte varför. Jag har egentligen ingen specifik fråga, men har stort behov av att ventilera detta i ett forum där många säkert har någon form av erfarenhet av något liknande. Jag vill så gärna sluta. Men det går inte. Jag vet, det låter som en enda stor kliché, men jag behöver någon form av konkreta tips från människor som varit i en liknande situation.

Hej på dej @Ivar2000. Ja, hur slutar man? Jag hör till dem som druckit mycket och i smyg under många år. Under kortare och ibland längre perioder har jag varit helnykter men har alltid halkat tillbaka i gamla spår. Nu har jag kommit till en punkt där det definitivt måste vara nog med mitt fylleriliv. Idag har jag varit utan alkoholhaltiga drycker i 50+ dagar, jag mår bra och är övertygad om att klara detta ”för livet”. Det talas mycket om ”sug” som får oss att dricka alkohol. Jag får inga sådana ”sug” om jag inte tar det första glaset. Hos mig är det alltså övervägande något som händer i kroppen och hjärnan. För min del har det också varit bra att sluta betrakta idén om ”att sluta supa” som ett projekt utan att i stället se det som en chans att etablera en ny bättre livsstil, en förändring som ska hålla långsiktigt. Att äta gott och ordentligt på bestämda tider, att träna kontinuerligt och ge akt på att låta bli att ta ”första glaset” hjälper mig mycket. Här på Alkoholhjälpen finns ju också ett program med material och uppgifter som gör det möjligt att reflektera över drickande och söka egna strategier/taktiker för att låta bli. Du kanske ska kika lite på det? Allt gott! /E

Välkommen hit! Skriv och läs mycket här på forumet så blir du inspirerad. Och tänk inte så mycket - gör bara! Tankar och känslor kan aldrig lyfta glaset. Ta aldrig det första glaset.

Jag kan rekommendera Craig Beck på youtube, han är svinbra!

Kram 🐘