Ja alltså här står man nu, vid vägs ände. Har spenderat hela morgonen på detta forum och läst, läst, läst. Blivit både hoppfull och deprimerad om varannat 😂 Men svidandet i magen, ångesten i själen och järnsmaken (vin bakis) i munnen talar sitt tydliga språk.
Jag hoppas verkligen inte att jag trampar på några tår nu, men det som givit mig en liten gnutta positiv känsla är faktiskt att många (de flesta?) här känns 10-20år äldre än mig. Alltså jag känner mig stärkt i att alkoholfrihet är det bästa för mig exakt nu! Exakt i denna tid så jag, ursäkta mig nu, inte behöver vara i samma sits som många av er tycks vara i vid 50års ålder. Slutar jag inte dricka nu så skulle det betyda att jag har 15år av grov ångest, sån jäkla skam och 15år till att förstöra mina underbara barn helt och hållet! Jag är 36år i skrivande stund och har druckit massor och så destruktivt i typ 5års tid nu. Sista året så har jag gång på gång lovat mina barn (13 o 17år) att ”igår va sista gången”. Men nu säger jag det till mig själv och er, igår va sista gången!!

Mitt drickande är såklart ett resultat av något, ett symtom och jag är lite rädd redan nu hur jag ska kunna bedöva mig å känna ”glädje” ikväll utan min vapendragare vin flaskan. Men….ja nu finns inget alternativ längre. Mina fingrar skakar när jag skriver detta, varför? Asså varför blir jag helt skakis i hela kroppen på morgonen efter en 2liters vinfylla? Nån som vet?

Skulle kunna skriva 5miljoner ord till här just nu, men väljer nog att stoppa.
Jag kommer behöva er pepp och kloka tankar en tid framöver nu.
Jag mot livet nu då ❤️

Tänker att jag kanske ska passa på att skriva lite listor, lista på hur alkoholens fysiska effekter gör mig, lista på det psykiska den gör, kanske en påminnelse kring de värsta fyllornas konsekvenser 🙄

Sånt jag kan gå tillbaka till när suget kommer, kanske kan det även finnas någon annan som behöver läsa detta?

Jamen testar nu då.
Fysiska bekymmer/saker pågrund av alkoholen:
*minnesluckor! Började med att det hända då och då, nu får jag minnesluckor från nästan första glaset.
*mindre smickrande videos (så jävla skämmigt!). Men tänker att jag nu ska vara ärlig mot mig och er. Jag tar sånna pinsamma fyllevideos (både typ porriga med dreggel i mungipan och helt bänga ögon 🤦🏼‍♀️. Men även gråtvideos 🤦🏼‍♀️)
Är ”glad” att jag slutat göra fyllelives på fb/insta sen några år tillbaka iaf. Usch så hemskt att jag sedan lagt ut/skickat dessa till folk. Att på morgonen med sån grov ångest ta upp mobilen å börja kolla vilka flikar jag skickar saker till osv. Usch.
*har kissat på mig i sängen och soffan. Asså, bara nej. 😞
*sluddrar så grovt, låter verkligen som en praktalkis efter ett halvt glas vin.
*tappar helt min morala kompass. Säger å gör saker jag aldrig skulle i nyktert tillstånd.
*har kört bil på fyllan nån gång. Fy fan! Så vidrigt! Å sen inte ens minnas det.
*dagen efter-illamående, skakningar, diarré, magsmärtor.

Hmm ja finns säkert mer, får fylla på allt eftersom….

Hej och välkommen! Känner igen den där nervösa känslan av att stå inför en förändring. Det är läskigt och känns så stort, men om man bryter ned det till en dag och ett beslut i taget så blir det hanterligt. Det tar tid, men hjärnan ställer om sig och lär sig hitta annat som ger livet guldkant. Och idag kan jag säga att jag njuter minst lika mycket av livet nykter. Och slipper ångest och skam, så otroligt skönt. För en del räcker det med forumet som stöd, för andra kan det också vara värdefullt med en vårdkontakt. Det viktigaste tror jag är att göra det tydligt för sig själv att det är nu det gäller, det blir aldrig lättare en annan gång. Och de där tillfällena när man får kraft att förändra kommer inte så ofta, det kan gå år mellan gångerna. Så kör nu, ge dig själv gåvan av att leva utan skam och kaos!

@Kennie tack så jätte mycket! 🙏🏼 ja det verkligen varannan minut förtvivlan och varann minut en taggad förhoppning inför detta nya nyktra liv. Samtidigt som jag är så jäkla arg på mig själv att jag hamnat här i denna sist! Känns som jag börjar här på forumet och kämpar på 🩷

Jag har idag mina andra dag som nykter, efter en julhelg som blev allt annat en den nyktra helg som jag planerade för. Jag är i samma ålder som dig och har barn i samma ålder så det du beskriver är som taget ur min situation. Vi tar armkrok nu och fixar detta, med varandra som stöd, för våra barn och för oss själva.

Ångesten är värst tycker jag, sen rent fysiskt så känner jag mig matt och fryser/svettas om vartannat. Tankarna på vin finns ständigt med. Känner en ledsamhet över att inte kunna dricka, konstigt, rädd för vem jag är utan vinet....
Hur mår du?

@pompas jamen samma typ. Har varit rätt bakis idag och då är att åka å köpa vin typ det enda som lockar 😅 men samtidigt så känner jag mig fast besluten att inte göra det! Men sjukt att vin finns konstant i huvudet just nu 🙄 Vi kämpar på helt enkelt

Hej!@pinglan_not och @pompas! Välkomna hit! Vettig att ta tag i detta nu innan ni fyller 5o, som du säger ”Slutar jag inte dricka nu så skulle det betyda att jag har 15år av grov ångest, sån jäkla skam och 15år till att förstöra mina underbara barn helt och hållet!”. Jag är 55+ och tog tag i mitt alkoholberoende för drygt 2 år sedan och har varit nykter sedan dess, det räddade mitt liv. Jag var också rädd över vem jag skulle vara utan att dricka, för jag fungerade inte utan vin och i typ allt jag gjorde fanns vinet med. Inte på jobbet för där var jag bakis, men fyllde på när jag kom hem, hua! De första 4-5 dagarna var jobbigast, men sedan blev det bättre och ångesten lättade rejält. Det gäller att ersätta drickvanorna med andra vanor, goda alkoholfria drycker, promenader eller fysisk aktivitet, aktivera sig med annat och så åt jag mycket godis och glass i början som substitut. Jag ångrar att jag inte slutade dricka för länge sedan för jag mår så himla bra som nykter. Man får ta en dag i taget, klappa sig på axeln för varje dag som nykter. Ge hjärnan tid för återhämtning och balans, det som alkoholen ruckat till rejält. Då stabiliseras man och får ett lugn. Tankarna på vin bleknar och man börjar tänka klart igen. Att tänka positivt på hur skönt det är att vara nykter och visualisera hur man vill att livet ska se ut och vad det ska innehålla ger positiva känslor. Det har hjälp mig.

Kämpa på💪 och skriv här, det är bra att beskriva hur man mår och det går, det lättar på trycket🎄❤️

@vår2022 Tack för dina peppande ord. Det är verkligen konstigt vad alkoholen kan göra med en. Jag antar att man egentligen är en roligare person utan alkoholen även om man inbillar sig att man är trevligare och roligare med alkoholen :). Kan du idag efter dina två år som nykter fortfarande tänka och längta efter ett glas vin?

@pompas godmorgon! Alltså jag har väl typ aldrig haft några direkt fysiska besvär av att inte dricka och inte nu heller. Men märker ju att hjärnan kämpar på med ”ursäkter” redan nu inför nyår… Ska fira lungt med ena dottern och min särbo (som typ aldrig dricker f.ö) och jag ”vet” ju att något glas bubbel vid 12 slaget skulle inte göra något? Haha så störande, men är samtidigt fast besluten att ett glas bubbel kan jag lika gärna va utan ändå 🤷🏼‍♀️ Så som sagt fysiskt mår jag bra idag men ursäkterna till att dricka haglar inuti hjärnan!
Kommer säkert skriva mer här senare, fredag å allt idag ju….
Men men, hur mår du idag?

@vår2022 tack snälla för ditt svar! Har läst det flera gånger nu och det gör mig peppad! Jag har så många gånger slutat dricka och sen landat i att efter någon månad ”ändra fokus” från total nykterhet till måttligt drickande. Har funkat några helger sen spårar jag igen. Så sjukt hur hjärnan funkar!!! Har liksom köpt en flaska till en fredag och sedan köpt ”en extra” -som jag absolut inte ska dricka av (hjärnan lurar mig att jag skulle kunna ha en extra flaska i kylen bara för att??) Asså så dumt!! Tänker som nyår nu, så jobbar hjärnan på högvarv med anledningar till att något glas bubbel vid 12 skadar ju inte, och jag börja min totala nykterhet efter det, även ikväll tänker hjärnan att ”en sista vinkväll” ikväll innan min särbo kommer imorgon är ”jag ju värd”. Herregud så mycket man kan ”samtala” med sig själv 🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️ Men nej! Det blir ingen vinkväll denna fredag och det blir inget bubbel på nyår!!
Undrar som pompas, slutar man någonsin att besatt tänka på vin och ursäkter HELA tiden??🙄

@pompas Ja, alkoholen ”kidnappar” hjärnan och de är då svårt att sätta emot den starka kraften. Man blir beroende av alkohol och hjärnan börjar leva sitt eget liv. Jag har under så många år försökt dra ned, lyckats ett kort tag men är man alkoholberoende så är det näst intill omöjligt, alla fall för mig, att dricka måttligt. Jag nöjer mig aldrig med ett glas, jag vill bara ha mer, eller min alkoholiserade hjärna vill ha mer. Därför stängde jag till slut dörren helt till alkohol, det var den enda vägen att blir fri. Och vilken underbar frihet det är! Alla de effekter jag fått av nykterheten är så positiva, min ångest och skam är borta, jag ser fräsch ut i ögon, hyn och kroppen, tränar och har gått ned i vikt, jag kan hantera det svåra i livet utan alkohol, jag är närvarande för mina barn, make, familj, levererar bra på jobbet, känner glädje och livslust mm.

Jag fokuserar helt på hur härligt det är att vara nykter och planerar och realiserar mitt liv som jag vill ha det. Tankar på ett glas vin har kommit och gått, främst när jag varit i situationer där jag haft en vana att dricka. Jag har då bara uppmärksammat att tanken kommit typ ”jaha är du här”, sedan låtit tanken passera och fokuserat på annat. Ibland, i början, kunde jag skrika ”dra åt helvete, mig lurar du inte!” Och det var effektivt😂. Jag ger inte dessa tankar näring genom att låta mig dras in i suget. Ett sug går alltid över, liksom ångest när det nått sin topp, den mattas av. Jag fokuserar helt hur duktig jag är och hur skönt det är att vara nykter. Jag har hjärntvättat mig själv och skapat nya tankebanor i min hjärna, jag får inte längre något sug. Negativa tankar som ”vad synd det är om mig som inte kan dricka” ger bara negativa känslor och sug. Dem när jag inte alls. Tankens kraft är stor och det är ett starkt verktyg att ta till mot alkoholdjävulen. Positiva tankar är ett motgift😁.

Kämpa på! You can do it!💪❤️

@pinglan_not Hej och bra jobbat! Skrev i din tråd ovan samtidigt. Precis så har det varit för mig, hjärnan, alkoholdjävulen drivs bara av att få sig ett glas, en fylla. Man måste bli listigare, för man förlorar alltid den kampen om man börjar dividera med den. Det är så mycket enklare att hålla en linje, att inte dricka. Då slipper man dividerandet. Att besluta sig för det med allt man har. Jag ska och vill inte dricka! Det är bra att få kunskap om hur hjärnan funkar vid alkoholberoende, jag har läst en massa om det. En bok som är bra är ”Tänka klart” med Annie Grace. Sen har jag googlat massor. Och att tänka positivt.

Jag har ett motto ”dit uppmärksamheten går sker tillväxt”. Det innebär att det man fokuserar på växer i kraft och tillväxt. Om man har negativa tankar på ”hur tråkigt det är eller synd om mig som inte kan dricka normalt” så växer det i kraft och i tankarna samt ger negativa känslor, man får sug och det blir grått. Omvänt, om man fokuserar på hur skönt det är att vara nykter varje morgon man vaknar, ha klara tankar mm, så växer detta i kraft och tillväxt. Man får positiva känslor, inget sug och känner sig duktig.

Så på så sätt kan man hjärntvätta sig själv och skapa nya banor i hjärnan. Signalerna på att dricka och känna sug kapas liksom av. Man måste ge det tid, för det tar lite tid men varje dag sker det något, inte alltid synligt men det sker. Jag har tidigare aldrig gett denna process tid, trott att nu kan jag dricka måttligt, men det har bara varit falskt och självbedrägeri. Jag har aldrig mått så bra både psykiskt och fysiskt som nu, ett helt nytt och härligt liv.

Kämpa på nu, vi hjälps åt. Vi får skåla i alkoholfritt kl 24 på nyårsafton, det är en kick det!😁🥳❤️

@vår2022 så himla kloka och värdefulla tankar du har och ger 🙏🏼🙏🏼 blir väldigt peppad av dig! Tack så hemskt mycket! Jag har ju dessutom ”garderat” mig på nyår genom att styra om firandet till en helt lugn hemmakväll med dottern och särbon (som typ aldrig dricker). Han vet f.ö inte riktigt hur stora bekymmer jag haft med alkoholen utan har väl märkt det vid några enstaka tillfällen. Vår relation är ganska ny så jag känner faktiskt inget jätte behov av att upplysa honom om detta. Rätt eller fel, vet jag inte? 😂

Men yes det blir att dela bubbelflaska med 13åriga dottern, 0% alkohol 🙌🏼🙌🏼😂

Här blir det också en lugn och alkoholfri nyår med barnen, ser faktiskt fram emot den. Som många skriver som varit utan alkohol länge är det känslan av att gå och lägga sig nykter och vakna pigg som är många gånger en påminnelse och sporre till att avstå alkoholen, så jag påminner mig om den känslan.

@pompas Ja, tänk vad härligt att vakna på nyårsdagen utan att vara bakis, med ångest och skam. Det är verkligen guld att vakna varje morgon nykter och kaffet smakar så gott! Är tacksam för varje nykter morgon, även om man kan vara trött så är man i alla fall nykter😁. En bra start på dagen!

@pinglan_not vad bra att din särbo knappt dricker, det gör det lättare. Berätta någon gång om du känner att det kan vara bra att veta för honom. Jag gömde och drack i smyg för min man. Det har varit skönt att berätta det för honom, så att han skulle förstå hur illa det var för mig. Att få vara sann och ärlig. Nu köper vi inte hem alkohol mer, han kan dricka 3,5 öl men det triggar mig inte. Kör min alkoholfria öl till mat ibland, den är riktigt god. Inget jag någonsin trodde jag skulle dricka förr😂.

@pinglan_not välkommen hit ☺️
Jag är också i 30-årsåldern även om jag börjar närma mig 40. Ett missbruk kan eskalera så snabbt! Det är ett stort kliv att ta så inte konstigt om det känns omtumlande. Man har alltså bestämts sig för att dumpa din bästa vän och värsta fiende på samma gång. Det är stort!
Mina tips är att skriva ner för-och nackdelar med ett fortsatt drickande. Fördelarna brukar inte bli så många. Sen noterar jag alla mina tillfällen där jag fått ett sug för att kartlägga mina triggers. Ha planer för saker jag kan göra när suget kommer. För mig fungerar en kall dusch och att dricka fanta lemon bra.
Härligt att du hittat hit som sagt ☺️

Hej! @pinglan_not,
Såg just att @marsmallow11, skrev till dig om att det fungerar med en kall dusch om man har alkoholsug. Det är nog inte så konstigt för det är ett av de mest effektiva sätten att snabbt och relativt långvarigt i några timmar få upp sin dopamin-nivå helt naturligt. Tror det faktiskt även är vetenskapligt bevisat också. Hörde det i någon podd i förra veckan faktiskt. Det finns många bra sätt att bekämpa alkoholsug på har jag upptäckt som nykter. Tycker att det är bra att du har hittat hit till detta eminenta forum som har gett mig så mycket inspiration att hålla fast vid nykterhet.
Kämpa på kompis!