Hej alla! Jag är 42 år och har druckit i hela mitt liv. Även droger tidigare. Men sista tiden har det varit bara alkohol och rätt så mycket också. Varit nykter i 7 dagar vilket är JÄTTE lång tid tycker jag. Haft hjälp av antabus som verkligen funkar om jag tar tillräckligt hög dos. Rätt skönt att ha den och luta sig mot när det är som jobbigast.
Nu som alltid när det är sol o fint väder är det extra svårt tycker jag. Men jag har gett mig fan på att denna gången ska det vara en lång tid jag ska hålla mig nykter. Har bara väldigt svårt för se mig själv helt alkohol fri. Aldrig mer liksom? Jag har ju haft alkoholen som dunder medicin. Jätte bra mot mycket men fantastiskt mycket dåligt som barn, släkt och vänner fått utstå. Har det svårt med att ta en dag i taget utan går och slår mig själv med vad jag aldrig mer kommer få dricka och fina/roliga stunder att uppleva. Någon som har något härligt vad gäller att Aldrig mer få dricka? / F

@Gåsen Ofta är det beroendet som talar om hur hemskt livet blir utan alkohol. I den verkliga verkligheten kommer folk hit med ångest (på grund av alkoholen), dålig sömn, (på grund av alkoholen), tappade körkort (på grund av alkoholen), förstörda relationer (på grund av alkoholen), misskötta jobb och ekonomier, (på grund av alkoholen), lögner, skam och svek (på grund av alkoholen).
Ändå ses alkoholen som en guldkant, något roligt, något som är svårt att vara utan…
Men det är inte du, det är beroendet som absolut vill ha drogen. Så lyssna inte.
Alkoholen gör livet tråkigare , då hjärnan slutar tillverka egna dopaminer. Utan alkohol får du chans att lära känna livet som det är. Och dig själv.
Jag har varit nykter i drygt sex månader och vill absolut inte tillbaka. För livet är så mycket bättre.
Du kommer att märka det också, men ha lite tålamod. Lita på processen. Ta en dag i taget kan vara en bra tanke i början.
Aldrig eller alltid är något du kan ta itu med senare, kanske imorgon men inte idag.❤️🙏🏻😎

@Amanda L Tack för ditt svar Amanda. Ja allt du beskriver ovanför har lyckats med vilket jag hoppas kunna gottgöra för framåt i tiden. Det är väldigt skönt att höra från dig och läsa om andra som gått före det är tryggt i sig och ger hopp. Ska verkligen försöka tänka
en dag i taget, ha tålamod och fokusera på att det blir bättre än att fokusera på vad jag måste vara utan. Tack ska du ha 😊 🙏❤️