Ja, jag får finna något som man kan göra utanför hemmet tror jag. Behöver som du säger tillföra ny energi. Älskar att promenera och det kan ju vara något att börja med när jag inte kommer på något annat. @Kennie

Fredag. Var i en situation som för mig annars varit triggande. Hade roligt i början av kvällen. Senare delen kände jag mig mest ledsen. Mest för att det gjordes en sådan grej av att jag inte drack. Det påpekades flera gånger och skämtades om även om det sades att det respekterades. Lite som när folk som äter kött ska prata om vegetarianens kost hela tiden. Varför ska det påpekas? Varför kan inte du dricka ditt och jag mitt? I andra hand blev jag ledsen för att folk avbröt varandra till höger och vänster trots att ingen ville erkänna sig full. När min hjärna till slut kollapsade av det här kände jag (uppfattade/tror förstås) hur de andra tyckte jag var tråkig. Ledsen på min man som alltid dricker för mycket.
Kände mig ensam ikväll. Att jag var en stämningsdödare för att jag inte drack, trots att jag till och med försökte ”bevisa” att jag är rolig och full av energi ändå.

Kommer vara stolt över mig själv imorgon. Skiter i vad alla andra tycker om det. Hör elaka kommentarer som man hört andra säga om andra förr ”inte som att det är en bedrift att inte dricka en dag, man är inte duktig för det. Inte som att hen är alkoholist”. Skiter i det. Är arg på hela situationen.

Starkt jobbat! Och precis som du skriver så vaknar du nog idag och känner dig stolt!
Du har helt enkelt tagit ansvar för dig själv, och för ERT barn. Det är visst en bedrift, särskilt om man har varit i träsket.
Förstår att du blev ledsen för att de inte lät dig vara ifred i ditt ickefrickande. Tänker att de som har problem med att andra inte dricker oftast är de som dricker för mycket själva och behöver ha en legitimitet i det.
Då är det provocerande med måttliga eller nyktra människor.
Fokusera på dig själv tycker jag. Vad behöver du för att må bra? Ibland är det skitjobbigt att tänka så. Man vet vad man måste/borde göra men hittar inte orken till förändring när man tänker på det som så stort. Men en liten sak i taget kan man bocka av nåt litet.
Och åter igen säg till dig själv att du var skitduktig! Och umge dig med personer som ger energi istället för de där gnällspikarna som hackar på andra och har åsikter om andra. Det behöver man inte om man mår bra i sig själv. Lycka till nu!

majken_r

@asdffg så starkt av dig och hur du klarade av en svår situation. Deras kommentarer säger mer om dem än om dig. @Sisyfos skriver så bra, instämmer. Varm kram❤️

Hej, bra gjort att hålla din linje trots tråkiga kommentarer! Den som klagar på att nån annan inte dricker är antingen 15 år gammal, extremt egotrippad eller har själv alkoholproblem. Den vän som kräver att jag ska bryta ned mig själv för att hänga med i hens tempo är inte en god vän.
Förut var jag alltid bland de sista på festen och höll igång till sent på natten. Nu när jag inte dricker längre tröttnar jag tidigare. Precis som du skriver har man kul i början på kvällen, men om alla andra blir fulla och slutar lyssna på varandra så känner jag att det är dags att runda av. Förut tillförde jag konstgjord energi i form av alkohol, men det får man ju betala tillbaks med ränta dagen efter. Det priset är för högt att betala för något som uppenbarligen inte är så roligt att man vill delta nykter. Och det jag förstår nu är att det egentligen är det naturliga. Det är lagom att gå hem innan midnatt, då har man hunnit umgås ganska många timmar och behöver vila. Jag säger som Bob Hund- "Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal!" Jag tror att nykter livsstil handlar en hel del om att lyssna på sin kropp och respektera sina egna gränser. Det är ok att bli trött och behöva vila. Att stå upp för sig själv och sitt barn är värt all respekt, så stå på dig.

Tack så mycket för peppen. Det betyder mycket att höra från någon. Vaknade idag och mådde mycket bättre än igår, och vad jag brukar göra på lördagsmorgnar för den delen. @Sisyfos @majken_r @Nervöst lejon

tack så mycket. Nej det känns viktigt för mig att mina vänner inte gör en grej av att jag inte dricker och att vi kan umgås och ha roligt ändå. Inte någon som uppskattar mitt sällskap mer för att jag dricker. Det är så sant det med konstgjord energi. Har använt alkohol både för att bli upprymd men också för att kväva negativ/stressad energi i slutet av dagen då jag inte orkat ta mig igenom den. Tror att det med tiden blir lättare att lägga energin på rätt ställen. Idag känner jag mig inte alls uttömd på energi trots att jag träffat massa personer. Det var länge sedan sist. @kennie

Igår funderade jag på att ställa in dagens planer men är glad att jag inte gjorde det. Umgåtts med personer som jag mår bra av och där alkoholen inte är en viktig del av deras liv. Känner mig nöjd med mig själv idag. Hade varit så lätt igår att ta något att dricka. Glad att jag inte gjorde det. Att skriva här, få feedback och läsa andras erfarenheter gör att jag inte känner mig ensam i det här.

Vill förresten berätta att barnet var på väg att krypa ur sängen igen när jag sov nyktert, som tur var märkte min man det. Vi har ordnat nu så att det inte blir möjligt för hen att göra det. Kändes ändå skönt att det kunde hända trots nykter. Det skrämde mig rejält förra helgen. Oavsett så ska mitt barn inte ha fulla föräldrar och om det händer något ska vi/jag vara den trygga famn som hon behöver.

@asdffg Hej, tittar in i din tråd. Du är verkligen en ansvarsfull förälder som vill vara nykter och en trygg famn för ditt barn, så fint💕. Så tråkigt att höra om dina vänners skämtande och påpekande om att du inte dricker, helt enkelt kränkande beteende. Inte alls respektfullt! De som låter mest brukar ha egna problem och det uppdagas för dem när du inte vill dricka. Säkert omedvetet men någonstans tar det nog. De som inte kommenterar och verkligen respekterar det har inte egna problem med drickandet, detta är i alla fall mina erfarenheter. Så bra gjort av dig att stå på dig💪. Det är styrka och det skulle inte förvåna mig om du även påverkar andra med ditt beteende.

Du kämpar på så bra!🌷💕

Dina ord värmer verkligen ❤️ Jag tror också att de som reagerar på någons nykterhet har en komplex relation till alkohol. Deras negativitet får stå för dem. Är i vissa relationer rädd för att hamna i tjafs eller att säga ifrån. Det är uteslutande de relationer som jag känner är snävt villkorade och som tar mycket mental energi. Skönt att komma till den insikten. @vår2022

En vecka! Den senaste tiden har varit tuff men har dövat det med alkohol alldeles för många dagar, även om det de flesta dagar inte varit mycket. Fått bättre syn på mitt mående denna vecka och förstått att jag måste ta känslorna som de är och inte skymma undan dem. Har kunnat identifiera denna vecka vilka situationer som ger mig ångest och vad som tar och ger energi. Får försöka öka de positiva delarna. Förut har jag valt de sämre situationerna/sällskapen med alkohol för att det varit lättare där och då.

Tagit det dag för dag denna vecka. Nu känner jag mig redo att tänka en vecka i taget. Litar på mig själv lite mer nu när jag klarat det. Innan har det varit så lätt att tänka ”vad gör väl ett par öl”, ”kan väl lika gärna ta tag i det efter det här”. Men med en vecka bakom mig är jag starkare i det.

majken_r

@asdffg Åh, fint! Att som du identifiera och kartlägga sina känslor och tankar är så viktigt och bra. En vecka i taget, en dag i taget. En timme i taget. Du är på väg till ett bättre ställe. Varm kram❤️

@asdffg Hejja dig! En vecka är EN HEL VECKA! Mina första dagar tänkte jag såhär (lägger in ditt mål en vecka i min tanke): "Vad är en vecka i ett helt liv? En vecka klarar jag. En vecka är bara en vecka, det är inte en lång tid. Sen tar jag ett nytt beslut." I slutet på den veckan tänkte jag att, jag tar en till. En vecka i jämförelse med alla år man druckit är inte lång tid. Det klarar man. Och sug/tanke är bara en tanke, det är vad man gör med tanken som räknas.
HEJJA HEJJA!

@asdffg
låter som att du gjort stora framsteg på baren vecka!
En sak som jag har lärt mig är att det brukar betyda mycket mer än man tror att öka de positiva sakerna lite. Små, små förändringar kan göra stor skillnad för hur man mår, både för välbefinnandet de ger och för kicken man får av att ta makt över situationen.
Önskar dig stort lycka till i kännandet, dåligt som gott. Det ska kännas.
Kram!

Insåg en sak nu. Det är lätt att säga att man inte kommer ha tråkigare utan alkohol men det kommer man ju ha ibland. En spontan Aw med kompisar är inte alls samma sak om man ska sitta där nykter. I vissa situationer är det roligare med alkohol. Ibland kommer man missa roliga tillfällen och det är HELT OKEJ. Tråkigt för stunden kanske men det är värt det i det långa loppet. Ju mer man övar desto mer tillfällen behöver inte nödvändigtvis blir roligare för att man dricker. Kanske är självklart men var en mindre uppenbarelse för mig.