Hej!

En gång i tiden var jag rökare. När jag väl slutade röka så slutade suget och tankarna på cigaretter att avta med tiden tills de upphörde helt. Men efter några år började jag feströka då och då. Jag märkte direkt att tankarna och suget startade igen. Även när det inte var fest kunde jag längta efter en cigg. Jag förstod då att det var lättare att inte röka alls för då slapp jag med åren alls känna en längtan.

Hur är det med alkohol? Avtar tankarna och suget helt med tiden? Finns de alltid kvar om man dricker då och då jämfört med om man slutar helt? Hoppas ni förstår min kanske luddiga fråga.

Har varit alkoholfri nu i 4 dagar.

Godmorgon Tindeli☀️

Jag har haft perioder som varit helvita, som längst drygt fyra månader. Då har jag inte haft problem med att tänka på alkohol för min vilja att vara helvit var så stark.
Jag är också före detta rökare, slutade för drygt fem år sedan och inte haft en tanke på att röka. Otänkbart!
Då har jag ändå försökt att sluta i många år men när jag väl bestämde mig så var det väldigt lätt.
Min plan var att ha nikotin tuggummi under ett år och sedan gå över till vanliga tuggummi. Och så blev det.😊

När det gäller alkohol så har jag efter några års problemdrickande hamnat här på forumet av en slump.
Fick världens kick av att det fanns så många andra med liknande problem som mina.
Så för tre år sedan började mina försök att bli helvit. Men nu har jag sedan tre månader bestämt mig för att vara måttlig istället. Det passar mig bättre. Så för mig gäller nu max en liten flaska vin om jag ska dricka något överhuvudtaget.
Så nu igår var det femte gången jag drack sedan i början av februari.

Men i rummet Det vidare livet finns massa vänner som håller sig helvita och som också gärna delar med sig av sina erfarenheter.
Nu fick du lite insyn i hur min resa sett ut. Kanske lite luddigt svar på din fråga men jag skulle säga både ock...
Suget avtar nog med tiden ju längre du håller dig vit. Men självklart så är det ju motivationen som är det viktigaste!

Lycka till dig🍀
Kram 🧡

@Tindeli jag funderar också på hur det kommer att bli på sikt. I dag har jag 1,5 år som nykter och 5 månader nikotinfri. Tankar och sug på vin har minskat betydligt med tiden. Efter 6 månader försvann suget helt i princip. Blir jag sugen nu är det mer som än en fantasi än ett verkligt sug efter det där röda vinet som var min drog. Snussuget har minskat nu också vid 5 månader. Jag tror att man kan bli av med alla tankar och sug helt och hållet, men det är tid som måste tid. Flera år skulle jag tro.

Intressant fråga! Hoppas fler reflekterar här!

Ja, intressant fråga. Jag tror att det är individuellt. Var själv feströkare under många år och hade inga problem att hålla mig till det. Fick sen för mig att festsnusa istället och åkte dit direkt på det och snusade heltid några år. Nu med alkoholen tog jag tre helvita månader och har sedan dess druckit ett glas vid fyra tillfällen sen i augusti. Efter andra tillfället fick jag tankar på att dricka igen snart, men då lät jag bli och drack inte nästa gång förrän fyra månader senare. Efter den gången fick jag inget mersug, tror att tidsfaktorn var det avgörande för mig, jag har haft tillräckligt med tid att bygga upp en tillvaro och självbild där alkohol inte har en roll. Just nu känns det som att jag faktiskt tröttnat på att vara full, och alkohol är på väg att bli ointressant. Lite som när man slutar vara kär i någon; i början längtar man tillbaks, men efter en tid är man plötsligt över personen..

@Tindeli Svårt att veta.
Jag slutade röka (efter 20 års vanerökning) 2006 och har inte tänkt på det sedan dess. Jag var bara färdig.
Nu har jag bestämt mig, efter en tids depression och självmedicinering med vin, att bli måttlig igen. Har registrerat här i 50 dagar och jobbar med Programmet. När jag nu medicinerar mot depressionen så har jag senaste veckorna inte känt något sug alls och inga tankar ens på alkohol. Det upphörde efter någon månad. Jag har stort besvär av min trötthet men annars bara så många positiva upplevelser så jag är väldigt motiverad att fortsätta på denna vägen.

Alla har sin väg och olika skäl till hur vi hanterar våra laster - vissa verkar må bra av total avhållsamhet medan andra kan hantera måttlighet - bara du kan avgöra vad som är bäst för dig.

@FinaLisa @Nykter2021 @Kennie @Charlie70 , tack för intressanta svar. Gav en hel del att läsa om era tankar och erfarenheter. Nu får jag väl fundera ut hur jag fungerar i detta ämne. @Kennie jag hoppas på att även mitt förhållande till alkoholen ska svalna och bli ointressant, kul liknelse med kärlek. Tackar!