Jag har lyckats dricka måttligt sedan påsk. Då blev det 7 enheter en kväll, och det var då jag bestämde mig för att gå med här i alkoholhjälpen.
Jag vill se om jag klarar att dricka måttligt eller om jag ska sluta helt. Just längre ledigheter och fester kan vara svårt att hantera för mig
Nu har jag semester 2 veckor.
Första helgen på semestern passerat utan alkohol eller sug.
Sen är det ju trevligt att dricka öl nu när det är fotbolls EM, och mycket fotboll blir det, så jag får se hur jag gör.

@Vitsippan. Vad kul att höra från dig och att det går bra! Tänk vad skönt att ha två veckors semester och vara utvilad som man blir utan alkohol!! Det är kanske klokt att skriva här under semestern? Fylla i alkoholkalender ifall du tar en öl till fotbollen. Bara en tanke.

@Nykter2021 Ja, alkoholkalendern har jag fyllt i hela perioden, och det ska jag fortsätta med under semestern, sen får jag se. Har också tänkt skriva här under semestern.

Det har gått bra att dricka måttligt hittills. Varför då?
- Alternativet för mig är att sluta helt
-Jag har inte druckit innan arbetsdag (söndag- torsdag)
-Jag har undvikit att dricka ensam
-Håller mig i så fall till 250 eller 375 cl flaskor vin (klarar inte bag in box)
-Jag har köpt vin efterhand, inte haft hemma "i fall att"

Sedan i påsk har jag druckit 1-2 ggr i veckan. Jag har hållit upp 2 veckor som mest. När jag dricker känner jag efter om det verkligen är gott. Märker när jag blir påverkad om jag dricker för fort och tycker inte längre om den känslan.
Nu har jag semester, och då är det risk att börja slira.

Många härinne skrivet om att stilla annat sug, att se till att inte vara hungrig och trött eftersom det lätt får en att tro att det är alkohol man behöver. Jag tycker det ger lika mycket njutning att äta god mat. Och att vakna obakis och dricka kaffe. Du verkar ju ha hittat balans, men som du är inne på själv är det kanske bra att möblera om i hjärnan angående vad semester betyder. Att programmera om hjärnan till att inget tillfälle någonsin betyder obligatorisk alkohol, det tror jag är en bra modell för balans.

@Kennie Just det, alla dessa kopplingar
fredag efter arbetsveckan- vin
Middag med vänner- vin
Fotboll- öl
Semester- unna sig vin lite oftare
Fest- hej o hå det vart lite mycket där
Midsommar - sill o nubbe

Tänker nu att det är som en vanlig vecka fast det är semester, alltså max 4 enheter.
Och det betyder ju inte att jag MÅSTE dricka 4 enheter.....

@Nykter2021 Tack! och jag hejar på dig. Hoppas du kommer i dina vita byxor till midsommar.
Mina sommarkläder tycks ha krympt i garderoben.
Jag dricker mindre alkohol, men i stället blir det mer fika och godis. Jag som inte brukar vara någon godisråtta. Alkoholen har jag haft bättre koll på ändå, det har blivit till helgen. Men fika och godis är mer accepterat varje dag. Det här beteendet har eskalerat sedan jul. Jag har fortsatt att unna mig för mycket. Covid och isolering är nog en del av orsaken.
Men just nu riktar jag strålkastarljuset på mitt förhållande till alkoholen, en sak i taget!

@Vitsippan. Bra! Jag åt ett päron och drack bubbelvatten. Funkade det också 😉 Visst är det härligt att vakna helt skärpt till en ny dag!! Inte förrän nu, två månader in i att vara måttlig, börjar jag verkligen uppskatta att INTE vara däven dagen efter. Så konstigt att den känslan skulle ta sådan tid på sig att komma…det är ju viktigt att veta när man kämpar där i början…har läst i andras trådar ett det kommer sent men inte riktigt förstått det förrän idag då jag verkligen kände mig ”pigg” på morgonen och tacksam över att jag inte druckit alkohol! Spännande det här!

Första veckan på semestern gick bra att vara måttlig.
Drack under veckan, så "ransonen" var slut när helgen kom.
Nu andra veckan sparar jag mig till midsommar med sill och nubbe!
Nöjd med mig själv , har inte tröstdruckit trots att jag skadade foten dagen innan semestern, haft ont och inte kunnat promenera och vandra som jag hade planerat. Vädret har också varit lite småtrist.
Mycket fotboll har det blivit, som åskådare i soffan. Det har varit riktigt spännade!

Vad fint att du håller ”ransonen”. Jag tänker ha lite samma strategi. Efter en ”hyfsat måttlig” midsommar är både förra och kommande veckoranson slut så nu blir det minst 10 dagar utan alkohol. På något märkligt sätt så ser jag fram emot det - som en utmaning på ett positivt sätt. Hoppas din midsommar var fin och att vädret blir bättre kommande vecka!!

@Nykter2021 Härligt med semester och midsommar! Sista veckan på semestern drack jag vid 4 tillfällen, men små mängder. Överskred ändå min ranson med någon enhet. Ändå bättre än vid tidigare längre ledigheter. Nu jobb fyra veckor, då blir det måttligt med alkohol igen. Är inte inne på att sluta helt.
Jag är dock noga med att dricka långsamt och ge akt på effekten. Jag är också mer kräsen och dricker inte något som inte smakar gott. Använder måttfull-appen som stöd. Tycker inte om att bli lullig å oskärpt. Där har det skett en förändring.

@Vitsippan. På lördag åker vi på 1 veckas semester i stuga med barnen och jag ska göra ett ärligt försök att hålla min budget. Jag har ju som mål att dricka högst 3 enheter och högst 2 dagar i veckan SÅ när jag nu tänker efter så borde jag ju verkligen klara av att räkna mina glas utan Måttfull-appen- eller hur? Fast jag ska nog göra som du och använda appen på semestern - det är ju lätt att fylla på det där fjärde glaset när det är långa sommarkvällar och trevligt sällskap.
Jag kommer göra som du och vara kräsen. Använda appen MEN först 10 dagar utan alkohol!
Stor kram!!!

Sådärja! 3veckors semester! Måttlig sen påsk.
Nu ska vi se hur jag klarar att vara måttlig med en bag in box av favoritvinet i skafferiet.
Tidigare försök misslyckades, det var för lätt att ta sig ett glas- eller två.
Semester,nu gäller max 4 enheter i veckan. En enhet blir 10 cl, vinet håller 14 %.
Registrerar i systemets måttfull-app. Den är tydlig och bra.
Går det överstyr får jag ge bort boxen.

@Vitsippan Vad härligt med semester!! Hoppas du njuter!
Jag har varit mycket medveten under semestern och det gick bra när vi var iväg med barnen. Ett fint minne att bevara. Sedan har jag slirat lite med hjälp av maken som så gärna handlar hem både god mat, gott vin och godis/snacks. På det hela taget har det ändå varit en bra semester så här långt. En vecka kvar och jag tänker ändå att nu får jag se upp!
Måttligheten är hotad här! Jag är medveten!
Varmt lycka till - hoppas höra av dig snart igen!

Kram

Det går åt fel håll nu under andra semesterperioden.
Fler tillfällen med alkohol. Måttligt varje gång, men sammantaget mer än jag hade tänkt mig.
Inte så många krav nu på semestern, behaglig tillvaro, mer umgänge, och alkoholen lättillgänglig. Men jag får mindre gjort, vitaliteten och energin minskar.
Den här veckan ska jag försöka begränsa mig till ett tillfälle.