Skuld, skam, sorg, maktlöshet. Saknar mitt gamla liv, gnista, glöd och lust. Lyssnar på klocka som tickar; positivt med varje nykter sekund samtidigt som varje sekund åldrar mig. Vart tog mitt gamla/vanliga jag vägen?

Nyss hällde jag ut en halv box vin och känner många känslor. Just nu sorg och ilska. Tänker att ilskan är en kraft jag kan nyttja till min (kropps) fördel!

Tack för fina, värmande ord och omtanke. Jag har läst i flera år och vet egentligen svaret samtidigt som jag själv vacklar i alkoholfri eller måttlig. Högpresterande, välfungerande, vältränad och ”framgångsrik” som fram till 30+ aldrig drack alkohol under arbetsveckan, inte ens ett enda glas. Ett glas vin på fredag och kanske ett glas på lördag. Många vinflaskor har jag fått kasta för att de stått öppna för länge. Nu 50+ och sedan 8 år har alkohol blivit vardagsdryck och träningen har successivt blivit tråkig. Som sagt; läst mycket här, läst diverse böcker, lyssnat på poddar med mera. Ändå landar inte beslutsamheten i mig. Alltid ”känd” som envis och beslutsam i allt, men nu är jag inte det alls. Det är inte längre viktigt för mig. Försöker hitta mitt ”varför”.

@Minabästaår Hej och välkommen hit! Ja, känner igen mig, alkoholmängden ökar, toleransen ökar, allt oftare, till slut varje dag, tristess trots drickande, träningen minskar, ångest, ågren och oro på morgonen. Alkoholen tog liksom livsgnista ifrån mig, jag blev blasé och drog mig undan livet allt mer. Ville dricka ifred. Drack även om jag inte ville dricka, struntade i mängden. Gömde, drack i smyg, återställare. Det blev en vana och rutin, dricka varje dag oavsett vad. Min målmedvetenhet och mitt driv saknade bränsle, alkoholen släckte den.

Mitt ”varför” kom till mig för att jag helt enkelt inte orkade ha mitt liv så här längre. Förstod att alkoholen sög musten ur mig på alla sätt och det enda som fanns kvar var att sluta dricka. Jag längtade efter att få vakna på morgonen nykter utan ångest och skam. Ville få igång min träning igen och orka. Ville se pigg och fräsch ut, bli starkare, få bort plufset i ansiktet. Gå ned i vikt. Ville kunna gå till jobbet utan att känna skam, vara bakis och tro att alla såg igenom mig. Ville krypa ut ur mitt skrymsle där jag gömde mig tillsammans med skammen. Bli mer närvarande för mina barn, man och familj. Ville hitta lugn och ro och livslust. Ville känna mig fri från alkoholdjävulen och bestämma själv i mitt liv. Ville nå mig själv igen som jag tappat bort i alkoholen. Ville kunna tänka på annat än att hela tiden planera för när, var och hur jag skulle dricka och att alltid se till att det fanns hemma och inte tog slut mitt i!

Jag trodde aldrig att det kunde bli så här bra som det är att vara nykter och att må så bra som jag gör igen. Jag har varit nykter i snart 1 år och 10 månader och livet har vänt. Allt jag nämnt ovan och massor av mer därtill har slagit in sedan jag blev nykter. Jag har fått tillbaka min målmedvetenhet och mitt driv i livet och ett nytt jobb jag stortrivs med. Mitt varför är för att få tillbaka mitt liv och må bra. Det är också för att mitt alkoholberoende skulle slutat illa på alla sätt och vis om jag inte stoppade det i tid. Jag är oerhört tacksam för att jag inte orkade mer och att jag slutade dricka.

Du skriver att du läst mycket. Har du läst ”tänka klart” med Annie Grace? Den tycker jag var bra och som beskriver hur ett alkoholberoende fungerar och påverkar vår hjärna. Jag läste också en del när jag drack, men jag ville ändå inte riktigt ta till mig det som sades. Hade kanske inte riktigt landat i mitt ”varför?”.

Hoppas du kan hitta ditt ”varför?”, kanske skriva en lista för plus och minus med alkohol och sedan fundera på vad som är värt i ditt liv. Oftast kan man uppfylla allt på pluslistan och det på minuslista försvinner😁. Skriv och berätta hur du funderar, det brukar vara givande för en själv att se det i text. Ha en fin lördag!❤️

@vår2022 tårarna rinner sakta när jag läser det du skriver. Så hög igenkänning och också hopp om att det kan bli bra. Tack för att du skrev och berättade. Även om jag läst mycket här och även i din tråd, så berörde det mig extra mycket att du skrev just detta till mig 🙏. Jag har Annie Grace hemma och har läst den. Även köpt böcker av Allen Carr. Lyssnat på olika ljudböcker med liknande innehåll och poddar, youtube mm. Skrivit diverse listor. AA vet jag ger många bra hjälp och stöd, dock inte aktuellt för mig av olika anledningar som jag vill hålla för mig själv 🙏. Kunskap/teorier har jag samtidigt som jag behöver/ska hitta just mitt ”varför”. Lämnat prov som visar på behov av diverse åkommor som kräver livsstilsförändring. Det borde räcka, men tyvärr gör det inte det. Just nu! ACT har hjälpt mig tidigare att göra en annan livsstilsförändring. Ska läsa på lite mer om det och se om jag kan hitta stöd där till mitt ”varför”.

@Minabästaår ACT har hjälpt mig mycket för att hitta min inre kompass och min värderade riktning i livet. Du frågade om jag hade några tips om detta. Nedan kommer lite om ACT som jag försökt sammanfatta kärnan i, vilket inte är det lättaste, så var beredd på ett långt inlägg😁. Du har ju själv erfarenhet av ACT så det kanske blir upprepningar.

ACT syftar till att hitta ett förhållningssätt till tankar och känslor för att kunna skapa ett rikt och värdefullt liv. Det handlar inte om att förändra tankar och känslor utan om att förändra förhållningssättet till de tankar, känslor och minnen man har. Fokus är hur individen vill leva sitt liv. Det handlar om att lägga om sitt perspektiv, att acceptera inre obehag och smärta för att kunna förändra och gå framåt i livet.

Det handlar inte om att förändra tankar, känslor och beteenden som är problematiska, det handlar om acceptans för att stå ut med livet. Man ska inte bara acceptera att man mår dåligt och leva med det. Det handlar om att lära sig att förhålla sig till det som inte går att förändra, då kan du skapa energi och utrymme att göra något åt det som går att förändra. Här tänker jag att det som inte går att förändra är att man fått ett alkoholberoende, men man kan förändra sitt beteende/handlande genom att avstå från att dricka, det som går att förändra.

Vi undviker inte bara sådant som faktiskt är farligt eller obehagligt vi undviker också tankar, känslor och minnen som är associerade med det farliga eller obehagliga. Det kallas ”uppelvelsebaserat undvikande” och det har visat sig vara en starkt bidragande orsak till nedstämdhet, ångest, smärta, depression osv. Det kan vara lätt att fastna i grubbleri, känslor och upplevelser. Ångest är till exempel en känsla som många försöker undvika, vilket ofta får motsatt effekt och förstärker ångesten. Man stänger in sig, skjuter upp obehagliga samtal och så vidare.

Ett sätt är att sätta ord på sina känslor, att använda språket för att avväpna och avdramatisera sina tankar, lära sig betrakta sina känslor och se dem som förslag istället för sanningar. Identifiera hur man tänker och pratar med sig själv. Andra centrala inslag är att jobba med acceptans-strategier och mindfulness. Att vara här och nu, inte bli så upptagen med vad som varit eller vad som kommer komma.

Kopplat till din fråga att du behöver hitta ditt ”varför” för att kunna göra förändringen att sluta dricka. Inom ACT finns begreppet ”värderad riktning”. Det innebär att utforska och tydliggöra vad som är viktigt för en i livet och se om det finns skillnader mellan just det och hur man faktiskt lever sitt liv. Att tydliggöra dina värderingar för dig själv och att knyta an till dem är viktiga steg på vägen mot ett meningsfullt liv. En värdering är något man kan leva efter till skillnad från mål som är något man kan uppnå när man går mot det man värderar som värdefullt. Värderad riktning syftar till att handla utifrån sina grundläggande värderingar.

Värderingar fungerar som en slags inbyggd kompass som avgör hur du väljer, vad du tycker att är viktigt och värdefullt, rätt eller fel och vad du uppskattar i livet. De påverkar dina val, dina attityder och ditt beteende, ofta omedvetet. Dina värderingar ger dig riktlinjer i livet och motiverar dig att åstadkomma viktiga förändringar i livet. Att leva efter sina värderingar är att leva i värderad riktning.

För att få fatt på dina värderingar kan du ställa dig själv följande frågor:

Vad är viktigt för mig innerst inne?
Vilken sorts människa vill jag vara?
Vilken slags relationer vill jag bygga upp?
Om jag inte kämpade mot eller undvek det som skrämmer mig-vad skulle jag ägna min tid och energi åt?
Värderingar handlar om vad du vill göra och hur du vill göra det – inte om hur du vill känna.

Det jag också fastnat för är, att tankar är faktiskt bara tankar och inte sanningen. Det är intressant att förhålla sig så till detta, för om man alltid tar sina tankar för sanningar är det lätt att springa åt helt fel håll och få mer ångest. Om man omprövar sina tankar från ett helt annat perspektiv kan mycket hända och man inser att det kanske inte är hela sanningen.

Tankar är en stark kraft, såväl positiva som negativa tankar och det påverkar oss. Jag försöker ha ett positivt förhållningssätt till mina tankar. Att jag tänker positivt om hur skönt det är att gå mot min värderade riktning, mot det som är värdefullt för mig. Ha positiva tankar om tex hur skönt det är att vara nykter och vakna pigg med klara tankar på morgonen, hur skönt det är att känna ett lugn och slippa ångest, skam och oro. Positiva tankar ger positiva känslor. Negativa tankar ger negativa känslor, tex vad tråkigt det är utan alkohol, vad synd det är om mig som inte kan dricka. Dessa negativa tankar skapar sug och ångest. Man går inte mot sin värderade riktning och dessa tankar leder till en återvändsgränd.

Såg att man prata med psykolog online, Mindler, för 100 kr per gång. Man bli guidad genom ACT. Se länken. Kan vara värt att testa och kostar inte så mycket. https://mindler.se/act/

Jag har också lyssnat mycket på mindfulness, som ingår i ACT. Laddade ned mindfulness appen. Det finns massor att välja mellan där. Jag gillade bla meditationer om att ha medkänsla med sig själv och andra, kroppscanning för att slappna av och ha medveten närvaro i kroppen. Det finns längre och kortare meditationer.

Detta är nog det längsta inlägg jag någonsin gjort, hoppas att jag inte tagit upp alltför mycket plats och att det ska ge dig något❤️

@vår2022 tack så jättemycket för att du delar med dig 🙏! Jag ska förkovra mig och kolla runt och läsa på. Det du skriver ger mig massor och tar absolut inte för mycket plats ❤️. I em/kväll har jag ägnat mig åt aktiviteter jag vanligen inte brukar göra, vilket ger en skön känsla även om det blev sent (jag körde hem 😊).

@Minabästaår Vad bra att du hitta på en ny aktivitet😁 Har besvärats av att det blev lite väl långt svar, så känns skönt att det gav något😁. Ha en riktigt fin söndag och bra jobbat!❤️

@vår2022 har redan kollat runt på Mindler och annat du tipsade om, så absolut inget du ska besväras av. Har tidigare varit inne på Mindler men inte sett det du skrev om ACT. Tror verkligen på acceptans, mycket tack vare min tidigare erfarenhet av det. Blev påmind om att det ju handlar om att få fatt på mina värderingar och att det är där jag behöver börja. Jag har kunskapen och det är egentligen inte mer fakta jag behöver. Jag behöver gå in i mig själv och hitta tillbaks till mina värderingar för att hitta riktning. Varför jag tappat det är för att jag tidigare hade väldigt tydliga värderingar vilket också kunde bli dömande när de inte följdes. Ledde till dåligt samvete hos mig själv och påverkade även min syn på andra. Med åren har jag blivit mer ödmjuk och plötsligt är allt okej och jag har även tappat min värderade riktning. Jag ska såklart börja leta där! Tack för påminnelsen och ha en fin söndag 😊❤️

@Minabästaår Så är det, man kan tappa bort sig på vägen ibland och köra vilse. Köra ut på autobahn utan hastighetsbegränsningar och förlora siktet. Då får man navigera om och köra in på småvägarna där underlaget inte alltid är det bästa med gupp och kanske ett träd som vält omkull mitt i vägen. Den får man ta bort och sedan köra sakta tills underlaget blir lite bättre igen på vägen mot sin värderade riktning❤️.

Såg även att det fanns andra onlinekurser, lite dyrare på Humanova tror jag. Ha en fin söndag!🥰