Hej, jag har bestämt mig för att sluta dricka alkohol. Mitt liv har rasat och jag har haft mycket ångest. Gråtit mycket och varit allmänt jobbig för nära och kära.
Min partner vill inte fortsätta med mig om jag inte ändrar mina dryckesvanor eller slutar att dricka helt. Han säger att han tycker om mig när jag är nykter, inte när jag dricker.
Vi har bestämt oss för att vi tar en paus.
Vi bor inte ihop och har varit ett par i ca 10 månader.
Vill gärna veta hur andra har gjort i samma situation som mig.

Har det fungerat att ta en paus i relationen?
Jag trodde att jag skulle få panik och ångest. Men har istället ett lugn som jag inte har upplevt på länge.
Känns som ett rätt beslut att sluta dricka alkohol då jag inte kan begränsa mig.
❤️

Hej, det har gått bra hittills att vara utan alkohol. Är förvånad men det kommer säkert dagar då det kommer att bli tufft.
Vad det gäller relationen så har vi pratat och han tror nog inte riktigt på att jag kommer att sluta. Han var skeptisk när jag sa att jag hade druckit en alkoholfri öl. Han menar på att få kanske jag får sug efter starkare öl och inte kan låta bli.
Som sagt, vi har bara känt varandra i 10 månader. Det har varit jobbigt att ha en sk paus.
Han säger att jag betyder mkt för honom och att han tycker väldigt mkt om mig. Har svårt att ta till mig det tyvärr.
Hoppas att det blir något bra av detta.

Idag var jag nära att ta en öl (3,5) jag tänkte att det gör väl inget.
Sen kom jag på mig själv att ( det är ju alkohol) och lät bli.
Jag har ett sug. Ska inte förneka det
Jag hoppas att jag får en tid snart till beroende. Tror att jag kommer att må bättre och bättre ju längre ifrån alkohol jag kommer.
Märker redan att jag inte har lika mkt ångest. Jag är lite otålig av mig som person. Så nu testas verkligen mitt tålamod ☺️🌞🌼

@Tussan65 Drick inget alls med alkohol tillsvidare, just det kan öka suget. Det där med att saker ska gå fort är nog väldigt vanligt bland oss alkoholberoende. Om du har möjlighet så lyssna gärna på boken Skål tamejfan. Där finns mycket igenkänning!
Kanske din relation varit för kort tid för att han skulle vilja satsa på det när han märker att du har ett beroende.
Men oavsett hur det går med den, om pausen blir kort eller lång, så är det viktigaste för dig och för kommande relationer att du först gör slut med den andra killen, herr Alkohol. Annars kommer inget någonsin att fungera.
Och jag tycker du är på god väg! Det kommer att ta tid, men du kommer att må bättre och bättre ju längre bort du kommer från alkohol.
Även om du inte får tid i brådrasket så kan du gå Alkoholprogrammet här under Stöd , och läsa i trådarna. Forumet är i alla fall mitt AA. Det hjälper otroligt mycket. Du verkar jobba på bra själv också!
Suget kommer att försvinna mer och mer, och du kan läsa även om det i alkoholprogrammet. Och även om det dyker upp så håller det inte i sig. Gör bara något som distraherar, ta en promenad eller lyssna på en bra låt.
Jag hejar på dig! :) :)

@Amanda L tack snälla för pepp.
Alkoholprogrammet har jag gått igenom. Gjorde det ganska fort.
Boken som du rekommenderar "skål tamejfan" ska jag läsa.
Är inne på detta forum varje dag. Så mkt fina människor och bra pepp. Blir så glad i själen .
Jag tror och hoppas att när min partner märker att jag inte har med mig alkohol till honom eller måste förbi system bolaget att jag har bestämt mig.
Kanske kommer han även att märka att jag inte längre (hoppas jag) vill hålla på att diskutera och älta saker.
Att jag får tillbaka min styrka igen.
Jag tror att jag är på god väg.
Ha en fin kväll.
☺️🌷

Nu har det gått 2 veckor sedan jag slutade dricka alkohol.
Känner mig positiv och det går bra att vara utan alkohol.
Det jag har märkt med mig själv är att sexlivet har blivit bättre. Känner mera och blir lättare upphetsad.
Har tr min partner ( vi har inte setts på 2 veckor) och han tycker att mitt utseende har förändrats till det yngre.
Han tycker också att jag är lite annorlunda ( kanske för att jag inte håller på och ältar saker längre)

Jag har en lång väg kvar men tar en dag i taget. Har inget sug och det känns skönt. Hoppas att det håller i sig.
Trevlig söndag 🌸🌞