Då var det ett nytt år och i samband med det tänkte jag ändra mina vanor som de flesta andra invånare i vårt land. Jag har varit här innan men främst läst andras trådar. Jag är en kvinna runt 40 och lever med min man och två barn. Jag dricker 3-4 gånger i veckan. Både kropp och själ är trött av att ständigt vara bakis och ha ångest. Jag har varit utan alkohol i perioder innan men har bara klarat 1-2 månader. Jag faller oftast på att jag tycker att livet är tråkigt och jag saknar belöningen som vin tillfälligt ger mig. Jag måste jobba på att förändra mina vanor. Klart livet blir tråkigt när jag bara sitter i soffan och väntar på att kvällen/helgen ska gå. Vad fyller ni som varit nyktra ett tag er lediga tid med som ni inte gjorde när nu drack?

Någon här på forumet skrev att det är så sällan man får den där riktiga motivationen till att sluta dricka att när den väl kommer måste man ta vara på den. Det stämmer så väl in på mig. Jag kanske får den motivationen en gång vartannat år. Om jag inte slutar dricka nu utan faller tillbaka hur lång tid kommer det inte ta innan jag orkar göra ett nytt försök? Detta är min chans och den kommer jag ta tillvara på! Nån som är taggad på att haka på?

@Fjärilen 🦋 Hej! Vad bra att du tar nya tag detta år! Jag såg att vi har nästan samma namn på våra trådar! Jag känner igen det där med att ibland öppnas ett fönster där förändring är möjlig och då gäller det att passa på! Jag är på dag 43 och det känns redan så mycket bättre. Jag satt ofta och drack i soffan framför tvn och rådet jag fått är att göra något annat dom kvällarna som känns svåra. Att bryta vanan. Jag pysslar med något annat då. Sen hamnar jag framför tvn ibland ändå men då ser jag till att alltid ha läsk i glaset (sambon kan ta en öl). Nog om mig. Välkommen hit och låt oss peppa varann!

@Fjärilen 🦋
Numera fyller jag min nyktra tid genom att titta på film eller videoklipp och jag tar hand om mig själv och hemmet på ett annat sätt.
Jag har dock haft svårt för helger och ledig tid och haft svårt för att acceptera att jag inte kan dricka alls. Höll mig i mer än 7 månader 2022 och föll sedan. Har nu hållit mig nykter ett litet tag efter flera försök orkar inte börja om igen. Ta hand om dig.

@Fjärilen Jag är nu inne på min 6:e dag som nykter, det har hitintills gått bra, även om tankarna ofta finns på vin och den tomhet som man på något sätt upplever. Men jag försöker att lyssna på julböcker, ta långpromenader och ta vara på hemmet. Försöker även kompensera den tappade tid med barnen genom att umgås med dem, jag är också i 40 års åldern och har tonårsbarn så tid med mamman uppskattas inte alltid :)

@Fjärilen 🦋 Hej! Välkommen! Jag är en man på drygt 50. Min historia är lite som din. Jag har klarat nån månad och sen har jag blivit uttråkad och känt att typ man lever bara en gång och andra svepskäl för att dricka. Och det är framförallt helgerna som har varit problemet och sista månaderna har det blivit fredag till söndag, med 2-3 veckors uppehåll ett par gånger.. Men efter julhelgen var jag så otroligt trött på alkohol och att vara trött jämnt och att aldrig vara pigg. Så då bestämde jag att nu är det nog, kan inte kasta bort helger och ett par dar i veckan på att må skit. Så efter annandagen har jag inte druckit, var nykter till o med nyår, har inte hänt på 35 år. Jag hoppas att det är den här riktiga motivationen som jag har nu, det känns så. Jag är helt inriktad på att bli nykter och hakar gärna på kram

Tack för alla svar! Det känns skönt att kunna prata med andra som delar liknande erfarenheter. Jag är proffs på att sluta dricka! Det har jag gjort 1000 gånger, men att hålla mig nykter är något jag har otroligt svårt för. Idag är tredje dagen utan alkohol. Första dagen mår man ju förstås skit både fysiskt och psykiskt. Dag två mår man bättre fysiskt men ångesten hänger kvar med ett järngrepp. Idag har jag lite ångest och är lite nedstämd som förväntat. Efter en vecka börjar det kännas riktigt bra och det är då det blir farligt. Jag börjar inte jobba förrän på måndag och då börjar jag ett nytt jobb. Jag vill vara i så bra form som möjligt på då. Det är ett jobb jag länge velat ha så jag ska inte förstöra det genom att komma bakis till arbetet. Aldrig mer!
Idag tänkte jag ta en längre promenad eller iallafall så lång jag klarar eftersom det är väldigt kallt ute. En annan sak jag tänkt på är att jag ska hitta på mer spontana grejer med barnen som nykter. Kanske ta nån natt på nåt hotell i närliggande stad tillsammans bara för att. Mina barn är också tonåringar och jag vill gärna spendera mer kvalitetstid med dom innan de är så stora att de flyttar hemifrån. Att jag druckit så mycket under deras uppväxt gör ont.

Nu är de tre först dagarna förbi. Det är dom allra värsta enligt mig. Igår gick jag ut och gick en timme trots snökaos. Under promenaden slog det mig att jag kände mig väldigt glad. Det konstiga är att trots att jag kände mig glad kände jag mig inte tillfreds. Eftersom jag kände mig glad så fattades ett glas vin att komma hem till. Att känna sig glad är alltså en trigger för mig (precis som allt annat känns det som). Det blev inget glas. Inte ens någon förhandling faktiskt. Idag vet jag inte vad jag ska hitta på. Jag tror inte att jag ger mig ut idag igen. Vore bra om jag kunde träna lite. Jag äter som en häst och vräker i mig sötsaker. Detta måste få ett slut!

Jag klarade mig igenom både fredag och lördag utan vin. Suget kom och gick några fåtal gånger men det gick över väldigt fort. Jag var på en hockeymatch med familjen och när vi gick förbi baren och jag såg alla som satt och drack vin och öl blev jag väldigt sugen. Konstigt egentligen för jag har aldrig druckit alkohol när jag gått på en match så jag trodde inte det skulle bli nåt sug. Det blev en cola istället och popcorn. Tror barnen uppskattar det med att ha en mamma som väljer cola istället för vin. Imorgon börjar jag mitt nya jobb och jag känner mig redo och klar i huvudet. Nu har man ett halvår framför sig minst då man ska lära sig, lära sig, lära sig och känna sig ny på jobbet. Hoppas jag får kollegor som inte bara vill gå på aw hela tiden. Såna kollegor älskade jag när jag drack och tyckte alla andra var torrbollar.

@Fjärilen 🦋 Bra jobbat! Steg två är stt skapa nya vanor. Träning är toppen eller varför inte en danskurs? Att röra på sig skapar endorfiner som håller tanken på alkoholen borta.
Ofta får man mycket tid över vid alkoholstopp och många har svårt att komma på vad de ska göra, när de inte dricker. Därför viktigt med nya vanor, läsning, bokcirklar, måla, sjunga, allt du missat kan vara bra att sparka igång. Efter ett tag blir alkoholen mindre intressant då du har andra sätt att ska lugn, tillfredsställelse och glädje.
Att vara nykter handlar till 80 procent om nya vanor, skrev någon här. Det håller jag med om. ❤️😀

Nu har ännu en vecka dragit förbi. Eftersom jag nytt jobb känns det verkligen som att jag bytt vanor med 80%. Jag slutar senare nu vilket är bra. När jag kommer hem är jag ganska trött så jag känner mig nöjd med att se fram emot att slänga mig i soffan med en bok eller bara scrolla på mobilen. I fredags hade jag inte heller nåt sug. Jag kände mig mest trött efter veckan. Lördagen däremot så kom suget. Då började jag känna mig uttråkad. Sen kom en känsla av irritation över mig. Jag va på dåligt humör och alla skavde. Jag visste att om jag bara få ta ett glas vin så kommer allt att släppa men jag höll mig. Träffade några vänner på kvällen som drack vin. Jag kände sug i början men ju mer tiden gick och desto fullare de blev så avtog suget och jag kände mig glad över att slippa vara som dom. De pikade mig flera gånger att jag inte drack och inte var lika rolig. Det gjorde mig irriterad. Jag tyckte jag pratade och skrattade lika mycket som dom men dom var obekväma med att jag var nykter. Jag inser att jag helt enkelt inte kommer att umgås med folk som dricker. Det ger mig ingenting och jag känner mig bara skuldbelagd för att jag inte fyller deras förväntningar.

@Fjärilen 🦋 heja dig!👏🏼🌷
Jag har också fått kommentarer om att jag är tråkig när jag inte dricker. Fasen så oförskämt beteende. Hur min nykterhet kan göra att nån tycker det är tråkigt begriper jag inte. Tänker mest att dom själva skulle må bra av en tids nykterhet.
Önskar din en fin vit dag.

@Fjärilen 🦋 Det är nog för att de själva har ett osunt förhållande till alkohol. När någon är nykter känner de sig obekväma som vill dricka mycket. Mina sant måttliga vänner har aldrig kallat mig tråkig. Så jag tror inte det handlar om dig, utan mer om dom.
Heja dig och oss👍🎉😀