Den här gången klarar jag det!
Jag har haft ett knepigt förhållande till alkohol under en lång tid. I dag är jag 37 och har ett på alla sätt "lyckat" liv med man och barn och villa och chefsjobb och härliga semestrar.
Innan jag träffade min man var jag verkligen på väg utför. Jag var ute och hårdfestade 5-6 dagar i veckan med minnesluckor och ångest, men lyckades på något sätt kombinera det med att springa långa rundor och klara jobbet. Sedan träffade jag min man, som alltid har haft ett motsatt förhållande till alkohol. Han har aldrig tyckt om att bli berusad, och tycker om att ha kontroll. Han hade ett allvarligt prat med mig om min konsumtion, och jag drog ner betydligt.
Men de senaste åren har allt gått utför igen. Jobbet har varit otroligt stressigt, och jag har ångestreducerat genom vin. Jag fick till och med med min man i vardagsdrickandet. "Ett glas vin till maten är ju bara nyttigt", liksom. Det kändes kontinentalt och tjusigt. Men det blev liksom inte ett glas vin för mig. Utan kanske tre, stora, varje dag. Eller mer.
Och på helgerna två starka drinkar först.
Middagar med kompisar ännu mer.
Och på fester ännu, ännu mer. Med minnesluckor, spyor och ångest dagen efter.
Under två-tre år har jag försökt dra ner. Jag har fattat att jag har ett beroende, eftersom jag inte klarar många dagar i sträck utan att dricka. En kväll utan vin känns så otroligt tråkig!
Jag är en glad och öppen person som i grund och botten är blyg och osäker. Jag maskerar det genom att vara en som hörs och syns, och känner att många "räknar med mig" när det kommer till fest. Jag känner ett ansvar att se till att det blir kul, och så bjuder jag till. Alldeles för mycket.
Är så trött på det nu. Känner att jag gör bort mig, mår dåligt och förkortar livet.
Nu vill jag inte ha det såhär längre.
Men hur ska jag klara det? Jag får panik när jag tänker på framtida semestrar, restaurangmiddagar och nyårsaftnar om jag inte kan ta en drink/ett glas vin/skåla i champagne. Det låter urtrist!
Vågar inte säga till min man att jag ska sluta, för han har hört det förr och jag är rädd att göra honom besviken igen.
Nu vill jag klara det, själv, utan att prata om det - istället bara göra det.
- Logga in eller registrera dig för att kunna kommentera
Hej knaskatten!
Hej knaskatten!
Har kommit fram till samma beslut! Nu får det vara nog! Är faktiskt orolig för att till slut köra slut på organen! Blir Så förbaskad på mig själv att jag tillägger mig till det!
Vi kan hjälpas åt om du vill! Använda forumet som en mötespunkt varje dag och hjälpa varandra!
Hej knaskatten!
Hej knaskatten!
Har kommit fram till samma beslut! Nu får det vara nog! Är faktiskt orolig för att till slut köra slut på organen! Blir Så förbaskad på mig själv att jag tillägger mig till det!
Vi kan hjälpas åt om du vill! Använda forumet som en mötespunkt varje dag och hjälpa varandra!
Ja, gärna. ?
Som svar på Hej knaskatten! av Kinna
Ja, gärna. ?
Tror att det vore bra.
Jag är nämligen duktig på att hitta på ursäkter och förklaringar till att få dricka lite vin ändå. Man glömmer ju efter ett tag och tänker att det kanske inte var så farligt ändå.
Vad är din story med alkohol,
Som svar på Hej knaskatten! av Kinna
Vad är din story med alkohol, Kinna?
Härligt
Att du vill må bättre. Jag har ungefär samma sits och historia. Steg ett är att vilja förändra och att inse att man har problem. Jag tycker dagbok och AA möten hjälper mycket.
Det där att känna att framtiden känns tom utan alkohol tror jag många här känner igen. Det går tydligen över.
För mig går det just nu dåligt men jag har lyckats få ner konsumtion och inte blivit full på länge i alla dall. Däremot vin mot stress... tar nya tag idag. Superjobbigt men så värt. Du klarar detta. Heja dig!
Tack snälla höstlöven
Som svar på Härligt av höstlöven
Läser vad alla skriver här inne och inser mer och mer att det inte är så stor skillnad på mig och alla andra. Man behöver inte sitta på en parkbänk för att ha problem med alkohol.
AA har jag alltid tyckt verkar så himla läskigt. Att man behöver konfronteras med så mycket av ens historia som man helst bara vill glömma.
Men det verkar ju hjälpa många.
Varför går det dåligt för dig just nu?
Framtiden
Hej
När jag för första gången försökte bli nykter tänkte jag mig också framtiden som ett stort sjok av tid som jag skulle ha svårt att klara nykter. MEN när jag insåg att framtiden faktiskt lugnt,regelbundet och städat kommer en dag i sänder blev det litet lättare.
En dag i taget är inget AA-påfund det är faktiskt vad våra liv består av.
Lycka till i nykterheten.
vänligen
Ikaros
Tack Ikaros
Som svar på Framtiden av Ikaros
Så är det nog. Jag har tidigare snarare tänkt "en dag i taget" med att "få" dricka. Jag slutar i morgon, varje dag.
Men nu känner jag mig motiverad och taggad. Det känns inte som att det finns något annat sätt om jag inte ska sabba mitt liv.
Är dock bara inne på dag två som nykter.
Undrar hur motivationen känns dag 22.
Men jag ska inte tänka på det nu, utan bara på i dag. Tack för rådet!
under senaste åren har mitt
under senaste åren har mitt alkoholintag ökat mer och mer! Har mått ganska dåligt till och från! Är en glad människa men kan vara väldigt ledsen inåt och ältar! Efter en dålig dag eller stressig är det lätt att ta ett glas för att komma ner i varv! Blir ju aldrig bara ett!!! Men nu tar vi tag i livet igen! Dag ett avklarad!
Det finns ett liv bortom dimman och bedövningen...
Välkomna hit till oss som vågar ta tag i ohälsosamma alkoholvanor! Ja, vi är många som försökt lösa problem med giftet. Många som sugits in i den förljugna alkoholromantiken. Jag hoppas och tror att jag drack min sista öl för snart 3 månader sen. Denna gång är annorlunda, hade väl provat sluta 50 ggr sista 5 åren....
Vad gjorde skillnad denna gång?
1 Ändrade inställning till giftet och den romantik som finns. Man kan ha roligt och må bra på ett genuint sätt utan.
2 Sökte hjälp via en grupp (ej AA) här i Sthlm och fick lära mig en del verktyg. T ex: identifiera och planera för hur hantera risksituationer, ha koll på sömn, mat och motion, skriv upp alla negativa konsekvenser alkoholen ger dig (det blir några...) och kanske också vinsterna, spela hela filmen när du dricker ( kan vara skönt /härligt med 3-4 öl, men sen då..., hur känns det dagen efter o s v).
Ta en dag i taget. Det kan kännas tomt att stänga dörren till en 'kär' gammal vän som bara vill dig illa egentligen. Droger vill ju ta över hela dig och sakta men säkert döda dig.
Lycka till, läs och skriv på detta forum.
Det är sååå värt att slippa dricka! (också ett verktyg, hur du tänker och pratar med dig själv, te x, Jag slipper dricka och kommer att må bra imorgon! Ist f: Oj vad gott det skulle vara med ett glas vin)
På återhörande!
Jättebra tips
Som svar på Det finns ett liv bortom dimman och bedövningen... av Morgondag
Tack, Morgondag.
Ska försöka att inte romantisera, utan tvärtom förknippa alkohol med något negativt och sorgligt. Just nu känns det lätt, men jag vet att utmaningarna kommer.
I dag gick jag upp tidigt och tränade. Så skönt!
Dag 3
Gick upp tidigt och tränade lite, vilket kändes otroligt bra.
Har på något knäppt sätt känt mig bakis och lite dimmig hela dagen. Kanske sitter i sedan mina två ovana utekvällar i rad förra veckan, varav en total katatefylla?
Hursom ingen längtan alls efter att dricka än. Hoppas det håller i sig.
Också känt mig dimmig ett tag
Som svar på Dag 3 av Knaskatten
Också känt mig dimmig ett tag men idag släppte det. Trött men pigg. Och nu joggade och gick jag 3.3 km efteråt mage armar rygg. Blir bra! Kämpa på!!!!
Snyggt Brittah
Som svar på Också känt mig dimmig ett tag av Brittah
Hoppas att min dimma släpper också. Tror att jag behöver sova mer än vad jag gör. Svårt att komma i säng!
Hur länge har du varit utan alkohol?
Den 29e Augusti men några
Som svar på Snyggt Brittah av Knaskatten
Den 29e Augusti men några dagar efter det den 2a september var jag på fest. Men jag hade bestämt mig att inte ta mitt söndagsvin långt innan. Så vet inte hur jag ska räkna riktigt. Bestämd är jag det vet jag! Har inte orkat med träning på ett tag och som du säger så sömnen är en stor bov. Sover grymt dåligt. Tänkte några vin-kilon skulle försvinna som en bonus... och du hur länge har du varit utan? Och läste nu vad du skrivit. Min make har också hört mig säga -nu får det vara nog! Jag blir ofta arg på honom när jag dricker och räknar upp hans brister och klagar. Så illa av mig!!! Han tyckte förövrigt att det var starkt av mig att klara denna helgen.... och jag är också en sådan somfolk räknar med ska festa -festar man så festar man rejält!!!
Men man måste ju kunna ändra sig!? Vi är ju vanemänniskor. Bra vanor skapar man ju av beslutsamhet.... bara att ta sig dit... och man får fela, resa sig.
Sååå skönt att skriva i alla fall!
Kämpar vi kämpar vi rejält!! Tillsammans:)
Yes, vi får kämpa tillsammans
Yes, vi får kämpa tillsammans allihop. Så skönt att skriva av sig och få pepp och råd! ?
En dag i taget
Knaskatten, du beskrev det så bra- att man bestämmer sig varje dag för att "idag får jag dricka, men imorgon (eller om det är fredag tänker man på måndag) ska jag sluta. Men, som sagt man kan ju göra det omvända- att bestämma sig för att just idag är jag nykter...
Sen har jag funderat på det där med att dricka och vara den som drar igång en fest- jag är också en partypingla. Kanske vi ska lämna över det "ansvaret" till någon annan ett tag. Så kan vi bara stå och se snygga ut, hålla sammanhängande konversationer och komma ihåg allt dagen efter;) Jag har ju faktiskt haft kul på fester även när jag var gravid och nykter..
Hur går det för dig idag och vad planerar du att göra i helgen.
Bra formulerat, att det
Bra formulerat, att det kanske är dags att lämna över ansvaret för roligheterna till någon annan. Allt bottnar säkert i någon sorts känsla av att inte duga. Att om jag inte bjuder till och är "rolig" (= full) så tycker folk inte om mig.
När det kanske är tvärtom.
Jag har haft en halvjobbig dag med mensvärk from hell och stress på jobbet. Känner noll sug efter alkohol. Men det är lätt att låta bli nu - min man dricker aldrig i veckorna, det brukar bara vara jag som tar "ett" glas vin till middagen.
Det blir värre på fredag, när han tar sin drink och sitt vin. Jag har inte ens berättar för honom att jag ska låta bli av rädsla att jag ska ryckas med och göra både mig själv och honom besviken istället för bara mig själv.
Knäppt va?
Ja det är ett kämpande med
Ja det är ett kämpande med att bara låta bli att tänka på alkohol! Det är det som tar upp mycket av mitt liv! Att tänka på skiten! Antingen ploppar det upp-kan ta lite idag, gör väl inget! Annars har man dåligt samvete för man har druckit!
Min svaghet och säkert många fler är när jag är stressad, ledsen! Fick lära mig stresshantering med mindfullness för ett tag sen! Ska försöka ta tag i det igen! Inte bara köra på tåget utan att reflektera vad man gör!
Du kommer att klara det på fredag!
Men, vore ju betydligt enklare om även din man lät bli!!! Tror du inte han skulle bli glad om du berättade att du vill sluta med alkohol? Om du sen, mot förmodan, "misslyckas" så har du åtminstone fått ihop ett antal vita dagar... Du kanske i alla fall kan fråga honom om ni kan ta en vit helg?
Kram och lycka till!
Tack snälla för pepp.
Som svar på Du kommer att klara det på fredag! av Jasmine
Tack snälla för pepp.
Just idag känner jag att jag bara vill fortsätta som vanligt på fredag. Jag har ju inte lovat någon något, så ingen blir besviken på mig om jag dricker. Förutom jag själv, men det är ju inget nytt...
det är kanske därför jag inte har sagt något till min man? Han ställer ju liksom inget ultimatum eller så. Tror att han tycker att det är trevligt att vi tar några glas vin ihop på helgen. Det är ju när jag spårar ur eller dricker varje dag som det inte är trevligt längre.
Kanske kan jag klara att hålla det till fredag och lördag och max 2-3 glas då? Jag kanske inte måste sluta helt?
Sånt tänker jag idag.
Är det min beroendehjärna som försöker snacka omkull mig, eller är det logiskt?
Ingen aning.
Känns så sjuuuuukt trist att efter denna jobbiga jobbvecka som varit totalt nykter inte få ha det lite soft på fredag. Buhu, synd om mig idag tydligen. ?
Ska gå och lägga mig och i alla fall få några timmars sömn så kanske jag är starkare i morgon.
Kram till alla som kämpar!
Men jo
Som svar på Du kommer att klara det på fredag! av Jasmine
Jag borde i alla fall ta en himla vit helg. Det måste jag ju för tusan klara? En helg i livet utan att dricka - klarar jag inte det har jag ju verkligen seriösa problem.
Vi tänker lika;)
Jag tänker som du- att visst borde jag kunna dricka lite på fredag och lördag? Speciellt som jag inte har mina barn och redan varit nykter i två helger (hurra för mig). Om jag dricker max en halv flaska så är det ju inte så farligt?
Hmmm, det kanske funkar... eller inte.. Jag vet inte. MEN, tycker att det har varit enormt skönt med två vita helger så prova!!! På fredag kan du tänka att just idag får jag vara nykter, men imorgon ska jag dricka.. sen tänker du lika på lördag och söndag. Du vet, så där som vi brukar tänka fast tvärtom. Köp hem godis istället! Och alkoholfri cider. Du klarar det, jag lovar... Det är bara två dagar sv ditt liv;). Efter helgen kan du fundera på hur det kändes, för- och nackdelar.
Kram!!!
Du har förstås helt rätt.
Du har förstås helt rätt.
Känns lättare att tänka så när man är nyvaken och inte bakis! Kvällar är knepigare. Kram och tack. ❤️
Dag 6
Bävar lite inför morgondagen. Fredag! Fredagsdrinken! Vinet! Oääää!
Men pratade i dag med en kollega som berättade att han ska köra vit månad nu. Och en annan som skulle vara nykter fram till december. Fler som tänker som jag, verkar det som. Det är inte så konstigt och annorlunda att vara nykter.
I dag sa jag också till min man att jag tänkte ta det lugnt med alkohol ett tag. (Och med lugnt menar jag avstå helt.)
Vad hände? Han fick dåligt samvete! Undrade om han hade varit för hård mot mig. Det har han absolut inte. I mina ögon har han haft en ängels tålamod med sin Sue Ellen till fru. Jag sa nej, att det kom ifrån mig själv. För det gör det - det är JAG som vill. Jag vill vara nykter, för jag vill aldrig mer vakna upp utan att minnas hur jag kom hem. Vill aldrig mer känna kemisk ångest. Vill aldrig mer säga saker jag inte vill säga, ramla runt, kräkas ur en taxi, somna naken på toaletten och ramla ner på golvet, bli utslängd från ställen. Jag är mamma. Jag är vuxen. Det är fan inte okej. Sån vill jag inte vara, det var inte det jag tänkte mig när jag var liten och sa "när jag blir stor..." och drömde om lycka och framgång och om att "bli någon".
Nu får det vara slut.
Köpte för övrigt alkoholfritt vin på Ica idag. Vedervärdigt! Varför är det så svårt att göra vettigt vin utan alkohol? Vi kan transplantera hjärtan och skicka folk ut i rymden - vad är problemet?!
Det går bra imorgon!
Som svar på Dag 6 av Knaskatten
Det kommer att gå bra imorgon- du är stark och klok;). Håller med om att alkoholfritt vin inte är så roligt... Har du även provat alkoholfritt bubbel? Det tänkte jag göra... Jag gillar dessutom att dricka hon och tonic utan gin. Bubbligt och lagom sött.
Lycka till imorgon- meddela hur det går!
Jasmine
Vad gullig du är. Jag kommer att uppdatera. Och jag kommer att klara det, tror jag!
Gillar också tonic - drack det när jag var gravid. Inte så sötsliskigt som det mesta alkoholfria är. Får hålla mig till det. Svårare är det med dryck till maten!
Hur går det för dig? Känner du dig piggare/gladare? Inget sug efter a?
Jag klarade det!
Fredag, Tonic utan gin och alkoholfritt vin. Fy sjutton vad trist, men skönt!
Mannen gör mig sällskap i icke-drickandet utan att jag ens har bett/frågat honom. Tror att han fattar att jag behöver det och bara är med och stöttar, helt outtalat. Vilket gull han är alltså.
❤️
Ha!
Så himla skönt att vakna upp en lördag utan att känna sig lite halvrisig och bakis. I dag känns det bra att jag hoppade vinet igår.
Grattis! Och jag måste säga
Grattis! Och jag måste säga att jag älskar dina tankar kring alkoholfritt vin jag tycker också det är svårt att hitta något riktigt gott.. det är bara att testa sig fram!
Och så underbart att din man stöttar dig, detr verkligen guld värt!
Du kommer att klara detta!
Kram
Vad glad jag blir!
Jag blir glad av att höra att du klarade fredagen och att det känns bra idag! Visst är det skönt med en lördag utan varken bakfylla eller ångest för vad som hände kvällen innan? ;)
Skönt att höra att din man stöttar dig, jag tycker det hjälper mycket om den man är tillsammans med inte dricker. Den man jag är tillsammans med just nu (är skild) dricker aldrig hemma och inte heller på fester/middagar när våra barn är med. Mina barn tycker det är jättebra eftersom det gjorde att mitt drickande minskade betydligt.
Som svar på din fråga förut så känner jag mig lite piggare, men har inte riktigt fått ordning på sömnen. Jag sover oroligt och bara några timmar per natt. Suget är mycket mindre, men visst kan jag längta efter ett glas gott vin till maten! Min fredag var förresten också nykter, blev bara mineralvatten för mig...
Ha en fin lördag och njut av en ny tonic ikväll <3
Normalt att vara trött?
Känner mig också SUPERTRÖTT och som om jag skulle kunna sova hur mycket som helst. Har varit trött i flera år, antagligen sedan jag fick barn. Undrar om det går över? Om det är kopplat till alkohol eller om det bara är så livet är när man blir äldre och får mer och mer ansvar för allt, både hemma och på jobbet.
Hoppas på att bli piggare snart. Och hoppas att du blir det också, Jasmine!
❤️
Dag 8 - präktig lördag
Skönt, som sagt, att vakna fräsch i morse. Dock inte pigg. Känner mig hur trött som helst och höll på att somna på soffan i eftermiddags.
Men tog mig i kragen och har nu till och med varit på gymet(!!!) och kört slut på mig själv för första gången på riktigt länge.
Har en otroligt präktig känsla nu: ingen alkohol, men däremot träning.
Det enda jag slarvar totalt med nu är maten. Tröstäter! Bakade en kaka idag (gör aldrig sånt annars) och äter allt jag kommer över. Vitt bröd, chips, ja tack.
Det måste jag ju lägga av med framöver. Men såhär i början är det kanske bra med lite unn så att inte allt faller. Livet får inte bli för trist.
Nu: kväll, tonic och äckligt alkoholfritt vin! Vore ju toppen om jag kunde börja tycka att det var gott.
AJ
Vaknade upp i dag med huvudvärken från helvetet. Mår till och med lite illa. Känner mig värre än alla baksmällor någonsin. Jag brukar sällan ha huvudvärk annars. Är det vinet som får mig att slappna av, och nu när jag inte har det längre så spänner jag mig? Usch.
Vin som avslappning
Tror tyvärr att det kan fungera så, som avslappning om det intas i kontrollerade doser. Gäller att hitta alternativ som inte är snabba kolhydrater då. Gym är ju bra! Så stark gjort att träna!
Dag 9
Spenderad i sängen med huvudvärk som vägrar släppa, trots tabletter. Känns orättvist att må pyton när jag inte druckit på nio dagar och dessutom tränade igår! Buhu, synd om mig.
Men nej, det är det faktiskt inte. Jag är så glad över att jag har klarat helgen och känner mig inte sugen på att dricka nu ändå. Jag har insett att det helt klart är något fel på min relation till alkohol, och det känns rent ut sagt skitskönt att ta tag i det och göra något åt saken. Är övertygad om att ifall jag bara håller ut en period nu, så kommer jag börja må bättre igen och känna mig piggare. Visst är det så?
Undrar bara hur lång tid det tar innan jag är där!
Saga43, jag måste absolut hitta andra saker att fylla livet med som inte bara är chips och kakor. Gym är faktiskt bra, när man väl kommer dit. Jag ska försöka göra det mer framöver.
Är så vansinnigt glad att jag har hittat det här kärleksfulla, stöttande hörnet av internet. Fy tusan vad fina ni alla är som stöttar och peppar varandra medan ni utkämpar era egna slag.
❤️❤️❤️
Härligt att höra att det går
Som svar på Dag 9 av Knaskatten
Härligt att höra att det går bra! Och att din man stöttar dig i detta.
Här går det oxå bra... ofantligt trött bara...
och så har jag taggarna utåt mot min man. Han kör sitt rejs och jag mitt... han hade faktiskt behövt en vit helg åtminstone. Men men.
Ledig imorgon. Sååå skönt.
Ta hand om dig❣️
Dag 10
En bra dag! Ingen huvudvärk, men har känt mig trött.
AW efter jobbet, och jag drack alkoholfritt vin och körde hem. Kändes inte som någon uppoffring. Hurra!
Härligt Knaskatten!
Som svar på Dag 10 av Knaskatten
Skönt att din huvudvärk är borta och du bra nykter kväll!
Dag 11
I dag har jag mått bra och känt mig ganska pigg! Nykterheten börjar på något konstigt sätt kännas lite självklar. Jag börjar tänka på alkohol lite som något jag är allergisk mot.
Men samtidigt är det inte så svårt när jag är hemma. Mannen dricker som sagt aldrig på vardagar, så det är inte jobbigt att låta bli. Känns snarare skönt att ha bestämt sig! Vet att det kommer att bli svårare när vi är bjudna på middag, ska på restaurang eller ut och resa... Har inga sådana planer den här veckan, men nästa vecka ska vi bjuda några kompisar på middag. Då brukar vi dricka ganska mycket. Det blir kanske eldprovet?
Tack för pepp Jojo_! Det är så härligt att någon orkar läsa och bry sig.
Du kommer klara av festen Knaskatten,
Som svar på Dag 11 av Knaskatten
Jag har varit nykter med några av mina bästa festpolare och det gick bra. Kan jag klara det så lovar jag att du klarar av det också! Det är en liten omställning att vara nykter i sammanhang där man brukar vara full, men du vänjer dig! Du kommer klara det galant!
Jag ska klara det
Jag kommer ihåg när jag var gravid och kom in i att det faktiskt var skönt att inte vara en av de fulla som pratade för högt och för mycket.
Det gäller bara att inte börja!
Hittade ett rosa bubbel som var alkoholfritt igår som faktiskt var helt okej. Jag satsar på det.
Kram!
Middagar
Grattis till 11 dagar! jag har haft svårt för middagar utan vin men när jag väl lyckades märkte jag att jag hade lika trevligt utan och blev lite illa berörd av gästerna som blev berusade men även chockad över hur lite alla andra drack jämfört med vad jag själv drack och trodde alla andra drack.
Lycka till, du klarar dig utan! Heja!
Tack Liten stor!
Jag har ju över en och en halv vecka kvar att ladda inför den där middagen. Jag ska klara det!
Vilken lycka att aldrig mer vara bakis i livet egentligen! När jag tänker efter.
Ett tips,
Som svar på Tack Liten stor! av Knaskatten
kan vara att redan nu säga till kompisarna som kommer att du inte kommer dricka. Så stänger du den dörren. Jag gjorde så när några av mina vänner som jag normalt dricker med skulle komma. Så hade jag sagt det, och slapp tänka mer på om jag skulle ta lite vin eller inte. Och dessutom så slipper man kommentarer som - kom igen, ett glas kan du ju ta osv, om man redan flaggat för att man inte kommer dricka. Det kommer gå super! ??
Bra idé
De är härliga människor, så de kommer att förstå. En som kommer dricker aldrig mycket för hon inte gillar att vara full och inte gillar vin (obegripligt för mitt gamla jag att förstå...). Jag säger bara som det är. Tror att väldigt, väldigt många har alkoholproblem utan att förstå det själva. Känner många som dricker för ofta och flr mycket för att det ska vara helt sunt.
Härligt
Som svar på Bra idé av Knaskatten
Kämpat. Vi har en liknande historia många av oss verkar det som. Jag är så glad att jag hittade hit. Jag kan absolut inte prata med någon i min närhet om min kärlek till vin. Ingen märker något då jag sköter mitt fina jobb och mitt hem och familj exemplariskt. Min man vet naturligtvis men han tycker inte det är fel att dricka några glas vin per dag. Jag blir ju aldrig berusad.
Jag vill vara utan men jag hittar inget annat sätt att känna mig rofylld och glad med. Har inga intressen. Dag två utan några glas vin är över för mig. Känns helt värdelöst och tråkigt. Helt sjukt att A kan ta över livet och tankarna så här.
Kram
Inno
Åh, vad jag känner igen mig i det där!! Kan du se serier? Läsa böcker? Del gärna med dig om du kommer på något att ersätta A med...
Kram
Middagen kommer att gå bra!
Knaskatten- visst är det snart 12 vita dagar? Du gör det så bra!!! Tror absolut att du kommer att klarar den där middagen också!! Om jag var du skulle jag skylla på att jag åt en medicin som inte gick att kombinera med alkohol- då kan du inte ändra dig under kvällen:). Vi alla här kommer att följa och stötta dig! Och, som sagt, tänk vad skönt dagen efter!!!
Kram och fortsatt lycka till!
Dag 12
Ja, Jasmine! I dag är det dag 12. Snart två veckor. Känns jättebra!
Jag tycker faktiskt inte att det är så svårt att bara säga som det är: att jag avstår från alkohol ett tag för att det har blivit lite för mycket för att det ska kännas sunt. Det finns inte så mycket skam i att inte "klara av" att inte dricka för mig. Mer skam i att bli packad, inte ha kontroll, göra bort sig. Jag är stolt över att jag tar tag i det!
Jag tar SSRI mot oro/nedstämdhet, och det är inte heller något jag smyger med. Tvärtom berättar jag det för människor så att de också kan få hjälp om de behöver. För mig har det varit som ett mirakel.
Men tack för peppen!! Jag hoppas/tror att jag kommer att klara det.
Även om tanken flög förbi i mitt huvud i dag "om det var så enkelt att inte dricka på två veckor, då kan jag väl inte ha 'riktiga' alkoholproblem?". Jag antar att det är det som ofta händer, att man känner att man har kontroll och därför kan börja dricka lite igen. Men alkohol känns lömskt... har man väl haft problem är det väl i stort sett omöjligt att kunna dricka "normalt" igen? Eller?
Inno, välkommen! Även om du inte kan prata om vinkärleken med dina vänner, kan du göra det här. Jag förstår PRECIS. Tycker dock att det är fascinerande att du aldrig blir berusad. Lyckas du hålla intaget på samma nivå hela tiden och aldrig trappa upp? För mig var problemet att jag ville ha mer och mer. Och någon gång blev det en total snedfylla som slutade med pinsamhet, kräks, minnesluckor och ångest. Fy. Vill aldrig mer dit igen.
Heja!
Vad duktig du är! Själv började jag om idag och har bestämt mig för tre vita månader. Skönt att du kan prata med dina vänner om att du tycker att du har druckit för mycket- det vågar inte jag...
Jag vet inte om man kan återgå till normalt drickande.. Jag hoppas det! Tänker att jag största delen av mitt vuxna liv har hållit a under kontroll så jag borde ju kunna hitta tillbaka till det.. Men, tror du ska vänta lite längre än två veckor:):)
Dag 13
Som svar på Heja! av Jasmine
I dag har jag varit trött som tusan. Usch. Men beror nog mer på att jag har gått och lagt mig försent och sovit för lite än något annat.
Var inne i stan på kvällen och såg några utslagna typer som satt på gatan med varsin öl i handen och gapade och skrek åt varandra. Så deppigt. Nu vet jag inte om det bara var alkohol som var problemet för dem, men det var helt klart med i bilden. Så SJUKT egentligen att det är tillåtet i samhället?! Hur många liv som förstörs av alkohol, helt i onödan. Och runtomkring det finns det en massa romantik.
Annars pendlar jag mellan att tycka att min nya nykterhet är ett normaltillstånd - och att tänka att jag ändå borde kunna ta ett glas vin till middagen, vad är det värsta som kan hända? Så lätt att känna att man har kontroll över alkoholen när man inte rör den. Men det är en bedräglig känsla. Läbbigt vad ens hjärna kan ställa till det för sig själv.
Oroa dig inte, Jasmine. Jag ska ge det lite mer än två veckor. ?
Tre månader låter jättestarkt! Wow, alltså. Jag kommer att följa dig.
Grattis Knaskatten! :)
Jag känner igen tankesättet från de få gånger jag haft vita perioder, i synnerhet den gången jag höll upp i 40 dagar (det är rekordet under 5 år) och då tänkte jag sådär att "Nu har jag ju hållit upp så länge att jag har koll på läget och kommer dricka normalt sen" tji fick jag -det var i princip full rulle från första klunken. Tänkte på det idag, det här med att aldrig... man får tänka att så här känns det just nu och jag tycker att Morgondag har gett många bra verktyg för hur man kan tänka. Jag gillar det här med att "spela upp hela filmen..." och är det verkligen så kul? Jag tror man verkligen måste komma till en punkt då man verkligen inser hur farligt det är. Innan den punkten så romantiserar man bara för det gjorde jag med och jag upptäckte att dessa tankar försökte komma krypande idag men då tänkte jag på hur farligt det är och frågade mig själv; vill jag verkligen göra det här mot mig själv? För innan jag vet ordet av så kanske jag är en utav dessa som sitter där helt utslagen. Vi får kämpa hårt för att ta varje steg framåt men det är lätt att glömma hur lätt allt det där kan raseras, det tar bara ett ögonblick.
Kram på dig Knaskatten!
Nu hjälps vi åt med en vit fredag:)
Det blir skönt att vakna imorgon och inse att man klarade en dag till!
Kram
Nog reflekterar man alltid...
Som svar på Dag 13 av Knaskatten
Är också inne i någon slags eoforisk bubbla att klara av samtidigt som jag GÖR det. Det pratas mycket om alkohol på jobbet... det måste ju vara någon mer som har problem på min arbetsplats av 11 i köket och fler personal inom vården där jag jobbar!?
Tänker inte ens att jag ska ta något till maten. Och det är ju bra. Men som idag åker jag hemifrån med barnen för maken ska ha firmagubbarna här. Det är en sådan kväll då jag alltid hänger med dem ut och festar och dansar hela natten med huvudvärk dagen efter. Men jag sover hos en vän. Hon stöttar! Vi brukar ju dricka bubbel på sådana kvällar som jag sover hos henne med barnen och jag brukar Alltid dricka fler glas än henne. Så det känns lite underligt. Men ändock bra. Brukar följa dina inlägg så önskar dig en sund och härlig helg❤️
Dag 15
Men hallå? Det var visst två veckors nykterhet igår, och det missade jag att gå in här och skriva om. Lever upp till namnet Knaskatten!
Jag har haft en rätt jobbig vecka på jobbet, och igår eftermiddag hade jag möte med några riktigt negativa typer och det blev en sådan sjukt tråkig avslutning på jobbveckan. Tyckte riktigt synd om mig själv. Och ännu tristare var det ruggiga, gråa och regniga vädret. Ville bara hem och ta en stor GT och bara få glömma allt och slappna av.
Men jag tog bara en Tonic.
Fredagkvällar är svårast, tycker jag.
Ändå var jag inte ens nära att fuska. Vi har en öppnad flaska vitt vin (en god jävel dessutom) som står i vår kyl, och jag har inga problem med det. Varje gång jag ser den tänker jag att det där inte är för mig, det är något jag inte tål. Jag äter inte kött, och det är lite samma sak "inte för mig".
Kändes tillslut bra att inte vara en full mamma som somnar i soffan.
Sov dock från 23 till 10 (tack mannen), så beter mig som en bakis mamma idag. Så trött!
Kram på er alla! Det här forumet hjälper så mycket.
Strålande Knaskatten!
Grattis till dryga 2 veckor! Tänk vad bra vi mår idag till skillnad om det blivit alkohol igår...
Nu fortsätter vi på den fräscha och fria vägen!
Bra jobbat!
Grattis till två veckor! Längtar när jag är på två veckor, dag 1 idag.
Tack!
Tack för hejaropen. Ska verkligen fortsätta på den fräscha vägen. Var på systemet i dag och köpte mer alkoholfritt vin. Någon hade tappat vin på golvet, och den där lukten av gammal alkohol kändes mest sorglig. Tyckte nästan synd om alla som köpte alkohol och funderade över hur många som kanske har problem utan att det syns/märks.
Och Månsken, toppen att du har börjat. Bara att kämpa på!
En lista
Alkohol gör att jag...
- åldras fortare
- mår illa
- får ångest
- pratar för mycket
- blir vulgär
- förstör min kropp
- blir låg och ledsen dagen efter
- får huvudvärk
- äventyrar relationen med min man
- skämmer ut mig
- blir tjockare
- blir fulare
- får minnesluckor
- kräks
- inte är en fullt närvarande mamma
- inte tycker om mig själv
- förstör levern
- förstör hjärnan
- förkortar livet
- tar dåliga beslut
- tar risker
Bra med dessa vidriga listor...
Som svar på En lista av Knaskatten
..., klart användbara som vapen och påminnelse när den listige a-rösten försöker hypnotiseras....
Dag 16
Sover som en galning och blir aldrig pigg, känns det som. Ny grej med nykterhet: om jag glömmer bettskenan (som jag aldrig använde när jag drack!) får jag världens huvudvärk när jag vaknar. Kräktes nästan i morse för att det gjorde så ont. Hemskt! Antagligen ligger jag och spänner mig och biter ihop som en galning. Behöver nog jobba lite med avslappning och med att minska stressen...
Men efter en tablett och lite kaffe kändes det bättre.
Stack ut och sprang i det fina vädret, för första gången på evigheter. Det var ljuvligt! Känns verkligen som en helomvändning nu: sover mer, rör mig mer och dricker inte. Kroppen måste vara helchockad!
Laddade hem "living sober" från AA igår och började läsa. Den är full av tips på vad man kan göra för att hålla sig nykter. Har bara kommit en bit, men väldigt många av strategierna har jag själv kommit på att jag ska ha, rent intuitivt. Känns väldigt bra! Just nu inget alloholsug alls, men värre blir det kanske nästa helg när vi ska ha middag här.
Men jag ska klara det.
Heja, heja!
Det kan nog ta ett tag innan tröttheten ger vika. Din kropp läker sig. Bästa sättet är nog att göra som du gör, sova och träna!
Hoppas att det stämmer
Är lite orolig för att jag aldrig blir "normal" igen? Känner mig slö, trött och lite glömsk och puckad. Hoppas jag inte har supit bort för många hjärnceller.
Håhåjaja.
Tack för stödet!
Nääää
I dag tvivlar jag på alltihop. Måste jag egentligen sluta helt? Kan jag inte "få" dricka fredag och lördag hemma? Hålla det till det? Måste allt vara så svart/vitt?
Om jag bara lyckas begränsa det, hur farligt är det då egentligen?
Två dagars drickande i veckan och högst fyra glas. Det borde jag väl klara?
Så mal tankarna. Får inte riktigt tyst på dem.
Är inte sugen på att dricka i dag eller ens snart, men den där känslan av "aldrig mer en fredagsdrink" är så trist att känna i dag.
Vet att jag inte ska tänka framåt utan bara 24 timmar. Men ändå.
Dag 17 snart slut!
Din a-röst som talar?
Och försöker förföra dig? Den som är så duktig på att få oss att glömma alla konsekvenser... Läs ditt 1:a inlägg och din konsekvenslista. Fundera inte så mycket på hur det kommer att vara om några veckor eller månader när suget sätter in ordentligt nästa gång.
Kanske och förhoppningsvis är du då så stark i det fräscha livet att du då bara känner: Gud va skönt att slippa dricka och att slippa alla dessa konsekvenser!
Men en dag i taget räcker gott tycker jag.
Läs din tråd från början!
Kram ❤️
När "får vi dricka vin igen.."
Men bara lite grann på helgerna, tillsammans med andra, bara två glas... right, det var ju så det var från början egentligen. Som sakta eskalerade till vin varje dag. Verkar som att det är grymt svårt att dra ner till normal konsumtion, utan att vi överbrukar.
Dag 18
Jag kör på. I dag känns det bättre! Inte lika mycket tunga tankar som igår. 24 timmar i taget, 24 timmar i taget, 24 timmar i taget. Andas in, andas ut.
Tack snälla ni för stödet. ❤️
Nu min favoritsysselsättning: sova.
Sov gott!
Imorgon är en ny dag med nya tag.
Heja heja
Var glad att du kan sova:)
Då går ju tiden i alla fall... Själv ligger jag vaken på nätterna...
Du är så bra som har klarat 18 dagar!!! Heja!!!
Förstår, förstår, förstår, hur du känner kring fredagsdrinken och att det är trist. Vi får kämpa tillsammans och försöka hitta något annat nöje/avslappningsmetod.
Ha en bra dag!!!
Kram <3
Dag 19
Nä, i dag är tankarna tillbaka. Tycker att det känns SÅ värdelöst att aldrig mer "få" dricka
Är bjuden på tjejmiddag om några veckor, och det brukar vara viiiiin och trevligt. Och om någon månad ska jag på jobbresa, och där kommer det också vara fest och trevligheter. Känns urtrist att tacka nej då. Min alkoholhjärna snackar på:
"Kan jag inte se på alkohol som typ tårta? Något som är "ok" någon gång i månaden men inte mer. Och då ta det lugnt och inte dricka så mycket?"
Börjar fundera. Kan det vara så att jag "måste" prova att dricka igen för att få det ur skallen? Och misslyckas jag med att hålla det måttligt då är det ett bevis: jag kan aldrig dricka mer.
?
Eller är det bara en ursäkt?
Har dock helt kommit över vardagstankarna. Det är inte alls svårt för mig att inte dricka i veckorna - jag tänker inte ens på det. Istället är jag stolt över att det går så bra! Klarar mig också på fredagar och lördagar, även om det fortfarande känns lite tråkigt.
Känner mig alltså helt ok med att inte dricka, men fasar för specialtillfällena. Då när det är extra mysigt/kul/härligt att inte behöva tacka nej.
Vill samtidigt aldrig bli full igen och tappa kontrollen.
Kämpar på. En dag i taget!
Kram till er alla ❤️
Deadline
Jag har inte satt någon deadline utöver att den dagen jag inte ser mig själv med en flaska vin ensam hemma i smyg, så kanske att jag kan dricka viiiin tillsammans med andra. Är dock ljusår borta från det i nuläget typ.
Du får lyssna på ditt hjärta
(Eller kanske hjärna). Jag känner exakt som du- att det är så trååååkigt om man inte skulle kunna dricka vin igen.
Problemet för mig är egentligen inte att jag alltid blir för full, har t.ex aldrig blivit full i jobbsammanhang. Jag brukar räkna enheter när det är viktigt att inte bli full, bestämma mig innan för hur många glas vin etc jag får dricka. Och det har fungerat. Det som inte fungerar är det Saga43 pratar om... att jag dricker hemma i princip varje dag. En halv eller en hel flaska vin, oavsett om jag är ensam eller i sällskap. Sen har jag ett antal gånger blivit alldeles för full när jag tappat kontrollen över räknandet av enheter... med minnesluckor som följd. Har även ramlat och slagit huvudet, blivit av med en kavaj etc... Ångest...
Nu blev det här ett längre inlägg än vad jag tänkt. Ville mest säga att du måste känna efter och bestämma själv, det blir ju i huvudsak du som får ta konsekvenserna av ditt beslut. Personligen tänker jag avstå från alkohol (ja, det har ju kanske inte gått så bra hittills, men jag ger inte upp..) tills den där förförande rösten slutar viska och tills jag har återtagit kontrollen över mitt liv. Sen får vi se...
Skönt att höra att det går så bra för dig!
Kram!
Ja, visst är det lite sorg....
.... att inte få eller vilja dricka. Jag har haft många roliga och knasiga tillfällen med alkohol. MEN känner mig så färdig. Att slippa dricka några flaskor med ångest, oro, dålig mage, ofräscha ögon, dålig andedräkt, sämre självkänsla, hjärtklappning, illamående, dålig sömn... o s v
Sen kan ju detta med att jag inte får dricka mer bli ett issue. Jag brukar tänka att jag får visst dricka...., när som helst får jag dricka. MEN jag vill inte! Jag slipper dricka giftet! Jag vill må bra även om några timmar!
Kram!
Förvånansvärt roligt
Jag hänger ju här på forumet mest just för ex-sambons skull. Honom har jag gett upp hoppet om tyvärr, men jag bryr mig fortfarande om er! Och jag tänker att jag i vissa sammanhang, både jobbrelaterat och privat, varit nykter pga bilkörning och jag har haft svinroligt! Förvånande roligt, utan en droppe alkohol. Och när de andra börjat sluddra och gagga om samma saker så har jag åkt hem. Vem är vinnaren då? Mina roligaste personalfester, under 25 års anställning, var jag spik nykter pga graviditet. Det är ingen efterkonstruktion, det är fakta. Festa och ha kul nykter och du kommer att dela min åsikt. Jag lovar ?
Förvisso
Jag är inte ett dugg blyg och både syns och hörs och tar för mig i alla sammanhang. Så för mig är inte alkohol en nyckel för att öppna upp. Det behövs liksom inte. Om man är blyg etc kan det vara ett problem förstås.
Så klokt morgondag!
Som svar på Ja, visst är det lite sorg.... av Morgondag
Att tänka att jag får visst dricka, men jag VILL inte! Jag slipper. Åh, så bra, detta kommer hjälp mig massor att tänka så! ❤️
Dag 20
Jasmine, jag brukar också klara mig okej när jag räknar enheter och är på spänn. Det är de gånger jag tänker att jag klarar det och slappnar av som jag får total snedfylla.
Hemma får jag inte det om jag dricker. Jag dricker bara lite väl mycket och blir trött och seg nästa dag. Det är jag inte sugen på att göra igen. För mig är det bara det sociala drickandet, att ta en drink med kompisar eller dricka vin till utemiddagen som jag saknar. Och så vill jag inte framstå som udda i t ex jobbsammanhang och tacka nej. Osv. Om jag inte dricker förutom väldigt sällan, i undantagsfall, borde det inte gå då?
Eller så är jag på riktigt alkoholist och klarar inte av en droppe till om jag inte vill trilla dit.
Svårt att veta.
Morgondag, när du skriver ut alla hemska saker som kommer med att dricka blir jag påmind om känslan. Och jag blir totalt off. Tack för påminnelsen! Behöver den (uppenbarligen) nu.
Känns otroligt bra att i morgon ha varit nykter i tre hela veckor! Sist jag var nykter såhär länge var jag gravid och det var 8 år sedan. Hur sjukt är det?
Har varit konstant marinerad i alkohol sedan dess.
Status quo alltså: är inte nära att dricka här och nu, men tänker på framtiden och tvivlar på allt.
3 veckor är bra, 21 dagar/upprepningar...
... att etablera en ny vana sägs det. Fundera inte så mkt på framtiden. Det är i detta nu du lever, denna stund. Visst kan det som jag skrev kännas lite konstigt, eller småsorgligt att aldrig mer dricka. Eller så känns det bara skönt. Att man vill ge sig den gåvan nu och framåt.
MEN som sagt, många människor lever endera för mycket i framtiden. Man oroar sig. Man försöker få kontroll på det som komma skall.
Eller så har man fastnat i ett ältande och skuldkänslor över det som varit och det man gjort.
Det är i nu:et vi lever och tar beslut.
Sen gör det ju ingenting att man blir starkare och starkare, får bättre och bättre självkänsla och också självtillit när man inter förgiftar sig. Man kommer att kunna hantera livets utmaningar på ett helt annat sätt. Man behöver inte oroa sig och tvivla.
KRAM!
Ja, det kanske går
Det kanske går att bara dricka i sociala sammanhang, något jag gjort största delen av mitt liv. Jag drack aldrig hemma ensam innan jag var 35 år och jag var nykterist tills jag fyllde 18. Jag tänker att jag borde kunna gå tillbaka till mitt "gamla" jag. Men, jag vet inte... man får kanske prova sig fram.
Du är så duktig som snart klarat 21 dagar!!! Snyggt jobbat! Tycker det Morgondag skriver låter bra, ta en dag i sänder och oroa dig inte för framtiden. Du vet, "just idag ska jag inte dricka, imorgon får jag se.."
Kram <3
Richard Juhlin
Har förresten hittat ett riktigt bra alkoholfritt bubbel- Richard Juhlins vita. Prova det i ett fint champagneglas- känns nästan som en fredagsdrink!!!
<3
Dag 21
Tre veckor!
Sitter här med ett glas Ramlösa och "firar".
Det känns otroligt bra att ha klarat det såhär länge. Att ha lyckats få bort de där vardagstankarna på vin och ha ägnat en massa tankekraft och tid åt mitt förhållande till alkohol.
Det bästa är att jag har fått en massa insikter som jag inte hade förut.
Jag vet att jag ibland inte "kan" sluta. Att jag har lätt att trilla dit och tänja på mina regler kring alkohol. Att jag inte riktigt har kontrollen - om jag inte är jättekontrollerad och tänker på det konstant. Att jag inte klarar av att dricka på samma sätt som "alla andra" (pratar inte om er härinne - hehe).
Det jag inte riktigt har kommit till insikt kring är OM jag kan dricka alls.
Jag har ju min "tårtteori" (tihi) om att dricka alkohol lika ofta/lite som jag äter tårta, ungefär. Vid speciella tillfällen - mycket, mycket mer sällan än tidigare (och mycket mindre).
Kan man - med vita perioder - minska alkoholsuget och beroendet?
Kan det funka?
Har någon någonsin lyckats?
Sånt funderar jag på.
Samtidigt som jag sitter här och är nöjd och stolt över mina 21 dagar.
Jasmine, provade Juhlins, men tyckte att det var så sött. Kräsen när det kommer till icke-vin, tydligen. ?
❤️
Visst är det svårt att veta
Så sant du skriver, kan vi? Har någon lyckats?
Grattis till tre veckor!
Som svar på Dag 21 av Knaskatten
Riktigt bra jobbat!
Jag funderar också mycket på hur jag ska förhålla mig till alkohol i framtiden. Jag vet att jag kommer vara nykter länge nu, men om ett år? Om 5 år? Ska jag inte dricka då heller? Eller kan jag klara det då? Jag har tappat kontrollen över alkohol och slutat tidigare, börjat och tappat kontrollen, slutat osv några gånger genom åren. Det enda jag vet är att jag alltid slutar på samma ställe trots alla mina egna regler och löften, full med ångest, minnesluckor och jag mår som skit efter en extra rejäl bläcka. Sist det hände bestämde jag mig för att aldrig mer dricka och blev medlem här och jag har inte druckit sedan dess. I mitt fall så vet jag nog priset om jag börjar dricka igen. Risken är att jag hamnar i samma sits som jag var i när jag blev medlem här. Med ångesten från helvetet och rena rama turen att jag inte skadat mig. Jag kände dessutom att mina vänner började tycka att det var jobbigt att jag ofta blev för full. Inte alla gånger men oftare och oftare. Jag borde antagligen aldrig dricka mer igen i hela mitt liv. Men jag kan inte lova att jag aldrig kommer göra det. Vilket är helt sjukt när jag vet vilket pris alkohol kostar för min del. Men det kanske finns folk som klarar det? I mitt fall har jag använt alkohol som en universalmedicin, om jag är ledsen - ta ett glas vin, arbetat hårt - ta ett glas vin, misslyckats - ta ett glas vin, fira något - ta ett glas vin, osv. Om jag ska klara det måste jag ändra hela mitt sätt gentemot alkohol och det är frågan om det går. Oj vad långt inlägget blev! Kram!
Jag gjorde det
Ikväll bröt jag det. Jag tvekade länge, men sedan valde jag att ta en GT (men svagare än jag brukade förut) och sedan ett glas vitt vin till middagen.
Och sedan stopp.
Önskar att jag kunde säga att det inte var gott, men det vore ljug. Det var förbannat gott med vin till god mat. Jag ville gärna ha mer, men stannade där och drack Ramlösa istället.
Jag har ingen ångest för att jag har druckit - annat än för att jag känner någon sorts ansvar inför alla er här. Det känns som om jag sviker. ?
Men bara inför mig själv känns det än så länge bra. Jag har en strategi framåt nu.
Jag tänker inte hoppa tillbaka upp på samma alkoholtåg jag var på innan. Jag tänker fortsätta gå in här och påminna mig själv om att jag inte vill tillbaka till vardagsdrickandet eller tokfyllorna.
Jojo, jag har nog inte gått igenom det på samma sätt som du. Jag har inte på allvar försökt begränsa alkoholen på samma sätt som du, utan mer halvhjärtat. Jag var nog inte fattat att jag har mer problem än andra och tänkt att jag "kommer att lära mig" (som om jag var femton år gammal)...
Om det inte funkar att hålla det på rätt nivå nu kommer jag att sluta helt. Det här är sista chansen jag ger mig själv.
Inget vin på vanliga vardagar.
Så få dagar med alkohol som möjligt. Och lite.
Ingen fylla.
Ingen bakfylla.
Ingen ångest.
Klarar jag det: fine.
Klarar jag inte det: noll alkohol framåt.
Nu kommer jag gå in här och räkna dagar fortsättningsvis också, men då hur många som har varit helt vita och hur många som har innehållit alkohol, så jag får svart på vitt hur allt fungerar, så jag inte trillar dit igen.
I dag blir räkningen 1/22.
1 dag med alkohol av 22, alltså.
Håll tummarna för mig. Kramar!
?
?
Jag kommer följa dig! Hoppas så att du kan hålla det till helger och utan smygande.
Begränsa
Jag har inte heller försökt att begränsa vindrickande tidigare, tror också att det är ett nödvändigt steg. På något sätt. Dock är jag inte redo än, då jag känner sug efter vin varenda dag. Så jag får "glatt avstå" ?
Prova, men var ärlig
Ja, dricker du 1 glas vin till maten en-två/ggr per vecka är det ju ingen riskkonsumtion. Mår du sen inte dåligt av det, så ok.
MEN i princip alla som haft överkonsumtion tidigare och försöker på detta måttliga sätt är snart tillbaka i sitt gamla hjulspår.
Men det kanske lyckas för dig.
Fortsätt att skriva och läsa hur det än går. Lycka till!
Jag önskar..
... att du lyckas för då kanske det även kan fungera för mig:). Så tacksam om du skriver ärligt här så kan jag få inspiration. Jag vill ju uppnå samma läge som du, alltså "tårtdrickande" med inte alltför stora bitar;)
Ska tillägga
Ska tillägga att jag har ungefär samma utgångsläge som du. Har inte på allvar försökt ta itu medvind alkoholkonsumtion tidigare...
1/23
Först: tack för supporten! Trots att jag drack igår.
Morgondag, jag tror att du har rätt i att det är väldigt svårt att lyckas gå från överkonsumtion till normalförhållande. Det kanske inte ens är möjligt. Jag tänker försöka gå från överkonsumtion till pyttekonsumtion. På det stora hela vara vit och undvika dricka så mycket som möjligt, men ibland välja att "unna" mig, och då i små mängder.
Vet fortfarande inte om det går, men tror att det hjälper att skriva här och verkligen ha koll på drickandet. Jag lovar att vara helt och hållet ärlig - både mot mig själv och er. Jag hoppas att mitt löfte att rapportera allt kommer hjälpa mig att inte få så mycket att rapportera.
I dag har jag haft en bra dag. Vaknade tidigt och åkte med min dotter på match och var utomhus. Sedan hem till svärföräldrarna på äppelpaj och så storhandling och springtur.
Och inget vin eller ens något sug, trots att vi åt en god fiskgryta till middag som säkert hade passat rätt bra till något glas vitt. Men det är en vanlig söndag, så det blev Ramlösa. Gott det också!
En vanlig man, det är bara att kämpa på. Tror att en vit period ger så mycket insikter - speciellt när man är inne här och läser och skriver. Vi lär oss så mycket av varandra. 24 timmar i taget. 24 timmar i taget. 24 timmar i taget.
Kram till er alla
Bra...
...att du är tillbaka till vita dagar:) Jag tror att du lyckas med det du vill! Jag tror på dig!
Kram❤️
Spännande att följa dig!
Smart att du kollar läget med om det kan gå nu, för det kommer du ändå göra för eller senare om det finna tvivel.
1/24
Tack Saga och Jasmine. Jag hoppas verkligen att det ska gå bra!
Den här dagen har gått i ett huj. Vaknade och kände mig för första gången på länge rätt utvilad. Men har också sovit otroligt mycket i helgen. Jätteskönt!
Nu på kvällen gjorde jag en sjukt bra vegetarisk bolognese, och det hade inte direkt varit äckligt med ett glas rött till. Så det tog jag. Men ett alkoholfritt rött vin. Inte lika gott, förstås, men mycket mer rätt. Känns bra!
❤️
Härligt
Härligt med alkoholfritt vin, kanske inte det bästa men man lär sig tycka om det. Problemet med alkoholfritt är ju att det är så mycket socker i, jag försöker hålla den boven borta också. Men hellre lite socker än alkohol.
1/25
En helt vanlig dag. Inget att rapportera! Och det är ju bra.
Gjorde halloumistroganoff till middag och drack alkoholfri öl till. Fem plus! Inget sug efter något annat. Skönt!
Nystart, har också problem med alkoholfritt vin. Alldeles för sött för min smak! Men har svårt att hitta substitut som känns kul. Alkoholfri öl funkar ju istället för vanlig, men vin verkar knepigt att få till. Nobelpriset till den som lyckas!
Bra där;)
Som svar på 1/25 av Knaskatten
Du håller det du lovade! Har du letat på Systemet efter alkoholfria viner? Där står det på hyllan hur mycket socker vinerna innehåller. Men, håller med, inte lätt att hitta ett gott alkoholfritt vin! Och du är ännu mer kräsen än vad jag är;)
Japp!
Har letat och kollat socker och provat. Hittills är den bästa en superful flaska rosa bubbel som heter typ God dryck eller något annat konstigt.
Men jag är som sagt kräsen. Var/är det med vanligt vin också. Det är inte bara alkoholen som är grejen, jag gillar riktigt bra viner som smakar fantastiskt.
Men det är tårta! I dag är det vardag.
(Om man ska vara petig är det faktiskt inte vanlig vardag, utan kanelbulleafton! I morgon kanelbullens dag och dagen efter det annandag kanelbulle. Tål att firas! Med bullar, inte vin.)
Du är värd många bullar idag!
Den där rosa flaskan har jag sett men inte provat, men ska självklart göra det nu när finsmakaren har godkänt den??.
Hoppas som sagt att det blir många bullar idag- det är du värd efter alla vita dagar och peppande inlägg till oss andra!