Hej på Er alla.
Jag en man på 65 år som supit i 35 år, dom senaste 10 åren har det blivit 7-8 starköl 7,5 Sofiero 50 cl om dagen.
Nu har jag tagit steget till ett nytt liv, men det är jäkligt svårt. ar varit nykter i 19 dagar.
Började med en avgiftning på sjukhus i 6 dagar, sedan direkt färd till ett behandlingshem som jag nu är på. Här ska jag stanna omkring 2-4 månader. Trivs mkt bra. När jag bestämde mig gjorde jag en skilsmässa med ÖLEN i kyrkan.

Nu får Jesus visa mig vägen och han ser och skyddar mig dygnet runt. Han har redan 1 ggr skyddat mig på mina första 19 alkoholfria dagarna.
Det är jobbigt att bli fri från suget, djävulen sätter sig på axelen och gör allt för att jag ska dricka.
Det finns säkert 1000 tals runt om i Sverige som har liknande problem, med alkohol eller droger.

Jag är öppen och delar gärna med mig mitt tel nr om Någon skulle vilja ha en kontakt. Då börjar vi via mailen och tar det därifrån.

Tack för dem som berättat om Din kärlek till mig, Fader.
Hjälp mig att vägleda andra till Din frälsning idag.
AMEN

@Calle58 Så otroligt starkt gjort att du tagit detta beslutet, och nu är nykter! Det låter som att du verkligen bestämt dig. Det är väldigt svårt att stå emot den där rösten inuti som försöker resonera och övertala att man ska dricka. Jag är en vindrickare som vill bli alkoholfri. Jag är på min 4'e dag. Det har varit nära ett par gånger redan, men jag har lyckats avstyra det.
Gör allt vad du kan för att hitta annat som tar din uppmärksamhet. Pyssla med något,fixa med grejer, organisera, ät något, vad som helst. Bara för att ta dig igenom de där jobbiga stunderna. För det släpper efter en stund. Sedan över tid så kommer stunderna mer sällan. Det är inte lätt nu. Man måste hitta ett sätt, och hitta sin motivation. Det är jättesvårt. Men SÅ värt det. Jag vill bli alkoholfri. Det vill du också! Styrka till dig!

Tack för det Grelod.
Vi får kämpa tillsammans så klarar vi det båda, du har helt rätt i att man ska distrahera sina tankar när suget kommer...Jag har ju även funnit Jesus och kyrkan , där vet alla att jag är alkoholist, jag har varit öppen och ärlig med att jag är sjuk. Nu har jag många som stöttar mig, och jag vill ju inte misslyckas, har ju lite tryck på mig, vilket jag tycker är bra. Var i Sverige bor du???
P.S Ladda ner följande app , den håller koll på hur länge du varit nykter, och massor med folk som kan stötta dig, appen är till Android eller Ipone och är gratis.
Den heter
I AM SOBER.
den hjälper dig garanterat du fyller bara i när din första nyktra dag var, sedan håller den koll på allt åt dig, är även bra att ha och titta på när suget kommer.
Hör av dig hur det går...
MVH
Calle58

Bra kämpat. De första två veckorna är jobbigast då alkoholen helt lämnar kroppen. Absitinensen sätter in starkt. Jag valde att ta antabus för då kan man inte dricka och fick tankarna på annat. Det blev så mycket enklare att INTE behöva tänka att nu går jag till affären med gröna skylten eller nu väljer jag att avstå. Det tar cirka en månad innan det kemiska suget försvinner.
Du har gjort den svåraste biten och det är att erkänna sig besegrad av alkoholen och retirera till en frisk plats.
Det kommer prövningar vill jag lova men ge dig fan på att lyckas. Jag var nykter i sex år sedan fick jag ett återfall. Frugan fick hämta mig i Norrköping. hade somnat på tåget hem dit jag bor. Sitta hos soc mm eftersom jag har barn. Jag är högutbildad/välutbildad och borde veta bättre kan man tycka.

För att lyckas måste man nog byta ut alkoholen mot något annat som träning, geocaching, putsa på sin bil. En hobby gör att man kan tänka på annat.

Bra val och lycka till.