Ja du @andrahalvlek (ett år sent svar) jag vet inte vad jag är- ett mellanting? Min man som är entreprenör och driver projekt och företag- inte alls min grej.
Men de flesta av oss är ju i branscher som på något vis påverkas av digitaliseringen så på så sätt blir vi ju vana vid en väldigt föränderlig värld. 🥰 Tre utmattningar i ett yrkesliv är mer än nog, ska inte vara några fler! Kram 🤗

Tror aldrig det gått så lång tid mellan mina inlägg i min tråd. Och snart är det 4 (!!) hela år sedan jag började skriva här.
Det har varit sån fart med allt, och jag har verkligen jobbat mot punkten igår- då vi packade bilen full med klappar och diverse annat och drog till landet. Från i eftermiddag ska jag vara ledig.
Minst två veckor. Allra helst tre.

Har massor av semesterdagar att ta ut och har jobbat på otroligt fokuserat för att möjliggöra.
Om alla i mitt team håller sig hyfsat friska bör min plan hålla.

I morse vaknade jag till sol, snö och frostiga träd, men redan igår kväll kände jag en sån jäkla frid. Hittar inget annat ord. Packade upp i lugn och ro. Kryssade listan. Skrev till lite nytt.
Och nu är arbetsdagen snart slut- och jag ska kliva in i saffransbullar, brödbak och städ på det mest behagliga sättet. Mitt lugn och ro. Min mindfulness.

På fredag kommer tusen ungar, då blir det hektiskt och kul, så jag njuter extra mycket nu.
Av att hösten klarats av trots sjukdom och jobb och barn som behövt mycket hjälp. Jag kom ihåg julklapp till städerskan och en påse trevligheter till syster. Hann förbi mamma som inte firar med oss detta år (skönt, förlåt!)
Och när vi landade här igår, värmde Jansson, värmde fötterna under tjocka filtar i soffan.
Och när jag fick vakna här i morse och känna mig stark och glad.
Då tänkte jag att inget av detta hade varit möjligt om jag inte blivit nykter.
Och det är helt sant. Jag hade varit stressad och efter med allt. Jag hade glömt/inte hunnit med julklapp till städerskan, eller beställa nya stjärnor till fönstrena i lilla köket. Jag hade inte vågat- klarat- att ordna allt så pass bra nog, att jag kan vila mitt i allt. Med katterna vid fotändan.
Njut av dagen! Ge INTE upp om du är i kämpar-fasen. Det jobbigaste är gjort när man har bestämt sig. Stå fast vid beslutet.
Kram 🤗

@Se klart härligt med friden. Den är faktiskt oslagbar och ett resultat av nykterheten. Även om det varit väldigt stökigt hos oss under hösten så infinner sig glimtar av frid eller rent av harmoni då och då.

Kram!

Åh, så vansinnigt skönt det låter att ha så mycket tid åt att förbereda. Jag känner mig heller inte så stressad. Har lite saker att fixa, men mycket är klart. Det är det där med här och nu jag har blivit så mycket bättre på och som ger frid.

Tack @sisyfos och @charlie70
Friden ska icke underskattas- och de här dagarna har varit nära nog unika i sitt slag.
Listor har jag, många och halsdukalånga, men inte så mycket stress och för första gången i livet tror jag, njutningsfulla förberedelser i lugn och ro.
Bakat, städat, bäddat och lyssnat på en rätt tråkig bok (tar tacksamt emot tips!!)
Ätit frys-rens (torsk och gröna bönor 🫘) mest varje dag- kollat en stund på tv, sedan sovit som en stock och vaknat med lugn i kroppen.

En mycket mycket rolig nyhet är att min yngsta lilla plutt (27 år) till dotter berättade att hon och hennes pojkvän ska få en bebis till sommaren. Lycka upphöjt i tusen.
Det blir mitt tredje barnbarn (av 5) som jag får under min tid som nykter. Det är väldigt fint att få vara närvarande på riktigt i dessa små människors liv. En nåd faktiskt.
Kram på er 🎄

När jag är på landet en sån här vecka, eller om sommaren, så blir det väldigt mycket fysiskt ”jobb”
Jag står och städar och bakar och fixar. Mot kvällen är det vila och sen somnar jag tidigt och vaknar tidigt. Finns ingen större stress och hjärnan är sunt trött.
När jag jobbar på mitt rätt stressiga jobb så sitter jag ofta still men är extremt fokuserad i hjärnan. Ibland känns det som den kokar. Jag läser många olika problem, är mycket ”social” på så vis att jag är tillgänglig för medarbetare och har många processer i huvudet samtidigt.
När jag kommer hem är hjärnan - och kroppen helt slut. Jag vaknar knappt om morgnarna- är dödstrött.
Jag tänker mycket på vad det kostar just min personlighet (kanske allas!) att vara så i interaktion och att bearbeta så mycket information.
Det är lätt att må bra när en har semester och kan pyssla runt medan snön faller.
Men det är något mer liksom. Tröttheten av olika slag.
Upp och hoppa nu! Njut av dagen hörni 🎄

@Se klart Håller med, det är en helt annan mental trötthet som jag får av mitt jobb. Det är många deadlines som ska uppnås och på det en situation i arbetsmiljön som tar enormt med energi och kraft. Idag startar min julledighet och jag har stängt igen min jobbdator med meddelande om att jag är åter den 8 januari. Jag ska strax upp och hoppa och sätta igång med att julstädning. Har städat i omgångar innan, putsat alla fönster när det blev mildare, skurat bort kalk i badrummet, tvättat mattor mm. Jag ser faktiskt fram emot att få göra något mer fysiskt, med händerna. Skrubba, skura, plocka och ställa iordning. Ut med skit och in med fräschör😁. Pynta, stryka dukar och in med granen. Maken handlar julmaten och är en fena på det. Imorgon fokus på mat och knyta ihop säcken. Sista slurken av kaffet och på med lite svängig städmusik som ska eka i huset och gör det dansande lätt!

Ha en fin fredag i julstöket!🤎🎄❤️

Härligt @vår2022 låter som en fredag i min smak- här stryks det dukar och nu påväg att handla lite snittblommor, sedan blir det köttbullar och en mysig fredagsmiddag med första gänget som kommer sen eftermiddag.
Musik-tack för påminnelsen! Kram 🤗

Härligt @vår2022 låter som en fredag i min smak- här stryks det dukar och nu påväg att handla lite snittblommor, sedan blir det köttbullar och en mysig fredagsmiddag med första gänget som kommer sen eftermiddag.
Musik-tack för påminnelsen! Kram 🤗

@Se klart När du skriver känns det som en saga, låter så underbart med all familj och barnbarn, stuga att åka till för att få ro i kropp och sinne. Allt detta du har känns så mycket mer uppskattat på någon vis när man vet att man kunnat mista allt, som ett uppvaknande till ett liv du väljer att göra så bra du kan av, i lugn och harmoni.
Ditt jobb ser jag inte som lika lockande😂 Låter väldigt stressigt? Men du var väl till och med lite sugen på att byta jobb till något ännu mer utmanande? Kram och God jul om vi inte hörs innan🎄

God jul @himmelellerhelvete och tack för dina rader 😍 Jag är oerhört tacksam över det som kommit min väg i livet- och chanser jag fått möjlighet att ta. Min syster tycker att jag är alldeles för våghalsig- hon vill ha ett tryggt liv, så har jag aldrig riktigt känt förrän kanske nu. Jag har ofta ”hoppat” allt från att köpa ruckel som ibland blivit jättebra och ibland varit dumt. Men nu, med snart fyra år nykter så ”hoppar” jag mest inombords. Spänningen behövs inte, eller snarare känns det spännande att leva men det behöver inte vara så händelserikt.
Hoppas du haft en fin julafton med nära och kära, kram 🤗

Äntligen i säng.
Läser hos @vär2022 och känner igen mig, har njutit massor av denna jul. Att ta städ och förberedelser immun takt och för att jag vill och väljer.
Barnen är otroligt hjälpsamma och ansvarstagande- det delas på sysslor och alla hugger i. Men självklart har jag och min man övergripande ansvar för helgen- och jag tänker att det är fint att få skapa minnen och traditioner för barnbarnen tillsammans med deras föräldrar och respektive. Det dricks, kanske lite mer än vad som skulle vara sparsamt, men ingen blir berusad. Min stress som ofta var skyhög denna dag, har minskat enormt. Jag kunde dricka en skvätt redan innan lunch för att inte fara iväg- sedan drack jag alltid väldigt kontrollerat fram till att allt ansvar liksom bar över. Vissa jular la jag mig nykter men på senare år blev det allt mer, de där gränserna som vi ofta pratar om- flyttades fram.
Tacksamhet präglar varje dag i mitt liv, varje dag. Det går inte en dag utan att jag under någon stund känner tacksamhet över att jag får finnas till, får möta mot- och medgångar, och vara levande. Det händer att jag känner ett stygn av vemod när jag tycker att tiden går för fort. Att jag som ung ofta ”räknade ner” veckorna men nu allt oftare känner att dagarna istället springer.
Jag känner tacksamhet över allt jag orkar. Att jag får ligga- lite för sent i min säng- lyssna på min mans andetag, höra röster i köket, (gå och lägg er!!) och framförallt- se fram emot mitt goda kaffe imorgon.
Kram på er alla ❤️

@Se klart god fortsättning! Låter som om ni hade ett fint julfirande (som väl fortsätter i dag?). Här har det också varit mycket bra. Njuter just nu av en doft i korsning mellan gran och hyacint. Sämre kan man ha det!

Kram!

I förmiddags åkte sista gänget så en dryg vecka med fullt hus om än lite förre i början och i slutet. Alla friska, alla glada, inga gräl och gråt (vi hade ett sånt år för några år sen…) och vi har faktiskt aldrig lyckats pricka in 100% friska människor en hel vecka. Maten var alldeles lagom mycket, ikväll blev det saffranspasta med räkor och mina sista inkokta päron.
Sen en megalång dusch och The Crown. Huset är städat och glas och flaskor slängda, inga stora mängder detta år. Inte spel tlll 04 men kanske 01:30 så mina normala sovtider är något ur fas.
Imorgon är det sovmorgon. Jag älskar att gå och lägga mig och älskar att vakna. Snart hela fyra år nykter.. 💪🏻🎄❤️

@aeromagnus du har helt rätt att det tar på krafterna att umgås, planera, förutse - ja att vara många tillsammans helt enkelt.
Jag och min man pustar ut, somnar mite här och där och dricker kaffet i sängen varje morgon! Tack för att du kikar in 🙏