Bara det att det inte är så jävla enkelt. Vet inte hur många gånger i ordningen som jag bestämt mig för att sluta eller dra ner på drickandet. Det funkar några dagar och jag hinner uppleva att jag känner mig piggare och sover bättre men sen trillar jag dit igen för det känns som att jag kan hantera det. Fick igår veta att en bekants nära anhörig som är i min egen ålder drabbats av bukspottkörtelinflammation pga just alkoholen. Blev såklart väldigt orolig för hennes mående men också för mitt eget. Vill inte hamna i den situationen. Men ändå sitter jag här nu med ett glas vin framför mig och skriver detta. Den där djävulen i huvudet är stark men den här gången ska jag vara starkare, envisare och segare. Har köpt ett träningskort idag för att fylla kvällarna med annat än vin. Hoppas att det ska hjälpa mig distrahera suget och tankarna. Har vuxna barn och jag försöker inbilla mig att de inte ser och förstår men tom jag fattar att det inte är sant. Nu tar jag ett nytt omtag till att förändra mitt liv, mina relationer och mitt mående. 🙏💪
PS innan jag skickade detta meddelande så gick jag och slog ut vinet i slasken. 😊

@Vilja123 vad bra att du hällde ut vinet och varmt välkommen hit! Förstår att du försökt många gånger att dra ned på drickandet (eller sluta helt?). Träning är väldigt bra. Endorfiner motar bort suget och friskt skapar friskt. Men det kanske inte är så att du kommer träna hela tiden så jag undrar lite hur din plan ser ut nu?

Kram!

@Charlie70
Min plan är att ta en dag i taget. Sakta men säkert. Jag har även berättat om mitt missbruk idag för min mamma och min bror som står mig nära. Det var oerhört läskigt men till min förvåning dömde ingen av de mig. Nu kan jag höra av mig till de när det krisar vilket är en stor skillnad från tidigare. Jag tänker att min riskzon på dagarna är när jag kommer hem från jobbet och är trött/sugen. Planen är att känna av vad jag behöver just då. Någon dag kan det vara att snöra på sig gympadojerna direkt och ta en promenad för att skingra suget, andra dagar kan det vara att ta en powernap eller ringa mamma/bror. Som sagt en dag i taget, ett steg i taget.

Så tänker jag också, EN DAG I TAGET! Sätter man för höga mål/krav så klarar man inte det utan trillar dit igen. Det är en mäktig känsla att man kan känna sig stolt, varje dag som man står emot suget! Kämpa på vännen!@Vilja123

Summering av dag 1. Hur har det gått?? Jovars, riktigt skapligt. Jag har inte druckit någon alkohol. Har känt mig småruggig och orolig i kroppen under eftermiddagen vilket jag tror beror på abstinens. Därav tog jag en powernap när jag kom hem från jobbet och efter den kändes det bättre. Hoppas att morgondagen ska gå lika smidigt men vet av erfarenhet att dag 2 brukar vara min värsta. Har dessutom lååång dag på jobbet med många möten och det brukar trigga suget. Lägger mig tidigt ikväll för att ladda batterierna inför morgondagen. Nu är det bara att ta fram pannbenet och kämpa 😈

Också denna dag utan alkohol. Jag har haft en oro i kroppen och haft kortare stubin än vanligt 🙈 men utöver det så har det fungerat fint. Tankarna på alkohol dyker dock upp lite då och då. Tanken om "nu skulle det vara gott med ett glas vin " men det har gått bra att mota bort dem. Hoppas det fortsätter gå lika smidigt.

Hej,
Härligt att det går bra med nyktra dagar! Min erfarenhet är att det blir lättare och lättare vartefter man lär sig att belöna sig med nya saker, som god mat, vila, motion. Önskar dig en vilsam och nykter helg.

Helgen har löpt på bra. Hade planerat att dricka vin och lyckades hålla mig på en lagom nivå. Nu är det söndag och stopp. Inget vin under vardagarna. Däremot en skön mix av jobb, träning, nöjen och vila 😊

Det var rent önsketänkande. Tro att det skulle fungera att enbart dricka vin på helgen och vara ren på vardagarna. Igår kväll kom suget tillbaka med orkanstyrka och stod jag emot??? Nej!!
Jag får helt enkelt lov att tänka om. Nu blir det en vit månad till att börja med. Förstår att det behövs fler för att bryta vanan och suget. Och för att ge kroppen/knoppen en chans att må bra igen
Men jag behöver ta det i etapper. En vit månad är en riktigt bra start för mig. Så med det sagt är det bara att säga tag i de första dagarna som jag ju vet är asjobbiga. 🤕🥵💪