Hej jag har lovat min man och familj att sluta dricka och fått så många chanser. Så igår gjorde jag det igen. Jag drack och de kom på mig. Jag fattar inte hur dum jag kan vara? Hur kan jag göra så mot dem jag älskar mest? Nu tror jag min man fått nog och han vill lämna mig. Hur kan jag försöka få tillbaka honom och få hjälp att bli helt alkoholfri? Hur kan jag övertyga honom att jag ska klara det här? Snälla kom med era bästa tips! Jag älskar han över allt och kan inte mista honom. Hur kan jag vara så dum?
Har precis börjat 10veckors programmet här

Hej @dollymolly! Det låter som att du har en väldigt tuff period just nu och har mycket oroliga tankar. Det är inte ovanligt att göra snedsteg i en sådan förändring som du gör. Du tar nu steg framåt genom att skriva här och genom att påbörja programmet för att få stöd i den här situationen. Fortsätt gärna skriva och berätta mer om du vill!

@dollymolly Anledningen till att du gör det är för att du är beroende, din hjärna är på sätt och vis kapad av beroendet.
Utan beroende skulle det inte hända. Om jag var du skulle jag kolla med vårdcentralen om de har någon beroendemottagning som du kan gå till. Eftersom du försökt sluta själv många gånger, så är det nog bättre att du verkligen tar professionell hjälp. Det finns ju även mediciner att ta.
Ibland kan också arbetsgivare vara den som ansvarar för vårdplaner och vård. Flera här på AH har fått hjälp den vägen. Alkoholism räknas som sjukdom.
Du kan också vända dig till närmaste AA, som också finns på zoom, men gissar att det är bättre live.
Du kan också ta hjälp på flera sätt, allt passar ju inte alla. Men det är bra att inse när man verkligen ska be om hjälp.
Jag tror du klarar det om du verkligen vill och får stöd och hjälp.
Skriv och läs även här i trådarna också, ger pepp och kunskap. berätta hur det går! Kram :)

@dollymolly Kanske kan du fråga honom om han kan vara ett stöd för dig, att du ska vara helt transparent och ärlig mot honom, om ni på något sätt kan göra detta tillsammans, men så klart är det du som har hela ansvaret för det. Som @Amanda L skriver kan det vara dags att ta emot professionell hjälp, då kanske din man kan följa med som stöd? Att du pratar med honom öppet och ärligt om hur du mår och att du behöver hjälp, att du är beroende av alkohol och inte lyckas själv. Det som krävs är att du verkligen själv vill sluta och stå ut den första jobbiga tiden med abstinens, det är då du kan behöva berätta om hur du mår för din man som kan hjälpa dig stå emot. Släppa garden helt, inte kämpa mot skammen och skulden, bara ta det och be om hjälp. Ibland gör skammen och skulden oss helt tysta för den är svår att uthärda och då blir det lätt att ta till alkohol för att domna bort. Så ta hjälp och skriv här!💪💕

@dollymolly Hej! Du är absolut inte dum på något vis, däremot låter det som att precis som jag har du beroendesjukdomen/alkoholism
Instämmer med Amanda och vår2022
om det dem skriver 😊
Stort lycka till 🫶

@dollymolly Hej!
Dum är det sista du är! Du vill ju sluta och mår dåligt pga senast du drack, det betyder att du bryr dig om din man och familj!

Jag håller med i allt som @Amanda L, @vår2022, och @StarkPalm skriver. Ta all hjälp du kan/vill få och involvera din man så mycket som möjligt. Gör detta till en gemensam utmaning, ert gemensamma intresse. Dag för dag, prata om det, berätta när du mår bra och när du mår dåligt. Visa honom detta forum. Vi är många ”helt vanliga människor” här, med alkoholproblem. 🙏