Hej alla på forumet!

Var ett tag sedan jag skriv en tråd här så tänkte skriva av mig lite om hur nykterheten och livet går för mig.

Sug efter Alkohol har jag inte lika intensivt och kraftfullt som i början, utan kommer ibland men är helt klart 100 gånger mer hanterbart nu.

Upplever att jag blir stabilare i min förmåga att hantera jobbiga känslomässiga lägen vilket var i stort sett omöjligt första 30 dagarna. Känner mig lugnare och mer accepterande emot mig själv och min omgivning

Kan vara i jobbiga känslor och inte vilja fly som i början, även glädje är lättare att tillåta mig själv ha.

Relationer med andra människor är fortfarande svårt och är något jag kommer behöva arbeta med under lång tid vilket känns helt okej, lite som ett äventyr.

Det som hjälpt mig under denna tiden med nykterheten och livet som nykter är bl.a att skriva här läsa andras trådar och ta av redan uppfunna hjul. AA och gemenskap med andra människor i samma situation som jag är i.

Och viktigast av allt för mig har varit acceptans (så viktigt) att jag är inte en ond elak människa med karaktärsbrister
utan att jag har en kronisk sjukdom som
kan bromsas och avstanna om jag så väljer
att göra jobbet 1 dag i taget.

Kändes fint att dela med mig om min resa än så länge, hoppas ni har det bra där ute
massa kärlek från Återfallaren

@Återfallaren Grattis till nykter tid! 🥳🥳🥳 Och många viktiga insikter har du fått 🙏🏻 Eller sett till att skaffa dig snarare. Allt man övar på blir man bättre på. Keep up the good work!

Kram 🐘

@Återfallaren Kul att läsa/höra av dig igen! Jag har också förstått att det verkligen är ett jobb att bli nykter, på många fler plan än att bara sluta dricka.
Så att du kommit så långt är verkligen stort och bra jobbat av dig. Till skut kanske vi verklugen kommer ut på andra sidan som de människor vi vill vara. Kram❤️

@Amanda L ja kände att det var på tiden att jag skrev några rader 😎🙏 hur går det för dig Amanda, mår du bra? ❤️
Ja det är målet 🙈 men vet vad som händer på vägen, jag kan ju bara göra mitt bästa, men känns mer som ett äventyr med personlig utveckling nu än all skräck som det var i början.
Har kommit fram till att det är mina beteenden och oförmåga att handskas med starka känslor som har gjort mig till alkoholberoende och att enda sättet (för mig)
att hålla mig nykter är personlig utveckling och förändring 😊💪
Må gott 🙏❤️

@Återfallaren Vad bra du jobbat! Och vad skönt att du kommit förbi de första jobbiga känslomässiga 30 dagarna. Det är verkligen viktigt med acceptans som du skriver, det möjliggör att få tilltro till den egna förmågan, att vi kan påverka vår tillvaro och få en insikt i vad alkoholen ställer till det med för oss beroende.

Jag håller med, nykterhetsresan/processen är ett slags äventyr och det är spännande att nyfiket utforska och lära känna vem man egentligen är innerst inne. Att komma i kontakt med sig själv, sina behov, ha medkänsla med sig själv och andra. Jag upplever att man får en ny chans till sitt liv genom nykterheten, en ny dimension och möjligheten att skapa en ny riktning på sin väg genom livet.

Du är på god väg❤️

@Återfallaren Härligt med 75 dagar, och jag gillar din inställning. Att bli och fortsätta vara nykter är att också jobba med sig själv. Själv på dag 50, kämpat mot adjävulen i många år. Har tack o lov aldrig givit upp. Jag är 50+ och har sedan innan tonåren lidit av psykisk ohälsa vilket tagit sig uttryck i först ätstörning sedan alkohol. Periodvis har jag mått bra och slutat ta hand om mig själv vilket resulterat i mer självmedicinering… genom nykterheten och det tillsammans med en riktigt bra (privat) psykolog jobbar jag genom mina skav. Har också via vården fått nästanlöfte att genomgå stor utredning innan sommaren vilket jag väntat p i flera år. Vad vill jag säga med detta förutom att kapa din tråd? Jo, jag har läst dina olika trådar och tycker du är klok, jobbar på som bra. Man ångrar aldrig en nykter och drogfri dag! Starkt marscherat att hantera känslorna längs vägen💪👍🥰

@Ny dag bra jobbat själv 😊🫶 så fint att vi kan dela med oss på detta forumet hjälpa varandra stötta och peppa, läst mångas trådar här och svaret till min nykterheten ligger någonstans i ett öppet sinnelag, släppa prestige och offer mentaliteten ( finns i mig både prestige och att jag tycker synd om mig ibland något jag jobbar aktivt med dock inte alla dagar jag lyckas fullt ut😂 och så får det vara) tycker inte alls du kapar tråden utan tvärtom tillför och sprider tankar och idéer till mig och eventuellt andra som läser 😃👌
Så tack för det säger/skriver jag 🙏🫶
Idag är jag inne på dag 90 i nykterheten ❤️
HejaOss! 🫶