Tredje gången gillt

Jag har som alkoholberoende, eller tydligare som alkoholist, tidigare haft två långa uppehåll från alkoholen. Första gången var uppehållet tre år, andra 16 år. I slutet på båda dessa uppehåll hade jag tankar kring att kunna börja dricka under ordnade former, alltså någon enstaka gång och då med rimliga mängder alkohol. Detta var förmodligen en slags längtan efter att slippa vara alkoholist, att istället få vara "normal" (vad nu det är). Bättre kanske att säga att man ville få uppleva att vara en icke-alkoholist. Självklart har detta inte fungerat annat än en kort tid i början. Sedan har det spårat ur med alldeles för mycket drickande.

Karaktären av mitt drickande är att jag är periodare. Och det beror på att jag dricker såpass våldsamt att jag inte orkar dricka hela tiden. Perioderna varar några veckor, med kvällsfyllor under vardagarna och rejäla fyllor på helgerna. Eftersom jag inte vill dricka byggs en kraftig ångest upp, som dämpas av alkoholen, men som släpps lös ungefär som när en fördämning brister när jag slutar dricka. Sedan mår man väldigt dåligt. Men man återhämtar sig långsamt, och får tillbaka självförtroende och styrka. Då kommer "suget" och längtan efter alkoholen, och man ramlar snart dit igen i en ny period.

De två långa uppehållen som jag skriver om i inledningen har båda föregåtts att ett kraftigt och negativt destruktivt drickande, som kan liknas vid ett nästan livshotande självskadebeteende med alkoholens hjälp. Ja, nästan som en längtan efter att få dö med alkoholens hjälp. Men när man överlever kommer abstinens och ångest av obeskrivlig styrka.

Nu har jag åter igen haft en period med drickande, där det till slut blev ett sånt här sjukt destruktivt drickande. Jag mår till följd av detta fruktansvärt dåligt.

Min stora önskan är nu att få kraft och styrka att för tredje gången bli fri från alkoholen. Och nu för gott.
Ja, jag vet att man inte ska sätta upp långsiktiga mål, utan ta en dag i taget.

Jag har flera gånger varit inne och läst på Alkoholhjälpen. Ett fantastiskt forum tycker jag. Så många nyttiga och tänkvärda saker är skrivna här.
Jag tar själv nu steget och börjar skriva här. Förhoppningsvis kan det vara en hjälp när suget så småningom kommer smygande.

Och en sak har jag förhoppningsvis redan bidragit med: Inte ens 16 års uppehåll kan ta bort alkoholistfasonerna ur kropp och hjärna.

Mvh
Pi31415

med dig av den erfarenheten Jullan65.
Varje sådan seger över a-demonen ger ökat självförtroende och styrka. Och viktig erfarenhet. Man vet att man kan klara av sugen.
Man kan välja genvägen till fortsatt nykterhet, istället för den långa hemska omvägen via ett återfall med allt negativt som det medför.
Så bra jobbat Jullan65. Och du, det stärker mig också när jag läser att det går bra för förnuftiga och starka medmänniskor.

sängkanten bestämde jag mig för ännu en nykter dag. Det är så härligt att vakna pigg och fräsch, så beslut om nykterhet är enkel då.
Nykter idag innebär dessutom att jag vaknar fräsch även i morgon.

Hoppas att alla ni beslutar er för att vakna fräscha i morgon också

Med en dag i taget fortsätter jag att vara nykter. Dagar blir till veckor, och veckor blir till månader.
När denna dag är passerad har jag varit nykter i två månader. Härligt!

Hoppas alla får en bra, trevlig och nykter dag

och semestern snart slut. Jag har haft en bra sommar så här långt. Mycket trevlig resa till, och vistelse i, norska fjällvärlden, mycket vila och avkoppling, lite för mycket god mat, en del bokläsning, samt lite umgänge med släkt och vänner. Men, framförallt, en nykter semester. Nykterheten är det viktigaste för mig nu, och det som jag hela tiden måste ha kontroll och fokus på.

Under slutet på semestern gör jag några besök på ett par stora köpcentra. Köpcentra, eller handelsområden, har blivit något av det moderna samhällets helgedomar dit folk vallfärdar. Det finns både nackdelar och fördelar med dessa. Nackdelar är bl.a. att städers centrum kan utarmas på affärer och butiker, och att det ibland kan vara besvärligt för människor utan bil att ta sig till dessa handelsområden. Fördelen är att nästan allt finns samlat på ett ställe. Det är detta som jag tycker är bra. Man kan strosa runt mellan butikerna, ta en fika, ta en ny runda och handla lite, och det brukar finnas flera matställen så man kan få lite god mat. För människor som av någon anledning behöver besöka systembolaget, så brukar det finnas ett sådant strategiskt placerat någonstans på köpcentrat. Man kan också studera och observera hur folk i olika åldrar och sinnestämningar beter sig, om man känner för det, eller istället fullständigt ignorera alla andra.

Jag ska idag iväg och lämna alla upptänkliga prover för att få en allmän hälsostatus. Kan vara bra att få en koll på hälsan. Bl.a. då hur det står till med levern. Värken har slutat efter all B-vitamin, så förhoppningsvis är den inte helt slutkörd.

När man läser runt på forumet här, ser man att det är varierande framgångar med att sluta dricka för oss alkoholtrötta människor. Skulle någon form av statistik föras, skulle det förmodligen ge samma resultat som vid mätningar av andra förmågor eller egenskaper hos levande varelser, nämligen en normalfördelning. Några lyckas riktigt bra, några lyckas dåligt, medan de flesta gör framsteg och minskar alkoholintaget i varierande grad. Men detta skulle ju vara kalla siffror och statistik. Varje enskild individ som läser och skriver här på forumet, är ju en varm och tänkande människa med behov och önskemål, som man önskar all framgång i sin kamp mot den hemska och förrädiska drogen alkohol.

Ja nu har jag skrivit av mig lite. Jag har inte, och kommer inte att skriva dagligen nu framöver. Däremot är jag in och läser dagligen, och ofta flera gånger om dagen.

Jag önskar alla en framgångsrik dag i kampen mot alkoholen, själv ska jag vara nykter och uppnår i dag nio veckors frihet. Kramar.

Jag sitter nu här med abstinensbesvär p.g.a. koffeinbrist. Då jag ska på provtagning på vårdcentralen måste jag fasta, det går an att klara sig utan frukost, men betydligt värre är att jag inte får dricka kaffe. Jag börjar alltid dagen med kaffe och snus.
Jag frågade inte om jag inte får snusa heller. För i så fall hade de behövt sätta på mig tvångströja och hämta mig med ambulans!

Utan alkohol har jag fixat i 2 månader. Nu utan koffein ett halvt dygn. Bara nikotin, luft och vatten går jag på nu!!

Nä pi, nån måtta får det va:-) man får ta en sak i taget. Kaffet hade jag proppat i mig, och snuset me. Får jag fråga vad du gör, tar till för knep, när suget sätter in. Alltid bra med tips om du har några. Kram

För det första är jag helt på det klara med att jag kommer att drabbas av sug, eftersom jag är alkoholberoende/alkoholist. Jag accepterar alltså att jag kommer att få sug, det är oundvikligt.

Jag är inte orolig för att drabbas av sug, jag är inte rädd i förväg. Istället förbereder jag mig mentalt på att sugen kommer. Och det nödvändiga då är att i förväg tänka att jag inte får vackla när sugen kommer, utan fortsätta att vara beslutsam om att bevara nykterheten. Det viktigaste är då att "jag kommer INTE att sträcka ut handen efter det första glaset". Oavsett hur starka sug jag drabbas av.
Jag förbereder mig alltså mentalt i förväg, ungefär som en idrottsman gör inför en viktig tävling.

Tankar på alkohol, och sug, är processer inom mig. Det blir jag inte berusad av. Alkoholen finns utanför mig, och ska så förbli, därmed kan jag inte bli berusad.

Något som jag kommer att praktisera under hösten och vintern, då jag kommer att drabbas av svåra sug p.g.a. stressigt arbete, är:
Försöka få minst en stund varje dag där jag går ner ordentligt i varv, och försöker nå sinnesro. Det kan t.ex. vara en stund efter jag kommit hem från jobbet, då jag sätter mig med några tända ljus/värmeljus och en mugg kaffe, samt en god prilla snus. Tänker positiva tankar om mig själv, och frammanar någon rogivande minnesbild på en lugn miljö, t.ex. från den norska fjällvärlden med en stilla porlande bäck mellan två fjälltoppar med snöfläckar. Försöker finna ett inre ro, som är lika som lågorna på ljusen när de är stilla.

Om jag drabbas av akuta sug när jag befinner mig på arbetet (eller annan plats):
Uppsöka en enskild plats (kanske är svårt på en del arbetsplatser, men det finns ju alltid toaletter), dra djupa långsamma andetag, se till att gå ner i varv. Några gånger tänka: Oavsett vad som händer ska jag inte ge mig tillåtelse "att sträcka ut handen efter det första glaset". Alltså varva ner och köra pepptalk.

Små trevliga och rogivande belöningar:
T.ex. gå till ett trevligt café och köpa kaffe med något gott till, eller köpa någon bra bok.

Att sluta med alkohol är det svåraste vi alkoholberoende/alkoholister kan göra. Vi måste också göra det själva. Det finns tusentals professionella läkare/psykologer/terapeuter som kan hjälpa oss. Men det är en process inom oss själva som måste startas och hållas vid liv. Och lyckas vi med det har vi all rätt att känna oss väldigt duktiga, nöjda och stolta.

---

Och du Jullan65, det var inför provtagningar på vårdcentralen som jag var tvungen att fasta och ej fick dricka kaffe. Självklart har jag inte i övrigt slutat med kaffe och snus. Några trevliga och nästan ofarliga laster måste man ju få ha.

---

Tillönskar alla en trevlig och nykter dag

Nyttan

Jag försöker arbeta fram en personlig variant av dina strategier. En sak jag tänkt på är ensamheten som uppstår för min del. Jag har haft mycket roligt över en ( två) flaska vin med vänner. Mysiga möten på krogen, restaurang och bar. Afterwork och andra småmöten.
Som nykter vet jag ärligt talat inte vad jag skulle göra i ett sådant möte... Jag har byggt upp ett umgänge och levt med andra socialt massdrinkande människor så länge att jag inte kan något annat. Jag kommer att få massor av tid över. Vad gör jag med den när suget och oron kommer? Jag måste hitta ett intresse som är friskt och normalt för att sedan försöka hitta lite nya nyktra vänner. Hur har du det med vänner och intressen?

När det gäller intressen/fritidssysselsättningar så tycker jag att det är viktigt att man inte skaffar sig en konstlad sysselsättning för att försöka hålla sig nykter. Då blir det en aktivitetsflykt från drickandet, och det brukar inte fungera över tid. Men man får både mer tid och mer energi över när man lever nykter, och då kan man odla riktiga intressen mer, sådana som man brinner för.
Själv har jag haft flera intressen, och ett par av dem som jag ägnar mer tid åt nu är bokläsning och intellektuellt stimulerande sysselsättning med datorer, som t.ex. programmering och problemlösning.

När det gäller vänner och bekanta, så har förutsättningarna ändrats under livets gång. Olika arbetsplatser, olika yrken (jag har bytt från ett hantverksyrke till ett akademiskt), olika bostadsorter samt olika intressen/fritidssysselsättningar, har gjort att umgängeskretsarna har varierat, och ofta inte utvecklats till mer än bekantskap.
Min alkoholaktivitet har varierat mycket, från perioder med mycket hårt drickande till nyktra perioder. Det har styrt val av umgänge. Storkonsumenter kontra mer nyktra människor.

Till min natur är jag mer en ensamvarg än ett flockdjur. Jag har därför inte varit beroende av att omge mig med mycket folk. Några nära (och riktiga) vänner har jag haft. Några har gått bort, några finns kvar. Några av dessa har själva varit storkonsumenter av alkohol, men har respekterat och förstått min situation, både när jag varit i nyktra perioder eller dryckesfaser.

Du har ju en familj som du är mycket lycklig med. Den, och din kamp mot alkoholen, måste vara prio ett. Vinpimplande vänner bör komma långt ner på stegen, eller kanske väljas bort. Försök att välja vänner som dricker lite eller inget alls. Det finns några andra här på forumet som har en situation liknande din, som skriver att de valt bort vissa personer i vänkretsen för att kunna uppnå sina mål i kampen mot alkoholen. Det förstår jag mycket väl. När vi med alkoholproblem tar tag i vår situation, tycker jag vi har rätt att vara lite egoister och tänka på vår hälsa, istället för att vara andra människor till lags och riskera psyke och hälsa. Och för att hårddra det lite, hur mycket substans finns det i vänskap som bygger på vindrickande? Riktiga vänner ska man kunna ha bra socialt umgänge med utan alkohol. Kaffe, te eller cola duger då lika bra.

När det gäller intressen så kan jag självklart inte råda dig till något, bortsett från tidigare boktips. En fördel med dagens digitala samhälle är, att man kan få reda på så mycket via internet. Är det något man är lite intresserad av, kan man läsa mycket kring det på webben, och se om det ger ett ökat intresse. Sedan finns det föreningar och kurser. Utbudet på aktiviteter är mångdubbelt i dagens samhälle jämfört med tidigare.

Jo det förstod jag nog at det var inför provtagningen , ville skoja till det lite bara. Tack för dina råd, sinnesro kan vara nåt att sträva efter och samma sak att dra sig undan. Vi får se om min starka vilja följer mig i dom akuta situationer som kommer komma, hoppas det.

om dåligt mående de senaste dagarna, då jag haft en ganska intensiv sommarförkylning. En natt med först frossa när febern steg, och sen svettningar när febern avtog. Sedan ett par nätter med hostande. Detta har gett några nätter med lite mindre och ytligare sömn. Men jämfört med att avbryta en kraftig fylleperiod och försöka bli nykter och människa igen, med nästan helt sömnlösa nätter, abstinens med skakningar och kramper, och en ångest svart och tjock som tjära, har förkylningen varit mångfaldigt lättare att uthärda.
Men det är bra att få påminnelser. Fyllor och följande hemska tillnyktringsfaser är självförvållade och orsakade av alkohol. Men alkoholen kan man välja bort, med stark vilja, beslutsamhet och förnuftiga tankar.

Nu finns bara små rester av förkylningen kvar, medans nykterheten är orubbad och fortlöpande, dag för dag.

Önskar er som läser detta en nykter och förhoppningsvis förkylningsfri sommardag

nu när semestern är slut, vädret varit lite halvdåligt sista veckan och jag knappt blivit av med en sommarförkylning?
Nej, tack vare att jag varit nykter i snart tio veckor och är övertygad om att jag så kommer att fortsätta att vara, så känner jag en stor befrielse, samt en hel del lycka, hopp och andra positiva känslor. Detta gör sammantaget att jag mår bra.
Eftersom jag gärna vill fortsätta att vara nykter och ha mer positiva än negativa känslor och mående, fortsätter jag dag för dag att bestämma mig för att inte dricka.

Många hälsningar och kramar

Efter en del funderingar och överväganden har jag bestämt mig för att återuppta en gammal hobby/sysselsättning. Nämligen att röka pipa. Jag rökte under flera år i början och mitten på (det glada?) nittiotalet. Främst cigaretter, rullade och färdiga, men också en del pipa.
Att röka pipa kan vara en rogivande och trevlig sysselsättning. Att stoppa pipan lagom hårt med någon god och aromatisk piptobak, att tända den och kanske tända om några gånger, att stillsamt puffa på den omgiven av den goda och speciella pipröken, att göra ren och vårda pipan. Flera rogivande steg och procedurer.
Så ju mer jag tänkt på det, ju mer sugen har jag blivit, och nu har jag skickat iväg en beställning på pipa och tobak, med lite kringutrustning.

Dessutom kanske piprökning passar en äldre man som mig, med lite grått skägg och lång livserfarenhet. En väldoftande pipa i mungipan kanske inte ödelägger imagen.

Men kan inte rökning trigga sug efter alkohol? Jo, men allt jag gör kan trigga sug. Som alkoholist med fullt utvecklat alkoholberoende, och över 45 år efter min första berusning, har jag haft alkohol runt mig och varit berusad i alla upptänkliga miljöer, situationer och sammanhang. Så skulle jag undvika alla saker som skulle kunna trigga sug, så finge jag nog låsa in mig i ett vadderat rum. Och inte ens då skulle jag kunna stänga av tankar och inre drifter/behov.
Nej, som jag tidigare skrivit några gånger, det är inte tankar och sug efter alkohol som jag ska gå runt och vara rädd för. Jag kommer alltid att drabbas av detta, det vet jag och accepterar jag. Det viktiga är att aldrig sträcka ut handen efter det första glaset.
Så min nykterhet kommer att fortsätta en dag i taget, oavsett om jag puffar på en pipa eller inte.
När det gäller nikotin och eventuella kopplingar till alkoholbegär, så har jag redan en extremt hög nikotinhalt med nära 2 dosors snuskonsumtion per dygn. Så nikotintillskottet av ett par pipstopp per dygn kommer inte att påverka det mer än marginellt.

Många sommarhälsningar från en nykter, kaffedrickande, snusande och snart piprökande välmående människa

konstnären

En liten hälsning till dig, jag följer dig, men har inte haft någon inspiration. Du är stark, och vet du jag har inte sträckt ut handen efter första glaset.
Sommarkramar Konstnären