Nyregistrerad användare här. Har läst några foruminlägg och känner igen mig så väl, så skönt att jag inte är ensam.
Jag har druckit för mycket de senaste 8-10 åren. Inte så att jag dricker mig full, jag festar inte - är faktiskt hellre helt nykter när jag går ut för jag älskar att dansa och det kan jag inte göra full. Men jag dricker hemma. För att trösta mig, eller belöna mig, för att jag har tråkigt eller är ledsen eller rastlös. Har jobbat inom restaurang och det funkade inte för mig att ha ständig tillgång till alkohol. Ett par glas medan jag städade restaurangen på kvällen, för att kvällen varit stressig (vilket den alltid var). Senaste åren har jag börjat dricka även dagtid, kan lätt börja morgonen med ett par glas vin som kan bli fyra - innan jag ens ätit frukost. Som ni förstår har jag stor tolerans, jag kan utan problem sitta och jobba med fyra glas vin i kroppen.

Jag började morgonen bra med träningspass. Eller först tog jag faktiskt ett glas vin. Helt enkelt pga att jag hade en flaska öppen från igår (då var jag så duktig och drack bara två små glas vin). Jag tränade och kände mig mycket nöjd med mig själv. Sedan övertalade jag mig själv om att vindrickande är bra för viktminskning för det läste jag och tog till mig blixtsnabbt haha, så jag tog ett glas till medan jag åt min nyttiga frukost. Sedan ett glas till medan jag började sitta vid datorn och göra tråkiga grejer. För att trösta mig och för att den öppnade flaskan ligger och brinner nere i köket. Nu fjärde glaset och jag börjar känna den välkända ångesten över att jag är så jävla usel och inte kan stå emot. Men nu är flaskan slut och jag ska INTE öppna den oöppnade flaskan jag har hemma. Den ska jag spara ifall jag får gäster. Vilket jag sagt 100 gånger men det slutar alltid med att jag öppnar den ändå. Men den här gången så.

Jag håller långsamt på att ställa om, det är mitt nyårslöfte. Jag har jag börjat träna och sluta röka. Är röksugen från och till och två gånger har jag seriöst funderat på att gå upp och köpa cigaretter men jag har lyckats motstå hittills. Tänker på alla negativa saker med rökningen. Det kostar pengar, det luktar äckligt, det är onyttigt, jag kommer att må dåligt över att jag har så svag karaktär. Har inte rökt nu på en vecka förutom en cigarett jag hittade under soffan när jag städade igår (men det var en belöning för att jag städade hela huset så duktigt haha, äckligt smakade det också) och det går ganska bra. Måste föra över den viljestyrkan till vinet också. Min plan är att försöka lura mig själv att dricka citronvatten istället. Jag har ju börjat träna nu, följer ett online-program hemifrån och har faktiskt tränat varje dag senaste fem dagarna förutom i förrgår. Då ballade jag ur och drack över en liter vin och vaknade med fruktansvärd huvudvärk och kände att nu får det räcka! Nu SKA jag göra något åt det här!! Och det ledde mig till att jag är här nu. Ska börja föra dagbok här och följa programmet. Jag BER om STYRKA att jag ska klara detta nu.

Hej och välkommen,
Den ut delen av forumet- det vidare livet- befolkas till stor del av de som hållit upp ett tag med alkohol. Du kan ju hänga precis var du vill men som nynykter tyckte jag nog att det var lite småtråkigt att hänga med ”gamlingarna” som babblade på om allt annat.. än det man är intresserad av.
I alkoholfri-delen kan du läsa inlägg från de som är ungefär där du är ✊🏻
Det låter som om du verkligen bestämt dig och det är det viktigaste av allt. Utan beslut-ingen nykterhet.
Läs runt här, och skriv! Mycket! Läs böcker och lyssna på poddar och allra bäst är ju att hitta några människor som är där du är, så att ni kan följas åt.
Skickar mod och styrka! 🤗

Tror att det är bra att försöka komma bort från belöningstänkandet överlag. Nu har jag jobbat hårt, bra så jag förtjänar ett glas eller två …och även självmediceringstänkandet, nu har jag haft det stressigt etc och förtjänar lite roligt och tröst. Så tänker jag om mej själv. Du behöver rensa hemmet från alkohol. Häll ut skiten nu. Du behöver inget vin för gäster. Du ska inte ha nåt vin för gäster.

Tror att det är bra att försöka komma bort från belöningstänkandet överlag. Nu har jag jobbat hårt, bra så jag förtjänar ett glas eller två …och även självmediceringstänkandet, nu har jag haft det stressigt etc och förtjänar lite roligt och tröst. Så tänker jag om mej själv. Du behöver rensa hemmet från alkohol. Häll ut skiten nu. Du behöver inget vin för gäster. Du ska inte ha nåt vin för gäster.

@Man När jag hade varit nykter ett tag blev jag full i skratt över hur mycket jag tidigare hade tyckt var värt att fira. Att det var fredag tex. Det var ett himla firande och unnande hela tiden, fast det egentligen bara var alkoholdjävulen som vill ha sitt. Nu studerar jag kollegorna fredag eftermiddag och det är nästan feststämning vid fikabordet. Varför liksom? Mina nyktra lediga helger är ”belöning” nog idag.

Kram 🐘

Det är sjukt hur folk och samhälle är fokuserade på alkohol och att bli berusade. Tänket och bruket är så invävt i våra liv att vi inte ser det. Att bryta Matrix och leva utanför alkoholkulturen kräver insikt, beslut och envishet

@Man Ja, det är otroligt mycket fokus på dricka o alkohol. Överallt! Kanske är det så att vi tänker o märker det extra mycket nu.
I mitt umgänge är det otroligt ovanligt att inte dricka! I tv program, i sociala medier är det ofta skål… KAN ju i och för sig vara alkoholfritt….
Många kändisar o artister lanserar nu egna viner…
Jag vill vara den som inte dricker men är pigg o glad på krogen ändå !

Helt rätt : beslut o envishet!!!
Tack för pepp !

@TessanTuss Jag tyckte att det blev så mycket tydligare hur alkoholromantiserat samhället är när jag slutade dricka. Alkohol finns med överallt och allt firas med alkohol, att det är en lyx med alkohol i reklam. Så tänkte ju jag med, allt skulle firas med alkohol. Det skulle vara intressant att i en reklam ha före och efter. Före - fräscha, vackra, skrattande människor. Mellan - skrålande, rufsiga, slöögda, vinglandes, bråk. Efter - krälandes, spyende, ofräsch, ångest och skam. Hur tilltalande skulle den reklamen vara😂. Nu när jag ser alkoholromantiken reklam, i program eller sociala medier tänker jag, undrar hur många mår efteråt, så mycket ångest och misär som det skapar. Och att jag är så tacksam över att jag genomskådat bluffen med alkoholromantiken.

Att vara nykter är romantik på riktigt!🥰

@vår2022 Ja precis så! 😅🥰
Det känns som en ”inre hemlighet”, en styrka att som du skriver ; genomskådat Alko-romantiken!!!!
Jag ska välja att inte bli provocerad eller se mig som offer! Vi är starka, modiga och klarsynta! 💪😍

För en tid sedan insåg jag att alkoholen bara ställer till det med elände. Det finns inget romantiskt med att dricka. Detta insåg jag inte förut utan saknade det mycket..
Så mycket tid o pengar samt relationer som jag bara druckit bort.
Allt är bättre utan alkohol..energin är mycket bättre, måendet och livsglädjen.