Hej, har läst en hel del här och tänka delge lite av min egen resa och skriva lite dagbok för mig själv och andra om det kan vara till någon nytta kanske… :)

Har haft alkoholproblem i över tio år skulle jag säga, i varierande omfattning. I fjol eskalerade det och blev till slut ohållbart, tänk utslagna framtänder, stukat finger, ramlat och slagit i bakhuvudet, flertal ambulansfärder till olika sjukhus osv. Fick en LVM-anmälan på mig och var hos socialen men bestämde mig att söka hjälp via företagshälsovården i december i fjol då de har en större “verktygslåda”.

Längsta tiden jag varit nykter på över tio år var tio dagar när jag var inlagd på psyket utan permission och sen någon vecka efter att min sambo sagt något i stil med att “du är så alkad att du inte ens kan vara nykter i en vecka” och jag ville motbevisa. Efter det gick det bra några dagar/veckor i taget med återfall och sen hela februari nykter. Vilket jag då valde att “fira” med att dricka “bara en öl” och vips så låg jag i en ambulans igen på väg till sjukhus, blev utskriven, gick direkt till bolaget och sen en ambulans igen då med påföljande vårdintyg och sjuktransport till psyket där jag låg en vecka ungefär (skulle säga att jag har 50/50 alkoholproblem och depression/stress/ångest vilket snurrar runt i en ond cirkel).

På psyket träffade jag en fantastisk sjuksköterska som tipsade om AA (jag känner såklart till sedan tidigare men nu kändes det som att det var sista utvägen) och fick Antabus. Tyvärr mådde jag djävulskt dåligt på den så kom överens med läkare senare att pausa och försöka på egen hand med AA och andra verktyg med Antabus som möjlighet om det inte räcker framöver. För övrigt fascinerande och fint hur många ssk och läkare som själva haft diverse alkohol/ångestproblem och tagit tag i dem/utbildat sig för att hjälpa andra!

Så jag gick till mitt första AA-möte för typ två veckor sen (hade fortfarande permission från psyket) och även om det var lite sektkänsla så har det verkligen funkat för mig. Har gått en tvådagarsworkshop och tagit alla 12 steg och skaffat en sponsor, går på ca 4 möten i veckan. Promenerar ca 8 km om dagen (älskar att gå) och går på gymmet ca 4 ggr i veckan och äter ganska hälsosamt (dock blir det mer sug efter annat onyttigt utan alkohol och med ångestmedicin men det är mycket bättre än spriten).

Har en väldigt bra företagshälsovård och chef som båda är “hårda men rättvisa” och inga stora krav förutom att försöka hålla mig nykter en dag i taget och vara på jobbet så mycket som möjligt ett tag framöver vilket känns bra för min egen del också. Har kommit överens med alla och mig själv att ta tre månader i ett första skede vilket skulle vara personligt rekord och en rimlig tidshorisont. Då har vi inte sagt att jag kan dricka igen efter det utan mer att jag förlänger med en eller fler månader i taget och har något att se fram emot (fler nyktra månader).

Just nu känns det toppen och jag har sällan sug, har även slutat röka. Min sambo som har en ängels tålamod kan ändå kännas lätt fascistisk med inspel om att jag även borde undvika kaffe/energidrycker/koffein, nikotin (snus t.ex.) och alkhoholfri öl helt, men jag vill ändå ha några glädjeämnen kvar. Dock har jag dragit ner mycket på det mesta och tar kanske en kaffe eller två istället för fem, en energidryck istället för fyra, tre snus istället för… osv. Och alkoholfri öl känns lite fånigt nu nästan, men ibland är det trevligt att ta en ändå bara för smaken och som törstsläckaren samt att sitta i en trevlig lokal och titta på folk.

Så, kämpa på alla och här ser jag fram emot en månad och 1 dag nykter snart (nytt rekord)!

I dag är det söndag och enligt min app ("I Am Sober", rekommenderas) har jag snart varit nykter i 17 dagar! På torsdag nästa vecka blir det tre veckor vilket jag ser fram emot.

Helgen har varit riktigt skön, sovit ut på lördagen, promenerat och varit på trevlig middag/filmkväll hos gemensam bekant, alla körde på läsk. I dag har jag också promenerat, unnat mig lite kläder och två orkidéer, allt till ungefär samma pris som en flaska whisky men betydligt mer glädjegivande, hållbart och roligt. I kväll blir det AA-möte med guided meditation (kan rekommendera, finns en uppsjö på Spotify/Apple Music om man söker på det), jag har inte tålamod till mer än 20 minuter (ADD/Asperger) men känner definitivt ett inre lugn efteråt och mer energi. Sen gym och en tv-serie innan jobb i morgon.

Suget har minskat rejält och även långtidsabstinenssymtomen börjar klinga av. I går och i dag blev det en alkoholfri öl och folkvimmel på två olika trevliga barer, känns kul att unna sig efter långpromenad och att inte bara sitta hemma. Har städat och fixat en massa saker på den tid jag vanligtvis skulle sippa på 1-2 flaskor vin eller motsvarande och hoppas att man inte har rödvinsläppar/luktar alkohol när sambon kommer hem från helgjobb... Något tragikomiskt har jag under veckorna hittat diverse tomflaskor sprit på alla (o)möjliga ställen, typ i strumpor, en låda med scarves, i en halvtom riskartong etc. Man blir väldigt kreativ som alkoholist!

Har även bokat en resa med en kompis från USA i augusti för att ha något att se fram emot, kör som sagt 3 månader som mål i ett första steg (juni, då har jag 6 månader kvar av min rehabilitering).

Kämpa på alla, IWNDWYT!

@francinefishpaw Jättebra jobbat:) Och bra att du inte tänker på A som glädjeämne i din andra rapport. det är konstigt att hur ärkejävligt man än haft det med A, så är man så itutad att det är något kul, som man vill unna sig. jag unnar dig härmed lugn, nyktra mornar, hela tänder, noll ångest och en underbar sambo som finns kvar. Och inga flaskor bland schalarna! :) Kram.

Tack! Dag 18 i dag och fick mina provsvar i dag, CDT 2,2 och B-PEth 0,30. Referensvärde (som man ska ligga på om man dricker eller under om man är nykter) är 2,0/0,30 så det är ju på rätt väg och lär sjunka drastiskt framöver. :)

I kväll blir det AA-möte i en ganska mysig lokal, ser fram emot det och annars en ganska lugn dag i allmänt snökaos.

I går firade jag tre veckor, missade mitt AA-möte pga att jag gick till närakuten efter att ha ringt vårdcentralen. Har känt lite tungt att andas på sistone, de gjorde EKG etc och allt såg bra ut så läkaren misstänkte "AAA", ångest, astma och antändning, har ju astma och ångest så det känns rimligt. Och antändning i form av att kroppen fortfarande anpassar sig till att inte hela tiden vara alkoholfylld typ.

Men det känns lite lite bättre dag för dag och jag kämpar på, nästa vecka blir det en månad! I kväll AA-möte och sen ser jag fram emot en solig helg med mycket promenader. :)

23 dagar och vilken härlig dag! Drömde om alkohol igen men kände mindre ångest över det än tidigare. Soligt och fint ute, gick till trevliga gallerier och drack julmust istället för bubbel, fick SMS från en kompis och tog två alkoholfria öl i solen, sen en mysig film och lite tv-serier hemma hos mig. I morgon blir det mer promenad, 2 ggr gym och AA-möte med guided meditation, ser fram emot det!

I dag visar appen 25 dagar och på söndag blir det en månad! Annars känns det som en jävla måndag, sovit dåligt, kass i kistan och huvudvärk men släpade mig till jobbet en stund och inget funkar här så kommer snart ta en långpromenad i solen och rensa tankarna. Blir AA-möte i kväll för att prata av mig lite och så hoppas jag morgondagen blir bättre. Har köpt lite kosttillskott för pengar jag annars lagt på alkohol, så det är kul. Bland annat olika svampextrakt (chaga, cordyceps, reishi), tyska örttabletter med bl.a. mariatistel som ska vara fantastiskt för levern och lite kungsljus-blad för astma. Min sponsor som är en härlig äldre man har väldigt bra koll på olika örter och växter så jag provar lite olika nu (och vet även vilka som INTE är bra om man har lite kass lever etc). :) Kämpa!

I morgon är det dagen med stort D, 31 dagar eller en månad nykter! I går var riktigt mysig, sambon lagade sjukt god påskmiddag, vi hade en vän på besök och kollade på en bra film. I dag är det fint väder så jag ska promenera bort all påskmat medan sambon jobbar och sen gym i kväll. I morgon kommer min kära far och hans sambo på besök så vi ska bruncha på ett fint ställe med alkoholfri öl såklart! Just nu leker livet verkligen och jag suger i mig all positiv energi och sparar den för mörkare/svårare dagar framöver. Hoppas ni andra också har en bra påskhelg!

@francinefishpaw Grattis till en månad!🥳. Bra gjort! Vad härligt att du mår så bra och helt rätt att fylla upp ladorna med positiv energi. Ha en fin påskdag!🐣

Då har det gått en månad och en dag - det är den längsta tiden jag har varit nykter på över 10 år! Fick mitt röda "mynt" i går, har nog aldrig varit så glad över en liten plastbit. :)

Annars går allting som på räls, har promenerat i genomsnitt 10 km om dagen senaste månaden, gått och styrketränat 18 gånger och startat en tvåmånaders-"challenge" - beach 2023 here I come! :D

Påsken har varit underbar, fint väder, god mat och trevligt umgänge. Ser fram emot att komma till jobbet igen i morgon och ska även ta blodprov på företagshälsan, blir spännande att se förändringen. I helgen blir det en maffig konsert (har sparat lätt över 3000 som annars skulle gått till alkohol) så ännu mer att se fram emot.

I kväll var det AA-möte, fullsatt och många bra berättelser. Kämpa på där ute!

Tack! I dag kände jag mig riktigt sugen på en iskall öl i solen (inget sug efter alkohol dock!) så jag slog till på en ekologisk Melleruds och en liten påse chips och begav mig till en parkbänk för att titta på folk. 20 spänn och riktigt livsnjutning! 😎

@francinefishpaw Det har jag också. När vädret är fint, att sitta i solen med en kall öl. MEN. Jag tackte också NEJ. Vi kämpar på och väljer alkoholfria alternativ. Kram på dig.

Fem veckor i dag och min käre man bjöd ut på tjeckisk restaurang för att fira, gott och trevligt med alkoholfri tjeckisk öl. Är så tacksam för hans tålamod och kärlek, utan honom och ett jobb jag trivs med hade jag förmodligen inte klarat detta. 🥰

37 dagar, det går undan här på ett fantastiskt sätt! Konserten i går var magisk, vi satt längst fram på parkett och såg en av mina favoritartister, gåshud och mycket känslor. Och roligt att mannen typ var i mer extas än jag och jag som mest "drog med honom" som sällskap, haha! :D

Det var väldigt uppfriskande att se en konsert nykter utan att slösa pengar på svindyr och inte ens god starköl i plastmuggar och missa låtar för att man är kissnödig osv. Vi tog varsin alkoholfri och var helt närvarande både fysiskt och mentalt. Blev mest lite irriterade/roade av alla som tilltagande fulla började somna/snubbla runt och spy(!) på toa etc, undrar hur mycket valuta de fick för pengarna... :D

I dag är det ännu en fin vårdag och jag observerar lite i den internationella 12-stegs-workshopen för att göra service och sen ska jag fika med min sponsor, ta en lång promenad i solen och gå på meditationsmöte i kväll innan gymmet.

Livet är underbart!