Hej! Har problem med att dricka måttligt.
Det spårar ur varje gång och jag mår skit och min familj oxå. Jag vill inte gå till anonyma alkoholister och tänkte få pepp härifrån istället. Jag börjar med att sikta på 90 dagar utan alkohol och sen ta det vidare därifrån.. jag mår skit. Och vet att jag inte ska dricka

Hej, bra beslut! Att läsa och skriva mycket här är en stor hjälp. Finns massa bra trådar. Och många upplever en stor lättnad när de släpper alkoholen. Plötsligt finns det inget att skämmas över längre, inget att ha ångest över.

@Kennie tack! ❤️ Så skönt att se att man inte är ensam i skiten. Tillsammans blir man starkare… min dotter är jättearg på mig just nu så det är tufft… men den här gången finns det inget annat att göra än sluta.. men hur många gånger har man inte sagt så.. och lovat och lovat så besviken på mig själv!!

Ja, det är svårt. Men att läsa mycket fakta om alkohol och beroende kan hjälpa en att komma fram till att man faktiskt inte vill dricka. Inte bara att man måste sluta, utan att man vill. Och tålamod och hålla emot i början när man försöker intala sig att man nog inte har problem.. Och konkreta grejer, som att se till att ha alkoholfritt alternativ med sig om man blir bortbjuden. Vara förberedd på vad man säger om nån sätter ett glas i Handen på en- nej tack, jag kör alkoholfritt idag/ den här månaden/ i vår.

@ansvens Starkt av dig att logga in här och öppna upp. Här är du bland vänner. Vi har alla samma problematiska grundbekymmer och delar mer eller mindre samma erfarenheter, vilket kan vara ett mycket stort stöd med vetskapen om att nästan ingen väg är otrampad. Här finns mycket stöd och råd att få och många råd som redan har givits till många andra med liknande bekymmer och resa. Det kan vara mycket skönt att få berätta öppet för och be om råd av andra i samma situation.

Jag har varit nykter nu i snart 4 månader. De bästa månaderna i mitt liv.

Det kommer att bli extremt mycket bättre utan alkohol, och du har precis allt att vinna! Det är tuffast alldeles just i början när abstinensen sitter i, sedan lättar det mer och mer allt eftersom och du kommer att upptäcka livet på nytt.

Håll ut! 😊 💪💐

@DRacker tack blir helt tårögd över alla fina kommentarer och pepp ❤️det blir bra till slut och jag vill verkligen detta!!! så starkt av dig att vara nykter!! Jag vet ju det innerst inne att jag mår bra av det för när jag väntade våra fina barn så drack jag inte och det är dom bästa månaderna i mitt liv.. så lugnt och fridfullt.. vi kämpar på… det som gör mest ont och är sån djup ånger är min dotter som är så arg och besviken…. Och inte tror på mig…

Håll ut, din dotter kommer återfå förtroendet. Fokusera på att påverka det du kan - att vara nykter - så kommer resten ordna sig. Jag mådde också bra under mina graviditeter, och en sak jag tänkt på nu är att den lugna känsla jag har nu när jag inte dricker längre faktiskt påminner om gravidlugnet. Det var kanske inte bara hormoner som skapade lugnet, utan även att man var giftfri.. Så frid och lugn och en skönare tillvaro är vad du väljer nu. Stor kram till dig.

User35185

@ansvens

Hur går det för dig? Har du börjat göra självhjälpsprogrammet som finns här på sidan? Jag har fyllt i det och tycker att det hjälpte mig att sortera tankarna.

Kämpa på!

@Agnes123 har börjat känns bra.det är nog det som behövs varför man gör det jag ser ett mönster i skiten.. ofta i stugan., då det är tusen saker att göra jag är ofta trött av allt jobb före och när man kommer dit och vill slappna av och varva ner då vi varken har ström eller rinnande vatten blir det tung jobbat även där sen höga krav förväntningar på att det ska vara mysigt roligt trevligt…och där faller jag pladask.. har pratat med min dotter och hon är inte lika arg på mig så det känns bra.. jag är på gång men livrädd för att falla snubbla på vägen……

User35185

God morgon, hur går det för dig? Nu har snart en månad gått av det nya året. Jag är nöjd med att inte dricka, vill fortsätta. Så det är viktigt att inte glömma hur jobbigt livet blir med alkohol.

Hej Godmorgon! Någon tipsade mig om en bok som jag lyssnar på. Den heter "Skål, ta mig fan!" , av Torbjörn Åberg. Den har verkligen hjälpt mig förstå lite mer på djupet hur mitt alkoholproblem ser ut.
Jag har också det problemet att det blir för mycket när jag väl tagit första glaset.
Du är inte ensam. Att lära sig förstå sin sjukdom hjälper iaf mig mycket att bära mig med stolthet, släppa skammen och finna styrka i de erfarenheter jag gjort och motivation till att inte göra samma sak igen och igen..
Ha en fin dag , nu ska jag också göra en kaffe och lite frukost.

@Jennyn tack allt blir så mycket lättare med lite pepp och er som förstår problemet.. man mår så mycket bättre både psykiskt och fysiskt!! Utan alkohol.. ska beställa och läsa.. vi kämpar på👊och tillsammans blir allt lättare 😍

@torparn_76 @ansvens Ni är grymma. Jag skulle också sluta vid nyår. Ser i Alkoholkalendern att jag, trots att jag druckit betydligt mindre, ändå klunkat i mig 61glas. 61!!!! Det är ju totalt sjukt

@ISE tack så mycket!

Det är bara att hänga på när tiden känns rätt. Att det blev nyår för mig var nog att det kändes mentalt ok att förbereda sig en dryg månad innan stoppet.

61 glas är ju en del, men jag låg där också… Är det senaste veckan?