Tredje gången gillt

Jag har som alkoholberoende, eller tydligare som alkoholist, tidigare haft två långa uppehåll från alkoholen. Första gången var uppehållet tre år, andra 16 år. I slutet på båda dessa uppehåll hade jag tankar kring att kunna börja dricka under ordnade former, alltså någon enstaka gång och då med rimliga mängder alkohol. Detta var förmodligen en slags längtan efter att slippa vara alkoholist, att istället få vara "normal" (vad nu det är). Bättre kanske att säga att man ville få uppleva att vara en icke-alkoholist. Självklart har detta inte fungerat annat än en kort tid i början. Sedan har det spårat ur med alldeles för mycket drickande.

Karaktären av mitt drickande är att jag är periodare. Och det beror på att jag dricker såpass våldsamt att jag inte orkar dricka hela tiden. Perioderna varar några veckor, med kvällsfyllor under vardagarna och rejäla fyllor på helgerna. Eftersom jag inte vill dricka byggs en kraftig ångest upp, som dämpas av alkoholen, men som släpps lös ungefär som när en fördämning brister när jag slutar dricka. Sedan mår man väldigt dåligt. Men man återhämtar sig långsamt, och får tillbaka självförtroende och styrka. Då kommer "suget" och längtan efter alkoholen, och man ramlar snart dit igen i en ny period.

De två långa uppehållen som jag skriver om i inledningen har båda föregåtts att ett kraftigt och negativt destruktivt drickande, som kan liknas vid ett nästan livshotande självskadebeteende med alkoholens hjälp. Ja, nästan som en längtan efter att få dö med alkoholens hjälp. Men när man överlever kommer abstinens och ångest av obeskrivlig styrka.

Nu har jag åter igen haft en period med drickande, där det till slut blev ett sånt här sjukt destruktivt drickande. Jag mår till följd av detta fruktansvärt dåligt.

Min stora önskan är nu att få kraft och styrka att för tredje gången bli fri från alkoholen. Och nu för gott.
Ja, jag vet att man inte ska sätta upp långsiktiga mål, utan ta en dag i taget.

Jag har flera gånger varit inne och läst på Alkoholhjälpen. Ett fantastiskt forum tycker jag. Så många nyttiga och tänkvärda saker är skrivna här.
Jag tar själv nu steget och börjar skriva här. Förhoppningsvis kan det vara en hjälp när suget så småningom kommer smygande.

Och en sak har jag förhoppningsvis redan bidragit med: Inte ens 16 års uppehåll kan ta bort alkoholistfasonerna ur kropp och hjärna.

Mvh
Pi31415

lördagen kommer att flyta på i en salig nykterhet med mycket snus, kaffe och god mat som njutningsmedel, samt för avkoppling en bra bok och kanske lite sömn om ögonlocken blir tunga.

Önskar alla forumanvändare en minst lika mysig lördag utan alkohol

När man haft svår ångest orsakad av alkoholmissbruk. När ångesten varit en cocktailblandning av starka negativa känslor. Besvikelse och självförebråelse för att man inte klarat låta bli alkoholen. Stor oro och rädsla för att man skadar levern och andra inre organ. Skamkänslor för att man betett sig illa. Oro och rädsla för framtiden. Samt många andra negativa känslor. Då är tillvaron riktigt mörk.

Tar man sig då samman, gör en kraftansträngning, och fattar beslutet att man vill leva nykter, kommer den av alkohol orsakade ångesten sakta att klinga av.

När man efter ett tag kommer in i en nykter vardag och tillvaro, kan det hända att man ibland vacklar och tvekar. Om man då tänker tillbaka på hur man plågades av ångest, kan det vara ett hjälpmedel, ett verktyg, för att göra förnuftiga val och fortsätta på den inslagna vägen, att leva nykter.

---

En ny sommardag, och dessutom söndag, har påbörjats. Jag känner efter hur jag mår. Jag är utvilad. Jag känner mig lugn. Jag känner bara ro. Ja, jag mår helt enkelt bra. Jag är tacksam för att jag valt att påbörja ett nyktert liv, och att jag kommit en bit på väg. Ingen tvekan om att jag även i dag vill fortsätta att må bra och vara nykter. Jag ställer in mig på att få en trevlig dag.

Hoppas att ni också får en trevlig söndag

Loggar in på forumet. Ingen annan är inne, inget nytt.
Provar en timme senare. Samma ödslighet. Ja, ja, det är sommar och semestertider. Folk har väl annat för sig.

Kommer på att jag behöver gå till affären och handla. Det är en del andra människor ute och rör på sig. De flesta har öl eller vin med sig, och verkar lite berusade. Lite märkligt, mitt på blanka dan.

Den i vanliga fall vänligt hejande tiggaren utanför affären ligger nu istället och sover med tomma ölburkar kring sig. En förbipasserande ställer en oöppnad öl vid tiggaren. Nu skänks inte pengar utan alkohol!
Inne i affären möts jag av nästa förändring. Det finns nästan inga matvaror, utan hylla efter hylla, monter efter monter, är fyllda med inte bara öl, utan även vin och sprit. Längst nere i ett hörn av butiken finns lite vanliga matvaror. Bara ett fåtal varor har ett icke-passerat bäst-före-datum.

I kassan sitter en halvfull tjej och dricker helt öppet ur en ölburk. Hon tittar på mig, på mina varor på bandet, och på mig igen.
-Ska du inte ha nåt å dricka????? Frågar hon, precis som om jag vore ett UFO.
-Nej, jag dricker inte alkohol, svarar jag.
Hon tittar länge, förvånat och lite sorgset på mig.
-Stackars dig. Vad tråkigt!!!

Börjar gå hemåt igen. Nu är det fler människor ute och rör på sig. Och alla är berusade.
En vacker kvinna kommer ostadigt gåendes mot mig på trottoaren, med en vinbox i ena handen och ett halvfullt vinglas i andra.
-Vill du dela lite vin med mig, och ha lite mys sen? frågar hon.
När hon kommer nära inpå ser jag att mascaran börjat rinna, läppstiftet är slarvigt ditmålat, och hon stinker gammalt surt vin och fylla. Jag slinker snabbt förbi denna vinets valkyria, och får ovett slängt efter mig.
-Hörredu din präktiga dj...l, trro inte att du e nått. Du kommer att falla du också, ha ha haa!!!

Nu är det många berusade ute och vinglar omkring, stämningen börjar bli obehaglig, några angriper mig verbalt.
-Fan, du ser ju nykter ut. -Här, ta en öl vettja.
En del försöker ta tag i mig och tvinga mig att dricka ur deras flaskor och burkar. Jag har fullt sjå att slita mig loss och ta mig vidare hemåt. Jag får också se upp var jag går, då det på många ställen ligger stinkande spyor på trottoarer och gator.
Här och där sker trafikolyckor med bilar som krockar. Vid ett par krockade bilar står förarna och delar på en flaska vodka. Olyckan verkar vara glömd.

Det känns lika overkligt som om jag skulle befinna mig i filmen World War Z, där alla zombies bytts ut mot kraftigt berusade människor. En fullständigt galen värld.

Jag tar mig till sist hem och in i min bostad, där jag noga reglar dörren och ser till att alla fönster är ordentligt stängda. Men även genom de stängda fönstren hörs fyllesånger och fyllevrål utifrån.

Jag provar att logga in på forumet igen. Helt öde, ingen annan inloggad, inga nya inlägg. Hela forumet har frusit till is. Som en sarkofag på nordpolen.
Men där, nu kom det ett nytt inlägg i min tråd. Klickar fram det.

Det är ett meddelande från admi:

"Hej Pi31415

Eftersom du är den siste och enda aktiva användaren av Alkoholhjälpens forum, är det inte längre ekonomiskt försvarbart att bedriva denna service och verksamhet. Vi ser oss därför nödgade att stänga ner verksamheten.
Hoppas du är stark i din tyvärr fullständigt ensamma kamp.
Själva ska vi nu efter flera års hårt slit gå ut och ta en blöt och välbehövlig AW på någon nattöppen krog.
/Admi"

Detta är inte sant. Vad har hänt med verkligheten? Har den blivit förvrängd till en mardröm?

Jag provar aftonbladets hemsida.
Första rubriken lyder:
"Regeringen har rivit upp den gamla alkohollagen och tillåter nu att livsmedelsaffärer och bensinmackar får börja sälja alla typer av alkoholhaltiga drycker. Dessutom sänks alkoholskatten kraftigt."

Andra rubriken:
"Polisen tvingas prioritera bort alkoholrelaterade brott på grund av de knappa ekonomiska resurserna."

Tredje rubriken:
"Systembolaget säger upp nästan all personal.

På grund av den ökade konkurrensen från nya aktörer på alkoholförsäljningsmarknaden tvingas systembolaget omprioritera. Man har tittat på bankernas koncept och hittat lösningen. I systembolagets butiker kommer all alkoholhantering att upphöra och kvar kommer det bara att finnas vissa typer av rådgivning. Kunderna kommer man hädanefter att hänvisa till dygnet-runt öppna uttagsautomater, där de vanligaste öl-, vin- och spritsorterna finns att tillgå i rikliga mängder. Servicen till kunderna kommer därmed att förbättras markant."

Kollar Expressens hemsida. Där råder rena villervallan. En krönikör börjar lite morskt att ifrågasätta vart samhället är på väg på grund av den kraftigt ökande alkoholkonsumtionen, men det rinner ut i något oregelbundet svammel om vilket vin som är godast.

Googlar på måfå runt på nätet. Bara knasiga och alkoholrelaterade sidor kommer upp.
Plötsligt meddelar virusprogrammet att datorn drabbats av ett virus som kan skada processorn och som får datorn att bete sig som en berusad.

Stänger av datorn. Mobilen börjar blinka och pipa. SMS-inkorgen börjar fyllas med knäppa meddelanden: "Ta en öl", "Drick lite vin", "Varför är du nykter?", "Är det inte hög tid att du berusar dig nu?", osv. Stänger av mobilen. Går till sängen och faller ihop mentalt fullständigt slutkörd. Hela verkligheten har rasat. Är jag den sista och enda nyktra människan i hela världen? Den sista nyktra alkoholisten? Är hela världen på väg in i ett patologiskt rus? Eller har jag drabbats av ett postakut delirium?
Hjärnan har nått sin yttersta gräns av kaotiska, traumatiska och overkliga intryck, jag tappar medvetandet.

Vaknar. Funderar. Minns. Nej, inte kunde allt detta hemska vara sant?
Knäpper på datorn. Den fungerar. Startar webbläsaren. Googlar "alko", får fram Alkoholhjälpens sida. Den finns. Loggar in. Och stor lycka. Ett flertal förnuftiga varmhjärtade medmänniskor med välkända nicknames är inloggade, och det är flera nya inlägg i ett stort antal trådar. Ha!
Värme, styrka, klokhet, glädje och eufori. Allt är som vanligt. Trygghet och hopp. Det var bara en ond och falsk mardröm. Nykterheten kan fortsätta. I nuet och verkligheten.

konstnären

berättelse, jag skrattade högt. Tänk om det var så att alkohol var nyttigt då skulle samhället i stort bestå av alkisar. I så fall skulle jag nog vara nykterist för jag är inte så särskilt sund av mig med alla kakor och bakverk. Det går bra för mig i nykterheten och jag är glad för varje dag. Det känns glädje från dig och värme allt blir så glad för din skull. Har inte kommit igång med badrumskaklet ännu har inte haft lust och världen går ju inte under för det. Ingen stress idag säger jag till mig själv när jag sitter och bligar ut på naturen vid 5-tiden bara jag och vovven, underbart. Turisterna börjar strömma in i min stad och det är väl bra i och för sig, men mycket köer. Tur att man inte ska kö på bolaget oxså. Mulet här idag och en lätt vind.
Önskar dig en underbar dag och akta dig för alla fyllehundar som är ute.
Kram Konstnären

och tack för hälsningen.
Härligt att det går bra för dig. Ja, du hörs glad och nöjd ut. När medmänniskor här på forumet mår bra, så smittar det av sig.
Nej, badrumskaklet finns ju kvar tills den dag du får lust att skrubba det, så det är som du skriver inte hela världen om det får dröja någon dag.
Jag har kommit in i semesterlunken riktigt nu. Tar dagarna som de kommer, sover när jag är trött, äter när jag är hungrig och tar små promenader när jag vill röra på mig. Läser också mycket, vilket är en trevlig och rogivande sysselsättning. Det motionerar fantasin.
I dag ska jag åka och hälsa på en gammal vän. Det ska bli trevligt.

Hoppas du får det fortsatt bra. Sommarkram

till ännu en fin sommardag. När sömnen klingat av och medvetandet klarnat, känner jag vad härligt jag mår. Tänker på hur det kunde ha varit. Att man kunde ha haft huvudvärk, en molande trötthet, en tom surhetskänsla i magen, värk i mellangärde och levern, rödsprängda trötta ögon, ångestfyllda tankar, som förmodligen lett till att man öppnat en öl och börjat smutta på. Eller när det varit som värst, rå sprit direkt på morgonen för att döva ångesten. En ångest som får sin näring ur alkoholen och som kommer tillbaka med större och mörkare kraft.
Nej usch! Så är det inte nu. Jag är utvilad, det är lätt att kliva upp, det är gott med första snusen och toppen med första kaffemuggen, ser fram mot en god frukost. Tankarna flyter lätt, är positiva och helt ångestfria. Det är rätt och slätt härligt att leva. Mitt liv är som årstiden. Ljust och varmt.

Konstaterar att så här vill jag vakna och börja dagen i morgon också. Så får det bli. Valet är lätt.

Nyttan

Livet är härligt och du ser det nu! Vilken glädje att läsa din text!

Lyssnade en gång på Jonas Gardell när han pratade om rasism. Han utvecklad en teori som går ut på att; om man inte vill vara rasist måste man varje dag när man vaknar fundera igenom vad det innebär att vara rasist. Sedan måste man ta ett aktivt beslut om hur man vill möta sig själv och sin omgivning. Först då kan man börja skilja på olika ämnen i debatten.

Jag känner det som detta är en tanke jag kan omsätta till min alkoholism.
Vad innebär det att vara alkoholist? Vill jag vara alkoholist? Sedan kan jag göra valet.

Pi31415, när du skriver att valet är lätt blir jag varm i kroppen. Hoppas du tar samma beslut idag!

Ja Jullan65, du får gärna hänga på.

Ja Anna, jag tar samma beslut idag, och fortsätter nykterheten.

Kramar

åkte jag och hälsade på en gammal vän, som jag känt i över 30 år. Han har precis som jag haft långa perioder med alldeles för mycket alkohol. Nu lever han sedan några år tillbaka helt nykter.
Det är värdefullt med vänner. Det är extra värdefullt att ha en vän som både förstår vad alkoholberoende handlar om genom egna erfarenheter, samt som dessutom klarar av att leva nykter.

Min väns beroendeproblem är mer komplicerat än mitt, eftersom han av en "hjälpsam" läkare under flera år fick en beroendeframkallande smärtstillande medicin utskriven. Men, han klarar av detta dubbla beroende riktigt bra. Starkt gjort.

I dag ska jag ta en biltur och hälsa på några nära anhöriga. Det ska bli en trevlig dag.
Och nykterheten fortsätter självklart.

Ha en fin dag alla

En dag med lite städning, lite mat, lite kaffe och snus, en liten promenad och kanske lite sömn.
En dag med lite lagom svenskt sommarväder.
Men en dag med mycket nykterhet.

Positiva tankar till alla forumanvändare

hade jag en orolig dröm där jag drömde att jag drack alkohol. Drömmen var dock ganska rörig och osammanhängande, precis som livet är när man dricker. När jag vaknade trodde jag först att jag skulle vara bakfull och må dåligt. Till min stora glädje konstaterade jag att det ju bara var i en dröm som jag druckit, och att jag istället var lika pigg och alert som jag varit den senaste tiden när jag vaknar på morgonen, när jag levt utan alkohol och ångest.
Så starten på den här dagen är extra värdefull då jag fick en liten påminnelse om hur dåligt det varit, men hur bra det är nu. Detta är värt att fira med ännu en dag av nykterhet.

Sommarkramar till alla som läser detta

I dag ska jag packa inför min efterlängtade semesterresa, som jag åker i väg på i morgon. Då sätter jag mig i bilen och åker till vårt västra grannland där jag kommer att vistas ett par veckor.
Om jag under den tiden inte dagligen skriver här på forumet, så ska ni inte tro att jag gått ner mig i något alkoholträsk, utan det beror bl.a. på en bräcklig internetåtkomst där jag ska semestra.

Som jag tidigare skrivit, så brukar jag inte drabbas av alkoholbegär när jag är ledig, utvilad och har en lugn tillvaro. Och mycket riktigt har jag inte haft några större sug nu senaste tiden, bara några små små känningar, som varit mycket lätt att mota bort.
Det är också anledningen till att jag planerat in min semesterresa en bit in på semestern när jag är utvilad och harmonisk. Jag kommer då att slippa inre stress och istället kunna njuta av tillvaro och omgivning med öppna sinnen. På åtminstone ett ställe under resan kommer jag att vistas där det är mycket turistintensivt, med många stressade turister. Då behöver jag inte ryckas med i hetsen, utan kan bevara mitt lugn. Vara mer som en observatör, av mänskliga galenskaper om jag känner för det, eller av den omgivande vackra naturen om jag istället känner för det.

Hoppas ni har det bra, eller jobbar på att försöka få det bra, utan alkohol.

Sommarkramar

heueh

finns det gott om. Jag bodde förr på en ort som invaderades av turister varje sommar. Men på något sätt gav det mig ett eget inre lugn att se dom stressa runt från attraktion till attraktion. Det kunde t.o.m vara smått roande.

Ha en härlig semester, dra så många norgehistorier du kan så får du åtskilliga liknande om svenskar i retur!

stannat till för en övernattning, innan jag fortsätter till mitt semestermål i morgon.
Är på en plats i Norge med en väldigt stor turistgenomströmmning. När jag skulle äta förut, valde jag det matställe som är rörigast och har flest besökare, bara för att testa hur jag kunde bevara mitt eget semesterlugn. Och det gick väldigt bra, trots kaoset runt mig med stressade semesterfirare. Ja, alla var inte stressade, en del satt i lugn och ro och njöt av mat och kaffe precis som jag.
Jag satt också så att jag kunde se ingången till Vinmonopolet (som Systembolaget i Sverige) i en annan byggnad. När jag såg en del som halvsprang in, och en stund senare halvsprang ut med kassar fyllda av vinflaskor/boxar, undrade jag om det är de som stressar mest på semestern som är i behov av avkoppling med vin/öl på kvällarna, eller om det är de som brukar försöka koppla av med alkohol på kvällarna som stressar mest på dagarna på semestern. Man fyller dagarna med aktiviteter för att de ska gå snabbare, och kvällarna fylls med alkohol. Orsak och verkan. Eller kanske man skulle skriva orsak och påverkan.

När jag själv tidigare har druckit, men varit tvungen att vara någorlunda fungerande på dagarna av diverse orsaker (arbete, bilkörning, etc.), har dagarna mest varit tråkiga och plågsamma transportsträckor mellan kvällsfyllorna.

Men, nu dricker jag inte utan är nykter och har en underbar semester.

Hoppas att ni också har det bra

Nyttan

Hoppas du har en riktigt skön semester och att vi får höra av dig när du kommer hem. Din tråd är läsvärd och inspirerande.
Semesterkram