Jag ska försöka rekapitulera nyårsafton 2019. Som en påminnelse om hur det var då, och hur det aldrig ska bli igen.

Jag vill dock börja med att sätta ord på vilken katastrof min egen 50-årsdag i oktober 2019 kunde ha slutat i. Jag kom undan med blotta förskräckelsen, jag kunde dött skamdöden. Den dagen var början till slutet på mitt drickande, och det här är smärtsamt att skriva. Just därför måste jag göra det. Min äldsta dotter tillhör huvudpersonerna vid båda tillfällena.

Jag skulle inte fira min 50-årsdag. Jag drog på spa med min bästa vän istället. Lugnt och städat, som det brukar vara på spa. Otroligt trevligt, och måttfullt drickande. Det var natten mellan torsdag och fredag. Sen åkte vi hem. När jag kom hem hade min äldsta dotter fixat en överraskningsfest. Min bästa vän hade hållit helt tyst. Hon släppte av mig, åkte hem och bytte om, hämtade sin man och kom till festen.

Hela lägenheten var ommöblerad för att få plats med sittplatser till alla gäster, som dock var en blygsam skara. En väldigt kärleksfull skara. Jag fick tio minuter på mig att byta om, sen började det ringa på dörren och mina bästa vänner ramlade in. Maten var perfekt, stämningen var perfekt, överraskningen var perfekt ? Vilket jobb hon gjort min älskade äldsta dotter som styrt upp allt detta i hemlighet, med praktisk hjälp av sin pappa. Jag kunde dött kärleksdöden för henne där och då.

För att inte toppa detta på bästa sätt drack jag alldeles för mycket och alldeles för snabbt. De sista timmarna försvann i en minneslucka. Jag har tack och lov lärt mig nu att man kan fungera till synes helt normalt under en minneslucka, så det tror jag att jag gjorde. Har inte fått några andra reaktioner i alla fall. Men det är ändå så fruktansvärt obehagligt att inte minnas hur/när gästerna gick hem och hur jag hamnade i säng.

Jag vaknade mitt i natten av att jag hade kräkts mitt i sängen. Aldrig hänt tidigare att jag kräkts i sömnen. Jag låg i mina egna rödvinsspyor. Panik. Hur skulle jag ta mig ur det här? Jag gick upp och tvättade av mig och sen la jag en massa täcken och kuddar ovanpå spyorna. Morgondagens bekymmer. Försökte somna om.

På morgonen kom min äldsta dotter in i sovrummet, kröp upp bredvid mig i sängen och frågade om jag var nöjd med överraskningskalaset. OM jag var nöjd ? Jag tackade henne översvallande, samtidigt som jag bara kunde tänka på en enda sak: Hon får inte upptäcka rödvinsspyan i sängen. Mitt hjärta slog i 190, jag tror aldrig att jag förr eller senare har haft sådan intensiv hjärtklappning.

Efter en stund sa hon: ”Vad det luktar konstigt?” Fönstret stod öppet i ett fåfängt försök att vädra så jag hummade lite och sa ”jag känner det också, det måste vara något som kommer utifrån”. Sen småpratade vi en stund till innan jag sa: ”Jag ska försöka sova en stund till, sen kan vi äta frukost”. Sen gick hon ut ur sovrummet, och efter det höll jag dörren noga stängd tills jag ensam kunde ta itu med misären. Fy fan vad vidrigt äckligt, men jag kom undan skamdöden med blotta förskräckelsen som sagt.

Jag lovade min äldsta dotter att jag skulle vara helt nykter förra julen. Det är första gången någonsin hon har bett mig på allvar att låta bli att dricka. Även då skämdes jag som en hund, men svarade kavat: ”Självklart”. På nyårsafton hade jag dock inte lovat att vara nykter. Vi firade ihop jag och barnen och deras pappa och några vänner till. Som jag drack ? Tömde nästan en hel vinbox själv, och jag minns inte de sista timmarna då heller. Hur kom jag ens i säng? Jag lånade yngsta dotterns säng och hon sov på en luftmadrass på golvet bredvid.

Nästa dag var jag så bakfull att jag ville krypa in ett svart hål för gott. Men det var bara att bita ihop och låtsas som ingenting vid frukosten. Jag bara väntade på pikningar om hur full jag blev kvällen innan, men de kom aldrig. Ännu en gång kom jag undan med blotta förskräckelsen.

Sen följde ytterligare några fyllor då jag fick rejäla minnesluckor. Då fick jag nog. Jag hade hamnat i ett läge där en flaska vin knappt märktes på mig. För att få effekt krävdes nästan en hel vinbox och att jag drack i snabbt tempo. Då mindes jag istället ingenting de sista timmarna. Vad var det då för mening att dricka? Plus att bakfyllan var överjävlig. Fruktansvärd ångest kombinerad med illamående som gjorde att jag kräktes nästa dag. Det kom så plötsligt att jag knappt hann in på toaletten ibland. Det var som om min kropp skrek till mig: ”Du förgiftar mig”.

Den 9/2 har jag varit nykter ett helt år. Bland de bästa beslut jag har tagit i mitt liv. Ikväll firar jag nyårsafton nykter och jag vill önska er alla forumvänner ett gott nytt nyktert år 2021! ????

Gottnyttårkram ?

Att påminna oss själva om hur alkoholen förstört vårt liv..Men nu kan vi verkligen fira vår nykterhet..Jag önskar dig Ett riktigt Gott Nytt År!!???????

anonym32961

Har smugit runt här en tid och måste få säga att din tråd ger mig hopp ?

Jag har många hemska minnen som är mitt ”varför” till att jag ska sluta.

Ha en fin nyårsdag!

Skrev det här som en kommentar på ett inlägg inne hos Kallekandricka. Men det kändes som en nulägesbeskrivning av mitt snart första nyktra år, så det passar bra som ett inlägg här i min egen tråd också.

Efter den första nyktra tidens euofori över att man faktiskt lyckas hålla sig nykter, och man slipper vara bakfull, så infinner sig ett stadium där det inte händer så mycket. Man har vant sig vid nykterheten, men inget himmelrike har öppnat sig. Livet lunkar på med ups and downs. Tröttheten är en ständig följeslagare de första månaderna. Det är först nu vid snart ett års nykterhet som jag känner av en kognitiv pigghet som känns påtaglig - och den piggheten är väldigt välkommen!

Om jag tänker efter så har jag verkligen återfunnit glädjen i små vardagliga ting, rastlösheten är inte lika stark och jag är mer chill helt enkelt. Trivs bättre i mitt eget sällskap, har mer tålamod med det mesta. Min upplevelse nu är att varken dalar eller toppar i humöret är lika djupa/höga längre, även om en viss period efter några nyktra månader var väldigt känslointensiv! Idag känns de känslor som jag har mer genuina och de håller i sig längre. Jag skrattar mycket hjärtligare, bara en så sak. Jag uppskattar umgänge med andra mycket mer - och jag uppskattar att vara självsam också mycket mer.

Den nyktra resan är nog en mix av att fly från skräckbilden och att sträva mot målbilden. Att göra plus- och minuslistor då och då - för att faktiskt påminna sig om hur det var, vad man uppnått och vart man vill, tror jag är jätteviktigt.

Överlag känns det så oerhört befriande att slippa all skuld, skam och lögner som hänger ihop med alkoholen. Att alkoholen inte längre har någon plats i mitt liv frigör så oerhört mycket tid. Tid som jag använt mycket för att vila, men också för att återuppta gamla hobbies och odla nya intressen. Jag älskar att lära mig nya saker, det är en tydligt stark drivkraft hos mig. Och när jag verkligen märker att mina kognitiva förmågor har förbättrats oerhört mycket, så blir jag så tacksam och glad för att jag tog det här beslutet.

Gottnyttårkram ?

+1 på allt du skriver.
Det saktar ner och tar ny fart, det här livet. Vi blir inte andra eller nya över en natt. Men långsamt återfår vi självrespekt och klarhet.
Ibland kan det komma en längtan över mig att få glömma och försvinna bort. Sen tänker jag att vi inte har fått livet för att glömma det, utan för att leva! Kram min goda kupévän på det här tåget. ?

Det kostar dubbel övertid och helgtillägg. Jag ska ta ut varenda övertidstimme i pengar så att det verkligen kostar företaget mycket pengar. Då kanske min chef förstår det orimliga i hela upplägget. Idag har två lojala kollegor erbjudit sig att hjälpa mig. På en ledig helgdag. Trots att jag sa att jag skulle fixa det själv så att de kunde vara lediga som alla andra. Ingen av oss var schemalagda idag. Men utan deras hjälp hade det blivit minst 4 övertidstimmar till för mig.

Idag hade jag yngsta dottern hemma, och vid sex-halv sju var hon lite irriterad. Men jag kompenserade det genom ett besök på Maxi för att köpa cola och chips och grillad kyckling till middag. Sen tittade vi på filmen ”Bröderna Lejonhjärta” ihop. Hon älskar att titta på film tillsammans ❤️ Hon kommenterar allt som händer, säger nästan varenda replik i förväg, blir arg och upprörd när någon är dum. Värsta showen i tv-soffan.

Nu är jag ledig imorgon, sen ska jag jobba några timmar på söndag också. Sen är jag ledig tre dagar mån-ons. Och jag ska skriva ett riktigt surt avlämningsmail till mina chefskollegor.

Ändå måste jag säga att det känns bättre i år än i fjol jul/nyår. Då var det kaos eftersom vi hade tänkt helt fel med bemanningen då också. Det var i samband med det som jag blev skogstokig på min chef och skällde ut henne inför andra. Det var så vidrigt att stå bredvid och se en kollega rasa ihop inför ögonen, med en månads sjukskrivning som följd, utan att kunna göra ett skit. Nu kan jag åtminstone kavla upp armarna och göra själv.

Och vi lyckas ro eländet i hamn, och slutresultatet blir riktigt bra! Ingen utomstående kan ana vad som sker bakom kulisserna. Och de på jobbet som kan ana gör typ allt de kan för att underlätta, anstränger sig verkligen, samtidigt som de peppar och berömmer massor. Det värmer verkligen. Min chef? Har inte yppat ett ord. Trots att hon mycket väl märkte att jag var inne i systemen och jobbade redan kl 8 i morse och kl 19 ikväll. Trots att hon vet att jag egentligen borde vara helgledig.

Men det är lika bra, orkar inte tjafsa med henne just nu också. Hon har en tendens att som en pressad tonåring helt obstinat börja dumförklara sig, skylla på andra, skylla på olika omständigheter. Så otroligt omdömeslöst. Pudla istället. ”Jag tänkte fel, jag tog fel beslut. Hur tycker du att vi ska göra för att detta inte ska hända igen?” Glädjekalkyler gör ingen lycklig.

Tack och lov att jag har en längre tids nykterhet bakom mig. Det är jättetydligt att mina kognitiva förmågor, det vill säga planera, strukturera, få överblick, göra en tidsplan etc, har steppat upp ytterligare ett snäpp. Att jag sen är van vid att ta beslut gör allt ännu lättare. Samtidigt har jag ett stort förtroendekapital i ryggen, så mina kollegor ställer verkligen upp. Inte för att jag kräver det, utan helt frivilligt. Det gör mig helt varm inombords.

Kram ?

... men verkligen inte bra planerat, som chef hatar jag när min chef säger ”och så tar du ordentligt ledigt nu/i sommar/whenever” när det inte finns möjlighet att göra det.
Som chef måste man ju i någon man ansvars för att den där ledigheterna går att förverkliga, allt annat är ren lathet.
Pratade med min man igår om jobbet och just nu är jag så avstängd från det att jag inte ens i fantasin kan fatta hur jag ska återuppta mina sysslor... har blivit ledig-smurfen. Men hösten/vintern har slitit och igår var första dagen på mkt länge som jag vaknade till en helt kravlös dag. Önskar dig några såna snart! kram ?

Jag blir så glad varje gång en kändis outar att hen slutat dricka. Kändisar går ju omedvetet runt som nykterhetsambassadörer hela dagarna och det gillar jag. Mest gillar jag Ellen Bergström, för att hon är ung tjej och förhoppningsvis indirekt kan få andra unga tjejer att sätta stopp innan det går åt helvete. Hon är dessutom superskön och väldigt rolig. Lååångt ifrån en tråkig nykterist. Jag brinner ju lite extra för unga tjejer som ni vet. Det är nog ”storasystern” i mig. Som ensambarn får man hitta sina egna småsyskon.

Den som nu på Instagram har outat sin nykterhet är kändismäklaren Fredrik Eklund, verksam i USA. Han har tydligen ett eget vinmärke också, vilket är lite ironiskt. Han är nykter dag 78, så han är hyfsat tidigt ute med nyheten också. Men sådana nyheter känns ju extra trevliga att dela med sig av på det nya årets första dag förstås. Känner jag honom rätt, han är ruggigt transparent med sitt liv och har till och med en egen reality-serie, så kommer han att stå på barrikaderna för nykterheten ihop med oss andra. Ska bli spännande att se om han skrotar sitt vinmärke tex.

Om någon undrar förresten så behöver ni inte vara oroliga för mig, med tanke på min jobbsituation. Jag mår bra faktiskt, är mest arg. Min nuvarande stabilitet när det stormar så här hårt kan jag nog tacka nykterheten för. Och genom nykterheten indirekt min förbättrade förmåga att fokusera på nu, nu, nu.

Den här typen av stress är dessutom inte skadlig på samma sätt. Om man köttar järnet och sen blir klar så är slutresultatet liksom belöning nog. Men den stressen där man aldrig blir klar, där man tenderar att tänka på allt man inte har gjort istället för allt man har gjort, är mycket mer skadlig. Nästa vecka ska jag göra två arbetsuppgifter, som tar max totalt en arbetsdag. Annars ska jag vara LEDIG.

Idag ska jag åka och köpa möbler med min yngsta dotter ? Jag har spanat in en soffa och ett bord med fyra stolar som jag tror skulle passa i hennes nya lägenhet. Hennes pappa ska möta upp oss också. Vi kan behöva en bromskloss. Både jag och dottern är galet impulsiva ”Den tar vi” ? Mammas tjej.

Kram ?

Det är en fördom som många har, att man plötsligt ska förvandlas till en tråkig nykterist. Det trodde jag nog också, men jag har upptäckt att det inte alls behöver bli så. Sin personlighet behåller man, man förädlar den till och med ett snäpp eftersom alkoholen gör dig personlighetsförändrad. Är man tråkig så är det sin personlighet man behöver jobba på. Skyll inte på alkoholen liksom ?

Kram ?

Det är väl oftast bara dom som inte vågar säga ”flaska” som gillar att få i sig alkohol för att det smörjer det sociala..Många andra som redan är bra på att snacka och knyta kontakter, behöver ju inget ”smörjmedel”..Det var därför svårt för mig att förstå varför jag blev beroende..Tills jag fick reda på det fysiska beroendet som hjärnorna tar till sig efter hand..Men vi är olika..Och det ska vi vara glada för..Nu slipper jag förstöra min goa personlighet genom att bli full..?..Du med..?

Blev det idag också. Totalt 29 timmars övertid x 2 plus helgtillägg för nyårsdagen och ob-poäng idag. Det ger ett rejält tillskott på lönen. De pengarna ska jag köpa något riktigt kul för!

Just nu är jag så trött så att jag nästan kräks. Men nu är jag klar och slutresultatet blev riktigt bra ? Nu ska jag njuta av min lediga vecka. Måste dock attestera löner på torsdag, men det ska gå i turbofart.

Ligger i badet och djupandas, känner lugnet sprida sig i kroppen.

Min dotter har varit så tålig, igår fick det bli McDonalds och idag räkmackor till middag. Så hon är nöjd ändå. Imorgon ska vi promenera vid havet.

Kram ?

Kikar in och säger god kväll!
Uj det blir cash det... men slit inte ut dig fina Andra halvlek. Du skall hålla hela vägen ju... Så skönt med badet och kommande ledigheten... och grattis till dina nya matvanor. Låter så bra!
Tänka sig snart ett år för dig oxå. Wow!? Kram???

Tack för omtanken! Nu mår jag bra. Om man tar fan i båten så måste man ro hem han, och det gjorde jag! Nu har jag en nästan helt ledig vecka framför mig. Så jävla nice ?

Promenader och bra mat ska jag fokusera på! Har tittat ut en fin 3 km-runda vid havet till imorgon. Har ju dottern hemma och 3-5 km är lagom för henne. Grönkålssoppa med ägghalvor blir det till middag ?

Kram ?