Jag tänker varje kväll att imorgon ska jag inte dricka...men när dagen går tänker jag att 1 glas vin är väl inte farligt.
Jag VILL inte dricka på vardagar, men gör det.
Hur gör ni? Tips, råd, motivation...snälla?

@efia Ett tips som är ganska enkelt är att aldrig ha alkohol hemma på vardagar så behöver du inte frestas av det. Att bara handla hem på helgen om du vill dricka då.

Kör du bil till jobbet? Då kan du ju tänka som så att det är säkrast att inte dricka på kvällen eftersom du ska köra.

Hej!
Jag har samma promblem och tycker att det hjälper när jag bryter mönstret, att göra något helt annat tex träna. Efter träningen eller promenaden brukar suget minska. Alkoholfritt vin eins zwei drei zero kan jag också rekommendera och lyssna på David Craig eller Annie Grace. Hjälper mycket tycker jag.
Kram

@efia
Har kämpat länge med att inte dricka ”lite och ofta”. Det eskalerar ju efter en tid. Håller helt upp ibland. År, månader, veckor, under ett helt liv.
Jag har just gjort Mål i Programmet och bestämde mig om igen för att göra ett försök att ”dricka måttligt” d v s högst en dag i veckan, fredag eller lördag och då högst 3 enheter.
För min del så handlar det om att självmedicinerar depression och det har jag sysslat med i snart 40 år. Så här i tredje åldern tänker jag att det är dags att ta itu med depressionen och har börjat medicinera den idag. Vi får se hur det går.
När jag får sug så äter jag för mycket och det är inte heller bra.
En sak som hjälper mig är extra gott kaffe - det har också sina avigsidor men bättre än både alkohol och socker/fett.

@Nykter2021 Det låter jobbigt att ha så långvariga besvär med depression. Jag blir i perioder nedstämd och då undviker jag att dricka alkohol. Det blir som en ond spiral med alkoholen. Jag blir hjälpt av att röra på mig och vara ute och spana i naturen. Där finns mycket att upptäcka året om. Särskilt nu på våren när naturen vaknar och fåglarna sjunger och lever om.
Jag har också målet alkohol högst en dag i veckan 2-3 enheter. Men det behöver ju inte innebära att det blir varje vecka.
Är det så att summan av lasterna är konstant? Om jag inte dricker vill jag kanske unna mig något annat. Som popcorn med smör.......Provar nu att dricka måttligt 2 månader. Om det inte fungerar, provar jag att göra ett uppehåll 3 månader.

@Vitsippan.
Helt rätt att låta alkoholen vara när man är nedstämd - jag har gjort tvärtom.
Jag har insett att varje veckar är rätt ofta så jag tänker att jag kan avstå om jag vill. Att hålla upp helt har jag gjort många gånger, 1 månad, 3 månader, över 2 år när jag fick barn, men det är som att jag efter en sådan period måste ”dricka ikapp”. Testar med att ha ett fönster öppet för att inte känna tvånget - denna helgen ser ut att gå bra.

@Nykter2021 Hej du, hur gick det i helgen? Jag hoppade över vanliga fredagsvinet när jag var ensam och drack på lördagen när jag hade sällskap. Det var faktiskt inte så gott fast jag hade längtat efter det. Lite märkligt. Intressant att känna efter inte bara tuta på.

Kämpar också. Vaknade i morse så djäkla förbannad och besviken på mig själv. Lyckades dricka en hel box vin igår :( Hemskt.. Men nu har jag iallafall tagit steget och loggat in här. Känns nånstans bra att läsa era inlägg och förstå att man inte är ensam. NU tänker jag ta tag i dethär! Styrkekram till er alla!

@Vitsippan. @Louise'
Förlåt sent svar. Jag hittar inte riktigt här i trådarna och jag tänker att jag nog ska flytta över till Vara måttligt.
Helgen som gick var bra fast vi hade ganska tråkigt. Jag inser att vi ibland har låtit alkoholen vara vår underhållning.
Igår onsdag, drack jag 3 enheter vin till en lyxig middag. Kunde hoppat sista glaset och ska ha som mål att göra det nästa gång. Mannen i mitt liv är helt med på att dra ner på vår alkoholkonsumtion och anstränga oss att äta mer hälsosamt. Ser fram emot detta projekt. I helgen har vi kalas och jag ska köra - tänker att det blir lätt att avstå alkohol. Jag har lite ont i huvudet idag och det kan jag gott ha!

Hur har er vecka varit?
Hur ser det ut för er i helgen som kommer??

@Nykter2021 Tråkigt utan alkohol? Kanske, fast man är piggare dagen efter , det tycker jag är bra.
Till helgen skippar jag fredagsvinet. På lördag ska vi grilla, dricker vin då, det blir bra. Max 3 glas.
Bra att du tänkte tanken att skippa tredje glaset på onsdagen, nästa gång kanske du gör det.
Programmet är till hjälp när det kommer till att reflektera över sitt drickande.

Måttlighet ja. Upplevde en märklig fredag då mannen kom hem utan vin och vi samtalade om veckan utan ett glas i handen. Solen sken utanför fönstret och där satt vi en fredag. Mycket annorlunda när man är van att lufta vinet i denna situationen. Men det mest uppseendeväckande är ändå att jag inte kände något sug som helst. Ingen längtan, ingen saknad, upplevde bara hur tråkigt det är utan vin. För sanningen är den att vin har varit min underhållning, det vinet gör med min hjärna är att ge allt ett rosenskimmer och öppna för alla möjligheter som ligger framför oss. Vinet har stängt porten till min mörka sida som inte gillar att ha tråkigt.

Idag ska vi ha kalas och jag har ännu inte bestämt mig om jag ska ta ett glas vin eller inte. Svärmor ska köras hem så det kan vara ett gyllene tillfälle att avstå för den sakens skull. Bara känslan av att vara den som säger att -jag kan köra idag. Vi får helt enkelt se.

Jag har sovit lite dåligt två nätter vilket kan bero på onsdagens vin även om det var måttligt. Ska bli intressant att i framtiden se om ett litet intag påverkar sömnen i flera dagar.

@Nykter2021 Hej du,bra, 2 enheter är ändå en hel del. Om jag dricker mer, och lite för fort, blir jag lite avtrubbad. Omdömet börjar svikta, jag blir väldigt upp i hejsan och då kan det bli så att jag dricker mer än jag hade tänkt mig och ibland MYCKET mer. Ibland får jag så bråttom att dricka upp för att få mer om det finns en bag in box med fri tillgång. Jag klara inte av att ha bag in box hemma. Då är det risk för att jag blir en baglady. Om jag bestämmer mig för bara 2 glas så måste jag dra ut på det, blir inte lika lullig och har bättre omdöme och blir inte lika trött dagen efter (tror jag). Man får vara listig om man ska klara av att dricka måttligt.

@Vitsippan. Känner igen mig i din beskrivning i att ha bråttom att dricka upp!
Jag körde svärmor hem! Ungdomarna satt kvar vid köksbordet och var lite lulliga när jag kom tillbaka och jag ska erkänna att tanken på ett glas vin fanns där. MEN jag satte mig i vardagsrummet med en Loka och slötittade lite på TV. Hörde hur traggiga dem blev med klockan som gick ...var glad att jag stod emot. Det hade inte blivit ETT glas i det sammanhanget.
Hur har det gått för dig?

@Draken Ett väldigt bra tips faktiskt!
När jag höll upp så valde jag att helt enkelt inte ha det hemma. För min del att inte ha det hemma alls.
Fick även be kärleken att (hur hemskt det än låter) gömma undan och ljuga för mig om han hade något.
Finns det inte så går det inte = ett enkelt men effektivt tips!

När jag bestämde mig för att inte dricka vin ensam i mitt soffhörn såg jag till att aldrig ha alkohol hemma. Och ett år och elva månader senare har jag fortfarande aldrig alkohol hemma. Jag ersatte ”vin-ritualen” med andra vanor. Istället för att sjunka ner i soffan med välförtjänt vin på fredagskvällarna tog jag tex för vana att gå en promenad. Under mina första nyktra månader ägnade jag mig mycket åt riskanalys. Jag såg helt enkelt till att undvika platser och sammanhang där jag skulle frestas att ta ”bara ett glas vin”. Jag hade säkert klarat av det där och då, att bara dricka ett glas. Men det hade startat processen som efter X antal månader gör att jag finner mig i mitt soffhörn där jag häller vin över stress och harm och alla livets skarpa kanter. Den där riskanalysen har jag släppt nu. Jag är så van vid att inte dricka att jag utan att fundera vidare på det tackar nej till alkohol där det bjuds.

@Nykter2021 Det var klokt av dig. Det är lättare att avstå helt än att dricka ett glas tycker jag...Jo jag sparade min veckoranson till middag på första maj. Då hade jag bestämt att 3 glas var ok. Vännen hade köpt alkoholfritt vin till förrätten. Ganska gott , jag blev glad i hatten. Ok, sen var det rödvin till maten. Drack mina 3 glas, en halv flaska och var nöjd. Har skaffat en app som heter Måttfull, där man kan lägga in antal cl och även styrka på vinet. Appen visar om man dricker måttfullt och ger en bild av hur påverkad man är. Det där märker jag inte riktigt när jag kolkar i mig. Och där hamnade jag på 3,6 enheter! Vinet höll nämligen 14% som dom röda vinerna ofta gör nu för tiden. Man kan också lägga in NÄR man häller upp glaset. Jag drack för fort . Jag fattar inte varför. Ändå dricker jag vatten mellan varven. Blev lite lullig och hade huvudvärk dagen efter. 2 glas hade nog räckt......Det var ändå en väldigt trevlig kväll med mat och prat. Det är inte så ofta nu i Coronatider.

@Vitsippan. Fint att höra att det gick bra och att du hade en trevlig kväll-så som det ska vara! Jag ska kolla appen Måttlig. jag satt och surfade runt igår och insåg precis det du skriver; det jag kallat tre enheter är nog lite mer...har gjort om mitt mål till två enheter per gång/vecka. Det är inte säkert att jag dricker det - vi får se till helgen.