Tredje gången gillt

Jag har som alkoholberoende, eller tydligare som alkoholist, tidigare haft två långa uppehåll från alkoholen. Första gången var uppehållet tre år, andra 16 år. I slutet på båda dessa uppehåll hade jag tankar kring att kunna börja dricka under ordnade former, alltså någon enstaka gång och då med rimliga mängder alkohol. Detta var förmodligen en slags längtan efter att slippa vara alkoholist, att istället få vara "normal" (vad nu det är). Bättre kanske att säga att man ville få uppleva att vara en icke-alkoholist. Självklart har detta inte fungerat annat än en kort tid i början. Sedan har det spårat ur med alldeles för mycket drickande.

Karaktären av mitt drickande är att jag är periodare. Och det beror på att jag dricker såpass våldsamt att jag inte orkar dricka hela tiden. Perioderna varar några veckor, med kvällsfyllor under vardagarna och rejäla fyllor på helgerna. Eftersom jag inte vill dricka byggs en kraftig ångest upp, som dämpas av alkoholen, men som släpps lös ungefär som när en fördämning brister när jag slutar dricka. Sedan mår man väldigt dåligt. Men man återhämtar sig långsamt, och får tillbaka självförtroende och styrka. Då kommer "suget" och längtan efter alkoholen, och man ramlar snart dit igen i en ny period.

De två långa uppehållen som jag skriver om i inledningen har båda föregåtts att ett kraftigt och negativt destruktivt drickande, som kan liknas vid ett nästan livshotande självskadebeteende med alkoholens hjälp. Ja, nästan som en längtan efter att få dö med alkoholens hjälp. Men när man överlever kommer abstinens och ångest av obeskrivlig styrka.

Nu har jag åter igen haft en period med drickande, där det till slut blev ett sånt här sjukt destruktivt drickande. Jag mår till följd av detta fruktansvärt dåligt.

Min stora önskan är nu att få kraft och styrka att för tredje gången bli fri från alkoholen. Och nu för gott.
Ja, jag vet att man inte ska sätta upp långsiktiga mål, utan ta en dag i taget.

Jag har flera gånger varit inne och läst på Alkoholhjälpen. Ett fantastiskt forum tycker jag. Så många nyttiga och tänkvärda saker är skrivna här.
Jag tar själv nu steget och börjar skriva här. Förhoppningsvis kan det vara en hjälp när suget så småningom kommer smygande.

Och en sak har jag förhoppningsvis redan bidragit med: Inte ens 16 års uppehåll kan ta bort alkoholistfasonerna ur kropp och hjärna.

Mvh
Pi31415

Anna och Jullan65.
Ja jag har det bra, som ni kan se på mitt nästa inlägg. Om jag får in det. Här svajar det mobila nätet, och forumets sida svajar idag. Själv är jag dock väldigt stabil.

Nu befinner jag mig i ett av nordens vackraste naturområden. Höga fjäll med snöfläckar kring topparna, fjällsidor med växtlighet i alla tänkbara gröna nyanser, älvar och bäckar, små vackra gårdar med färgglada hus och åkerlappar med betande djur. Harmoni!

Bilden av den här miljön, och känslan av mitt välbefinnande här och nu, ska jag bevara som ett värdefullt minne. Det ska jag plocka fram ur minnet och använda som ett inre verktyg för att stå emot de tankar på, och ännu värre de sug efter, alkohol som jag vet kommer till hösten och vintern när jag är trött, sliten och stressad.

Då jag har ett överflöd av positivt mående delar jag med mig till er som behöver, samt skickar med lite fjällstyrka från min omgivning

i den underbara norska fjällvärlden fortsätter. I går gick jag på en fjälltur upp till en gammal säter (fäbod). Där uppe njöt jag av medhavd kaffe och smörgåsar, omgiven av betande får och vacker fjällnatur. Något mer rogivande är svårt att komma på.
Tillbaka nere i stugan jag hyr, blev det lite god mat och några timmars sömn. Man sover gudomligt skönt i den här miljön, med bl.a. ett ständigt och stämningsfullt älvbrus som ljudkuliss.

I går kväll besökte jag en släkting och hennes man. De har skaffat sig hund, en urgullig liten valp på ett par månader. Gissa om jag lekte och gullade med denna lilla söta fyrbenta varelse.

I dag kopplar jag av med bokläsning. En lämplig sysselsättning med träningsvärk i benen efter fjällturen i går.

Hade jag varit aktiv med alkoholen och bakfull i går, hade någon fjällpromenad ej varit möjlig. Då hade jag nog mest funderat på hur jag skulle ta mig till närmaste affär med öl. Sådana dumheter slipper jag nu. Nu kan jag köra bil när så behövs.

Många sommarhälsningar från en nykter och välmående människa

Jag fortsätter att njuta av ledigheten i den norska fjällvärlden. Det har varit ett par dagar med mycket regn och därmed mest inomhusvistelse med god mat, bokläsning och mycket sömn.

Precis som när det gäller suget efter alkohol, har jag en helt annan situation med sömnen när jag är ledig jämfört med när jag arbetar på en stressig arbetsplats. Nu när jag är lugn och harmonisk, somnar jag lätt och sover lugnt med oftast harmlösa drömmar. När jag arbetar och är stressad har jag svårt för att somna, ligger då ofta vaken länge innan jag kan somna, och sover sedan oroligt och vaknar lätt. Drömmarna brukar då ofta vara ganska obehagliga, ibland riktiga mardrömmar.
Så stor skillnad är det också när det gäller längtan efter alkohol, alltså sug. Nu när jag är ledig, lugn och harmonisk, kommer det bara lite tankar på alkohol ibland och sällan några sug, och i så fall ytterst små sug som är lätta att kontrollera. När jag däremot är stressad, trött och ur balans, kommer de stora förrädiska sugen som på pärlband. Då har jag också tidigare i mitt liv många gånger använt alkoholen som avkoppling och sömnmedel.

Dock är det många år sedan som jag kunde känna njutning och avkoppling med alkohol. På senare år har det istället varit så att bortsett från de första klunkarna och den första halvtimmen eller timmen, har alkoholen medfört mer stress, trötthet och dåligt mående. Vilket ofta startat den negativa spiralen med ännu mer alkohol, ännu mer stress, trötthet och dåligt mående etc. För att till slut nå ett stadium där man rent fysiskt och psykiskt inte orkat dricka mer, utan varit tvungen att bryta och då möta abstinens och mörk ångest. Så försök till flykt från en jobbig vardag med hjälp av alkohol har ofta lett till ett mångfalt värre och gräsligare tillstånd.

Usch, när jag tänker på det nu känns det väldigt obehagligt ut. Men det kan vara bra att påminna sig själv ibland. Framförallt kommer det att vara bra att kunna använda detta som ett av flera verktyg när jag till hösten kommer att få större sug p.g.a. mitt stressiga arbete, för att då lättare kunna behålla fokus på nykterheten och inte frestas att sträcka ut handen efter det första glaset.

I övrigt önskar jag gärna några dagar med lite bättre väder så jag kan ha lite mer utomhusaktiviteter.

Många sommarhälsningar och varma tankar till er medmänniskor på forumet

Nyttan

Tack för dina kloka tankar. Ett stressigt jobb kan få en till att tappa kontrollen och jag känner igen mig så till vida att jag gärna tar ett glas vin de dagar då jobbet hänger med hem. När jag blir känslomässigt berörd och måste ta beslut som påverkar andra människor på olika sätt. Jag tar gärna till vinet när jag ska planera och "tänka stort". Det fungerar som du säger under det första glaset eller första timmen men sedan inträder bara negativa effekter. Dålig sömn ( även när jag har däckat), slitage på levern som får massor av dåliga effekter på resten av kroppen, trötthet, värk och dålig kondition. En del skador jag har beror troligen på att jag tränat bakfull och helt enkelt haft dåligt omdöme över vad jag faktiskt klarar av.
Ja, jag glädjer mig i alla fall åt dina framgångar under din semester och hoppas du stannar här när jobbet kör igång!

Jo, jag har allvarliga, seriösa och långtgående planer när det gäller att komma tillrätta med alkoholen. Jag tänker också hänga kvar här på forumet då det gett så mycket positivt. Men det kanske inte blir dagligen som jag kommer att skriva här framöver.

Hu ja pi, vilka konsekvenser alkoholen ger, bra att ta fram när tankarna far iväg. Grattis till dina 7 veckor. Verkligen inspirerande att läsa dina kloka texter. Hoppas på fler:-))

har jag varit ute på, och sedan en god frukost. Bra start på dagen. Jag fortsätter min semester i den norska fjällvärlden. Nu har det också kommit en hel del släktingar hit, så nu måste man aktivera sig lite mer socialt också. Vädret har förbättrats avsevärt, så nu kan man vistas ute i den friska fjälluften utan att bli blöt.

Det är inga problem att bevara nykterheten. Livet och måendet är bra nu.

Önskar alla läsare av detta en nykter, fin och trevlig sommardag.

konstnären

Tittar en liten stund här och har precis läst ditt inlägg från din semester. Hela din text andas frid, lugn och ro, och det glädjer mig. Snart två månader utan giftet som upptagit många år från mig. Jag mår så bra nu och kan ta till mig livet i dess helhet. Håller på och läser Eckart Tolle nu LEV LIVET FULLT UT, jag varken ser eller hör är precis inne i denna bok. Går ut på att vara i VARANDET och finna en inre frid. Nu övar jag mig på att så fort mitt ego och en tanke om det förflutna eller framtiden, eller något annat problem. Det går ut på att jag ska vara en åskådare till mina tankar, negativa alltså och sedan släppa taget och vara här och nu för inget annat existerar varken gårdagen eller morgondagen. Jag vill gå in i den porten som han kallar den. Intressant. Det låter som du har en underbar semester och att du kan koppla av. Kan inte påstå att jag haft något sug, men små tankar som jag passerat till papperskorgen.
Varma sommarhälsningar till dig oxså
Kram konstnären

av semestern i den norska fjällvärlden. Nu är det dessutom strålande väder med värme och sol.
Nu när man njuter av tillvaron och mår bra kan det vara lätt att glömma att man är alkoholist och att man bara kan bevara nykterheten genom att inte sträcka ut handen efter det första glaset. Tillfällen och miljöer med alkohol kan dyka upp när man minst anar, och då gäller det att inte ha garden nere.

Varma sommarhälsningar

i den norska fjällvärlden fick jag uppleva i går kväll. Först var det en vacker solnedgång med lugnt och fint väder. Sedan vältrade det in svarta moln med kraftigt regn och åska. Åskknallarna mullrade, rungade och ekade mellan fjällsidorna. Mycket vackert och storslaget, ja säkert lite skrämmande för de som är åskrädda. Väder och naturkrafter är respektingivande, och här förstärks allt av fjällen runtom, så det blir magnifikt och storslaget.

Kom på en liknelse mellan mitt eget tidigare liv och vädret i går kväll. Ena stunden nykter och lugn, för att sedan efter ett för snabbt drickande blivit ostadig och bullrig. Skillnaden är dock att efter ett åskväder känns det rent och friskt ut, efter en fylla kände man sig oren och var sjuk av ångest.

Min nykterhet fortsätter och jag mår bra. Är nu rejält utvilad efter all härlig sömn i frisk fjälluft, och känner mig lugn och harmonisk.

Hoppas att ni mår bra också

Levande

Låter så härligt med din vecka och all energi du samlar.
Önskar dig en fin dag

Tankfull

Avslutar på måndag min första del av ett rehabiliteringsprogram. Det har under den här resan gått upp för mig vilken utmaning som väntar.
AA-möten och en snabb läsning här i forumet gör mig ödmjuk inför uppgiften.

i soluppgången inledde denna söndag. Frukost och kaffe smakar utmärkt efter en sådan lämplig fysisk aktivitet.
Förr när jag var bakfull, var de eventuella promenaderna till affären efter öl, eller bolaget efter sprit eller vin.

I dag är det sista dagen för den här gången i den norska fjällvärlden. Det har varit en underbar vistelse här.

Hoppas att ni som läser detta får en fin söndag, och att det blir ännu en dag som ni vinner i kampen mot alkoholen

Nyttan

Jag behöver förebilder och du är en av dem!

Nu går det mot den fina augusti och jag hoppas du fortsätter skriva!

I dag reser jag hem. Det blir en lång resa, och därför startar jag tidigt. Nu är slut på den underbara vistelsen i den norska fjällvärlden. Jag har verkligen njutit av tillvaron och naturen, vilat mycket men även motionerat lite, laddat batterierna, samt ätit lite för mycket. En del tankar på alkohol har jag haft, men det har inte lett till något behov av att dricka. Jag har ju tidigare skrivit om att jag inte brukar drabbas av sug när jag är ledig och utvilad. Det är nästan så man tycker att det går för lätt att behålla nykterheten nu, det känns lite orättvist ut när man läser om del här på forumet som våndas och får kämpa extra hårt under semestertider. Samtidigt vet jag av erfarenhet att jag kommer att drabbas av kraftiga sug under hösten och vintern, när jag p.g.a. mitt arbete blir stressad, trött och sliten. Samt att jag var periodare när jag missbrukade alkohol, så uppehåll på någon/några månader är inte så ovanligt för mig.

Konstigt nog ser jag fram mot att drabbas av dessa kommande sug. Varför?
Jo, jag har en så stark längtan efter att försöka nå ett hållbart nyktert liv, det som i så fall kommer att bli tredje gången gillt, precis som jag döpt min tråd till. Jag vill utkämpa kampen mot de svåra sugen efter alkohol, och vinna denna kamp. När jag gjort det är jag övertygad om att jag kan komma i samma sinnesstämning, finna samma ro och lugn gentemot alkoholen, som jag gjorde efter något år under mitt 16 år långa uppehåll.
Mitt mål är att kunna nå ett tillstånd utan alla dessa tärande tankar på och behov efter alkohol. Jag vet att det är möjligt att nå dit, jag har ju gjort det tidigare, och jag vill så gärna nå dit igen. Men det krävs ett långt uppehåll, en lång och hård kamp mot de kommande sugen. Nu när jag är utvilad och stark blir jag otålig och vill ha dusten med alkoholdemonerna avklarad snabbt. Men det går ju inte. Jag kan inte ta mer än en dag i taget. Så jag måste sansa mig och bida min tid.

Idag är jag så stark att jag kan dela med mig, så styrkekramar till alla

Tack för delad styrka, jag e i valet o kvalet . Men 24 h har jag lovat o hoppas på styrka imorgon oxå. En ademon stark som en storm har jag lyckats upphäva. Förstår tillfredsställelsen i den kampen, när man tar hem segern. Vilken enorm känsla . Jag fixade det. Kram till dig.

med ett behagligt och skönt mående är omöjligt att nå när man druckit sig till ett alkoholberoende. Då blir det istället för mycket och/eller för ofta, där man försöker bedöva en växande och mycket obehaglig ångest. Pågår drickandet i flera dygn växer sig dessutom den hemska vetskapen, av tidigare erfarenhet, in i fyllan om att man har några hemska dygn med abstinens och kvävande ångest framför sig med obefintlig sömn, aptitlöshet, svettningar, kramper och tillintetgjort självförtroende. Sedan åtskilliga dagar till innan man långsamt börjar fungera som en levande varelse.

Så istället för att ta den långa mödosamma omvägen till att börja fungera någorlunda som en nykter människa, tar jag efter detta korta tankearbete beslutet att fortsätta vara nykter redan i dag. Ingen omväg, utan förnuftiga tankar väljer genväg.

Hoppas att alla som strävar efter ett fungerande och nyktert liv, får uppleva och njuta av denna sommardag just nykter