Jag firadefredag med chips och dippa igår, och att inte sätta väckarklockan. Det funkade fint och det var väldigt skönt att inte vakna med ågren över vad som hade kunnat slinka ner i strupen igår..
Idag tog jag och maken en tur på stan, som avrundades på vår "hemmapub". En öl skadar ju inte.. men jag valde alkoholfritt, yay!
Jag vet ju att jag inte slutat för all evighet, men det var lite kul att idag fundera på VARFÖR jag skulle beställa en starköl. Jag var törstig och skulle pausa från allt gående i stan med min man. Ingen av oss var sugna på kaffe, så pub var det naturliga valet, vi gillar pubar. Men varför måste en tvunget dricka öl, öl? Det gick precis lika bra med alkoholfritt. Den släckte törsten bra. Hade fin beska. Var kall. Samtalet med min man blev inte sämre. Dessutom var den ju billigare.
Win!

Måste ju även berätta (vilket inte var bestämt när förra inlägget skrevs) att jag och maken fick biljetter till en konsert igår kväll. Det var SÅ kul! Fett ös och riktigt bra röj i publiken 😎🤘
Jag är SÅ glad att jag fortsatte med alkoholfritt! Minns hela spelningen och mår ju hur bra som helst nu på morgonen. Den alkoholfria ölen på konserten var inget att hurra för, men det gick bra ändå.
Yay!

Nu är jag där.. nyhetens behag av att inte dricka har lagt sig, och nu kommer känslan krypande.. att jag vill ha ett glas.
Tänker framåt, vilka tillfällen kan finnas?
En danmarkutflykt för att träffa en vän.
En weekendresa i vår.
Fredag!
En helg med vuxna dottern.
Sa jag fredag??

Så dumt. Varför kommer de tankarna nu?
Ska jag ge efter? Jag vet ju att jag "får" (enligt egna beslut, jag ska ju inte sluta helt).
Men varför?
Jag vet ju att det sällan blir bra.
Jag mår ju så dåligt när jag druckit. Jag kan typ aldrig hålla bara ett glas. Så om jag kan skjuta det framför mig, det där första glaset..bara lite till, någon dag mer, bara förbi fredag, så skulle det nog vara bra.
Det eller de glas jag ska/kan/får unna mig kan nog vänta lite. För trots tankar på att dricka så mår jag ändå bäst om jag låter bli. Någon dag till. För säkerhets skull.

Låt bli :)
Jag drömde i natt att jag skulle på en studieresa med mina elever, men jag drack för mycket kvällen innan. Sedan var det en tydlig mardröm, med massa onödiga händelser: det värsta som kan hända en lärare på fyllan (försökte ta på mig mina skor på bussen, men det var omöjligt ;)
Den härliga, underbara känslan när jag vaknade och insåg att det var en dröm. Då fick jag en ny styrka att låta bli.
Jag har gjort bort mig en del på fyllan, tre gånger var det kanske mer allvarligt. Jag har riskerat mitt liv. MEN, trots allt, har jag slutat dricka i tid, inga lagliga konsekvenser, jag har aldrig riskerat någon annans liv etc.
När jag tänker på det blir jag så tacksam för mig själv att jag fattade i tid.
Låt bli. :)

@rabbitgirl ah jag känner igen det där, när en drömmer att en är full och paniken... Jag drömmer ibland att jag dricker, och blir så ledsen för att det var ju inte så det var tänkt. Det är en enorm lättnad när jag inser att det bara varit en dröm.
Har iaf hållit nollan idag. 🙂

@Surkärring Jomen, att låta bli att dricka när vardagskänslan kommer och en inte har energin av alla nya kloka val och förändringar. Jag kan tänka "ingen behöver veta". MEN är det verkligen det jag själv vill??? JAG kommer att veta. Jag har använt den tanken mot/till mig själv ofta. Jag har ett val att göra mig själv gott; hälsa, nattsömn, energinivå, sinnesro mm mm.
Det valet görs hos mig aktivt en dag i taget.

@Påvägmothälsa just det. En dag i taget. Det är en bra strategi.
Jag har mörkt bara, att i stället för att planera när, var och hur jag ska dricka, räknar jag vita dagar, längtar tills det t.ex. gått 100 för då minsann..(ja, vad händer då?), hänger här och läser och skriver och läser och läser...
Så jag ägnar massor av tid på att vara nykter. Det är iofs bättre än att ha ångest, sova kasst och vara bakfull. Så jag antar att det är ok
Men jag ser fram emot att hänga här mite mindre, och låta dagarna bara passera, fulla med livet utan statistik på vita dagar.

Med tanke på att jag vill vara mindre fixerad vid att inte dricka så mycket, så är jag ju väldigt inne på att ändå räkna dagar...
30 vita dagar har passerat. Hurra.
Jag tänker fortfarande mycket på alkohol, kanske för att jag saknar känslan av att kroppen slappnar av lite grand, jo det saknar jag. Men fortsätter jag tänka på att dricka något glas, och vad som brukar hända sen, så lockar det inte lika mycket.
Ska träffa en kompis och ut på middag nästa vecka, och är ledig dagen efter så jag funderar på att unna mig ett glas då (eller 4, som det brukar bli?). Men varför? Det är bara svindyrt - onödigt att lägga pengar på en bakfylla som landar som ett brev på posten, liksom..
Jag vill så gärna kunna dricka normalt men (tjat tjat, jag vet, sorry) jag mår ju bara dåligt av det. En timmes avslappnat välbefinnande (första glaset) mot en dags ångest och hål i plånboken. Det är det ju verkligen inte värt.
Nä det får bli fortsatt en dag i taget, med siktet på 30 nya vita dagar.
Någon gång kanske jag kan flytta över till forum för dem som satsat på ett helnyktert liv, men jag är inte redo ännu.

Så.. igår var min man iväg med vänner på morgonen. Vid lunch hörde han av sig och undrade om han kunde stanna ute lite till, de hade så mycket att snacka om. Inga problem för mig. Jag frågade hur mycket han druckit och fick svaret 2 öl och 2 kaffe. Vännen han satt med, har för länge sedan slutat dricka så jag förstår inte (fast det gör jag ju) varför min man tvunget måste..
Maken kom hem till kvällsmaten men hade fått veta om en konsert och ville gärna gå. Jag säger inte nej om han vill ut så han drog men skulle komma hem för att gå ut med hunden senare.
På kvällen skrev han till sonen och erbjöd pengar om sonen gick ut med hunden. Så klart.
Maken kom hem vid 1-tiden och trots att han skulle upp tidigt idag var det uppenbart att han inte var särskilt nykter alls.
Jag är så himla besviken.

Själv har jag fortsatt hålla nollan och vaknat till ännu en dag utan bakfylla.
En får glädjas åt det lilla.

Det rullar på rätt bra. Tänker mer och mer på en helnykter framtid men fegar, för det känns så väldigt definitivt. Det är så typiskt mig, jag vill saker men dedikerat mig aldrig till 100% för jag vill alltid ha en nödutgång, och kunna säga att "jag aldrig lovade till hundra procent". Känns lite dumt men ändå skönt.
Har lärt mig mycket om alkohol, abstinens och nykterhet på sista tiden. Det är väldigt intressant hur det hänger ihop, vad som sker i kroppen (hjärnan!) när en dricker eller låter bli. Jag låter bli idag med.

Fredag, hurra! Ska dock jobba hela helgen så tja, ingen dricka för mig nu heller. Lika bra det.
Jag fortsätter njuta av bakfyllefria morgnar, mindre huvudvärk, en mage som fungerar och minnen från varje kväll som jag kramar mina barn godnatt och pussar dem utan en andedräkt med vinångor. Hur härligt är inte det? ❤
Trevlig helg på er!

Hejsan! Jag har läst din tråd och blir så inspirerad. Den här dagen kommer jag inte att dricka! Har än så länge svårt att säga full stopp, men såklart blir det mycket enklare än att planera och räkna vad som ”räcker”. Ungefär som när jag slutade röka, det var en befrielse!

@Sorgsen-sorgsen tack för att du skrev och vad glad jag blir att du känner dig inspirerad ❤.
Jag tycker också det är svårt att veta vad som är lagom, jag skjuter på gränsen för varje glas och sedan är det plötsligt (ganska snabbt) för mycket. Efter många försök till måttfullhet håller jag mig nu till nykter för dagen, en dag i taget. Att inte förbjuda helt är en tröst för mig, men jag känner inte att jag vill dricka just nu.

@Surkärring Tack för ditt svar. Jag har nu som mål att söndag till torsdag är vita och fredag/lördag är ok, om jag vill, men då högst 2-3 glas, eller färre. Har beställt Annie Graces bok ska bli intressant att läsa.