Senaste 7 dagarna har präglats av kraftig nedstämdhet och stark ångest
Känns där av extra fint att kunnat bibehålla nykterheten och drogfriheten

Har hittat någon form av acceptans att livet ibland kommer att suga men att detta är högst tillfälligt

Känner också att ett återfall inte skulle lösa något alls utan tvärtom kasta tillbaka mig och göra mig mer nedstämd

Att acceptera själslig och känslomässig smärta och se detta som en vän som försöker att kommunicera med mig istället för en fiende som försöker skada mig lättar känslan av maktlöshet och gör den lättare att förhålla sig till

och vet ju av erfarenhet att efter regn kommer solsken, hur skulle det vara att gå runt och vara lycklig och totalt tillfredsställd hela tiden detta skulle ju snart göra att man tappar motivationen till att växa som människa och alla insikter som kommer med det

En god vän till mig sa att ”smärtan är min bästa läromästare” och ”du är precis där du ska vara”

Hoppas alla har det fint där ni befinner er 🫶

@Återfallaren Du resonerar så klokt. Faktum är att alkoholen har fått våra må-bra-hormoner att skjuta i höjden. Dagen efter störtdyker de - och endast mer alkohol får dem att skjuta i höjden igen. Att du upplever en dipp nu är helt normalt - alkoholdjävulen inom dig vill få dig att dricka. Tji ska hen få.

När vi slutar dricka ligger må-bra-hormonerna kvar på lägre nivå ett bra tag. Det tar ett tag innan de stabiliserar sig. Innan de reagerar på andra saker. Fortsätt att fylla ditt liv med vardaglig njutning och roligheter - snart får du en belöning i form av må-bra-hormoner som reagerar på glädje i vardagen. Och när de väl reagerar är känslan mer innerlig, genuin och äkta. Motion är ett bra sätt att frigöra må-bra-hormoner också.

Kram 🐘

@Återfallaren Din känsla kan ju vara alkoholrelaterad som Andra halvlek skriver, men kanske också vara människans lott. Började läsa Hansens bok Depphjärnan som gav en del aha- upplevelser. Han menade att hjärnan är densamma som när vi var jägare-samlare och att vi som lever nu är resultatet av de som överlevde tills de kunde skaffa barn som också blev vuxna.
Flocken har säkert haft nytta av de som vågat testa saker, men kanske inte lyckliga dagdrömmare. De som överlevde var de lagom försiktiga, de som hade koll på alla faror, de som klarade sig. Vår hjärna är inte gjord för att vara lycklig helt enkelt.
Den är lycklig en kort stund innan vi genast funderar på nästa sätt att skaffa mat, ved, skydda sig…
Jag tyckte det satte hjärnan i ett annat ljus. Särskilt det där med att människan aldrig bara är nöjd.
De som var sådana överlevde antagligen sällan…
Med det sagt hoppas du snart mår bättre, 🙏🏻❤️

@Andrahalvlek tränade väldigt mycket första 2 månaderna sen har jag haft ett break från träningen i ca 3 veckor
Tränade igen idag vilket var jätte gott 😀
Hoppas sömn och mående kan förbättras när jag kommer igång med träningen igen
Tack för svar
Kram

@Amanda L Btw vet du hur man kan ändra sitt profilnamn? Vet vi har skrivit om det innan (känner att namnet återfallaren behöver ändras 🤗) kanske behöver ta kontakt med alkoholhjälpen teamet 🤔 hittar ingen sådan funktion på mitt konto eller så har jag missat det
Tack på förhand 🫶

@Återfallaren Kontakta admin så får du hjälp att ändra ditt nicknamn. Håller med om att Återfallaren känns dystopiskt. Du fixar detta! En dag i taget. Du behöver egentligen bara komma ihåg en enda sak: Aldrig ta första glaset. Detbförsta glaset bestämmer du, sen bestämmer alkoholen.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Om hur en Palm beter sig i en orkan eller storm att den är skapt för att vara följsam och kunna följa med den nästan till marken utan att brytas och vara sig själv och stå upp igen när orkanen avtagit
Så är jag som en Palm när det kommer till känslohantering så kommer jag likt palmen kunna gå igenom känslostormen följsamt och sedan kunna när den avtagit stå upp i all min prakt

Kanske inte ordagrant, men den satte sig för mig och använder den mycket när det krisar 😅 kanske mer symbolism än metafor

Gillar andrahalvlek fint profilnamn 🙏🫶

@StarkPalm Och elefanten valde jag därför att det är ett klokt, moderligt, chill, urstarkt, enträget och målmedvetet djur som är noga med att hålla ihop flocken - alla kan behöva en hjälpande hand ibland. Och ni här på forumet är min flock ❤️

Kram 🐘

@StarkPalm Grattis till namnbytet eller vad man säger😁. Det betyder och påverkar mycket vad man kallar sig själv och hur man ser på sig själv. StarkPalm är klockrent och kommer att ge dig mycket kraft och styrka framöver💪. Vad gäller träning påverkar det mig direkt om jag håller upp. Sista tiden har uppehåll eller mindre mängd berott på skador och då har jag hittat på andra övningar jag kan göra för att må bra. Så fortsätt träna, även när det kanske tar emot, då kan det också behövas som mest, det är värsta lycko- och styrkepillret!

Ha det gott!❤️

@vår2022 tack 🙏 tänkte också det tillslut att hur jag ser pratar eller i detta fallet kallar mig påverkar mer än vad man tror 😊
Gillar namnet vår 2022 också, är det av någon speciell anledning det blev det namnet?

Äntligen kommit igång nu på riktigt med träningen känns redan bättre då det har verkligen en stor påverkan hur jag mår 😀
Något jag kommer hålla i hela livet
funkar bättre än antidepp för min del
Kram ❤️

@StarkPalm Vår2022 kom till på så sätt att när jag gick in här första gången, i slutet av oktober 2021, så hade jag målbilden av mig själv som nykter och att jag skulle välkomna våren 2022 som nykter. Jag såg bilder av hur allt började grönska och gro, den första vårvärmen och den efterlängtade vårsolen. Hur jag skulle se alla färger med klara ögon och känna alla dofter. Vakna tidigt på morgonen, nykter pigg och fräsch utan ångest, dricka mitt kaffe och sedan ta en löptur med mina hundar i skogen. Min självkänsla som skulle vara bättre och att jag skulle ha ett nytt jobb som jag trivdes med. Känna lycka, harmoni och jag skulle inte längre gömma mig med min skam. Gå ned i vikt och få en god fysik. Vara tillgänglig för mig själv, min man, mina barn, min familj och övriga. Att så skulle det bli våren 2022 om jag slutade dricka, och så blev det😁. Allt det kunde ske och det som var mitt verktyg var att lägga fokus och uppmärksamhet på det positiva med att vara nykter, på tankar om hur jag ville leva mitt liv, hur det skulle se ut och vad det skulle innehålla. Den positivt riktade uppmärksamheten på detta gav positiva och sköna känslor och det gav bara mer och mer tillväxt i positiv riktning. Det påverkade min hjärna i rätt riktning och det blev lätt att avstå från att dricka. Det var så mycket mer värt för mig att vara nykter än i rus och träning är en av det viktigaste komponenterna för att må bra och behålla motivationen. Idag när jag varit nykter i snart 1 år och 8 månader känns allt så självklart och det är min livsstil att vara nykter.

Oj, det blev lite långt, men att vara nykter har gett mitt liv tillbaka på alla sätt och vis. Ha det gott❤️

@StarkPalm Vilket lyckat namnbyte! Och så roligt att höra bakgrunden till ditt och era andras namnval. Loppan är mitt smeknamn från ungdomsåren när jag var kaxig med bra självförtroende och full av framtidstro. Den delen av mig själv vill jag locka fram mer av. Dessutom får namnet mig att le eftersom jag tänker på att både jag och mina polare tyckte Loppan var ett riktigt coolt namn 😂