Tredje gången gillt

Jag har som alkoholberoende, eller tydligare som alkoholist, tidigare haft två långa uppehåll från alkoholen. Första gången var uppehållet tre år, andra 16 år. I slutet på båda dessa uppehåll hade jag tankar kring att kunna börja dricka under ordnade former, alltså någon enstaka gång och då med rimliga mängder alkohol. Detta var förmodligen en slags längtan efter att slippa vara alkoholist, att istället få vara "normal" (vad nu det är). Bättre kanske att säga att man ville få uppleva att vara en icke-alkoholist. Självklart har detta inte fungerat annat än en kort tid i början. Sedan har det spårat ur med alldeles för mycket drickande.

Karaktären av mitt drickande är att jag är periodare. Och det beror på att jag dricker såpass våldsamt att jag inte orkar dricka hela tiden. Perioderna varar några veckor, med kvällsfyllor under vardagarna och rejäla fyllor på helgerna. Eftersom jag inte vill dricka byggs en kraftig ångest upp, som dämpas av alkoholen, men som släpps lös ungefär som när en fördämning brister när jag slutar dricka. Sedan mår man väldigt dåligt. Men man återhämtar sig långsamt, och får tillbaka självförtroende och styrka. Då kommer "suget" och längtan efter alkoholen, och man ramlar snart dit igen i en ny period.

De två långa uppehållen som jag skriver om i inledningen har båda föregåtts att ett kraftigt och negativt destruktivt drickande, som kan liknas vid ett nästan livshotande självskadebeteende med alkoholens hjälp. Ja, nästan som en längtan efter att få dö med alkoholens hjälp. Men när man överlever kommer abstinens och ångest av obeskrivlig styrka.

Nu har jag åter igen haft en period med drickande, där det till slut blev ett sånt här sjukt destruktivt drickande. Jag mår till följd av detta fruktansvärt dåligt.

Min stora önskan är nu att få kraft och styrka att för tredje gången bli fri från alkoholen. Och nu för gott.
Ja, jag vet att man inte ska sätta upp långsiktiga mål, utan ta en dag i taget.

Jag har flera gånger varit inne och läst på Alkoholhjälpen. Ett fantastiskt forum tycker jag. Så många nyttiga och tänkvärda saker är skrivna här.
Jag tar själv nu steget och börjar skriva här. Förhoppningsvis kan det vara en hjälp när suget så småningom kommer smygande.

Och en sak har jag förhoppningsvis redan bidragit med: Inte ens 16 års uppehåll kan ta bort alkoholistfasonerna ur kropp och hjärna.

Mvh
Pi31415

En stilla och skön morgonstund. Frukost, några koppar kaffe och lite snus. En rofylld ställtid med tankar och förberedelse inför dagen.
Nu har jag bara några arbetsdagar kvar inför semestern. Dessutom ganska lagom mycket att göra på jobbet, mest lite efterarbete, inte så mycket stress.
Mulet väder, men det kommer snart soliga dagar igen.

Känner mig lugn inombords, och ser fram mot en dag utan negativa överraskningar.

Önskar att alla forumnyttjare också får en behaglig och trevlig dag.

konstnären

Godmorgon uppe med tuppen idag och känner mig starkare för varje dag. Soligt här idag och inga speciella planer. Lite inhandling till midsommar, sill och lite blandat. Tänk vad skönt att slippa gå till bolaget och köa, det får vara amatörernas. Märks även i plånboken och det är ju inte dumt. Idag ska min hund och jag gå till vår alldeles egna vik och ta med kaffe och kanelbullar kan livet vara bättre. Gillar vardagen, vet att det är så varje gång jag landar på torra land. Uppskattar allt det där lilla. Eftermiddagen blir det nog lite kluddande, ska bli något nytt och inspirationen infinner sig. Idag vaknade jag kl 4 och var så lycklig att jag mådde bra. Önskar dig en fin dag
Konstnären

Om ett par dar börjar min semester. Nu för tiden innebär långledighet för mig vila, avkoppling och harmoni. Då har jag inga behov av alkohol. Jag har heller inte druckit/supit på somrarna de senaste åren. Förr när jag var yngre var det ofta ett hårt drickande på somrarna, och främst då på semestrarna.
Men, nu på senare år har det varit stress och sömnbrist som triggat sug, med efterföljande negativa dryckesperioder. Så, min stora kamp mot herr Finkelman kommer att börja till hösten, när jag jobbat i en stressig miljö under en tid, och den (kampen) kommer att fortsätta under vintern och våren.

Men, ska jag då gå runt nu i sommar och oroa mig, och bygga upp en rädsla, inför de kommande svåra sugen? Nej, för då hamnar jag i ett underläge och blir ett lätt byte.
Jag måste inse att det oundvikligen kommer sug efter alkohol. Jag måste därför förbereda mig mentalt på det, ungefär som en idrottsman som mentalt gång på gång i förväg går i genom de moment han/hon ska genomföra på en viktig tävling.
Jag ska också ordna med en del yttre stöd. Jag har redan ordnat så att jag kommer att få stresshanteringshjälp av min företagshälsa. Jag har också redan fått ett bra tips här på forumet hur man ska motverka, eller hantera, stress (tack igen Levande).

Jag ska under min viloperiod under semestern bygga upp styrka och trygghet, så jag känner mig säker på att kunna fatta de rätta besluten och kunna stå emot när Finkelman börjar djäklas.

Förr i tiden när det var krig med stora avgörande slag, på den tiden när ofta kungarna själva deltog på fälten, hade de som en sista viktig inre försvarslinje ett livgarde, med de mest stridsvana och erfarna soldaterna. Detta i fall den egna armen började svikta och slaget rent av riskerade att förloras, så skulle kungen ha ett extra skydd för att kunna klara sig.
Min sista viktiga inre försvarslinje mot Finkelman är att jag aldrig kommer att sträcka ut min hand efter hans bägare.

---
I dag känner jag mig lugn och harmonisk. Inga faror lurar. Så jag kommer att avverka en dag till på rätt sida om gränsen.

Ha en bra dag

Levande

Tar lärdom av dina ord som ger mig trygghet att detta är rätt väg. Har gjort som du flytt från stress och jobbiga saker in i dimman.
Börjar lära mig att hantera det utan dimman och ser framtiden med tillförsikt..
Tack för du delar och önskar dig en fin dag

gömma dig under täcket för min skull Vilja.
Jo vi är olika. Och det är bra att det finns människor med olika bakgrunder, erfarenheter, idéer och tankar här på forumet. (Men det behöver inte vara så olika som den tråd som upprörde och sen förvann häromdagen, såna upprör och förstör.)

Jaså du brukar också planera noga. Ja, det är bra. Hoppas att du då kommer på en bra plan, så du kan känna dig tryggare.

Tack för dina värmande och glädjande texter Vilja. Tack för att du skriver, både till mig och till andra här på forumet. Tack för att du finns.

Hoppas du får en kanonbra onsdag Vilja

Ja, bra att du gör dig beredd och inställd på att mota bort den fule Finkelman om han försöker smyga sig på. Eller, överraska honom och bjud på kaffe (oväntat besök). Då kanske han kommer av sig och glömmer att truga med bägaren.

Glöm inte bort dig själv idag. Pyssla och rå om dig.

Vintergatans finaste onsdag till dig Konstnären

Stark har jag inte varit de 2-3 senaste åren, utan väldigt svag. Och den svagheten har lett till att jag trasat sönder mig ännu mer med alkoholen. Så nu när jag bestämt mig för att leva nykter (igen!), då måste jag vara stark. Jag har liksom inget annat val.

Kloka är väl de flesta människor om de använder sunt förnuft. Tillför man sedan lite erfarenheter, så blir det lite mer klokhet.

När jag läser dina texter i din tråd, så uppfattar jag dig som en klok och stark kvinna. Man känner sig trygg när man läser dina texter.

När det gäller styrka gentemot alkoholen, så är det väl också så, att man blir starkare ju längre man varit nykter. Om du känner efter, och bortser från yttre omständigheter (som man ofta inte kan påverka), är det då inte så att du känner dig tryggare och säkrare nu gentemot suget efter alkoholen, än för ett par månader sedan?
Och därmed (ja jag har redan antagit att du svarar ja) känner du dig starkare.
I så fall, om man bestämmer sig för att vara stark i början på sin nykterhet, så blir man starkare längre fram. Styrka leder till mer styrka.
Eller om man vinklar det lite, om man gör ett klokt val nu, för det med sig något positivt längre fram.
Kloka val ger positiva vinster.

Hoppas du får en riktigt bra dag Levande

Jag har provat olika dieter. LCHF passar mig bäst. Sällan eller inga hungerskänslor, men ändå rejäl viktnedgång.

Nu har jag även börjat med NAHQ, "No Alcohol High Quality of life". Det passar mig utmärkt.

Ha en bra dag

Till er som varit här länge på forumet, som skrivit, stöttat och gett råd.
Ni är sanna förebilder i kampen mot alkohol och alkoholmissbruk. Ni inger hopp för nytillkomna som kommer in här, trasiga och söndriga av ångest och ruelse, som ser att det finns människor som haft det lika svårt, men som lyckats ta sig ur alkoholens grepp. Ni ger stöd till de som varit nyktra ett tag men som kanske tvekar och vacklar. Ni delar med er av erfarenheter och värme. Ni uträttar så mycket positivt.

Ni är bra. Sträck på er. Ett stort tack för att ni finns!

ska jag ha i dag. I almanackan står det att det är midsommar. En helg då många kommer att dricka alkohol. Det anses av tradition höra till denna helg.
Själv är jag oerhört långt ifrån alkohol nu. Är tillfreds med mig själv, och med den nyss påbörjade semestern med avkoppling och vila.
Ja, jag kommer att handla in lite sill och annan god mat, att avnjuta hemma. Jag kommer i övrigt att ägna mig åt lite läsning, både i någon bra bok, samt här på forumet. En liten promenad, och kanske lite sömn om jag blir trött.
Jag ska alltså njuta av ledighet och av att vara nykter.

En nykter och trevlig midsommar önskar jag alla forumläsare

Krumeluren

Du har kommit långt! Njut av dagen med god mat och en god bok! Låter som ett perfekt upplägg!
Imorgon kommer många att avundas oss som har valt att vara nyktra idag! Så skönt att få vakna upp utan hjärtklappning, svettningar och ångest!!!
Ha en härlig dag!
?????????

"Tänk om det kunde uppfinnas och börja tillverkas och säljas en giftig vätska som folk skulle kunna dricka och bli våldsamt sjuka av."

"Men hur kan du tänka såna hemska tankar? Skada en massa människor med en förgiftad vätska?"

"Nej, vänta, den fanns ju redan. Etanol, en psykoaktiv drog på flaska, burk och box, sociokulturellt nedärvd och invävd i vårt moderna samhälle."

Men man kan göra valet att inte dricka den.

I början av min förra långa nykterhet, började jag använda AA som stöd och hjälp. Det fanns många fördelar med AA. Det fanns bra AA-litteratur, där fanns gemenskap och stöd, och de hade många bra budskap, tips och råd. Det visade sig att alla, med nyansskillnader, blivit hjälplösa inför alkoholen.

Man fick också erfara att alkolism/alkoholmissbruk kunde drabba människor från samhällets alla hörn och kanter. Ja, t.o.m. en rikskändis var med på några möten. Lite ovant för lilla människan jag att sitta bredvid en som ofta var på tv och kvällstidningslöp.

Så, det gav väldigt mycket positivt att ta del av AA:s stöd, råd och steg.

Varför slutade jag då så småningom att gå på AA-möten?

Jo det var själva upplägget att man skulle sitta i en ring och prata om sig själv och sina tankar. Att presentera sig som alkoholist gjorde mig inget när jag var bland likasinnade människor. Utan det var detta att prata inför andra. Det fungerar dåligt om man är en introvert person som jag är.
Visst kunde man välja att bara sitta med och lyssna. Men det kändes fel, många av de andra gav och delade med sig av tankar och erfarenheter, medans jag för det mesta satt tyst. Ofta kände man att man ville prata av sig, men en stirrande och lyssnande åskådarskara i ring lägger en effektiv munkavle på en introvert person. Detta blev mer och mer obekvämt.
Ja, när jag hade kommit en bra bit på vägen med min nykterhet och började känna mig säkrare, men började må sämre efter AA-mötena, just p.g.a. av detta upplägg som ej passar introverta, så insåg jag att detta inte längre ledde till en hållbarare nykterhet, och slutade gå på AA-möten. Och det fungerade bra.

Så det var orsaken till mitt "avhopp" från AA. Men jag vill återigen poängtera att mycket var bra med AA, och många har blivit hjälpta av dem under årens lopp.

Tillönskar alla läsare/brukare av detta fantastiska forum en trevlig, varm och nykter midsommardag.
Sköt om er och er nykterhet. Upplev livet i nuet med öppna sinnen, en dag i taget.

heueh

slutat gå till AA. Inte för att jag är introvert, jag har pratat en del på mötena. Mitt problem har i första hand varit bristen på respons. Jag har varit på åtskilliga möten, men det verkar som om man kommer dit, hasplar ur sig sin monolog, och sedan går hem igen. Det lämnar mig ofta med en tom känsla inombords.

Annars tycker jag som du att det finns mycket gott att hämta i AA's koncept, så jag har valt att plocka det som funkar för mig och lämna resten därhän.

Här, mellan morgondag och gårdag, har den här dagen som nu så sakta håller på att gry hamnat.
Inklämd. Som i ett skruvstäd. Mitt i nuet.

Här väljer jag att stanna upp ett tag, ta några djupa andetag, och fråga mig vad jag vill.
Svaret jag får från mig själv är att jag vill vara nykter även detta dygn.

Värme och styrka till er som läser detta

En daglig och trevlig sysselsättning nu i början på semestern, innan jag åker på en planerad semesterresa om ett par veckor, är en promenad tidigt på förmiddagarna till ett café.
Där köper jag mig kaffe med något gott till, oftast en tårtbit (ja jag släpper lite på LCHF under sommaren). Nu under midsommar har det blivit en bit jordgubbstårta till kaffet.

Jag har läst i många trådar här på forumet nu under midsommarhelgen. Många gripande, tänkvärda, igenkännande och givande berättelser finns att ta del av. Man ser att sker en likartad process för många som börjar använda Alkoholhjälpens forum. De flesta lyckas minska eller helt sluta med sitt missbruk, ibland efter något/några återfall, ibland på första försöket. Detta leder till ett betydligt bättre mående och högre livskvalité. Det finns alltså, som jag tidigare insett, mycket stora fördelar med detta forum.

Jag har också googlat runt på nätet och läst en hel del om alkoholmissbruk och beroende. En stor fördel med vårt moderna samhälle, information och kunskap är lättillgänglig. En pdf som jag hittade, och som ger en lite sammanfattande bild över hur hjärnan fungerar vid beroende är:

http://inom.com/shared/2013/04/beroendelara_mi_och_ap_bjorkviksgruppen_…

Där, och på andra hemsidor, ser man att det med det medvetna tänkandet i pannloberna går att motstå undermedvetna behov eller sug efter alkohol. Och att det går att träna upp.
Det är ju också precis vad många medmänniskor gör och beskriver i olika trådar här på forumet, med lite olika benämningar, namn eller beskrivningar. Att man gör kloka val, med mental träning, med vilja, att man biter ihop etc. Men det viktiga är att det visar att det går att kämpa mot sugen, att det går att undvika att återfalla i drickandet. Det går att leva nykter om man kämpar. Och man vinner så mycket positivt på det. Ett helt annat liv med så oerhört mycket mer kvalité.

Ha en bra sommardag oavsett väder alla forumbrukare