Nu har det gått 4 veckor utan alkohol. Drack folköl på vardagar och starkare varor på helger. Vaknade trött på helger. Ville ha ut mer av livet än att sova bort min fritid. Fick reda på att jag hade för högt blodtryck och det var en av anledningar till att trappa ner på alkoholen. Men också för att kroppen tar skada av alkohol förstås.

Jag hade aldrig abstinens när jag slutade dricka, däremot fanns det ett sug att dricka mest av gammal vana. Det gäller att hitta ett substitut till alkohol. Får en känsla att jag kan ha varit lite sockerberoende, då det finns mycket socker i alkohol. Att det var sockret som var suget. Förövrigt gillar jag inte godis, men har börjat gilla godis efter jag lade av med alkoholen. Men är ingen expert på detta ämne.

Målet är att endast dricka högst en gång i månaden och i små mängder. Men först vara alkoholfri i ett halvår. Och nu har det alltså gått 4 veckor. Än så länge har det varit lätt att sluta med alkohol.

Hej jen_vik!

Välkommen till forumet. Först och främst, stort grattis till din förändring och vad skönt för dig att första tiden gick lätt. Det här forumet är lite långsamt ibland, och ibland behöver en skriva flera gånger för att få svar, för att tråden ska komma igång. Det har gått snart två veckor sedan du startade tråden, hur har du det nu? Har du stött på utmaningar eller går det fortsatt som på räls? Har du märkt av några fördelar med att inte dricka?

Varma hälsningar,
Kristoffer
Alkoholhjälpen

Hej igen.

6 veckor alkoholfri. Tack Kristoffer. Det har inte varit svårt att sluta med alkohol denna gång. Har provat innan och har fallit tillbaka av slentrian. Var väl inte tillräckligt motiverad.

Fördelarna i mitt fall:
Kan nyttja helgerna fullt ut, vaknar pigg och utvilad, redo att göra någonting bra av helgen.
Inte trött och sliten under arbetsveckan.
Piggare i skallen.
Inte ångest. Hade lite ångest när jag drack. Eller på grund av drickandet. Detta är nu bortblåst.
Sparar väl cirka 1500 kronor i månaden.
Vill sluta med blodtrycksmedicin.
Olycksrisker, man skadar sig lätt vid alkoholpåverkan.
Tycker det är roligare att gå ut med kompisarna på helgerna utan att dricka. Trodde det skulle bli tvärtom faktiskt.
Kan behöva gå ner några kilo i vikt.
Lättare att börja löpträna igen, eller träna mer överlag utan att vara trött eller hängig och därmed skjuta upp träningen.

Mitt mål är som sagt 6 månader utan alkohol. Då har levnadssättet ändrats så mycket att det känns normalt att inte dricka. Jag tänker alltid på den tid när man var ung och inte drack. Det finns ju en tid när vi alla var unga och inte drack. Hur normalt som helst.

Men man bör inte vara rädd för att falla tillbaka. Den tiden man levde alkoholfri är ju inte bortblåst. Bara att ta tag i det igen i så fall.