Tredje gången gillt

Jag har som alkoholberoende, eller tydligare som alkoholist, tidigare haft två långa uppehåll från alkoholen. Första gången var uppehållet tre år, andra 16 år. I slutet på båda dessa uppehåll hade jag tankar kring att kunna börja dricka under ordnade former, alltså någon enstaka gång och då med rimliga mängder alkohol. Detta var förmodligen en slags längtan efter att slippa vara alkoholist, att istället få vara "normal" (vad nu det är). Bättre kanske att säga att man ville få uppleva att vara en icke-alkoholist. Självklart har detta inte fungerat annat än en kort tid i början. Sedan har det spårat ur med alldeles för mycket drickande.

Karaktären av mitt drickande är att jag är periodare. Och det beror på att jag dricker såpass våldsamt att jag inte orkar dricka hela tiden. Perioderna varar några veckor, med kvällsfyllor under vardagarna och rejäla fyllor på helgerna. Eftersom jag inte vill dricka byggs en kraftig ångest upp, som dämpas av alkoholen, men som släpps lös ungefär som när en fördämning brister när jag slutar dricka. Sedan mår man väldigt dåligt. Men man återhämtar sig långsamt, och får tillbaka självförtroende och styrka. Då kommer "suget" och längtan efter alkoholen, och man ramlar snart dit igen i en ny period.

De två långa uppehållen som jag skriver om i inledningen har båda föregåtts att ett kraftigt och negativt destruktivt drickande, som kan liknas vid ett nästan livshotande självskadebeteende med alkoholens hjälp. Ja, nästan som en längtan efter att få dö med alkoholens hjälp. Men när man överlever kommer abstinens och ångest av obeskrivlig styrka.

Nu har jag åter igen haft en period med drickande, där det till slut blev ett sånt här sjukt destruktivt drickande. Jag mår till följd av detta fruktansvärt dåligt.

Min stora önskan är nu att få kraft och styrka att för tredje gången bli fri från alkoholen. Och nu för gott.
Ja, jag vet att man inte ska sätta upp långsiktiga mål, utan ta en dag i taget.

Jag har flera gånger varit inne och läst på Alkoholhjälpen. Ett fantastiskt forum tycker jag. Så många nyttiga och tänkvärda saker är skrivna här.
Jag tar själv nu steget och börjar skriva här. Förhoppningsvis kan det vara en hjälp när suget så småningom kommer smygande.

Och en sak har jag förhoppningsvis redan bidragit med: Inte ens 16 års uppehåll kan ta bort alkoholistfasonerna ur kropp och hjärna.

Mvh
Pi31415

God morgon Pi,

Tack för att du delar med dig av dina tankar och funderingar. Det ger mig väldigt mycket att läsa det du skriver. Tänker som Vilja, att du verkligen bär med dig och förvaltar både erfarenheter och insikter av alla dina år som nykter. Det känns så stabilt och tryggt. På något sätt är det lite Alf Henriksson över dina rader - en varsamhet med orden, men ändå med skärpa.

Önskar dig en härlig dag! :-)

för hälsningen. Nja, enda ytterst lilla kopplingen till Alf Henriksson jag kan finna, är att han hade ett intresse för historia och kulturhistoria, och att jag är intresserad människans historia och utveckling. Samt att jag älskar historiska romaner. Just nu håller jag på att läsa bokserien "Släkten" utgiven av Historiska media. Kan varmt rekommenderas, om man är intresserad av den typen av skönlitteratur.
I övrigt är jag väldigt långt ifrån att vara någon skribent eller författare, både privat och i min profession.

Jag har läst en del i din första tråd. Många av dina tankar och funderingar där känner jag igen. Och du tänkte rätt och gjorde de rätta valen. Du har nu gjort en lång och positiv resa i ditt nyktra liv. Beundransvärt och föredömligt.
Nog känner du dig väl både stolt och trygg nu, med så lång nykterhet?

Ett råd i all välmening. Börja inte laborera med tankar om att du kanske någon gång skulle kunna prova att dricka lite grann. Behåll den mentala stop-skylten mellan dig och alkoholen. Det nyktra livet är så oerhört mycket bättre.

Ha en fin dag. Du är bra Muränan

Flera faktorer samverkar nu och gör att jag sover mer och längre. Jag är ledig och kan koppla av, jag har lugn och ro. Det är drygt 4 veckor sedan jag hade nervgiftet alkohol i min kropp. Det är mer än 2 veckor sedan ångesten släppte. Och ledigheten gör att jag kan sova när jag känner för det, någon/några timmar på dagen, och flera timmar på natten. De flesta drömmarna är snälla och behagliga, ungefär som barntillåtna filmer.
Så, ja jag mår helt enkelt väldigt bra nu.

Hoppas att ni har det bra, eller jobbar på att framdeles få må bra och kunna sova behagligt

konstnären

Tårtan blev smaskig med vaniljkräm mellan lagren. Allt lugnt här och jag försöker och lyckas bra nu med att fånga ögonblicket, vara här nu i detta inte framåt inte bakåt och det känns befriande. Inte i fången i ångesten och stressen helt jäkla kolugn. När jag går ute med min hundflicka försöker jag fånga ta in allt i naturen, stanna till och vara tacksam för allt jag redan har även om jag bara har lite pengar så känner jag mig rik just nu. Mulet här idag och jag funderar på att att göra rent kaklet i badrummet, det blir ett drygt arbete, då badrummet är stort och helt inkaklat. Får se kanske idag eller i morgon. Satt och tänkte i morse att jag efter återfallen eller jag menar när jag skulle ta mig upp igen, så hade jag tvångsstädning allt skulle var rent, lakan golv ugnen, helt jävla sjukt. Hur har du det själv. du verkar verkligen leva här och nu.
Kram till dig och idag sträcker vi inte ut handen
Konstnären

Beundransvärd resa du gjort. Ska lägga på minnet eller försöka iallafall. En gång beroende , alltid beroende. Får jag vara näsvis och fråga om du har något annat du gör all in SAS. Själv märker jag att jag har tendenser att äta för mkt, shoppa för mkt, träna för mkt osv. Allt tenderar att bli som ett andra beroende. Kram och fortsatt lycka till.

jag har det bra. Nu när jag har semester och är ledig så är suget litet och lätt att bemästra. Och sömnen har rättat till sig. Om knappt två veckor ska jag på en semesterresa, som jag ser fram mot. Så tidsmässigt har jag hamnat helt rätt med början på nykterheten. Nej, det var inte planerat så, det råkade bli så.
Jag håller också på att städa en del. Men det är både planerat och fördelat på flera dagar så det inte blir för stressigt. Blev t.ex. klar med fönsterputsningen i går. Tog några fönster per dag, med lämpliga kaffepauser mellan och efter. Ingen stress.
Någon enstaka gång har jag råkat ut för städmani efter en fylleperiod. Nu på senare år har jag inte varit i den konditionen att jag kunnat städa direkt efter en period.
Men här finns det ju ytterligare en fördel med att leva nykter. Då kan man planera in städningen, och göra den i normalare tempo.

Trevligt att höra att det är bra med dig, och att du finner dig till rätta i nuet. En dag i taget, med lugn, ro och harmoni, det är vad vi behöver.

Ha en bra dag Konstnären

och självklart får du fråga om saker och ting. När man ska tänka fram ett svar så kommer man ibland på saker som man har nytta av.
Om man har lätt för att utveckla ett beroende för alkohol, så är man nog ofta en ytterlighetsmänniska på många andra områden också. Och är man det inte innan, så utvecklas det ofta hand i hand med att beroendet för alkoholen växer fram och tilltar. Ofta bottnar detta i psykologiska orsaker.
Vi har ofta mindre tålamod, vill ha snabbare belöningar, vi vill ha häftigare upplevelser, vi har ofta snabbare humörsvängningar, vi hittar mer fel och är ofta negativare, etc. etc.
Och vad göder eller skapar detta, jo, ett sargat (övergött) belöningssystem och en oerhört stark vilja. De två motpolerna hos oss människor med ett alkoholberoende.

Låt mig ta två exempel med mat och mig själv:

När jag var ung, en bit över 20 år, var jag överviktig. Jag åt mycket (frossade i bland), och ofta då skräpmat, samt drack mycket öl. Så länge jag tyckte det var ok så åt jag mycket. Viljan sa ok. När jag väl bestämde mig för att gå ner i vikt, viljan sa banta, så fanns det ingen hejd åt det hållet. Jag gick ner 15 kg på några månader.

Nu i vinter pratade jag och två kollegor till mig om att försöka gå ner lite i vikt. Vi bestämde oss då för att prova LCHF-metoden. Ja, låt mig inflika att nu är jag inte alls överviktig som i min ungdom, men några kg för mycket finns ibland kring ekvatorn, samt, att mina kollegor inte har några alkoholproblem.
Vem av oss tre tror du höll på längst och gick ner mest i vikt? Jo just det, jag. Jag använde min starka (alkoholist-)vilja.

Så visst är det lätt att gå "all in" i många sammanhang. Hoppas jag inte tröttade ut dig med ett så långt svar.

Slutligen, den här kampen som du och jag, och många fler här på forumet, håller på med, är i grund och botten kampen mellan viljan och belöningssystemet (suget) i våra hjärnor. Och då behöver viljan så mycket hjälp på traven som den kan få. Både yttre och inre hjälp.

Hoppas det fortsätter att gå bra för dig Jullan65. Fortsätt med en dag i taget. Du kommer att se att det går lättare efter ett tag.

Krumeluren

Det där kunde varit jag Pi! Precis så! Mina vänner brukar säga att "måttlighet är inget för mig". Tyvärr. Därför tror jag att för mig så gäller ingen alkohol.
Kram!

I dag blir det lite städning, en promenad, fika på mitt favoritcafé, lite läsning, lite sömn och avkoppling.
En neutral och lugn sommardag, en dag att må bra i.

De eventuella sug efter alkohol som dyker upp nu är små och knappt märkbara.
Mitt nyktra liv fortsätter, en dag i taget.

En bra dag önskas alla medmänniskor på forumet

God morgon Pi,

eller för dig kanske det snarare börjar närma sig lunch? Och jag som tyckte att jag var morgonpigg...! ;-)

Tack för fina ord. Gläder mig. :-) Stolt? Nja, det är kanske ett av de ord som jag har allra svårast att förena med mig själv. Det märker du om du läser mer i tråden... ha ha ha... Men glad för mig själv kanske kan funka. Alltid något!

Tack för varning. Jag vet. Du har så rätt, så rätt. Man får liksom inte bli för trygg i sadeln. Inte ta nykterheten för självklar, utan arbeta för den varje dag.

Ha en jättefin dag! Kram

I dag har jag en inbokad tid för klippning hos frisören. För några år sedan klippte jag mig hos en äldre kvinna. När hon inte pratade för mycket brukade jag nästan somna i stolen. Nu klipper jag mig hos en ung, blond och vacker tjej. Oavsett om hon pratar eller inte, så är jag klarvaken. Märkligt hur man kan bli påverkad av omgivningen.
Men, bättre att bli positivt påverkad av något i omgivningen, än negativt påverkad av alkohol.
Det första beror på att sinnena fungerar, det senare får sinnena att sluta fungera.

I övrigt fortsätter semestern och sommaren i ett stilla och lugnt tempo, och i en nykter harmoni. Har börjat planera lite inför semesterresan som jag ska åka på om en dryg vecka. Läser också en mycket bra bok om en stark kvinna som först..... nej, oj förlåt, det här är ju inget bokforum.

Sänder lugn, ro och harmoni och hoppas att ni som gjort ett bra val har möjlighet att njuta av er nykterhet denna sommardag mitt i nuet

Nyttan

Ja, visst är det lustigt hur vi människor påverkar varandra. Vilken bok läser du?
Jag tar emot din hälsning och hoppas höra om dina semesterplaner i nyktert tillstånd. Hur gör man då? ?

Önskar dig en underbar dag!

Hej, har för vana att titta in till dig. Ja påverkad av omgivningen blir man ju. Tyvärr ibland, bra ibland. Föredrar lite mindre sällskap just nu så här på 12:de dagen nykter, men är på väg till Gotland ned vänner. Icke nyktra vänner....får hoppas att jag inte påverkas allt för mkt av omgivningen dessa dagar. Proppat i mig antabus för säkerhets skyll. Ha det gott kram

Alkohol i dag skulle ge en bedrövlig och ångestfylld morgondag.
Nykterhet i dag ger en behaglig och positiv morgondag.
Denna reflektion gör dagens val enklare. Jag väljer utan tvekan nykterheten.

Hoppas ni också gör de rätta valen idag