Äntligen har jag tagit mitt förnuft till fånga men jag är livrädd! Jag har alltid hållit mig i från alkohol då mina ex män haft en problematik som inte varit av denna värld! Men för 1,5 år sen förlorade jag en anhörig pga alkohol, det började med vin på helgerna för att att över gå till flera dagar i veckan!

Dom senaste 10 månaderna har jag svept 3 boxar vin i veckan själv ibland 4 och allt vart värre efter att jag vart sjukskriven för utmattningssyndrom
i onsdags satt jag i bilen och fick i panik en sån hjärtklappning att jag trodde jag skulle dö, snabbt in på sjukhuset där dom såg att mitt hjärta rusade, jag hade kvällen innan supit mig rejält däckad , något jag inte sa till på sjukhuset av skam, dom hittade inga orsaker och idag är det fredag och jag har inte druckit en droppe sen i tisdags! Jag har haft 3 sömnlösa nätter, illamående , kraftig huvudvärk , pulsen skenar och noll aptit, så fort jag äter mår jag illa, vill åka och köpa en box bara för att slippa symtom samtidigt vill jag inte dricka längre!! Det är så otroligt jobbigt men blir inspirerad av alla inlägg jag läser här inne så kanske kan även jag lyckas !

Varmt välkommen till Alkoholhjälpen @LindaB23! Vad fint att läsa att forumet är hjälpsamt för dig och inspirerar dig! Du har verkligen en stark motivation att sluta dricka, du fortsätter att kämpa trots att det är tufft just nu. Du beskriver flera abstinenssymtom som låter väldigt jobbiga och obehagliga. Det är såklart du som bestämmer hur du vill göra, men vårt generella råd vid svåra och jobbiga abstinensbesvär är att uppsöka akutsjukvård för att få hjälp. Du kan läsa mer här: https://alkoholhjalpen.se/akut
Sköt om dig!

@LindaB23

Hej du är inte ensam och så bra att du hittade hit! En kvart i taget, blir en timme i taget och snart blir det bättre. Heja dig, var snäll mot dig själv, vila är bra i början och det är skitjävlajobbigt men så värt det. Du har redan klarat flera dagar så det vänder snart.

En dag i taget. Vi fixar detta tillsammans. Kram ❤️

@Ängans tack snälla för din fina kommentar! Har idag varit till akuten igen, vart skickad till beroende enheten och fått B-vitamin i skinkan och även oxyscand ! Skall tillbaka i morgon för nya mediciner och spruta , känns redan lättare i både puls och ångest , kommer säkert sova som en gris i natt om jag har tur! Jag känner mig stark trots alla symptom och jag är enormt stolt över att jag inte köpte mig en box utan tog tag i det ordentligt! Nu börjar den ännu jobbigare delen att tala om för familjen men jag vet att jag kommer klara det hur tufft det än är! Ni är alla grymma här och nu är jag snart passerat dag 3 ! Nåt som är jobbigt är dock att det blir en oros anmälan till sov pga hemma hörande barn och jag är så rädd att dom ska ta dom i från mig, dom har dock aldrig sätt mig full , aldrig sätt mina problem .. så det känns jobbigt att blanda in dom i detta !!

@LindaB23 Jag har ingen egen erfarenhet av soc , men frågan har varit uppe här i forumet tidigare.
Då har flera skrivit att man inte behöver oroa sig för det. I alla fall om man sökt hjälp och vill försöka sluta. Det är väl snarare så att de ska hjälpa till. Tyvärr minns jag inte var eller i vilka trådar…
Men kanske alkoholrådgivarna vet mer om detta?
Du kan ju mejla dem och fråga.
Så bra av dig att ta tag i ditt drickande!
Du kommer att må så mycket bättre utan alkohol på så många olika sätt.
Heja!❤️🥰

@LindaB23

Vad modig du är som tar det med familjen, helt rätt (speciellt eftersom du har barn hemma) och du kommer fixa detta galant. Tänk dig, tre dagar! Tre dagar till och då är det nästan en hel vecka! Bra att du får hjälp nu (jag har börjat knapra på B12 här hemma) sååååå skönt när ångesten börjar släppa och sömnen (och även magen i mitt fall) blir bättre. Snart kommer du märka att något dimmaktigt och luddigt lämnar huvudet med, det blir bara bättre…bara vi står ut lite och påminner oss: om andra kan så kan vi med. Vi är inte ensamma eller unika, så tänker jag hela tiden och så går jag in hit och läser och blir inspirerad av alla som lyckas och bestämmer mig för att klara ”en dag till!”

Jag tror inte soc kommer ta dina barn, du har redan lagt dig platt och håller på och tar tag i problemen. Utan att ha (egen) erfarenhet av soc och orosanmälan så tror jag snarare att soc kan vara till hjälp. Någon annan kanske har varit i den sitsen och kommer in hit och delar med sig. Hoppas det ❤️

Du är sjukt modig du och du kommer klara detta!

Lördag idag! En jobbig dag känslomässigt! Varit till beroende enheten och fått ny dos av både piller och b-vitamin, känner mig dåsig, trött och allmänt ledsen! Även fast jag får hjälp är jag livrädd att typ dö och det är så ofta det senaste dygnet jag insett hur mycket jag missat för att jag druckit så mycket, och hur illa jag mår nu när jag slutat! I morgon är det dax igen för nya piller och spruta! Dag 4 nu och kämpar på än

Lördag idag! En jobbig dag känslomässigt! Varit till beroende enheten och fått ny dos av både piller och b-vitamin, känner mig dåsig, trött och allmänt ledsen! Även fast jag får hjälp är jag livrädd att typ dö och det är så ofta det senaste dygnet jag insett hur mycket jag missat för att jag druckit så mycket, och hur illa jag mår nu när jag slutat! I morgon är det dax igen för nya piller och spruta! Dag 4 nu och kämpar på än

Söndag! Sista dagen med spruta och piller! Sov skit i natt och vaknade lagom när jag somnat och trodde att hjärtat rusade, en otroligt obehaglig känsla , vågade knappt somna om igen trots att jag var så otroligt trött! Nu har dom skickat en remiss till min beroende enheten i min hemstad och jag undrar om någon har erfarenhet av hur långtid det tar inom dom kontaktar än? Har ett sjukt sug efter ett glas vin idag när jag små städar och plockar. Har nån något tips på hur man får bort suget? Nåt speciellt man kan äta? Dricka? Dag 5 nu och hoppas verkligen jag får sova i natt och ladda ordentligt för dag 6 ! Ha en fin dag

Hej, bra kämpat så långt! En grej du kan tänka på är om du behöver äta eller vila. Ibland hjälper det mot sug. Motion är också bevisat bra, tex en promenad eller ett kort yogapass. Finns bra på nätet: Yoga with Adriene, gratis på Youtube. Tänk på att det blir lättare för varje gång du står emot. Det är som att trampa upp en ny stig, till slut blir den lätt att gå på, och den gamla växer igen och glöms bort. Tålamod och styrka till dig!

@LindaB23 Bra kämpat och välkommen hit! Fortsätt skriva och läsa här, det hjälper lite mot suget. Vad som också kan hjälpa är HALT som står för Hungrig Arg Ledsen Trött och som triggar alkoholsug. Så försök äta, dricka (mycket vatten) och vila. Precis som Kennie skrev finns massor på Youtube, sök på Annie Grace hon beskriver mycket om hur alkohol och hjärnan funkar (hon har även skrivit boken Tänka klart som hjälpt mig och många andra här på forumet). Stor kram till dig och häng i, det kommer bli lättare snart….

Tack alla för era fina kommentarer med pepp, tips och goda råd!

Kvällen är här och jag mår bokstavligt talat skit, är livrädd för att jag snart ska gå och sova och vakna upp med panik igen och omöjligt kunna somna om igen!

Dessa rusningar och konstiga puls ökningar och minskningar gör mig nojjig 😢! Även ögon blir dimmiga och trötta ibland! Måtte detta helvete snart ta slut, börjar även känna ångest över att det är julbord med jobbet fredag, alkoholen flödar alltid extremt mycket bland mina kollegor! Vill så gärna gå ändå då jag äntligen ska få träffa alla efter min sjukskrivning men samtidigt är jag så rädd att falla tillbaka ! Spottar ur mig en massa nu men känns skönt att kunna skriva av sig!

Vaknade upp relativt pigg i morse men sömnen har ju varit katastrof, återigen hjärtrusning vid första sömnen , kramp i vadmuskeln och ser inget slut på detta helvete!! Krampen i benen gick över under dagen men nu ikväll gör det ont i vaderna, det sticker i benen , mår oroligt illa! Synen är ibland dimmig! Börjar bli rädd igen 😢

@LindaB23 Hur många dagar har du klarat dig? Det tar ett tag innan alkoholen försvunnit ur kroppen, - kramper, svettningar, hjärtklappning och dålig sömn bättrar sig.

@ISE 5,5 dag nu ! Jag vet att det tar tid med det är så läskigt och för var dag som går tillkommer det nya konstiga känslor och symptom som gör mig livrädd! Stod nyss i duschen i hela 2 minuter innan det kändes som att jag skulle svimma så fick kasta mig ur! Satt och tänkte hur jag fick allt att funka med ett par glas vin i kroppen så länge och nu när jag inte dricker får jag inget gjort och mår dåligt, självklart när jag kommit en bit så kommer det ju kännas tvärtom men det är som sagt så obehagligt!

Dag 6!
Återigen en sömnlös natt! Dagen igår kändes bättre än dagen idag och då var gårdagen enormt jobbig!

Har en isande känsla i hela kroppen idag, fryser så in i bomben och känns som att jag har is i mina ådror! Huvudvärk och magont, blodtrycket låg på 131/98 och pulsen på 116 så bättre än förut iallafall! På nåt sätt känns det skönt att skriva av sig här oavsett om man får svar eller ej 😀!
Ha en fin dag allihop

Hej! @LindaB23,
Måste säga att du kämpar på bra. Har man druckit rejäla mängder alkohol och slutar tvärt så är det minst sagt jobbigt de första veckorna. Både fysiskt och psykiskt. Håller med dig om att det känns bra att skriva av sig lite. Det är många tankar, minnen och känslor man kan behöva vrida och vända på innan man kan börja att förstå sig på saker och ting. Har väl dock själv kanske blivit lite väl djupanalyserande och skrivgalen ibland i min egen tråd. Men så kan det bli, och hellre det än sittandes skitpackad med en sur mage och dimmig skalle i tomhet liksom.
Förresten, isandet i dina ådror kan kanske vara lite förkylning.
Har själv lite fånigt frusit om högra knät en stund...
Kämpa på!

Känslan av att frysa konstant och få gåshud är ett abstinenssymptom. Känner igen det efter en avslutad morfinkur. Blev inte varm trots filtar och varmdusch. Det går över. Jag är på dag 8 och har haft samma frusenhet. Snart försvinner den! Kämpa på! 🌸

@LindaB23 Visst är det paradoxalt att man sover dåligt när man är nykter, ibland har det varit det som gjort att jag druckit igen, sömnbristen. Men du har ju snart klarat en hel vecka! Starkt jobbat! Jag tar tag i dag 1. Igen.