@Kretsgång

Du skriver att du får automatiska impulser under eftermiddagarna att gå till bolaget och köpa vin… så var det för mig också! I säkert 3 veckor.

Men nu när jag läste det du skriver inser jag: dessa impulser är helt borta!!! Jag har inte ens tänkt på Systembolaget alls! Har 7 veckor i ryggen nu!

@Woman52 Hej Woman52, wow vad skönt! Och efter "bara" tre veckor! Hoppas att det blir samma för mig, det får vi se ganska snart. Fint med sju veckor i ryggen, dit ska jag också, har lovat mig själv tre månader i ett första steg. <3

@Kretsgång

Jag sa två månader.. men nu har jag sagt ”tillsvidare”… ingen bortre gräns… såhär vill jag leva! 💕

När man är nykter en längre tid händer det mycket inom en, så jag förstår verkligen varför alla experter säger ”börja med tre månader”… De allra första dagarna och veckorna är jobbigast, men väl över den tröskeln så fattar man liksom själv…

Tillsammans är vi starkare! 🌸

Tänker att det du beskriver i ett inlägg ovan handlar om tillit till processen- och till livet i någon mening. Det behöver vi. Jag har nog inte mött en enda nykter forum-medlem som inte erfarit att man får hjälp på traven av de tankarna. ”Jag vill mig själv väl”, det är viktiga saker!
Jag brukar reagera på ord som hoppas, eller kanske, i sammanhang som handlar om att vara nykter. Nu uttryckte du dig inre riktigt så, men jag kan LOVA dig att det är oändligt mycket som klarnar, lättar- men det bygger på att man med bestämdhet avstår att dricka.
Har man en gång stått med båda framhjulen över ett stup- och lyckats backa undan (min beskrivning av mitt drickande). Då händer det massor.
Lita på att du klarat detta.
Lita till och med på att livet kommer att ge dig gigantiska kardemummabullar - och inte citroner alltså. Det tar tid. Låt det ta sin tid. Men drick inte första glaset, det är det enda du behöver ha i huvudet @/
Enkelt va? 😀
Heja dig!

@Se klart

En så fantastiskt bra liknelse ⭐️:
”Har man en gång stått med båda framhjulen över ett stup- och lyckats backa undan (min beskrivning av mitt drickande). Då händer det massor.”

TACK! Den visualiserar även min bild av mitt drickande! Jag ropar inte hej ännu, dvs jag har inte lyckats backa undan… men jag har lagt in backen och sakta men säkert är jag på väg från stupet. Tur att jag kör bakhjulsdrivet, för jag känner att jag rör mig i rätt riktning - känner redan att det händer massor!

🙏🤗💕

@Se klart Japp, väldigt bra liknelse, hänger fortfarande över stupet och ser klart och tydligt ner i djupet bortom kanten. Det gör det än så länge lätt att låta bli att dricka. Konstigt nog känner jag mig just nu ganska trygg, som om jag vet att bogserlinan är väl förankrad där bak – peppar peppar. Än så länge inga tvivel, också tack vare stödet från er på forumet. Går in varje dag och surfar runt, känns som en stor trygghet och varm famn att sjunka ner i. Har en hel del jobb med min självkänsla och självbild att ta itu med, men som du säger, det får ta sin tid. Bävar för att gå tillbaka till jobbet, min största stressfaktor och trigger och ett ställe som inte väntar på mig med stora famnen, men men, är jag nykter kanske jag kan fronta de bitarna också. Allt i sinom tid. Säger som sufierna "Man kan inte börja trivas förrän man mist all känsla av värdighet, både sin egen andras". Bli ett barn på nytt! <3

Hörni, det är ju det som är grejen med forumet- en stupvaktare- stöd i nöd och visshet om att inte vara ensam men backa måste man ju göra på egen hand.
Och märkvärdigt nog är det många saker som går att bena ut när det gått en tid i det nyktra livet.
Jag som är inne på år fyra- jag vet inte om jag ropar hej än? Jag tror att människor som vi alltid behöver vara vaksamma och då menar jag inte att sug kommer eller att jag någonsin överväger ett glas. Jag är så klar med det. Men jag kommer hela livet att få sköta om mig, mitt liv och min stress. En enkel sak om man tänker på motsatsen!

@Se klart "Jag är så klar med det." Yes, så glad för din skull @Se klart, och tack för ditt och andras stöd här på forumet! Har varken skrivit eller surfat runt på forumet på några dagar, har haft fullt upp, med flytt, studentmottagning och annat. Känner mig väldigt stressad av detta och även en annan praktisk grej som jag måste ta itu med. Ingen riktig semester än. Vet inte om det är stressen som gör att jag haft spänningshuvudvärk i fyra fem dar och svårt att sova? Eller kan även nykterheten/avvänjningen spela in? I helgen har flyttlass gått till nya landstället och har under tre dagar på landet druckit sammanlagt 4 folköl till maten. Kunde lika gärna druckit alkoholfria öl. Drack dem för att de fanns (inte jag som inhandlat dem) och kände ingen effekt av dem. De triggade inget begär efter mer (är en vinmänniska), så i min värld räknas de inte. Till helgen när jag åker ut på landet igen ska jag köpa med mig några alkoholfria drycker. Men som sagt, har haft ont i huvudet (även före folkölen) och känt mer ångest och oro och sovit sämre än de första tio dagarna efter alkoholstoppet. Till och med när jag drack sov jag bättre än jag gör nu. Är det bara stressen eller är det nån sorts post-akuta abstinens/omställningsbesvär? En effekt av att jag inte längre kan lägga locket på de saker som skapar ångest och ännu inte haft tid att ta itu med det? När jag drack vin blev det när det var som värst upp till fyra flaskor i veckan.

@Kretsgång Du är inne i en process. Jag och många här verkar väldigt trötta i början. Jag avsade mig en massa mindre ansvarsuppgifter och har fortfarande försökt ha så lite som möjligt att göra, för processen är jobbig i sig. Mycket i kroppen ändras(tycker mig ha läst om fler som har just huvudvärk, svårt att sova etc). Också tankar om allt möjligt kommer upp.
Mitt råd är att ha tålamod och försök att ge det hela utrymme.
Jag har varit nykter 3,5 månad och undviker fortfarande alltfler mycket andra ”uppgifter”.
Undvik också folköl för säkerhets skull. Även om det inte ger sug så kan det ev. påverka kroppen på andra sätt.
Ditt mående kommer att bli bättre, men tar olika lång tid. De med andra problem, med olika diagnoser verkar ha det kämpigare.
Jag sover oftast mycket bra numera, är lugnare osv. Det har för mig skett stegvis. Plötsligt är man på en ny,(bättre) plats.
Så hav tålamod! Njut av det du kan!❤️🙏🏻

@Amanda L Tack för svar och pepp Amanda! Tänkte att besvären det kunde ha med alkoholfriheten att göra, ser fram emot nästa vecka, då ska de flesta av alla måsten vara avklarade och då blir det semester på riktigt. Utan vare sig folköl eller vin. Behöver verkligen inget av det just nu känner jag, vilket är en härlig känsla. Önskar alla en skön tisdag! <3

Igår var en riktig pärs, gemensam studentmottagning för min flicka och hennes kompis, hemma hos kompisen. Jag hjälpte givetvis till så mycket jag kunde, upp i ottan, laga mat, iväg på utspringet, hem igen, släpa med sig maten i kollektivtrafiken (har ingen bil), mingla med massor av folk jag inte känner (kompisens släkt och vänner), samtidigt som jag mest känner för att sitta i ett hörn och djupandas. Känner mig stressad och utmattad, både för att det verkligen har varit hysteriskt mycket att göra den senaste veckan när jag egentligen mest haft behov av att meditera, och för att hela omställningen till alkoholfrihet också tar på krafterna. Resonerade helt öppet och medvetet med mig själv inför tillställningen att jag nog ändå skulle dricka några glas bubbel, och sen fortsätta med nykterheten fr o m idag. Detta för att orka med det sociala. Jag känner just nu att jag inte orkar vara social. När jag träffar grannar i trappen får jag knappt fram ett vettigt ord, framstår som helkonstig antagligen, vilket plågar mig en del. Nåväl, ganska snart frågade värdinnan om jag ville ha ett glas bubbel. Till min förvåning hörde jag mig själv tacka nej. Efteråt funderade jag på det och ångrade mig lite. Men nånstans inom mig så vet jag att jag inte kommer att klara att hantera en urspårning och / eller ett bakrus. Då blir det psykakuten. Lite senare kom erbjudandet igen, får det vara ett glas? Nej tack, sa jag, och fortsatte på min alkoholfria öl. Blev tröttare och tröttare. Försökte vara trevlig några timmar, när det inte gick längre ursäktade jag mig och gick hem (de flesta från vår krets behövde också gå ganska tidigt och ungdomarna hängde för sig). Sa till värdinnan att jag strax innan semestern varit sjukskriven för stress och utmattning och inte orkade mer. Höll på att börja gråta när jag sa det. Känner mig så ynklig. Men när jag väl kom hem och inte hade druckit något, och fick dra ner persiennerna och andas ut kändes det ändå ganska bra. Jag kan inte dricka, särskilt inte nu, då bryter jag ihop fullständigt. Tackar gudarna för att min skyddsängel höll emot igår. Det var inte min medvetna förtjänst.

Min "skyddsängel" stavas nog rädsla. Jag är rädd helt enkelt. Rädd för vad alkoholen kan ställa till med. Och jag är kanske för första gången medveten om att jag inte kontrollerar alkoholen. Som så många härinne redan konstaterat, så tar det bara två, tre glas, sen kan vad som helst hända och den tanken skrämmer på riktigt livet ur mig. Är så skör nu.

@Kretsgång Alla styrkekramar i världen till dig ❤️ Du klarade det! Två gånger sa du nej tack till alkohol. Och himlen ramlade inte ner? Det funkar att säga nej tack 🤗 Man tror inte att det funkar, man måste göra det några gånger för att verkligen fatta. Fortsätt precis så! Så fort alkoholdjävulen, som bor i din skalle, börjar viska om ”bara ett glas, bara idag” så svarar du klart och tydligt nej tack. Det första glaset bestämmer du, sen bestämmer alkoholen. Och det blir bara lättare och lättare för varje nykter dag du har i ryggen. Det tror man inte heller, man måste uppleva det för att fatta det.

Kram 🐘

@Kretsgång Fina du, så stark och duktig du var som sa nej!
Det är ju när man r som svagast det är svårast att säga nej.
Och visst var det skööönt i morse att vakna och veta att du ändå skött dig exemplariskt på din dotters studentmottagning!!! Motsatsen vill man ju inte ens tänka på.
Nästa gång kan det också vara bra att träna på att säga nej innan. Det gör det faktiskt lättare och man kan låta mer bestämd.
”Tack, men det passar inte alls idag” ”Nej tack, jag dricker inte alkohol” eller vad du vill säga.
Egentligen konstigt att det inte fanns alkoholfri bubbel? Finns väldigt goda…
Men i vilket fall: du klarade det och jag hoppas du nu bara får ägna dig åt dig själv ett tag, vila och utforska dig själv och processen.
Så bra jobbat!❤️❤️❤️🎉🎉🎉

Tack goa ni för stödet ni ger här i forumet, det betyder så otroligt mycket när man känner sig så liten och svag. Ja, känns fint idag att det blev noll glas igår. Hade jag gjort bort mig på min dotters studentmottagning så hade jag på riktigt hoppat ut genom fönstret idag. Det var inte karaktärsstyrka som räddade mig, utan skräcken för möjliga konsekvenser. Det är ändå något nytt i min nykterhetssträvan, att ett konsekvenstänk verkar ha slagit rot. Normalt brukar minnet av urspårningar blekna efter nån vecka. Inte nu tydligen. Kanske blir det det som räddar mig i det långa loppet.

Har egentligen inga problem att säga nej, i bemärkelsen, "vad ska folk tro", eller att jag behöver en ursäkt för att inte dricka. Och har aldrig mött några negativa reaktioner de gånger jag tackat nej. Tvärtom har nästan allt negativt som hänt i mitt liv på något sätt med alkohol att göra. Skulle så himla gärna vilja identifiera mig som en person som inte dricker – och slippa min nuvarande identitet som den som jämt och fortast korkar upp, fyller på och blir fullast. Blä, den personen känns så sjaskig och stillös. Ingen jag är stolt över. För min del handlar det om att inte trilla dit och tacka ja, fast jag borde tacka nej. Hittills har rädslan räddat mig.

Nu ska jag unna mig lite vila och riktig semester, önskar er alla här på forumet styrka och en skön sommar långt bort från alkoholens ångestdalar, kramar <3 <3<3

@Kretsgång Detsamma!
Också bra att konsekvenstänket växt till sig. Det är ju också ett tecken på att din hjärna har börjat återhämta sig! . ☺️
Ta vara på dig och njut så återkommer du ännu starkare efter semestern. Kramar❤️💪🏻❤️

Ps Kanske en bok kan vara något under semestern? Jag läste Annie Grace Tänka klart i början av min nykterhet. Den var lite ”amerikansk ” men gav mkt fakta om alkohol och hjärnan som varit bra. Lyssnade också på Skål tamejfan, bitvis riktigt rolig och full av igenkänning.
Kan vara bra med mer kunskap i bagaget när det strular. Kram igen.

Hej @kretsgång
Var glad för din skyddsängel Rädslan, ett mkt relevant skäl att avstå alkohol.
Alkohol skrämmer rent ut sagt skiten ur mig. Jag blev inte nykter för att jag ville ha ett bättre liv (som det sedan visade sig bli!) utan för att jag var rädd att halka över gräns efter gräns.
Det sitter tandlösa gubbar och gummor på en parkbänk i den ganska fina stadsdelen jag bor i. Gränsen är hårfin, alkoholism är en progressiv och dödlig sjukdom. Det är alltså helt rimligt att vara rädd.
Men skippar man första glaset så försvinner skam, skuld och rädsla. Fram kliver livsmod, lust och nyfikenhet! Kram 🤗

@Se klart Tack för din kommentar och pepp. Ja alkohol är inte att leka med, så många ruinerade liv och sönderslagna familjer som alkoholen orsakar – vore det en ny drog skulle den säkert förbjudas på fläcken. Hittills går det bra med nykterheten, inne på vecka fyra nu och inatt sov jag äntligen som en stock, som jag brukar. Har haft problem med sömnen ett par veckor, vaknat mitt i natten och inte kunnat somna om, och alla tankarna som mal. Det är väl en del av processen som jag äntligen välkomnar på ett sätt som känns ärligare än tidigare. Börjar faktiskt nästan tro på att livet utan alkohol är rikare och bättre än livet med alkohol. Minnena av eländet den orsakat har inte bleknat denna gång, tvärtom framstår de tydligare och tydligare, och vissa saker gör ont att tänka på.Det är jobbigt. Får se det som en hjälp på vägen mot nykterhet och ta ett litet steg i taget. @Amanda L Tack för att du påminner om vikten av lite kunskap om hur beroendehjärnan fungerar. Det tar jag till mig. Ska läsa på, tror att det är viktigt när lockropen skallar, för det lär de göra. Tar ingenting för givet. Stora kram till alla tappra kämpar därute, trevlig helg!