Innan drönare var en grej så tror jag att man pratade om känslan att vara en drönare. Dessa dagar har varit såna. Lugna mjuka, känslan av oändlig tid att vila sig till energi, även om jag vet att långa promenader gör jobbet bättre så har jag haft ett väldigt behov av stillhet?
Att det behöver vara lugnt kring ljusets låga för att den ska brinna starkt och inte flämta.

På nyårsafton går vi till grannar i vår lilla by och skålar in det nya året. Jag har inga löften förutom de vanliga, mer regelbundenhet när det kommer till träning. Min vikt går upp och ner ett par kilo men jag ligger nog där jag ska utan att vara smal-smal, bekymrar mig föga och balanserar sig rätt bra utan stor ansträngning när jag väl landat på mina 59-60 kilo, snarare än 56 som var nån sorts målbild ”förr”. Förr är inte nu. Nu är nu.

Hämtade ut en fin röd och rosa (orange?) kjol som jag köpt på Mq marqet heter det nog. Ska ta av den en bit så blir det en perfekt nyårskjol medelst en tjockare tröja i ull i denna megavinter som vi har.

På tisdag bär det mot stan. Jag skjuter det framför mig en stund till.
Ska skriva lite om mitt ”sista” nyår som vindrickare. Konstigt konstigt nog var det så skojigt men också en mycket bra signal om att det nu får vara nog.
Kram på er mellandags-slappare eller kämpare, nyktert är alltid det bästa alternativet. 💕

Tack @geggan och @andrahalvlek, på något knäppt sätt behöver jag fortfarande ngt sorts ok på att bara.. ta det lugnt ett par dagar. Utveckling är också färskvara- eller snarare så kan man halka in i gamla tankegångar om när och hur man är ”nyttig”. Men ju mer jag tänker på liknelsen att stillhet är nödvändig för ljuset desto mer tänker jag att just stillheten har jag knappt ett uns av i min vardag. Ett tankefrö! Gott nytt stillsamt och aktivt år till er båda goda forumvänner, kram 🥰

Nytt år och jag brukar inte ägna mig åt nyårslöften men efter nästa helg blir det räfs och rättarting beträffande socker iallafall. Varit ett evigt knaprande på kolor och knäck, fudge och kakor här under kvällarna. Nå ja. Ingen stor farlighet har skett och åter i stan om ett par dagar- där finns inget alls att knapra på.
Det viktigaste som har hänt i år är vårt yngsta barnbarn som fyller ett i vår.
Hennes storasyster har fått stå i centrum för mig, och det har betytt mycket. Att vara farmor är i fantasin lite annorlunda men jag har verkligen fått vara nära, vara med, i barnens liv tack vare min svärdotter och son förstås.
Mitt körkort var en stor sak! Herregud vad det var svårt och läskigt, dyrt och kämpigt. Men jag klarade det. På andra försöket.
Jobbet har varit helt okej, men inte direkt i centrum för livet även om det har ohyggligt mycket tid och ansträngning. Tycker ändå att jag har det väldigt bra som kan jobba hemma två dagar/vecka och så har jag verkligen världens bästa kollegor.
Min man och jag har väl haft något av ett mellanår- vår sommar blev främst ”vård av katt” och vår enda planerade resa fick vi ställa in för att jag var sjuk. De enda mikro-tillfällen jag kan sakna alkoholens bärare av avslappning är kanske då? Det är klart att vi kan gå ut och dricka drinkar- som förr- men det är inget som direkt lockar mig. Så nästa år ska vi satsa på andra, gemensamma grejer.
Vi har varit mycket på konsert och kultur- det ska vi fortsätta med. Men vårt gemensamma liv förändras ju också när vi blir äldre, pratade vi om igår. Att vara mor- och farföräldrar är en stor gemensam sak. Att panera för livet framåt, hur ska det se ut, hur länge ska vi jobba, vad ska vi göra sen- och vad har vi råd med, hur mycket ska vi downshifta- för att ha ett enklare liv?

Våra barn mår bra, det är en lycka efter år då de inte gjort det. Stabila i sina relationer- vilket i sig inte är så viktigt men det känns ändå bra.
Ett nytt barnbarn kommer i sommar. Måtte allt gå bra.

Min sista nyår som vin-drickare var roligt, jag hade extremt skojigt, sov för lite, drack för mycket, umgicks med vänner i flera dagar. Och när vi skildes åt.
Ja men då hade den där stunden uppenbarat sig. Nyårsdagens kväll. Då allt var slut. Allt var stängt. Och för första gången kände jag en sån vila och tacksamhet för det var ett litet fönster som öppnade sig och jag fick kliva ut.
Det dröjde ytterligare några dagar innan den vita januari - och därmed ett helt nyktert liv- tog sin början.
En enda sak vet jag säkert och det är att jag aldrig mer ska dricka.
Önskar er alla en fin sista dag på detta år, och ett Gott Nytt 2024.
Ses på andra sidan- nu väntar snitt-makande och brödbakande.
Kram på er ❤️

Nyår var trevligt, roligt, gott, och avslutades med fest och dans- till 01:30 för då ville jag gå hem, och kunde enkelt göra just det eftersom vi bör i samma lilla by.
Nu är vi åter i stan och jag kom oväntat nog i mina vanliga jeans, har varit och fyllt på lite botox i pannan, och bokat tid för naglarna. Civilisationen…
Ikväll tar vi barnbarnen på bio men innan dess lite plock här hemma medan katterna acklimatiserat sig och jag fyller på kaffekoppen.
Kram till er alla, ni som kämpar och ni som glider fram. 😍

Helt slut efter heldag med vilda barn på stan. Sovit sådär men sen gav jag mig iväg till kontoret för att kanske göra nån nytta. Dock var det ingen annan här, det blev städat på min plats men jag fortsätter hemma. Om det behövs. Har många semesterdagar sparade som måste tas ut så det är lika bra att passa på!
Imorgon åker jag till småbarns-familjen och hänger lite där, sover över och lagar lite extra mat att slänga in i frysen.
Laddar lite i mitt huvud för min fyraårsdag, som ska firas på något sätt- oklart hur.

Läste i nån tråd om vad som skulle väljas att dricka till nyår, minns att jag kunde tänka på sånt i början, men nu lägger jag cirka 0% energi på dryck- och 100 på maten. Har iofs alltid lite alkoholfria alternativ som jag gärna dricker, men det spelar egentligen ingen roll. Att planera för vad som ska drickas känns så otroligt avlägset.
God mat gillar jag minst lika mycket som förr, om inte mer. Sockerhalten i livet har också ökat. Tänker att detta mig får bli året att bli kvitt det.
Jag ska också fortsätta på min kör, och fundera på vad jag ska utöka mina hobbies med. När jag kom hem till min (stökiga) garderob insåg jag att också kläder är en hobby som växt med åren, de nyktra. Jag älskar mina kläder på ett kanske knäppt sätt, men former och klänningar, enkla men snygga kavajer, eller bara rätt jeans kan få mig att känna.. nästan lycka.
Liksom att fixa med mitt hem. Jag är ju liksom hemma mer än ”förr”, har blommor/krukväxter att ta hand om nuförtiden. Allt som växer- mysigt! Även om en av katterna faktiskt blivit aningens för tjock. Ha en fin dag i blåsten. 😊

Slut del II efter ett dygn med yngsta barnbarnen- nu har jag gjort goda insatser för att hjälpa de rätt trötta småbarnsföräldrarna, men så pass att jag somnade på min säng och sov 3 (!!) timmar här på eftermiddagen.
Jag kan ju sova middag tre timmar, till skillnad från småbarnsföräldrarna men jag är faktiskt tröttade än när jag var 30 och hade fyra barn under 10… hur orkade jag, tänker jag ofta nu, men då orkade jag allt kändes det som.
Ska straxt iväg på en teater så det var ju tur att jag sov innan,.. imorgon ska jag fundera ut om jag kan göra något som känns lite firar-aktigt, men jag tycker att varje morgon är en sorts firande- trött eller pigg- men aldrig bakis och med ångest. Vad mer finns att önska sig?
Ha en skön fredagkväll!

Hej! @Se klart,
Sitter vid datorn och dricker alkoholfri cider och känner mig rätt nöjd denna Trettondedag jul som det är idag på årets första nyktra lördag. I går var jag rätt trött och slut men kom i alla fall utanför dörren som jag skrev om på min sida. Hur som helst, kände nu bara för att titta in på din sida och säga hej liksom. Hoppas att du får en fin dag fast det väl är lite kallt. Tänk, det var nyss 25 minus här, men det är ju faktiskt bara att sätta på sig ett par tofflor och en tröja extra om man fryser. Kylan var väl var orsak till att man vaknade lite frusen för några timmar sen.
Borde nog sovit lite till, men kände liksom mer för att skriva lite.
Ha en fin dag kompis!

@Se klart grattis och ett fyrfaldigt hurra på din dag! Jag firade inte min dag på något särskilt sätt, var väl mitt i julförberedelserna. Hoppas du får firat dig ordentligt!

Kram!

@Se klart Hipp, hipp, hurra på din 4 årsdag idag! Grattis!🥳🌺🎉. Det är fint att få ta del av ditt lugn och dina sköna inlägg här på forumet. En riktig ”stormorsa” i din familj med alla barn och barnbarn och så härligt att du mellan varven unnar dig fina kläder, botox och fixade naglar😁. Så värdefullt att du fortfarande finns kvar här❤️.

Ha en riktigt fin dag och fira det stort! Det är du värd!❤️

Tackar för fina grattisar @torn @andrahalvlek @charlie70 @vår2022 @sattva och @tappadigen
Ja men @vår2022 det blir lite av en rutin att kika in här, skriva några rader i vad som är den enda dagbok jag har, kolla läget med nära och kära forummedlemmar. Och förstås att påminna sig. Smartare människor än jag har tagit sig återfall lååångt in i nykterheten. Det vill jag aldrig riskera även om det såklart inte känns så- så vill jag hålla min hjärna i rätt spår. Forumet bidrar till det, även om jag inte själv bidrar så mkt till forumet.
Idag blir det rens och fix här hemma, bolognese till middag och en bio därefter.
Haft världens bästa jullov. Imorrn klockan 08 är det klipptid och sen rullar det på. Tacksam över ledigheten som jag haft möjlighet att ha. Barnen, vänner och inte minst min man- det har varit väldigt mysigt med några dagar i stan, frukost i sängen, promenader och prat,
Livet blommar om man kan våga skriva så, även om det är en senblommande höstanemon i denna tid i livet. Tacksamheten är stor och vetskapen om livets föränderlighet. Kram på er!