Hej alla har inte vågat sluta dricka,eller berättat för någon.har läst att det är farligt att sluta helt,o det gör mig rädd,då jag bor själv. Provar idag men har redan ont överallt,och har sista åren sovit så dåligt,tappat matlusten helt,illa mående vad ska jag ta mig till...

@Lennie Det är inte farligt att sluta dricka. Farligare då Att dricka och bo ensam. Jag har också ont överallt, men inser att det också är alkoholens fel. Det triggar inflammatoriska processer i kroppen och hämmar dopamin och serotoninupptaget i hjärnan. Jag är verkligen inte expert, och drack senast igår, men jag har tagit till en del knep på sista tiden. Dels läser jag mycket här, sedan lämnar jag betalkortet hemma om jag känner sug. Har också bokat träning med en bekant ett par gånger i veckan och anmält mig till en yogaklass. För mig betyder det att jag måste hålla mig nykter de kvällarna för att andra väntar på mig. Matlusten och sömnen blir bättre efter en tid utan alkohol, det vittnar många om. Du har ju tagit ett steg närmare nykterhet genom att skriva här. Fortsätt med det, om det känns ok. Vi är ju inte ensamma om det här problemet, tyvärr

Hej Lennie! Välkommen hit och bra första steg att du vill sluta dricka! Din kropp kommer tacka dig så mycket på sikt.

Lite beroende på hur ens bakgrund ser ut med alkoholvanor osv, så kan man reagera olika på om man slutar dricka helt och ev fysisk abstinens. För att trygga dig själv så rekommenderar jag varmt att du tar kontakt med en beroendemottagning eller vårdcentral av något slag. Då kan du få vägledning/hjälp av dem som är experter och som arbetar med detta dagligen och hjälper sådana som oss! Framför allt så kan du genom ett läkarbesök också få en generell hälsokontroll och då ser de också om du lider av t.ex. vitaminbrist (akuta insatser av B-vitamin t.ex. är inte ovanligt). Alkoholen gör nämligen så att kroppen får svårt att ta upp vissa näringsämnen och vitaminer mm.

Så istället för att folk på ett internetforum försöker gissa sig till vad du behöver för stöd och hjälp så är det bättre om du får svart på vitt genom läkarundersökning och provtagning. Dessutom får du råd/vägledning och stöttning vilket kan vara skönt inte minst precis första 7-14 dagarna av helnykterhet. Stort lycka till!

@ISE hej tack för ditt svar. Ja vill skriva, kommer nog bli ganska ensam,då dom jag känner är mycket ute o festar.barnen har flyttat,så det är bara fina katten kvar. Just nu är jag bara ledsen.

@Lennie förstår det. Men försök ta dig igenom dagen, avled dig från att deppa ihop totalt, läs en bok,lyssna på en pod eller gå en promenad. Ibland tänker jag att det blir bättre imorgon, bara jag tar mig igenom den här dagen.

@Lennie fint att du har hittat hit! Hälsar dig välkommen 🙏
Är ny på detta forum också med samma kamp emot alkoholdjävulen
Idag har jag varit nykter o drogfri i 20 dagar
Belöningarna börjar komma lite smått vilket gör att jag tycker det är värt det!
och mer kommer enligt mina nya nyktra vänner i AA
Men jätte svårt att bli nykter och sen hålla sig nykter, därför behöver vi varandra!
Delirium med kramper är ovanligt men då (enligt min erfarenhet) om konsumtionen varit väldigt hög under lång tid kan förekomma
Bra att kontakta vårdcentralen eller beroendemottagning för råd och stöttning med den biten om du är orolig
Kämpa på det blir lite bättre undan för undan
💪💪💪 #Hejadig!

@Återfallaren hej o tack för svar. Vågar inte kontakta vårdc.eller beroendemot. Är så rädd att mista körkortet då jag har svårt att gå.[ har aldrig kört påverkad] har läst o hört att dom är skyldiga att anmäla till trafik verket.

Nu är kvällen härhar för första gången på länge inte sovit på dagen.tyvärr gick jag inte ut.den här dagen känns mycket låååång.är fortfarande inte hungrig,o inte trött.suck..

@Lennie Hej, stämmer inte ang. körkortet om man är där frivilligt. Det är iallafall min erfarenhet av vården.

Kämpa på och hoppas du får lite sömn inatt. Besöker du vården kan du även få hjälp med sömnen såhär i början. 🤗

@Lennie Kan bara instämma i vad @Torparn_76 skriver. Jag är inne på min 4:e ( somliga lär sig aldrig) behandling på beroendecentrum. På en direkt fråga om körkortet fick jag till svar : "Vi är här för att hjälpa, inte för att jävlas med folk". Jag har körkortet kvar!
Kämpa på! En dag, eller en timme i taget om så behövs. De första 4 - 5 dagarna kan vara skitjobbiga, men sedan blir det lättare. Sakta men säkert. Aptiten och sömnen kommer att bli bättre, du behöver bara ge kroppen och hjärnan tid att återhämta sig. Se till att dricka vatten och ta gärna B-vitamin, brist är vanligt om man har druckit mycket. Beviplex Forte är bra har jag fått lära mig.
Ett tips är att läsa början på andras trådar, då kan du se hur andra har gjort och hur de har mått. Det enda du inte skall göra är att ge upp eller att lura dig själv att du måste dricka för att "överleva".

Jag skickar lite cyberstyrka 💪💪💪👍

@Torparn_76 hej o tack. OCH till Onkel.F ..Har överlevt natten,vilket jag inte trodde.sovit med upplåst ytterdörr o telef. I handen ifall jag skulle behöva hjälp. Tack för svaret om körkortet det gav mig lite hopp o mod. Kram från mig o katten.

Hej @Lennie och varmt välkommen!

Precis som du fått svar om här kan det bästa vara om en misstänker att det kan finnas risk för lite svårare absintens att ta stöd inom vården. Väljer du att söka hjälp och tar emot den behöver inte det innebära att du blir av med körkort etc. Oavsett viktigast att du mår bra.

Ibland blir abstinensen värre efter några dagar om det är så att en druckit dagligen och slutar tvärt, skulle du sluta på egen hand och börja må mycket dåligt kan du ringa 112.

Vet inte hur det sett ut för dig och vi har heller ingen medicinsk rådgivning men det är utifrån det generella som finns, du kan läsa lite mer här https://alkoholhjalpen.se/akut#abstinens

Modigt och bra att du är här och skriver, vi finns här på det sätt vi kan från cyberspace som någon skrev. Du är i gång i din förändring!

Allt gott, Rosette, Alkoholhjälpen

Hej jag är så imponerad av er alla att ni skriver o uttrycker er så bra. Jag tycker det är svårt att skriva. Bilen behövde lagas,katten o jag delade på en kyckling som tröst.

@Lennie Hej, spelar ingen roll hur man skriver eller uttrycker sig här. Det viktiga är inte det utan att man vill ha en förändring i sitt liv. Att hänga här och läsa och skriva har hjälpt mig mycket. Också att gå på AA-möten.

Det är svåra känslor att sätta ord på när man ska bli fri alkoholen.

Hoppas det blir ordning på bilen och ta hand om dig 🤗

@Lennie Hur mår du idag? Har du klarat att låta bli A? Oavsett så har du tagit ett steg mot förändring, gott så! Jag lovar, du kommer inte att dö, även om det kan kännas så ibland när abstinens och sug sätter in 😬 Håll ut, det blir bättre.
Jag känner igen det du skriver om att det kan bli lite ensamt när man försöker sluta dricka. Man passar inte in i det vanliga umgänget längre, särskilt om det är mycket festande. Jag insåg att jag inte hade så väldigt mycket gemensamt med dem jag umgicks med, det enda (nästan) som höll ihop oss var A. För mig är det viktigare att må bra än att ha den sortens gemenskap. Men visst blir det lite ensamt. Viktigt att försöka aktivera sig för att fylla tomrummet. Men en sak i taget, låt bara bli att ta det första glaset så kommer resten att ordna sig. Det får ta den tid det tar.

Ta hand om dig och katten 🤗

Hej ock tack för det du skrev.barn o katt mår bra ,bil e inte viktigt. Var tyvärr med arbetskompisar i veckan ,drack en folköl, fick ångest hela dagen efter.tyvärr vet jag inte vad jag ska göra,aktivera mig med. Så jag blir hemma.ensamt o konstigt.ska försöka komma på något. Ha det bra.

Hej,
Ja, bra att hitta något man gillar att göra. Finns det någon träning du kan tänka dig? Gruppträning, tex Friskis & svettis, eller simning? Skönt att komma ut bland folk och träna ibland tycker jag.

@Lennie Kanske inte läge just, men kanske senare? Jag brukar gå på gruppträning, gå kurser och sjunga i kör. överallt är det minst 70 procent kvinnor. Vi brukar skoja om det. Var är alla män?!?
Samtidigt som många män har få vänner eller ensamma. Men i de här sammanhangen finns stor chans till både småprat och gemenskap. Kanske något att fundera på? (Jag har till och med gått en motorreparationskurs. Bara kvinnor!)
Hoppas du hittar något! ❤️