Jag har läst en massa trådar här nu och känner vara wow vilka fantastiska människor det finns.

Jag har vell som många andra en historia av underliggande ångest och depression till och från i livet. Har gått i massor av terapi ätit medicin osv osv. Men jag har aldrig erkänt ett alkohol missbruk.. varken för nära och kära eller läkare och terapeuter. Har alltid svarat att nej jag dricker så sällan och har inga problem med det. Sanningen är att jo jag dricker väldigt sällan men när jag gör det slutar det ofta i dagar av grov ångest och ibland även en panik attack vilket jag aldrig längre får förutom när jag just druckit för mycket.

Klarar av middagar och afterworks men när det har varit stor fest där alkoholen flödar slutar det alltid med att jag blir för full, får minnesluckor och beter mig illa oftast mot de jag älskar mest. Ligger sedan i dagar med ångest bestämmer mig för att aldrig dricka igen och att det inte är värt det.

Men sen veckorna och månaderna går och jag börjar tycka det är okej igen tar något glas till middagen sen rätt vad det är så tar alkoholen upp min tid igen. Vill dricka vin till maten smyg dricker för min sambo, gömmer flaskor osv… behöver nästan alltid en återställare dagen efter. Så allt detta går i perioder. Vill verkligen ha ett liv utan alkohol i fokus min familj är oroliga för mig och jag har nu bestämt mig för att ge det ett försök att sluta för gott att jag faktiskt har ett missbruk.

Finns det någon annan som känner igen sig?

@Anna3456 Kort och gott: O, ja!
Många här har haft det precis så.
Exempelvis kan du läsa början på min tråd…
Ett bra sätt att blrja är att göra Alkoholprogrammet här och du kan också räkna nyktra dagar och skriva dagbok både här och i Alkoholkalendern. Peppande!
Det rekommenderas att sätta ett mål på tre månader.
Den andra saken, att man kanske mår FÖR bra efter ett tag och har svårt att komma ihåg varför man slutade är också vanligt.
Alkoholberoendet finns kvar och kan dyka upp senare i olika former. Du måste förbereda dig på det också. En bra sak är att läsa i trådarna här. Särskilt BÖRJAN på trådarna brukar vara bra påminnare.
Skriv också här så får du mer stöd och pepp..❤️

@Amanda L har nu läst din tråd och blir varm i hela kroppen! Det ger mig hopp. Tack 🌸🙏🏽

Jag började programmet för 4 månader sen (mitt senaste sne steg när jag drack för mycket på en större tillställning och hade ångest i en vecka) men när ångesten försvann och minnena bleknade gick jag tillbaka till mitt gamla beteende.
men nu har jag även bestämt mig för att våga skriva här öppet.

Vill verkligen denna gång! Jag börjar med 3 månader 💪🏽

@Anna3456 Bravo!
Eftersom redan provat men kanske behöver extra motivation skulle jag också vilja föreslå boken Skål tamejfan. Kan även lyssnsd på. Full med insikter, men också kul!❤️👍